Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-21, 16:51
  #1
Medlem
Fizzlors avatar
Eftersom den "officiella" tråden om bostadsbubbla i Sverige numera är en soptipp som i tid och otid spårar ur i rent trams och OT så tänkte jag nu skapa en tråd där vi strikt diskuterar iakttagelser och anekdoter från vardagen gällande svensk bostadsmarknad. Denna tråd handlar INTE om huruvida Sverige har en bostadsbubbla eller ej, det får ni ta i den andra tråden. Ni som är intresserade om att föra den diskussionen för 784e gången kan göra det där.

Har du en bekant som inte får sin trea i Vasastan såld? Fått rekordmånga erbjudanden från säljare som vill kränga ditt hus? Märkt att det är ovanligt många/få lägenhter till salu i just ditt område? Släkting som tvingats sälja till brakförlust? Dela med dig här!
__________________
Senast redigerad av Fizzlor 2018-02-21 kl. 17:28.
Citera
2018-02-21, 18:56
  #2
Medlem
ronken82s avatar
Mycket bra initiativ! Ser fram emot att följa den här tråden (om den kommer igång och lever). Jag skall även försöka att tillföra tråden med skvaller och annat snask ifrån min vardag, då jag har kontakt med en hel del BRF/Villa ägare runt om i Gbg-området.
Citera
2018-02-21, 20:44
  #3
Medlem
Jag köpte ett hus i början av sommaren förra året. Det var verkligen när det var på toppen och slutpriset blev helt klart för högt, ingen normalt funtad person kan säga nåt annat.

Då jag hade lite att fixa i min bostadsrätt kände jag att jag behövde vänta till efter sommaren innan jag kunde sälja.
Mot slutet av sommaren började det kännas lite olustigt. Kände att något var på g.
Hur som, i slutet av augusti blev det visning, det gick helt ok. Blev en hyffsad budgivning men hade hoppats på mer, men det gick ihop ekonomiskt.
Veckan efter kontraktskrivning började nedgången på riktigt.
Köparen hade nog sparat 200.000 på att vänta 2 veckor. Köparen hade stora svårigheter att sälja sitt tidigare boende i samma område någon vecka senare.
Idag har lägenheten gått ned ca. 6-700.000.
Jag hade verkligen tur.
Vad huset gått ned är svårt att veta, säkert minst lika mycket. Jag är bara glad att jag inte blev sittandes med skägget i brevlådan.
Kommer nog köpa efter jag sålt i framtiden.

Har en vän som försöker sälja en fin lägenhet just nu. Det kom 0 personer på visningen.
Citera
2018-02-21, 20:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av havenoname
Har en vän som försöker sälja en fin lägenhet just nu. Det kom 0 personer på visningen.
Kan du ange någonting om hens pris, läge och storlek?
Citera
2018-02-21, 22:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstallion
Kan du ange någonting om hens pris, läge och storlek?

"Fin" stockholmsförort, men ganska långt från stan, ej t-bana. Tror priset var 2,2-2,3 nånting. Drygt 60kvm.
Citera
2018-02-22, 09:49
  #6
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Bra initiativ Fizzlor!
Citera
2018-02-22, 11:48
  #7
Medlem
hallelujahkorens avatar
Planerar att flytta till Stockholm under våren/sommaren, har följt ett objekt på kungsholmen som låg ute hela hösten utan bud, samma lägenhet kom upp igen nu i januari och har fortfarande inte fått något bud. Kontaktade mäklaren och sa att jag kan tänka mig att lägga ett skambud framöver om säljaren måste få bostaden såld, mäklaren måste ju såklart stå på säljarens sida men sa ändå att det inte var omöjligt att hen hör av sig framöver då säljaren måste få bostaden såld snart och att det i nuläget finns 0 intressenter och ingen kom på senaste visningen.
Citera
2018-02-22, 12:55
  #8
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallelujahkoren
Planerar att flytta till Stockholm under våren/sommaren, har följt ett objekt på kungsholmen som låg ute hela hösten utan bud, samma lägenhet kom upp igen nu i januari och har fortfarande inte fått något bud. Kontaktade mäklaren och sa att jag kan tänka mig att lägga ett skambud framöver om säljaren måste få bostaden såld, mäklaren måste ju såklart stå på säljarens sida men sa ändå att det inte var omöjligt att hen hör av sig framöver då säljaren måste få bostaden såld snart och att det i nuläget finns 0 intressenter och ingen kom på senaste visningen.

Svettigt läge för säljaren om man redan köpt nytt.

Ungefär vad är det för storlek och pris på lägenheten?
Citera
2018-02-22, 13:14
  #9
Moderator
RostigHinks avatar
Köpte bostadsrättskedjehus i ett litet skånesamhälle i juni 2016 till för området rekordpris. Sålde i augusti 2016 ett radhus i nära originalskick byggt 1975 i en större östgötastad för rekordpris. Inte ens ett helrenoverat hade sålts högre innan dess.

Sålde på toppen. Efter det har inte priserna nått upp i närheten utan ligger nu 300-400k under.

Intressant övning att flytta 35 mil. Men eftersom jag inte längre jobbar ville jag få ner boendekostnaderna och denna BRF kostade en tredjedel av vad radhuset gick för. Trots rekordpriser.
Citera
2018-02-22, 21:10
  #10
Medlem
Sålde min lägenhet på östermalm. 2a. Den gick nog ner 1 mille från toppen.. så det sved. Säkert 17-18%. Nu tänker jag nog ligga lågt ett tag. Vi ska köpa en större lägemhet så förhoppnings har de backat mer men man vet aldrig hur det här går. Varit på en del visningar i sthlm innerstad och det har varit rätt dött. Oftast kommet ingen budgivning igång är min erfarenhet.. men många säljare har höga förväntningar fortfarande och verkar dra undan och lägga ut igen. Känner mäklare i sthlm. Det som säljs verkar vara toppskiktet, dvs genomgången sekelskift högst uppe med ballkong, hög takhöjd och låg avgift. Dessa går fortfaranda ok. Segmentet under har det betydligt svårare..
Citera
2018-02-25, 11:29
  #11
Medlem
har en bekant som sitter på två villor då den gamla inte sålts för rätt pris...

ca 6 milj var i pris

i gbg området
__________________
Senast redigerad av flushdown 2018-02-25 kl. 11:32.
Citera
2018-02-25, 12:19
  #12
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown
har en bekant som sitter på två villor då den gamla inte sålts för rätt pris...

ca 6 milj var i pris

i gbg området

Ouch!

Hur funkar det ens rent praktiskt? Borde inte köpet på den nya villan hävas då han inte kan frigöra cash genom att sälja den gamla?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback