2018-08-15, 17:05
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Kan det vara så enkelt att barnen sov hos SD, kompisar eller mor-/farföräldrar och HD jobbade?
Ganska vattentät och snabbkollat alibi mot passage- och registersystem.
Detta i kontrast till alla konspirationsteorier...
OVS: DETTA ÄR BARA EN ENKEL TANKE UTSN KUNSKAP ATT DET VERKLIGEN FÖRHÅLLER SIG SÅ!!!

Ja, detta var ju en av de förklaringar som nämndes som trolig anledning när vi spekulerade här just innan. Att HD haft bra alibi. Men även om HD inte är/ses som MGM så i och med att man/polisen/åklagare ändå verkat tro att SD varit/är GM så undrar jag ändå varför att man inte verkat tänkt tanken att denne kunnat ha tillgång till och använt HDs hem. Ifall SD haft nyckel dit (för att enklare kunna hantera att de har barnen olika veckor och han kanske behövt hämta glömda klädplagg till ett barn t ex), så kan han ju som GM kunnat ha gagn av HDs bostad då den var så nära LWs även om HD själv har klockrent alibi och utan att ha kännedom om något befunnit sig på jobb osv. Dvs, jag finner att så länge SD är misstänkt i rättsväsendets ögon så borde HDs hem vara av visst intresse även om man ser på henne som ett offer för omständigheterna och fri från misstankar själv. Hennes hus står nära både BOs hus och FP och detta hus har en stark koppling till den man som de plockat in två gånger. Därav ställde jag och Carina78 frågan till Moralens Väktare om hen kan säga något kring detta och hur polisens tankegångar gått här. Det kan ju finnas aspekter som vi som spekulerat kring detta helt missat här och jag skulle gärna vilja släppa detta med HDs hus genom att få insikt om avspärrningar och prioriteringar här. Men det kanske inte får komma ut börjar jag tänka då ingen läcka finns där från MV.

Och hade SD haft alibi för kvällen ifråga genom att ha varit hemma med barnen medan HD jobbat så begriper jag inte hur åklagare dristat sig till att få honom häktad inte bara en gång utan rentav två gånger. Något stämmer här inte. Även om man ska ha sunda kritiska invändningar mot att rättsväsendet alltid fungerar som det ska så har jag svårt att tro att åklagare är så dum att hon försöker få SD fast för mord två gånger på raken om han har alibit att han varit hemma med vittnen hela kvällen. Något måste ju vara svårt för SD att bevisa för att rentvå sig oavsett om han är skyldig eller ej.
Citera
2018-08-15, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Dödsbodelägarna förstås. I detta falla alltså barnen eller kanske deras vårdnadshavare...

Tror du polisen tänker hålla huset avspärrat till barnen är myndiga?
Nä, det menar jag inte. Läs igen vad jag skriver.
Citera
2018-08-15, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Och då "snubblade" mitt minne på detta underliga inlägg från Timfa 16/6, som jag inte blev klok på. Detta med mordvapen i plast. Vem tänker på det? (mina fetningar):

""Scenario: HD vill ge sin vänstrande man en ny chans men störs av att hans gamla flinga bor granne med henne, så nära att hon ser ut på hennes uteplats. Hon bestämmer sig för att göra sig av med rivalen, kommer ihåg att hon har ett gammalt konto på Tradera som hon aldrig använt tidigare, i tron att det inte är lika lätt att spåra köpet än om hon langar fram visakortet i någon butik. En rejäl känna i hårdplast, funkar utmärkt att dänga i huvudet på någon, ett rejält stadigt handtag på köpet. Hon pinnar över till grannen LW, frågar om hon vill låna kannan till morgondagens barnkalas, och när LW minst anar det, vänder ryggen till, så dänger HD med all kraft kannan i skallen på LW. Hon klarar den första smällen, springer ut genom dörren, ner på gatan mot bullerplanket, skriker för sitt liv, försöker ta sig till andra sidan där HD hinner i kapp och slår ett sista kraftigt slag mot sin rivals huvud

Tyck vad ni vill men det är I alla fall inte en galnare teori än allt annat här på flashback. Och sorry till nån oskyldig därute om det finns fler med samma alias som häxsyrran..
"

https://www.flashback.org/sp64351422

Och plast som mordvapen även här:

Menar absolut inte att det har någon som helst relevans i mordutredningen, bara att det blir lite creepy/konstigt när man lägger ihop det.

Knäppt inlägg av mig.
Timfa är också den som lade upp länken till MH:s blogg här i tråden..
Citera
2018-08-15, 17:23
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Nä, det menar jag inte. Läs igen vad jag skriver.
Du skrev:
Citat:
Jag TROR bestämt att polisen är klara på plats. Jag TROR bestämt att allt inte är klart med bouppteckning, besittningsrätt och allt det där, så polisen har inte en juridisk person att lämna nycklarna till.
Nej bouppteckningen är av naturliga skäl inte klar men den juridiska personen dödsboet finns ju eftersom det utgörs av LW:s samlade tillgångar och skulder. Vore polisen klara borde de gett tillbaka bostaden till dödsboet. Vem menar du annars skulle ha besittningsrätt?
Den som sen ska företräda dödsboet och göra bouppteckning lär naturligtvis inte vara barnen själva.
Citera
2018-08-15, 17:32
Medlem
DreamTwisters avatar
BTW: Är det säkert att huset fortfarande är avspärrat? Att det sitter band och tejp där är en sak men vem tar bort den när avspärrningen hävs? Ska man vänta tills polisen har tid kan det ju dröja...

Ja ja, bara en förflugen tanke.
Citera
2018-08-15, 17:39
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Det finns två aspekter i detta som får mig att höja på ögonbrynen.
1. TimFa är väl användaren som postat de två i mina ögon suspekta bloggarna hit till tråden men i övrigt inte postat så mycket? Vad vill TimFa att vi ska ha ögonen på? Har TimFa några egna teorier som hen vill oss att gräva i men skriver inte ut dessa rakt ut?
2. Lite konstigt att ens komma på tanken att ha ihjäl någon med något så lätt föremål i plast. Minns att jag spanade in Tradera-annonsen och fann det vara typ en Tupperwarekanna. Inte det mest effektiva mordvapnet för att snabbt ta någon av daga. Skumt att både tänka tanken att ta med detta som mordvapen i cachen och i scenariot men gräver man kring HD så kanske man inte hittar så mycket annat än hennes Traderaaktiviteter och nämner det bara därför. Det känns creepy håller jag med om.

Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Timfa är också den som lade upp länken till MH:s blogg här i tråden..

Citerar mig själv och säger: Precis! TimFa har inte postat så mycket mer än bloggarna och så detta. Jag kanske är lite trög men vill TimFa att vi ska förstå något vi inte förstår?
Citera
2018-08-15, 17:44
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Jag TROR bestämt att polisen är klara på plats. Jag TROR bestämt att allt inte är klart med bouppteckning, besittningsrätt och allt det där, så polisen har inte en juridisk person att lämna nycklarna till.

Är det så svårt att ta in vad jag menar, eller tjafsar ni bara för tjafsandes skull?

Jag är 99.99% säker att hennes hem inte är MP. Jag är 99.99% säker att polisen har bärgat allt av intresse från lägenheten.

Du vet att jag är läskunnig. Jag var inte ironisk. Du skriver att du är 99.9 % säker och det måste ju betyda att du har insyn. I stycket ovan skriver du att du TROR, men det stycket handlade ju inte om bostaden skulle vara MP. När du blandar tror och säker, men genomgående menar TROR, så är det inte konstigt om det blir missförstånd.
Citera
2018-08-15, 17:47
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
BTW: Är det säkert att huset fortfarande är avspärrat? Att det sitter band och tejp där är en sak men vem tar bort den när avspärrningen hävs? Ska man vänta tills polisen har tid kan det ju dröja...

Ja ja, bara en förflugen tanke.

Om de inte har glömt ta bort banden, så borde de byta till nya avspärrningsband. De som satt där i förrgår var väldigt bleka - ansatta av väder och vind.
Citera
2018-08-15, 18:03
Medlem
Citat:
Dödsbodelägarna förstås. I detta falla alltså barnen eller kanske deras vårdnadshavare...

Tror du polisen tänker hålla huset avspärrat till barnen är myndiga?

Svar till/lite info till EGT

Det är barnens vårdnadshavare, dvs barnens pappa i detta fall om inte LWhade ensam vårdnad.
Sedan tillsätts en överförmyndare om dödsbo uppgår till vissa summor. Överförmyndare är anställda av kommuner. Antar det är vårdnadshavare som får utse person som ska sköta bouppteckningen. Ibland ingår det i samband med det som begravningsbyrån handhar eller man köper till den tjänsten. Överförmyndare lägger spärr på konton osv för det troliga är att det utbetalas engångssumor till barnen från moderns ev försäkring från arbetet och sedan tillkommer barnpension per månad som utbetalas till vårdnadshavaren. Troligen får barnens vårdnadshavare bestämma vad som ska ske med huset/fastigheten i samförstånd med överförmyndare. Alltså när polisen släpper avspärrningen.
Citera
2018-08-15, 18:22
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ja, detta var ju en av de förklaringar som nämndes som trolig anledning när vi spekulerade här just innan. Att HD haft bra alibi. Men även om HD inte är/ses som MGM så i och med att man/polisen/åklagare ändå verkat tro att SD varit/är GM så undrar jag ändå varför att man inte verkat tänkt tanken att denne kunnat ha tillgång till och använt HDs hem. Ifall SD haft nyckel dit (för att enklare kunna hantera att de har barnen olika veckor och han kanske behövt hämta glömda klädplagg till ett barn t ex), så kan han ju som GM kunnat ha gagn av HDs bostad då den var så nära LWs även om HD själv har klockrent alibi och utan att ha kännedom om något befunnit sig på jobb osv. Dvs, jag finner att så länge SD är misstänkt i rättsväsendets ögon så borde HDs hem vara av visst intresse även om man ser på henne som ett offer för omständigheterna och fri från misstankar själv. Hennes hus står nära både BOs hus och FP och detta hus har en stark koppling till den man som de plockat in två gånger. Därav ställde jag och Carina78 frågan till Moralens Väktare om hen kan säga något kring detta och hur polisens tankegångar gått här. Det kan ju finnas aspekter som vi som spekulerat kring detta helt missat här och jag skulle gärna vilja släppa detta med HDs hus genom att få insikt om avspärrningar och prioriteringar här. Men det kanske inte får komma ut börjar jag tänka då ingen läcka finns där från MV.

Och hade SD haft alibi för kvällen ifråga genom att ha varit hemma med barnen medan HD jobbat så begriper jag inte hur åklagare dristat sig till att få honom häktad inte bara en gång utan rentav två gånger. Något stämmer här inte. Även om man ska ha sunda kritiska invändningar mot att rättsväsendet alltid fungerar som det ska så har jag svårt att tro att åklagare är så dum att hon försöker få SD fast för mord två gånger på raken om han har alibit att han varit hemma med vittnen hela kvällen. Något måste ju vara svårt för SD att bevisa för att rentvå sig oavsett om han är skyldig eller ej.

SD har inget alibi
Citera
2018-08-15, 18:22
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Och nycklarna hade lämnats till?....

Varför skulle förfarandet skilja sig från det som gäller andra dödsbon där en ägare avlidit? Jag är ingen expert i området, men det jag vet är att det är vanligt att en bodelningsman får ansvar för bouppteckning, omsätta tillgångar till kontanter för betalning, tala och svara i mål som rör dödsboet osv.
Senast redigerad av Netherworld 2018-08-15 kl. 18:36. Anledning: stavfel
Citera
2018-08-15, 18:38
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
SD har inget alibi

Det tror inte jag heller då det skulle ha framkommit men resonerade bara vidare utifrån argumentet innan där EGT ponerade att han t ex skulle kunna ha haft barnen hos sig. Alltså inte min tro utan ett resonemang utifrån annan användares exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in