Citat:
Lite anekdotiskt kan jag som gammal i gården förtälja om den förra bobubblan runt 1990. Jag köpte en brf-tvåa i mellanstor stad för 150.000 kr på toppen år 1990. Av vissa skäl slumpade jag bort den på botten 1996 för 20.000 kr förresten.
Det jag skulle komma till är att samma brf-tvåa idag ligger - väldigt försiktigt värderat - på minst 900.000 kr, förmodligen mer. Alltså minst en sexdubbling.
Jag tittade på inkomstbasbeloppen 1990 jämfört med 2018, och det är något mer än en fördubbling - 110% upp. Antar att lönerna följer IBB ganska väl. Summa summarum så är alltså värderingarna idag för den här typen av gamla stabila brf-er nära nog en tredubbling i reala priser. Från förra bubbeltopp till idag.
Om vi bortser från ränteläget så skiljer en sak nu och då: då var nyproduktionstakten bara "mycket hög". Men idag är den sjukligt intensivt skyhög på stratosfärsnivå!!
Utvecklingen blir spännande. Det går ju bra för Sverige - tills det inte går bra...
Det jag skulle komma till är att samma brf-tvåa idag ligger - väldigt försiktigt värderat - på minst 900.000 kr, förmodligen mer. Alltså minst en sexdubbling.
Jag tittade på inkomstbasbeloppen 1990 jämfört med 2018, och det är något mer än en fördubbling - 110% upp. Antar att lönerna följer IBB ganska väl. Summa summarum så är alltså värderingarna idag för den här typen av gamla stabila brf-er nära nog en tredubbling i reala priser. Från förra bubbeltopp till idag.
Om vi bortser från ränteläget så skiljer en sak nu och då: då var nyproduktionstakten bara "mycket hög". Men idag är den sjukligt intensivt skyhög på stratosfärsnivå!!
Utvecklingen blir spännande. Det går ju bra för Sverige - tills det inte går bra...
Hittade ingen statistik på specifikt bostadsrätter som gick så långt tillbaka i tiden. Men fastighetsprisindex har stigit 2,75x i reella priser sedan 1988. Så 3x är nog en bra uppskattning.
Sedan 2005 finns ju HOX prisindex som ger bättre statistik. Priserna har fördubblats i reella termer på "HOXFLATSWE" sedan 2009. Det mesta av prisutvecklingen har ju skett på 2000-talet och allra mest från 2014-15 till 2017.
Politikerna har annars satt sig själva i en fin rävsax gällande räntan (jag räknar våra kära riksbankirer som politiker). Har skrivits tidigare men tål att upprepas. De kommer att få välja mellan att rädda pensionärerna eller bolånetorskarna. Med den lägsta räntan någonsin så kommer även de lägsta förväntade avkastningarna. Det är lätt att få 5% avkastning när den svenska 10 åriga statsobligationen ger 5% som för 15 år sedan. Det är svårare när den ger 0,5%. Detta medför stora problem för pensionsfonderna som behöver en viss avkastning varje år för att inte behöva skära i kapitalet. Samtidigt har vi fler som ska få pension och färre som kommer att bidra till pensionen (både sett till ålder och invandring).
Pensionsfonderna själva säger följande "Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40–45 år". Antagligen har de gjort en väldigt generös beräkning och verkligheten är värre än så.
På andra sidan så har den lägsta räntan (i världshistorien?) gjort att de svenska hushållens belåning är den högsta någonsin. Jag hittar ingen statistik på det, men det skulle vara intressant att se hur många miljarder som betalas i ränta. Jag skulle kunna tänka mig att de totala räntebetalningarna är bland de högsta någonsin, detta till den lägsta räntan någonsin. Då är det inte svårt att förstå att varje liten höjning av räntan kommer ha stora effekter i hur mycket som läggs på att bara betala skulderna.
Att riksbankens styrränta ska höjas verkar inte omöjligt heller även om det ser ut att dröja vilket ytterligare kommer slakta kronan. Som jag har förstått det så är det 6 riksbankirer som röstar och överste Ingves har utslagsrösten om det blir lika. Läget verkar vara ungefär: En person är jättehök och vill höja nu (Ohlsson), en person kan tänkas sig att höja nu (Flodén), en person är neutral (Skingsley) och de tre övriga tycker inte det är någon brådska alls. Det visar ju bara hur sjukt systemet är då de "välutbildade ekonomerna" inte ens kan tolka sina allsmäktiga formler på samma sätt och enas. Om jag förstått det rätt så verkar Jansson vara den som egentligen bestämmer och mr Ingves står med hans dase i munnen och gör som han säger.
Angående höstens prisutveckling så trodde ju hushållen (?) på en ökning av priserna igen. Samtidigt rapporteras det att JM och NCC går in på top 10 av Stockholmsbörsens mest blankade bolag med aktier för ett värde av över en miljard blankade..