2018-08-16, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Låter ju som att det röstmässigt gått igenom. Men var har du läst om det där med lucky losers?
Ingenstans, jag tänkte lite högt bara. Att två LL skulle komplettera de 16 som redan är där.
Citera
2018-08-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Ingenstans, jag tänkte lite högt bara. Att två LL skulle komplettera de 16 som redan är där.

Ok, då är jag med. Ja om extraplatser skulle baseras på hur nära man är elitdivisionen så lär vi ligga bra till om vi inte vinner i höst. Det räcker att Federer inte är med så är det stor chans att vi vinner minst två matcher(dubbeln och en av två mot Laaksonen).
Citera
2018-08-16, 17:51
Medlem
Fast när jag googlar på det nu ser det ut som att man kör en omgång i februari också. Då med 24 nationer. De 12 segrarna går vidare till finalen i november, tillsammans med fjolårets 4 semifinalister plus två wc-nationer. Dessa utgör de 18.

Låter som att vi borde kunna bli en av de där 24 i februari(?)
Senast redigerad av psonpson 2018-08-16 kl. 17:53.
Citera
2018-08-16, 18:11
Medlem
Citat:
Fast när jag googlar på det nu ser det ut som att man kör en omgång i februari också. Då med 24 nationer. De 12 segrarna går vidare till finalen i november, tillsammans med fjolårets 4 semifinalister plus två wc-nationer. Dessa utgör de 18.

Låter som att vi borde kunna bli en av de där 24 i februari(?)
I så fall är det redan klart. 16 nationer i world group + de 8 som förlorar i kvalet i september. Det blir 24. Sannolikt ska ytterligare några nationer (av de som redan är utslagna) med i februari, eftersom fjolårssemifinalisterna redan är klara.
Citera
2018-08-16, 22:51
Medlem
Det här blir utmärkt.

http://swetennis.se/davis-cup/schweiz-sverige-tappar-betydelse-nar-davis-cup-gors-om/

Om vi slår Schweiz blir vi seedade och de blir oseedade i februari. Då hoppas vi på ett returmöte i februari, så går vi till novemberspelen.

Jag kan tänka mig att kvalomgången i februari varje år kommer behålla den klassiska DC-känslan, med hemnamatcher, och patriotism på gränsen till illvilja.

Slutspelet däremot kommer nog bli slickt, välarrangerat, i stor mörklagd arena, med drag av uppvisning över sig. Som Laver Cup.
Citera
2018-08-16, 23:08
Medlem
Jag tror väl inte att det är en given succé, men Davis Cup är bortsett från enstaka matcher som fortfarande levererar ett utdöende koncept. Och givetvis blir det lättare att göra ekonomi i det på en samlad finalplats. Fler av dom bästa kommer att vara med. Men priset kommer vara att dom allra mest episka DC-matcherna blir ett minne blott. Det här formatet är mycket mer komprimerat, mer som hur lagspelet i bordtennis ser ut med kortare matcher.

Matchen mot Schweiz blir snarare ännu viktigare nu. Som seedat lag kan vi mycket väl dra en drömlott i kvalet där vi är klara favoriter och får en resa direkt in i finalspelet. Som oseedat lag är vi nästan garanterade att möta ett bättre lag än oss, och merparten kommer vi vara chanslösa mot.
Citera
2018-08-16, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ja det gör man. Känns som att spelarna rättat sig i ledet, men vissa menar att spelare fortfarande påbörjar serven först efter tiden gått ut och kommer undan med det. Cilic blev varnad i Toronto vet jag. Som TV-tittare är det svårt att uppfatta eftersom man för det mesta inte ser klockan i bild, den har inte blivit en del av grafiken än.

Vore intressant att veta hur snabbt/långsamt genomsnittet per serve varit under dessa Masters-veckor jämfört med förra året.

En annan grej jag hörde var att man i Next Gen-slutspelet kommer förbjuda spelarna från att be bollkallarna att hämta handduken. Man får hämta själv om man håller sig inom tiden. Det hoppas jag når ATP-touren nästa säsong.

Okej, känns meningslöst om inte alla som tittar på matchen kan se klockan. Hoppas att det fixas så man får se den i TV.

Angående handduksregeln så håller jag inte med dig. Det tycker jag blir otroligt orättvist mot folk som svettas mycket. Har du sett hur mycket Nadal svettas t.ex? Kommer aldrig fungera för honom att gå och hämta handduken själv varenda gång eftersom han svettas så otroligt mycket. Man kan inte göra något åt detta, det är inget man kan välja bort.

Jag vet detta väl då jag svettas nästan lika mycket som Nadal gör. Det är sjukt drygt kan jag säga.

Så länge man håller tiden så ser jag absolut inga problem vad man göra mellan bollarna. Nu när en klocka finns så blir det ju ännu tydligare. Det gäller bara att domarna skärper ,sig och faktiskt gör sitt jobb.
Citera
2018-08-16, 23:34
Medlem
Citat:
Vad tror vi om förändringen av Davis Cup, blir det av? Verkar väl lite så. Vad betyder det för Sverige? I så fall blir det 18 istället för 16 nationer nästa år. Två lucky losers i kvalet i september, kan Sverige bli en av dem?

Mycket bra, något jag velat se länge. Jag tror det är mycket bra för tennisen. Nu hoppas jag att nästa stora ändring blir att ta bort långa set helt. Sedan en masters 1000 på gräs. Då har vi kommit en liten bit i alla fall.
Citera
2018-08-16, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Angående handduksregeln så håller jag inte med dig. Det tycker jag blir otroligt orättvist mot folk som svettas mycket. Har du sett hur mycket Nadal svettas t.ex? Kommer aldrig fungera för honom att gå och hämta handduken själv varenda gång eftersom han svettas så otroligt mycket. Man kan inte göra något åt detta, det är inget man kan välja bort.

Jag vet detta väl då jag svettas nästan lika mycket som Nadal gör. Det är sjukt drygt kan jag säga.
.

Hellre det än att ungdomar(oftast, dock ej i USA) som antingen är bollkallar gratis eller för symboliska summor ska tvingas konka med genomsvettiga handdukar från vuxna män. Det är bara ovärdigt. Roddick är en av dom värsta svettarna och handdukssyndarna genom tiderna och han var allt annat än långsam på banan.
Citera
2018-08-16, 23:49
Medlem
calina85s avatar
Trodde matchen mot Chung i Cincinnati skulle bli lite mer svår att vinna för Del Potro men det var en avslagen match. Nu väntar dock Kyrgios i nästa runda som verkar bli idag också om det inte blir ett långt regnuppehåll igen. Jag kan inte minnas att Del Potro någonsin mött Kyrgios i en turnering så det blir intressant
Citera
2018-08-17, 00:02
Medlem
Tur för Del Potro och Raonic att dom inte behöver någon startsträcka för att prestera efter skador. Visst avspeglar sig problemen i rankingen men bara dom kommer till start i USO så är dom en otrevlig lott.
Citera
2018-08-17, 04:38
Medlem
Geographicas avatar
Regn, regn, regn tyvärr, hoppas det blir bättre imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in