Citat:
Ursprungligen postat av
Pudersocker
Vet inte, kommer inte riktigt ihåg vad jag hade i lön, men om jag får gissa tror jag att jag tjänar runt dubbelt så mycket idag, knappt, kanske lite mindre, men känslan jag hade av bostadspris-ökningen var att de hade gått upp massa, inte bara dubbelt. Men iofs dubbelt är rätt mycket.
Men det är klart jag måste ju göra samma inflationskompensering med lönen som med bostadspriserna, fast då blir det ju... nej jag är förvirrad, detta blir för svårt för mig.
Lite anekdotiskt kan jag som gammal i gården förtälja om den förra bobubblan runt 1990. Jag köpte en brf-tvåa i mellanstor stad för 150.000 kr på toppen år 1990. Av vissa skäl slumpade jag bort den på botten 1996 för 20.000 kr förresten.
Det jag skulle komma till är att samma brf-tvåa idag ligger - väldigt försiktigt värderat - på minst 900.000 kr, förmodligen mer. Alltså minst en sexdubbling.
Jag tittade på inkomstbasbeloppen 1990 jämfört med 2018, och det är något mer än en fördubbling - 110% upp. Antar att lönerna följer IBB ganska väl. Summa summarum så är alltså värderingarna idag för den här typen av gamla stabila brf-er nära nog en
tredubbling i reala priser. Från förra bubbeltopp till idag.
Om vi bortser från ränteläget så skiljer en sak nu och då: då var nyproduktionstakten bara "mycket hög". Men idag är den sjukligt intensivt skyhög på stratosfärsnivå!!
Utvecklingen blir spännande. Det går ju bra för Sverige - tills det inte går bra...