Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-09, 21:07
  #1057
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Jobs har inte konverterat Mac OS till PowerPC. Jobs har ingenting med att Apple gick över till PowerPC att göra. Vid den tiden arbetade Jobs på NeXT, ett företag som Apple köpte upp när Jobs kom tillbaka.
Detta är sant men jag borde varit lite extra tydlig: Apple gick över från Motorola 68k till PowerPC redan 1991 (fullbordat 92) i och med AIM-alliansen, och då var Jobban fortfarande ute ur leken i Apple, så visst, han hade inget med det att göra. Däremot kunde han ju ha ditchat PowerPC direkt när han kom tillbaka, och satsat på Intelprocessorer så fort han konverterade Mac OS till Mac OS X. Varför han inte gjorde det direkt då, 1997, och väntade ända till 2006 med övergången till Intel, vet vi inte. Kanske berodde det på lagliga kontrakt eller att han helt enkelt var nöjd med PowerPC då, eller att han ville ha fortsatt inkompatibilitet med Windows, osv (nu kan ju vem som helst installera Windows på en Mac, medan detta inte gick förr).

Så jo, Steve Jobs konverterade Mac OS X (vilket inte är samma sak som Mac OS) till PowerPC, vilket jag borde varit lite extra tydlig med (jag skrev först Unix och sedan PowerPC direkt efter; Mac OS övergången till Unix var mer eller mindre Steve Jobs idé, i och med NeXTSTEP). Han kunde ha bestämt sig för att skippa PowerPC direkt när han beslutade sig för att lägga ned Mac OS, som sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
MacOS X består bland annat av delar från NeXTSTEP. Inte heller konverterade han "Mac OS till Unix".
Mac OS X har så gott som ingenting med Mac OS Classic att göra, mer än namnet och vissa likheter i utseendet. När Mac OS X kom, så var man tvungen att dra igång "ett system i systemet" slarvigt uttryckt för att de gamla programen skulle gå att köra. Inte direkt smidigt.
Nja, Mac OS X har ändå en del kod och annat från Mac OS, bland annat Machkerneln. Det finns faktiskt en del kod från Machkerneln i XNU, det samt att XNU är baserad på en hel del av Machkernelns microkernelfilosofi. Man skulle kunna säga att XNU är hälften Machkernel och hälften FreeBSD-kernel.

Här har du ett bra papper om det:

Inside the Mac OS X Kernel Debunking Mac OS Myths:
https://events.ccc.de/congress/2007/...osx_kernel.pdf

Lite utdrag som bekräftar det jag sagt:
Unlike many other operating systems, the design of Mac OS X has never been strictly planned and implemented from scratch, instead, it is the result of code from very different sources put together over the last decades.

...

As Apple was in bitter need of a successor for Mac OS, they decided to buy an operating system and build Mac OS compatibility into it. Despite negotiations with the company behind BeOS, Apple finally decided to buy NEXT, the company Steve Jobs had founded just after having left Apple in 1985, and to convert NEXTSTEP/OpenStep into the next Mac OS: Mac OS X.

...

The NEXTSTEP operating system was heavily based on Mach. Mach was an operating system project at the Carnegie Mellon University that was started in 1985 in response to the ever-increasing complexity of the UNIX and BSD kernels.
Så jo, Jobban hade helt klart en avgörande roll i att konvertera Mac OS till inte bara Mac OS X utan även Unix. Han gjorde detta även till PowerPC, som Apple redan hade kört på ett tag, men han kunde lika gärna gått över till Intel/x86 i och med att Apple bytte operativsystem när de gick över från Mac OS till Mac OS X.

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
OSX idag är UNIX certifierat.
Ja. Menar du att Steve Jobs inte hade något med det att göra heller?

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Hela det där med vad som är UNIX och inte är ju ganska snurrigt, i och med att AT&T Unix inte längre finns kvar.
UNIX-certifiering kräver inte Unixkod, men faktum är att det fortfarande finns Unix-liknande operativsystem som härstammar från AT&T Unix, dessa är dock inte alltid UNIX-certifierade (och ibland har de helt rensats på all ursprunglig AT&T Unixkod av lagliga skäl), så de får inte kallas Unix i laglig mening. Rent tekniskt skulle Windows kunna bli UNIX-certifierat om Microsoft implementerade det som UNIX-standarden kräver, utan att ha någon som helst Unixkod. SUS, POSIX och LSB är några av de standarder som brukar användas för UNIX-certifiering.

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
På vilket sätt Darwin "tillåter kloning/reverse engineering av Mac OS X på ett betydligt bättre sätt än Windows" förstår jag inte. Citerar...
Det är betydligt lättare för de som vill utveckla en låt oss säga, GPL v3 licensierad binärkompatibel Mac OS X klon, tack vare Darwin. Detta tack vare att Darwin är open source men inte copyleft eller ens helt fritt (pga APSL). Hade Windowskällkoden varit släppt under en av Microsoft's open source licenser, ja då hade ReactOS idag, helt utan någon som helst Windowskod, varit ett betydligt mognare projekt. Vi hade liksom redan på 90-talet haft en massa stabila och fullt Windowskompatibla ReactOS-distros att välja mellan.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är liksom inte ovanligt att folk påstår en massa om Apple och t ex deras datorer, fast de högst sannolikt har synnerligen knapphändig personlig erfarenhet av dem, än mindre ägt nån. Ändå ska de sitta i dessa Apple-trådar och bräka ur sig mer eller mindre vinklat och påhittat skit om t ex MBP och MacOS. Eliasalucard t ex har aldrig ägt nån Mac enligt egen utsago, och bara fingrat på nån Mac lite kort, ändå sitter han och skriver en massa dynga i dessa trådar och påstår en massa skit utan egen erfarenhet, som inte stämmer.
Det räcker med att jag använder iPhone och macOS i några timmar för att avgöra hur bra OS de är. Jag är betydligt mer avancerad datornörd än vad du är, och har därmed bättre omdöme än vad du har i sådana här frågor.

Sedan sitter jag inte och kastar skit på Apple för precis allt de gör som en irrationell "hatare"; där Apple gör jag något bra, är jag den första att erkänna detta. Apple har liksom inte bara gjort dåliga grejer genom åren. Jag har t.ex. mycket stor respekt för Apple, för AIM-alliansen (som var mycket, mycket, riktigt jävla bra, och det är en skam att Jobban la ned den alliansen; det är en skam för mänskligheten att x86 segrade över PowerPC). UNIX-certifieringen i Mac OS X är också en annan mycket bra grej. Men bara för att Apple gör något eller några grejer bra, så betyder det inte att allt de gör eller gjort är bra. Nettot av Apple's produkter är överlag dåligt och på många sätt och vis, starkt negativt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Personligen har jag i alla fall snart 10 års erfarenhet av Mac och MBP, flera modeller än bara min egen.
Vem bry sig? Du är ärkeiDioten som i alla år satt och försvarade iPhone med argument som att du jobbar på någon oljerigg eller vad fan det nu var du snackade om, som om det skulle göra dig tillräckligt tekniskt kompetent för att bedöma kvaliteten i iPhone.

@BondenMelker: för 30 lax hade jag hellre köpt en ASUS ROG laptop med vattenkylning, trist bara att senast jag kollade så var alla dessa utrustade med Intel/Nvidia bajs (AMD all the way baby! ). Skulle aldrig lägga 30 lax på en Maclaptop, kanske om jag vore multimiljonär eller så, och 30 lax för min del då var fickpengar, men i så fall enbart i syfte att studera macOS. Rent principiellt dock, tycker jag inte att man ska ge Apple pengar, så jag förespråkar Hackintosh av ren princip. På så sätt kan du köra macOS på rent tekniskt sett överlägsen hårdvara också.

Rent tekniskt är Mac OS X egentligen riktigt bra skit, långt bättre än Windows NT, men Apple har ju valt att dumma ner och iPhonisera Mac OS X till macOS, så det går helt enkelt inte att respektera macOS i dagsläget.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-08-09 kl. 21:23.
Citera
2018-08-09, 22:46
  #1058
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BondenMelker
En mycket obehaglig varelse som inbitet försöker diskreditera mig när jag själv äger en Macbook 2018 medans han själv endast äger en Macbook 2009 och inte ägt någon nyare Macbook. Snarare arbetslös om man ser på de abnormt långa och många inläggen. Om han jobbat för Apple hade jag kanske förstått den ekonomiska biten och marknadsföringen men annars är det sekt mentalitet från en psykiskt sjuk människa. Tycker synd om personen och undrar varför denne fortfarande dras med en Macbook från 2009...

Har faktiskt fått hjälp av min partner om hur jag kan överföra mitt arbete och vilka program som jag kan använda ifall jag vill använda en Windows laptop. Måste säga Windows 10 kommit långt och är betydligt charmigare än för några år sedan. Mac OS känns nästan klaustrofobiskt jämfört med Windows 10. Min partner jämförde Mac OS med att krälla runt i tunnlar med diverse rum likt teater scener medans Windows 10 är som att gå ut i storstan med stora valmöjligheter och sålänge man inte går in i shady butiker eller gränder går det bra. Ska få pilla lite nästa vecka på en Dell XPS 2018 och en Asus (minns inte upplagan men senaste) och känna av läget. Men jag var mäkta imponerad av min partners Dell XPS 2017. Bara skärmen var så mycket behagligare. 4k och touch gör mycket.

Men varför tar du inte upp problemen med återförsäljaren eller Apple direkt? Du har alltså köpt en dator ganska nyligen, har garanti och kanske till och med ångerrätt. Om du nu inte är nöjd, varför vänder du dig inte till Apple eller till butiken där du köpte datorn? Bara en stilla undran ...
Citera
2018-08-10, 17:31
  #1059
Medlem
Detta med PowerPC och övergången där berodde ju på att det var tänkt som en öppen standard, först PReP vilket dock skrotades till förmån för PPCP. Jobban mördade sedan detta koncept precis när Motorola skulle börja sälja StarMax 6000 Pro (de förbjöds sälja datorerna) och när PIOS TransAM kommit ut (första PPCP-datorn). Apple licensierade då Mac OS (Classic) men med Jobbans återkomst kom monopoltakterna tillbaka.

Mac OS X innebar övergång till industristandard och Power Mac G3 BW och Power Mac G4 handlade också om detta (USB-portar, FireWire, AGP för grafikkort, PCI-kortplatser, DVI för skärm etc). På systemsidan innebar det UNIX och stöd för MP4 etc.

Vad som dödade PowerPC var Jobbans beslut att döda licensieringen och därmed klonerna - Motorola blev så förbannade när de inte fick sälja sina StarMax att de direkt sade att de "tappat intresset för PowerPC som dator-CPU" och började fokusera på inbäddade system, något som sedan resulterade i att Apple fastnade med G4-generationen ett bra tag och sedan köpte in G5 innan de fick ta Intel (detta då Mac OS X var det enda operativet för processorn som hade stort programutbud och att bygga en PPC-baserad öppen plattform utan detta system, d.v.s använda Linux var mycket svårt även om bl.a. Silicon Fruit släppte datorer med G4 och LinuxPPC).

Hade PPCP däremot fått leva hade PPC varit stark på skrivbordet.

När det gäller 2018 års DongelBook Pro och överhettning kan jag enbart konstatera att det inte förvånar mig, det blir snabbt varmt i en tunn x86-baserad burk.

iOS-baserade datorer från Apple ligger inte så långt borta som det ser ut, ihärdiga rykten om sådana cirkulerar och då att UNIX-certifieringen också släpps i syfte att slippa Terminalen till förmån för härlig proprietär vendor lock-in.

"macOS" är ett viktigt första steg och nästa drag blir att släppa en Mac med A-processor och stöd för iPad-appar. Troligen börjar det med en "utbildningsdator" specifikt för skolor och sedan rullas det gradvis ut mer och mer. Med tanke på dagens Apple-demografi är steget inte så långt, Apples traditionella Mackunder kör ju Windows och Linux numera...

Edit: Jag skulle också tillägga att Apple gjorde mycket rätt på den tiden Mac var deras huvudprodukt som de satsade på och där har vi ju egentligen många modeller som släppts fram t.o.m 2014 samt Mac OS X fram t.o.m 10.6.8 etc. Däremot har ju den iDiotdemografi som började köpa Appleprodukter med iPod och sedan iPhone och iPad bidragit till att skicka in företaget på fel spår.

Summerar man Apples historia kan man säga att när iPhone blev deras huvudprodukt kom också alla negativa aspekter såsom proprietär vendor lock-in, ovilja att följa standarder, inlåsningar etc som ett brev på posten.

Detta då köparna av iPhone klart och tydligt genom att dels välja den, dels försvara den och hypa upp den som bättre än den är starkt signalerat till Apple att detta är något önskvärt och inte bara det: Ju mer proprietär vendor lock-in och centralstyrning de får, desto bättre eftersom det gör ont att behöva göra egna val och tänka själv.

Denna mentalitet har sedan gradvis spridit sig under de senaste tio åren, från iPhone till att numera även omfatta Macen och dess OS.

Det är Apples iGnoranta kunder som åkt in på iPhone-bananskalet som är det stora problemet här eftersom företagets agerande helt och hållet beror på att dessa inte bara tillåter och accepterar det, de FÖRESPRÅKAR beteendet också och hävdar envist att en iEnhet är överlägsen konkurrensen eftersom inlåsningar och begränsningar inte är något problem enligt deras snäva synsätt och användning (på samma vis som ett litet barn inte ser en leksak som begränsad).

Tidigare hade Apple kritiska kunder och skötte sig förhållandevis bra (nu talar jag om den vackra era när Macen var en dator för akademiker och forskare etc förutom grafisk design och publishing o.s.v). Det fanns en tid när man kunde säga att där det fanns Mac fanns det också intelligens.

Tyvärr är den tiden över idag. Istället råder: "Där iEnheter och DongelBook Pro finns återfinner vi också iDioti och iGnorans".
__________________
Senast redigerad av Mobiltelefon 2018-08-10 kl. 18:00.
Citera
2018-08-10, 18:16
  #1060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Fast Apple har alltid hållt på så med priserna, det är också den stora orsaken till att Macdatorer aldrig har blivit mainstream (vilket är bra). Nu har jag aldrig haft Mac och bara småtestat det lite hos polare osv (föll mig inte i smaken om mn säger så), men kan tänka mig att det var stabilt förr, det bygger ju trots allt på FreeBSD, som är stabilt som fan. Hur Apple har lyckats sabba stabiliteten i ett av de mest stabila *BSD operativsystemen säger väl allt. Unix är by design utvecklat med stabilitet i åtanke (Unixfilosofin). Snacka om fuck up, när man lyckas sabba ett så stabilt koncept.

Det är först på senare år i och med iPod, iPhone och iPad som Apple har blivit mainstream. Detta beror på att dessa ockerprisade produkterna ändå är relativt billiga jämfört med en Mac, plus att iPhone ofta säljs med 24 månaders abonnemang osv, så vanligt folk har råd. Saken är den att de som köper Apple fattar ingenting om specs och konceptet, most bang for a buck. Därför köper hardcore datornördar aldrig en Mac, utan istället köper man separata komponenter och bygger ihop ens egen dator och får likvärdig hårdvara eller till och med bättre hårdvara för 10 lax än vad du får om du köper en iMac för 30 tusen eller vad de nu kostar. Och så installerar man Linux på burken och dualbootar Windows endast när man behöver spela eller så.

Jag skulle vilja säga som så att Macen tidigare var en prisvärd dator men det var innan Apple förvandlade den till en DongelBook Pro. Ursprungligen var det nämligen så att en Mac var en fullt utrustad dator som kom med stereoljud integrerat (ljudkort som tillval på x86-sidan), SCSI (antingen för både interna HDn och för tillbehör alternativt för det sistnämnda), bra grafikmöjligheter inbyggda etc. Nätverksfunktionalitet inbyggt etc.

Dock fanns det diverse iDioter som drog fram x86-burkar på den tiden i basutförande och gnällde att Macen var "dyr" men började man köpa till den saknade utrustningen (som bekvämt utelämnades) blev bilden en annan. Man kan säga att Macen var som mest konkurrenskraftig ifråga om värde under perioden 1990-2011 med diverse ups and downs. Nedgången för prisvärdet kom då Apple förvandlade Macen till en modepryl och då började höja priserna och samtidigt dra ned på hårdvaran.

Både Macintosh Centris och Quadra samt Power Macintosh kunde betraktas som prisvärda datorer för de målgrupper de hade, det var ju i princip arbetsstationer. För konsumenter fanns Classic, LC och Performa samt diverse mindre Power Macar där framförallt 6x00 och 7x00 måste nämnas.

Så jag skulle alltså inte hålla med om att Macen "alltid" varit "överprissatt". Däremot har den blivit överprissatt i takt med att iDiotdemografin börjat köpa den.

Grejen är att prisvärde inte är en subjektiv parameter som diverse iDioter tror utan något som kan fastställas och mätas genom att jämföra försäljningspriset för varan med kostnaden för att saluföra densamma och när det gäller datorer och annan elektronik är det hårda fakta som styr, inte minst komponenter och prestanda.

Tidigare hade Apple mycket hög kvalitet på Macen och ansågs ligga i samma liga som IBM som då låg i topp men det var på Power Macens tid.
Citera
2018-08-10, 18:20
  #1061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BondenMelker
Du verkar vara en mycket obehaglig person som gör personliga attacker när jag delar med mig av mina förstahands erfarenheter och äger senaste produkten men du äger inte den själv. Berätta själv om du ens äger en en Macbook och vilken isåfall. Sen självaste modellen vet jag inte mer än att Dell datorn var från 2017 med 4k skärm och var betydligt svallare om än varm. Min Macbook 2018 var konstant på 99-100 grader och hastighetsbegränsade sig såpass den presterade uppemot 50% långsammare än partners Dell dator i 30 graders mgivningstemperatur. Men det beskrev jag ju i den andra tråden då denna handlar om annat tema gällande Apple så du går väl off topic nu?

Jag är inte förvånad över att en DongelBook Pro blir rejält varm, det räcker med att se datorn ifråga för att dra den slutsatsen. Eftersom Apple idag vänder sig till Starbucksdemografin är sensmoralen egentligen väldigt enkel: Om det användningsområdet synkar med ett Starbucksbesök fungerar 2018 års DongelBook Pro. Om det däremot handlar om krävande användning (alltså inte typiska aktiviteter som man sysslar med under ett sådant besök) får man leta på annat håll.

Apple-troende hamnar i affekt om detta påpekas eftersom hela deras världsbild bygger på att detta företags produkter är "överlägsna". Därav blir det Argumentum ad Hominem så fort kritik framförs. Man FÅR INTE kritisera Apple enligt dessa personer. De gör ju de bästa produkterna!
Citera
2018-08-10, 18:24
  #1062
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Kanske det går. Kanske inte. Men för min del är Android ute ur leken då jag helst undviker Google. Och köpa en iPad för att spela är inget jag har något intresse av. Jag kan dessutom inte spela de spel som jag vill spela på en surfplatta. Jag trivs med min Switch. Du får gärna spela på din surfplatta om du vill där du köpt enbart digitala spel. Kul för dig. Tvivlar dock på att det går lika smidigt att byta mellan dockat och bärbart som min Switch. Har heller inget intresse av att ha en surfplatta. Hade ingen innan, och vill inte ha en nu efter. Slöseri på naturresurser eller "mainstreamtänkare" skiter la jag i.

Eftersom det går utmärkt bra att använda Android utan Google så faller det argumentet. Det är onekligen svårare att använda iOS om man vill undvika Apple.

Med Android är det bara att köra en ROM utan G-Appar så är man i hamn och så F-Droid, APK Mirror och Aptoide etc för apparna. MicroG GMS Core är också bra.

Då är det så Googlefritt som det bara kan bli.
Citera
2018-08-10, 18:34
  #1063
Avstängd
Har själv gått över till en Windows laptop och anpassat mig till layouten och det man kan göra så mycket mer än på MacOS. Det blev såhär efter 3 utbyta tangentbord för min MBP 2017 då jag fick nog. Batteriet tappade också 30% under ett år. Även om Genius gav bra support så var detta bara för mycket med tanke på priset och utebliven tid då jag inte kunde använda datorn pga den var i deras verkstad. Min tidigare MBP 2012 hade skärm som började lossna. Uppenbarligen hade de limat (!?) fast den till aluminium ramen WTF. Den levde i 3 år sedan började grafikchippet fela. De ville ha runt 3000 för att byta moderkortet. Nej nu i efterhand ger mig Apple en bitter smak i munnen och deras arrogans är tydlig.
Citera
2018-08-10, 19:45
  #1064
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Eftersom det går utmärkt bra att använda Android utan Google så faller det argumentet. Det är onekligen svårare att använda iOS om man vill undvika Apple.

Med Android är det bara att köra en ROM utan G-Appar så är man i hamn och så F-Droid, APK Mirror och Aptoide etc för apparna. MicroG GMS Core är också bra.

Då är det så Googlefritt som det bara kan bli.

Det har du helt rätt i. Man kan använda en Android-telefon utan Google och Gapps. Faktum är, att det var det jag gjorde med den senaste telefonen jag hade (Galaxy S2), innan jag helt lade ned mobiltelefoner.
Citera
2018-08-15, 21:57
  #1065
Avstängd
avcs avatar
Flera av oss har tidigare tagit upp att Apple's största problem inte är att de säljer budgethårdvara till premiumpris, att de försöker kontrollera/patentera varenda atom på planeten, eller att de ligger efter på många fronter på exempelvis smartphonesidan. Utan att deras egentliga bekymmer är det som på samma vis får betydligt mer innovativa varumärken som Audi, Samsung och Tesla att ruttna: dess anti-intellektuella fanboysekt.

Video: Lurar folk att borra hål i iPhone 7
Citat:
Många har förstört sina telefoner i jakten på det försvunna hörlursuttaget.
Artikeln till videon (som för alla tänkande människor är ett uppenbart skämt) är faktiskt helt sann, och det är det här som gör att vi Android/Windows-användare verkligen inte vill stämpla ned oss till nivån av er slavlojala Applefår. Vi vill helt enkelt inte äga varor som får oss att framstå som mentalt handikappade. På samma vis har vi inte heller böjelser till att gå med rullator eller bo på sjukhus om vi inte verkligen måste, då vi inte vill framstå som fysiskt handikappade. Apple's produkter är medvetet designade för lågbegåvade människor, och som synes i artikeln är det inte svårt att förstå varför iDiotsekten okritiskt sväljer all propaganda Apple kommer med, vidarepropagerar för produkternas "överlägsenhet" på grund av subjektiva uppfattningar som t ex design och användarvänlighet, och borrar hål i sina underlägsna iPhones för att desperat försöka uppgradera dessa ett snäpp närmare rådande marknadsstandard. Kära ApplePhanboiz, Ni måste ta och förstå en sak: Hur pass "råd" man än anser sig ha att framstå som fullkomligt pantad, finns det faktiskt mer än ett gott skäl att inte göra det.
__________________
Senast redigerad av avc 2018-08-15 kl. 22:14.
Citera
2018-08-16, 16:30
  #1066
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Rent tekniskt är Mac OS X egentligen riktigt bra skit, långt bättre än Windows NT, men Apple har ju valt att dumma ner och iPhonisera Mac OS X till macOS, så det går helt enkelt inte att respektera macOS i dagsläget.
Inte heller OS X förtjänar respekt bara för det varit öppnare än Windows. OS X fyllde en lucka som inte fanns; om open source verkligen var första och enda prioritet fanns det knappast någon anledning att gå endast half-in och stanna mitt emellan Windows och Freax. Har aldrig förstått den mentaliteten.
Citera
2018-08-16, 16:34
  #1067
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Inte heller OS X förtjänar respekt bara för det varit öppnare än Windows. OS X fyllde en lucka som inte fanns; om open source verkligen var första och enda prioritet fanns det knappast någon anledning att gå endast half-in och stanna mitt emellan Windows och Freax. Har aldrig förstått den mentaliteten.
Fast grejen med open source är att det generellt är som bäst, när det har eyy riktigt företag bakom sig. Säger inte att det inte finns problem då, det finns det (kolla bara på hur Google har misshandlat Android på senare år), men det är liksom då mycket fungerar som det ska, särskilt när det kommer till operativsystem. Detta gäller inte bara läsvänliga fonts utan även drivrutiner, stort programutbud osv. Linux har det inte gått så bra för på skrivbordet just eftersom inget stort företag som Google har satsat på det (Chrome OS räknas inte eftersom det är half-assed skit).
Citera
2018-08-24, 09:23
  #1068
Medlem
Personligen tycker jag Apple tappat en hel del sen Jobs försvann. Det känns som att kvalitetssäkringen inte är densamma längre. Numera är jag mer skeptisk till att köpa nästa iPhone och senaste Macbooken, trots att jag har en iPhone X och en äldre Macbook.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback