2018-08-05, 09:44
Medlem
Har aldrig förstått varför folk är emot Apple för t ex hur OS X utvecklats genom åren, och påstår att det på senare år blivit ”fördummande”. Varför det?

Ett operativsystem ska se till att folk, av alla kunskapsnivåer, ska kunna använda datorn. Alltså, operativsystemet ska köra datorn och serva användaren med funktioner och möjligheter att göra mer eller mindre avancerade saker på ett smidigt sätt. Och för varje ny version blir det ofta ytterligare förenklingar/förbättringar på tidigare funktioner etc, och nya smarta saker och funktioner kan tillkomma. Detta har skett i princip alla OS, och Apple har generellt sett varit både föregångare många gånger och duktiga på detta.

Minns när jag privat gick över till Mac för ca 10 år sedan, som van med Windows, och det gång på gång uppdagades hur mycket enklare och smidigare många saker var med OS X istället fär Windows. Visst, ovan som man var så svor man rätt ofta ve o förbannelse när man skulle göra nåt och körde på som man var van med från Windows, och det inte funkade alls eller inte blev riktigt som man trodde. Då ringde jag ibland min polare som lockade mig att testa Mac och frågade hur i fanders man gjorde si eller så... Han sa då ofta, varför krånglar du till det, dra direkt dit istället för att göra som du är van med från Win... Och bra många gånger blev det en aha-upplevelse att man kunde hoppa över ett eller flera moment som behövdes på Win men man slapp med OS X.

Nu är inget perfekt här i världen så det fanns givetvis saker på Win som var lika eller bättre, eller som inte fanns alls på OS X. Men efter 10 år med Mac och OS X och numera High Sierra beta på min MBP 2009 (som den egentligen inte är kompatibel med....) och Windows på jobbet i en massa år, så är det solklart för mig att jag trivs betydligt bättre med MacOS än Windows.

Ser ingen anledning att ogilla att Apple inför fler o fler smarta funktioner, gör det enklare och smidigare att utföra saker, gör det mer likt iOS på vissa sätt. Vill man vara mer avancerad så finns ju bl a Terminalen som klarar oändligt mycket mer än de flesta normala datoranvändare klarar. Att sen de mer hard core datorentusiasterna vill ha mer av allt och fritt fram att trixa och dona det förstår jag. Men de är en ytterst liten del av alla datoranvändare.

Som avslutning kanske de som påstår att det bara gått utför med Apple sen Jobs gick och lade sig, att de borde kolla upp fakta lite bättre. Det är 7 år sen Jobs dog, och Apples största framgångar har i de flesta fall skett efter det, alltså under Cooks roder
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-08-05 kl. 09:48.
2018-08-05, 11:40
Medlem
Dobbelss avatar
Steve Jobs var ju egentligen visionär och marknadsförare så om man ens trodde att Apple som företag skulle gå utför efter att han gick bort så var man nog inte särskilt insatt i vilken roll han hade.
2018-08-05, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
Steve Jobs var ju egentligen visionär och marknadsförare så om man ens trodde att Apple som företag skulle gå utför efter att han gick bort så var man nog inte särskilt insatt i vilken roll han hade.

Jobs var såklart extremt viktig, under en lång period en närmast oersättlig nyckelfigur och ledare, trots att han var en knäppgök på vissa sätt.

Men han var absolut inte den enda i eller runt Apple som var mycket viktig och bidrog med massor för Apples kommande framgångar.
2018-08-05, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jobs var såklart extremt viktig, under en lång period en närmast oersättlig nyckelfigur och ledare, trots att han var en knäppgök på vissa sätt.

Men han var absolut inte den enda i eller runt Apple som var mycket viktig och bidrog med massor för Apples kommande framgångar.

Det e inte tim cook som bestämmer hos apple då han e bara dit placerad som vd att spotta ut skit snack på deras key notes. De som bestämmer är högre personer inom apple som varit med från början. Någon som har skit stor påverkan hos apple är dessa 3 John Ivy, Craig och phill men Jobs var den stora inovatören. Sen ligger apple 3-4år före oss konsumenter då apple redan nu håller på med nya modeller som ska släppas 2021
2018-08-05, 13:11
Medlem
Någon som vet varför apple har blivit så över drivet dyra de senaste 2-3åren och inte bara här i Sverige utan hela världen medan andra märken har blivit billigare. Visst, apple har alltid kostat lite mer än konkurrenterna och det har varit acceptabelt men nu snackar vi om 50-70% mer i pris än tidigare. Sen har deras olika modeller blivit sämre i hårdvara än tidigare då det märks i försäljning då de har minskat nu i 2-3år i sträck med flera miljoner enheter. deras mac avdelning dalar stort men ändå går priserna upp hela tiden ?
2018-08-05, 13:55
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Apple är sin egen värsta fiende pga deras totalitära filosofi att bara Apple får sälja datorer med deras operativsystem. Jag är helt övertygad om att Mac OS X skulle ha kunnat konkurrera väldigt bra mot Windows, om Apple körde med Microsoft's approach, att vi utvecklar operativsystemet, och så får nu övriga OEMs sälja era datorer med vårt operativsystem installerat. Hade Apple gjort så, då hade Mac OS X* lätt kunnat haft en 50-60% market share på skrivbordet, istället för som idag, 12%. Visserligen är 12% inte illa för en enda OEM, men det är ju betydligt mindre intäkter än om Apple hade haft 50% av marknaden (Chrome OS är och kommer alltid vara helt irrelevant så länge Google bara har tänkt ha det som en laptopbrowser). Den dagen Google skärper till sig och på allvar tar en Linuxdistro eller *BSD, och utvecklar ett seriöst operativsystem av det, ja då är både Apple ocg Microsoft körda.
Apple provade denna strategi i mitten av 90-talet, någonstans där troligen världens sämsta non-3rd world spelkonsol Apple-Bandai Pippin lanserades (som inte ens klarade av sina egna spel ), vilket resulterade i att tredjepartstillverkare skåpade ut Apple fullständigt och nästan försatte bolaget i konkurs.

Citat:
Mac clones: Not such a good deal after all
The “clone Mac” era turned out to be a disaster for Apple. Rather than spurring Mac sales, it just meant cheaper “Macs.” Apple took a massive hit in the amount it earned per unit.

Apple CFO Fred Anderson later worked out that the strategy cost the company money. The $50 fee Apple got for every clone Mac sold didn’t come close to recouping the money lost from people choosing to buy third-party Macs instead of more-expensive official ones.

The deal lasted until August 5, 1997, when Apple became locked in a standoff with Power Computing. Cupertino did a bit of legal jiujitsu, introducing Mac OS 8 and then arguing that the licensing deal for third parties did not extend further than System 7.
Today in Apple history: Apple signs ‘clone Mac’ deal
The Computer Chronicles: Mac Clones and New OS - 1995

Inte förrän Jobs återvände återställdes ordningen, då Mac OS trots allt var Apples levebröd. Apple var, precis som Microsoft, en mjukvarutillverkare (seriöst, vem fan skulle köpa en urkass inkompatibel Mac till överpris om den inte hade Mac OS?). Idag har visserligen Apple råd att göra misstag, men jag anser det ändå helt överflödigt. Apple måste fortsätta para dålig hårdvara med dålig mjukvara, så man inte ens behöver fundera innan man bojkottar hela paketet.
2018-08-05, 15:04
Medlem
Dobbelss avatar
Apple har ju egentligen goda skäl till att inte byta till den marknadsstrategin. Varför skulle de vilja låta andra tillverkare få sälja deras OS när de kan få betalt för hela kakan själva? Många av deras kunder är så pass trogna bolaget att det ska mycket till innan de ser en nedgång i deras nuvarande upplägg.
2018-08-05, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Grejen med Apple är att de är deras egen värsta fiende. Jag ska erkänna att Jobban gjorde en hel del rätt när han kom tillbaka, t.ex. att han konverterade Mac OS till Unix och PowerPC (två bra, kraftfulla och öppna standarder), och Darwin var ju till och med open source (dock ingen bra open source licens, men Darwin är ju ändå relativt öppet, om än kanske inte helt fritt; Darwin's öppenhet tillåter kloning / reverse engineering av Mac OS X på ett betydligt bättre sätt än Windows), och ett rent allmänt (om än inte felfritt) stöd för öppna webbstandarder (MPEG-4, WebKit osv).

Jobs har inte konverterat Mac OS till PowerPC. Jobs har ingenting med att Apple gick över till PowerPC att göra. Vid den tiden arbetade Jobs på NeXT, ett företag som Apple köpte upp när Jobs kom tillbaka.
MacOS X består bland annat av delar från NeXTSTEP. Inte heller konverterade han "Mac OS till Unix".
Mac OS X har så gott som ingenting med Mac OS Classic att göra, mer än namnet och vissa likheter i utseendet. När Mac OS X kom, så var man tvungen att dra igång "ett system i systemet" slarvigt uttryckt för att de gamla programen skulle gå att köra. Inte direkt smidigt.

OSX idag är UNIX certifierat. Hela det där med vad som är UNIX och inte är ju ganska snurrigt, i och med att AT&T Unix inte längre finns kvar. På vilket sätt Darwin "tillåter kloning/reverse engineering av Mac OS X på ett betydligt bättre sätt än Windows" förstår jag inte. Citerar...

Citat:
OS X is the platform, Darwin is the operating system, and XNU is the kernel. Namely, the XNU kernel is the core piece of software that provides resource management, hardware abstraction, and scheduling. Darwin consists of the XNU kernel and basic software run by there kernel to provide a UNIX environment. OS X is built atop Darwin and provides a collection of frameworks and services that implement the user interface and main application libraries. Darwin and XNU are open source software, but the frameworks that make up the OS X platform on top of Darwin, are not.
2018-08-05, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Om det är något misstag någon borde inse är det folk som köper Switch i en värld med fullgoda handkontroller till såväl Android som iOS. Riktig iDiotpryl för mainstreamtänkare det där; snacka om slöseri på naturresurser.

Kanske det går. Kanske inte. Men för min del är Android ute ur leken då jag helst undviker Google. Och köpa en iPad för att spela är inget jag har något intresse av. Jag kan dessutom inte spela de spel som jag vill spela på en surfplatta. Jag trivs med min Switch. Du får gärna spela på din surfplatta om du vill där du köpt enbart digitala spel. Kul för dig. Tvivlar dock på att det går lika smidigt att byta mellan dockat och bärbart som min Switch. Har heller inget intresse av att ha en surfplatta. Hade ingen innan, och vill inte ha en nu efter. Slöseri på naturresurser eller "mainstreamtänkare" skiter la jag i.
2018-08-06, 09:46
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babi.
I var o varann tråd ser man massa negativitet om apple prylar. Det gnälls över allt, klagas på priser, snålhet, ledningen bryr sig bara om pengar och inte konsumenterna längre osv.. För 5-10år sen var det helt annorlunda då var alla för apple vad har hänt de senaste åren att de flesta avskyr företaget och deras prylar

Varför

Apple har valt en väg där man går in för att monopolisera och knyta folk hårt till märket.
Att ex få information av Apple till att skriva egna drivrutiner är omöjligt. och då måste man köpa tillbehör som "godkänts" av Apple och då är priserna därefter.

Nu går även microsoft (pyttemjuk) mer och mer åt samma håll och fler och fler överger även microsoft till förmån för öppnare system som Linux.
2018-08-06, 10:03
Medlem
Den bristfälligt skrivna rubriken "Varför är folk så emot apple prylar" irriterar mig en aning varenda gång som jag går in på Flashback.

Föreslår att moderator ändrar rubriken till "Vad har folk emot prylar från Apple?".

Nej, jag har ingenting emot de flesta produkter från nämnda företag. Har använt produkter från Apple sedan 1987 då farsan fick en Macintosh SE som jobbdator. Min första egna Appledator, en Macintosh IIci, köpte jag 1992.

Kan tillägga att jag köpte Mac även under krisåren i mitten av 90-talet då Apples produkter hånades av många och definitivt inte ansågs som "mainstream".
Senast redigerad av godanli 2018-08-06 kl. 10:11. Anledning: Lade till det sista stycket.
2018-08-06, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Apple har valt en väg där man går in för att monopolisera och knyta folk hårt till märket.
Att ex få information av Apple till att skriva egna drivrutiner är omöjligt. och då måste man köpa tillbehör som "godkänts" av Apple och då är priserna därefter.

Nu går även microsoft (pyttemjuk) mer och mer åt samma håll och fler och fler överger även microsoft till förmån för öppnare system som Linux.

Ok, hur många är det då av alla mer normala vardagliga datoranvändare som behöver skriva egna drivrutiner, och till vad...?

Hur många är då dessa ”fler och fler” som lämnar Mac och Microsoft för Linux, och vad för typ av datoranvändare är det?

Kan liksom inte tänka mig att den stora massan av generella vardagliga datoranvändare har något större intresse för Linux, utan att det då handlar om en i jämförelse mikroskopisk siffra användare som har det intresset eller behovet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in