Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-22, 13:49
  #457
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Så noterar jag med nöje att det "hackas" på Sony Ericssons P-serie i den här tråden från vissa håll, bl.a. gnäll om att det var så svåranvänt och jag vet inte allt.

Vad exakt är det som är så svåranvänt med UIQ?

Jag hade inga problem med plattformen, kan inte ens minnas att jag någon gång under den tiden råkade ut för några problem att hitta eller med logik och annat. Det enda man kan argumentera som kanske var "krångligt" var att man ofta fick köpa program via datorn och sedan skicka över sis-filerna (installationsfilerna) till enheten vilket naturligtvis inte var lika direkt som att ta enheten direkt, öppna valfri programbutik och sköta allt där.

Iövrigt var P-serien utmärkt att använda, dessutom praktisk som telefon i.o.m luckan med T9-knappsatsen. Jag anser än idag att P910i och P990i hör till de bäst utformade smartenheterna hittills när vi talar om konceptuell design - skriva med T9, qwerty-tangentbord, HWR och så jog dial på sidan så man enkelt skrollar. Bra gränsnitt också. Hade det funnits en P990i med modern hårdvara hade jag hängt på låset efter den.

Dessutom smart lösning med luckan då man stängde den och fick enkel mobiltelefon på språng och när man satt ned öppnade man den och hade full handdator. Briljant koncept och inget behov av att dumma ned gränsnittet utan helt enkelt rätt UI efter situation.

Mycket gnäll på olika Symbianplattformar är inget annat än vanlig hederlig ignorans.


Det enda ditt mässande om dessa gamla klenoder är att det visar vilken bakåtsträvare du är.
Att det gick att avhända dessa fossil när det begav sig är det ingen som säger, men jämfört med enkelheten, smidigheten som moderna smartphone erbjuder, och som iPhone var starkt bidragande till att dra igång, så är dessa gamla fossil klart stökigare och segare att hålla på med. Och det säger jag trots att jag verkligen gillade P-serien på den tiden, men det har inte förblindat mig så till den grad att jag inte märker skillnaden som blev när iPhone kom och fick alla andra tillverkare att få panik och kuta till ritbordet och försöka få fram nåt som kunde konkurrera.
Citera
2018-05-22, 14:04
  #458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muikkunen
Oftast så är folk emot Apple produkter för att de inte testat eller ägt dem själva.
Men det finns en hel del grejer som de kan vara emot som man förstår. Det kan vara att man inte kan byta batteri om vi tänker äldre telefoner Samsung S4 S5 osv. Kunde man gå till närmaste elektronik kedja och köpa nytt batteri. Med Iphone kunde man ej göra detta om man inte var fingerfärdig med special mejslar.

Kan vara att folk tycker att de är låsta till deras system. Mindre kompatibilitet med MacOS jämfört med Windows. Numera tycker jag det har jämnat ut sig. Men historiskt sett så tycker jag att Apple har låst in sig lite. Men fördelen är att det fungerar fantastiskt i några år sen börjar det skita sig när man ska byta grejer eller när många mjukvara uppdateringar har kommit till. Men detta har de flesta företag gemensamt.

Det som jag personligen tycker är värst nu är att köper du en dator eller en Iphone av apple så behöver du så sjukt mycket tillbehör. Det räcker inte med att telefonen eller att datorn kostade skjortan från början. Utan ska du ha en extra usb C laddare till senaste macbook. Så behöver du köpa nätadaptern alltså den fyrkantiga vita klumpen för ca 1000kr. Sen behöver du separat köpa kabeln som du kopplar in i nätadaptern och sedan till datorn. De kan inte sälja en komplett datorladdare från början? Utan måste dela upp dem i flera delar? Sen har vi ju såklart iphone 7,8 och X som inte har 3,5mm uttag.

Helsike vilken vinst för Apple. Säljs förmodligen 10-tusentals 3,5mm till lightning adaptrar om dagen.

Bra inlägg med balans och vettiga synpunkter, och inte den vanliga rappakaljan åt ena eller andra hållet.

Dock vill jag upplysa om att du inte har helt rätt om strömadaptrarna.
Till de tidigare MacBook kostade en komplett laddare (laddsladden satt ju permanent fast i dessa) ca 950kr, då ingick även en lös strömkabel för längre räckvidd.

Med de nya USB-C så finns det laddare från ca 595kr så även om man köper de lösa kablarna så hamnar man runt samma peng som de äldre laddarna. Behöver man de kraftigare på 85W så landar man på runt 1400kr för ett komplett kit, vilket även jag tycker är dyrt, men det är trots allt hög kvalitet på grejorna jämfört med förvillande lika piratladdare som kostar en bråkdel, men som ofta har medioker elsäkerhet.

Bra med den nya är att man kan byta bara laddsladden enkelt.

Att folk kan reta sig på adaptrar kan jag förstå, men många gånger gör man en höna av en fjäder. De nya MBP med USB C kan ju kräva en del adaptrar, och det kostar ju extra. Men för vissa ger det mer smidighet och enklare anslutning mer flexibilitet, medan det för andra kan bli mer krångel. Det beror alltså på varje användares egna behov.

Det är dessutom i en övergångsfas och då blir det alltid mer krångel för fler, och det skapar irritation. När det gått ett tag så brukar det mesta ordna sig och folk blir mer vana och förstår det nya bättre.
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-05-22 kl. 14:47.
Citera
2018-05-22, 14:55
  #459
Medlem
Muikkunens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vettigt inlägg med balans och par synpunkter, och inte den vanliga rappakaljan åt ena eller andra hållet.

Dock vill jag upplysa om att du inte har helt rätt om strömadaptrarna.
Till de tidigare MacBook kostade en komplett laddare (laddsladden satt ju permanent fast i dessa) ca 950kr, då ingick även en lös strömkabel för längre räckvidd.

Med de nya USB-C så finns det laddare från ca 595kr så även om man köper de lösa kablarna så hamnar man runt samma peng som de äldre laddarna. Behöver man de kraftigare på 85W så landar man på runt 1400kr för ett komplett kit, vilket även jag tycker är dyrt, men det är trots allt hög kvalitet på grejorna jämfört med förvillande lika piratladdare som kostar en bråkdel, men som ofta har medioker elsäkerhet.

Bra med den nya är att man kan byta bara laddsladden enkelt.

Att folk kan reta sig på adaptrar kan jag förstå, men många gånger gör man en höna av en fjäder. De nya MBP med USB C kan ju kräva en del adaptrar, och det kostar ju extra. Men för vissa ger det mer smidighet och enklare anslutning mer flexibilitet, medan det för andra kan bli mer krångel. Det beror alltså på varje användares egna behov.

Det är dessutom i en övergångsfas och då blir det alltid mer krångel för fler, och det skapar irritation. När det gått ett tag så brukar det mesta ordna sig och folk blir mer vana och förstår det nya bättre.

Tack för respons!

Ja de äldre laddarna var kompletta. Tänkte faktiskt inte på att det är smart av dem att man kan köpa den delen av laddaren som brukar gå sönder alltså de centimeter på kabel närmast datorn istället för att köpa en helt ny laddare.

Självklart syftade jag på den senaste laddaren 85W att den ligger runt 1400kr är för mig inte försvarbart. Visst usb c levererar mycket mer än traditionella laddare men prissättningen borde ha varit samma som tidigare.

Jag tror att Apple är inne på en bra väg just nu.
Men det är deras historia bakåt i tiden som gör att folk är emot Apple.

För några år sen fans ju inte Office paketet till Mac. Vilket enligt mig är ett måste för en dator överhuvudtaget.

Jag är väldigt positiv till usb-c bra kontakt och bra tekniska egenskaper.
Hoppas bara på att alla företag använder sig av samma standard i framtiden. USB-PD och inte kör massa egna varianter.

Hade varit schysst att se Apple hoppa på usb-c tåget även på mobil fronten.
Men kan förstår om de inte vågar göra detta ännu.
Citera
2018-05-22, 15:37
  #460
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Betvivlar inte att det kan vara som du beskriver i ditt fall, men jag tror du blåser upp detta till klart överdrivna proportioner.

Jag vet även folk som har företag med Mac och har Mac privat, och det brukar vara lovord hur väl behandlade de blir om de kontaktar Apple Support, och hur ambitiösa de är för att lösa kundens problem.

Aldrig ovilliga att försöka hjälpa till, aldrig kostat en spänn trots inget Apple Care och att jag frågar om en gammal Apple-grunka som är många år utom garantin etc.

Toppen, jag ska hälsa våra utvecklare detta, och be dem ringa apple care nästa gång apple har uppdaterat x-code så att det inte går att kompilera med bakåtkompatibilitet osv.

Så då har vi löst detta!

Ha ett fint liv!
Citera
2018-05-22, 15:42
  #461
Avstängd
just-in-i-anuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Toppen, jag ska hälsa våra utvecklare detta, och be dem ringa apple care nästa gång apple har uppdaterat x-code så att det inte går att kompilera med bakåtkompatibilitet osv.

Så då har vi löst detta!

Ha ett fint liv!
Doktorn var lite fel ute där

Men ni har väl konto på developer.apple.com och kan gå den vägen?
Citera
2018-05-22, 15:58
  #462
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Doktorn var lite fel ute där

Men ni har väl konto på developer.apple.com och kan gå den vägen?

Visst har vi det, men det är verkligen inte lätt att få vettig support den vägen, jag har dessutom två gamla personliga kontakter från Tyskland som sitter högt upp på developer på apple, och kan maila dem "privat" för att få assistans till utvecklarna, men ibland är det bara tvärstopp och saker som är hyfsat akut blir liggande i kön veckovis hos developer...
Citera
2018-05-22, 16:37
  #463
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Toppen, jag ska hälsa våra utvecklare detta, och be dem ringa apple care nästa gång apple har uppdaterat x-code så att det inte går att kompilera med bakåtkompatibilitet osv.

Så då har vi löst detta!

Ha ett fint liv!

Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Doktorn var lite fel ute där

Men ni har väl konto på developer.apple.com och kan gå den vägen?

Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Visst har vi det, men det är verkligen inte lätt att få vettig support den vägen, jag har dessutom två gamla personliga kontakter från Tyskland som sitter högt upp på developer på apple, och kan maila dem "privat" för att få assistans till utvecklarna, men ibland är det bara tvärstopp och saker som är hyfsat akut blir liggande i kön veckovis hos developer...

Vad jag sa var inte att precis allt alltid kan lösas, oavsett väg, bara att det trots allt finns massor med företag som kör Mac och har goda erfarenheter av detta, och antingen inte känner igen det du har upplevt, eller helt enkelt inte är drabbade för de använder sina saker på annat sätt etc.

Jag kan ju rabbla upp en hel del folk som slitit sitt hår för knas med Windows, inkompatibilitet eller konflikter som varit svår att lösa. Men jag dömer inte ut saken för det för det finns samtidigt massor med folk som inte har problem.

Men blir det problem som stökar och är svåra att få bukt på, så påverkar det ju såklart det personliga tycket om produkten, och ev köp i framtiden. Men vet man samtidigt att massor med folk är nöjda så borde man förstå att produkten kan vara bra ändå, men inte för det man själv tänkte sig.

Så oavsett produkt eller märke, så finns det alltid folk som klagar och kastar skit, och de som är nöjda och glada.
Citera
2018-05-22, 16:47
  #464
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Visst har vi det, men det är verkligen inte lätt att få vettig support den vägen, jag har dessutom två gamla personliga kontakter från Tyskland som sitter högt upp på developer på apple, och kan maila dem "privat" för att få assistans till utvecklarna, men ibland är det bara tvärstopp och saker som är hyfsat akut blir liggande i kön veckovis hos developer...
Och på min kompis jobb är 3500 datorer obrukbara pga flytt till w10. På mitt jobb kommer ingen åt nätverkshårddiskarna pga w10. Det blir problem ibland. Vad är
din poäng?
Citera
2018-05-22, 16:51
  #465
Avstängd
just-in-i-anuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Och på min kompis jobb är 3500 datorer obrukbara pga flytt till w10. På mitt jobb kommer ingen åt nätverkshårddiskarna pga w10. Det blir problem ibland. Vad är
din poäng?
Jag håller med, men visste borde de ansvariga på kompisens jobb haft ett pilotprojekt där man testar att allt fungerar innan man går live med den stora massan. Det gäller oavsett om man kör Windows eller macOS eller något annat.
Citera
2018-05-22, 17:07
  #466
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Och på min kompis jobb är 3500 datorer obrukbara pga flytt till w10. På mitt jobb kommer ingen åt nätverkshårddiskarna pga w10. Det blir problem ibland. Vad är
din poäng?

Att det är problem med windows 10 på din kompis jobb, kan väl absolut vara helt riktigt (inte misnt eftersom att din kompis säger det), men jag har heller aldrig påstått att det inte finns några som helst problem alls med windows, det är klart att det kan göra det, vilket väl är helt normalt, det är ett operativsystem vi pratar om, dessutom skrivet för att fungera med en jädra massa olika kombinationer av både hårdvara och mjukvara i en massa olika miljöer och situationer för olika ändamål.

Mina inlägg här handlar om att jag har flyttat till windows 10, efter ~15 år med mac, för att jag upplever, personligen och i vad jag ser i mitt arbete på en mjukvarutillverkare som bygger både för windows och mac os x, att det länge har varit problematiskt, och fortfarande är, med apples ständiga uppdaterande av OS X varje år till ny 10.x version, och att de i SDKn inte lämnar stöd för bakåtkompatibilitet, vilket ställer till det en hel del med programvarorna efterhand.
__________________
Senast redigerad av MegaSkurt 2018-05-22 kl. 17:39.
Citera
2018-05-22, 17:46
  #467
Avstängd
Var och pilla lite på de senaste modellerna av macbook pro både 13 och 15. De är jävligt snygga att studera in. Fin kvalité, tangent bordet riktigt nice med butterfly gen 2. Skarp skärm mm Allt e top notch

Men sen kollar man prislappen och man vänder o vrider på sig. Ska man verkligen köpa eller gå runt bordet och välja en pc från hyllan. Kan köpa 3st till var o en i familjen istället för bara en mac.

Vad gör man här eller vad gör de flesta i den här situationen. Vars en dator eller en dator delat på 3
Citera
2018-05-22, 18:25
  #468
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Det gjorde inte jag heller, jag grät inte, och jag hade inga 10 år gamla program heller. Men jag slet mitt hår i stycken av just de anledningar jag påvisat här i tråden, och som alla som håller på med mjukvara professionellt känner till, Apple är jättekassa när det kommer till bakåtkompatibilitet.

https://eclecticlight.co/2017/01/11/...are-about-you/

Och det där är ett inlägg från början av 2017, jag kan bekräfta (jag arbetar i mjukvaruindustrin) att det där har pågått långt innan 2017, och fortsatt i samma spår sedan dess med...
Som sagt du måste vara ett unikum som ALDRIG haft några problem med något annat än just apples datorer. De flesta jag känner har windows på jobbet och de flesta jag känner sliter sitt hår varje dag över skiten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback