2018-08-15, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jisses, det var creepy! Kanske bara en slump men det är ju inte precis som det här mordfallet behöver ännu mer spektakulära möjligheter men här kommer så ytterligare en. Vem är detta för användare? Gloriouslife, du har koll på geocaching va? Det kanske inte är helt märkligt att det finns en mord cache men det var ju intressant att hen som gjort den tagit LWs cache dagen innan hon dog om jag förstår dig rätt Honan6? Nu rimligen bör väl detta bara vara en slump men om det har med fallet att göra så verkar iaf mord cachen indikera mord inom familjen. Är det någon som gjort denna cache bara för att vi ska följa det spåret även här (skulle då indikera på att mordet var planerat långt i förväg vilket känns märkligt)? Det finns ju de som gärna vill motivera den linjen.
Vad kan vi tro att de som blint och andäktigt lyssnar och tror på allt vad Leif GW säger om att "hata slumpen" skulle säga om detta?
Att även solen GW har sina fläckar?
Eller: att det här starkt indikerar en lång planeringsprocess inför ett gruvligt mord?
Citera
2018-08-15, 14:31
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vad kan vi tro att de som blint och andäktigt lyssnar och tror på allt vad Leif GW säger om att "hata slumpen" skulle säga om detta?
Att även solen GW har sina fläckar?
Eller: att det här starkt indikerar en lång planeringsprocess inför ett gruvligt mord?

Med risk för att framstå som en alltför ivrig hund som springer på första vittringen så blev jag ju tvungen att googla nu. Har inget konto eller koll på geocache så tog till Google bara på användaren för att se vad jag fann. Denne Magbok verkar ha flickvän i Karlstad och åka på konferens då och då som han kombinerar med geocaching. Lite kopplingar och hintar mot det akademiska men stavar å andra sidan så illa att det iaf inte lär vara inom de humanistiska områdena. Själva karaktären på cacherna verkar ju dra mot det matematiska, logiska. Verkar skapa rejält kluriga cacher, bl a i mörker. Om denne är inblandad i fallet så skulle det ju indikera väldigt lång planering eftersom Modesty skriver att cachen är tre år gammal. Känns orimligt med en helt outsiderperson som hyst agg i det dolda och planerat något så länge, alternativt galen person som velat begå mord inom geocaching och LW bara var ett slumpartat offer för ett länge sedan fantiserat mord men tja, "hata slumpen" är ju kanske rimligt? Hoppas folk här som har geocachingkonto kan ta fram mer kring detta för oss mugglare.
Citera
2018-08-15, 14:41
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Cacheägaren till Mordgåtan, d v s M*GB*K (A, O) - vem är det? Gilgrissom82 kanske har koll på det?

Citat:
Jisses, det var creepy! Kanske bara en slump men det är ju inte precis som det här mordfallet behöver ännu mer spektakulära möjligheter men här kommer så ytterligare en. Vem är detta för användare? Gloriouslife, du har koll på geocaching va? Det kanske inte är helt märkligt att det finns en mord cache men det var ju intressant att hen som gjort den tagit LWs cache dagen innan hon dog om jag förstår dig rätt Honan6? Nu rimligen bör väl detta bara vara en slump men om det har med fallet att göra så verkar iaf mord cachen indikera mord inom familjen. Är det någon som gjort denna cache bara för att vi ska följa det spåret även här (skulle då indikera på att mordet var planerat långt i förväg vilket känns märkligt)? Det finns ju de som gärna vill motivera den linjen.

Jag tror inte det finns någon koppling till mordet, cachen gömdes redan 2015. Reagerade mest på det bisarra sammanträffandet med att det finns just en mord-cache, just där. Och att de som kände LW och löste denna i juni måste ha tyckt det var sorgligt. Såhär i efterhand känns det ju lite obehagligt, men jag tror det är allt.
Citera
2018-08-15, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
???
Det finns fall där dom håller mordplatsen intakt till dom. Men det jag säger nu är att det inte är konstigt att hennes bostad är fortfarande avspärrad. Det har TROLIGEN inget med att polisen tror sig ha mer att hämta där, dom är helt klara där. Men dom släpper inte bara avspärrningen i dags läget, för det finns ingen att släppa bostaden till.

Skulle ett mord skett på Essingeleden, tror du att dom avspärrar Sveriges viktigaste led till dom vunnit laga kraft?

Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Det Fetande: Är det som du hört tror eller gissar?

Du kan väl inte jämföra en motorväg med ett brutalt mord av en tre barns mamma
Är du sann? Va f-n håller du på med??? Läs 4:e ordet som står med stora bokstäver innan din fetning.
Ska du ställa den frågan igen nu eller be om ursäkt? Jag kommer inte svara på din fråga....

Jag jämför inte en motorväg, jag skrev att om ett mord skulle begåtts där, kanske på en 11 barns mor, eller ett trippelmord... Spelar väl ingen roll. Polisen håller avspärrningarna tills dom är klara och släpper dom sen, som vid planket i LW:s fall.

Hennes lägenhet är inte för allmänhetens tillträde, utan dödsboet, och dom har SANNOLIKT inte åberopat något behov för tillträde än. Jag vet inte ens om det är en bostadsrätt, kanske en hyresradhus eller av en uthyrd lägenhet av en förening.

Säg en enda anledning till att polisen skulle vilja ha kvar avspärrningarna av utredningstekniska orsaker. Tror ni mordet begicks där fortfarande?
Citera
2018-08-15, 15:08
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Jag tror inte det finns någon koppling till mordet, cachen gömdes redan 2015. Reagerade mest på det bisarra sammanträffandet med att det finns just en mord-cache, just där. Och att de som kände LW och löste denna i juni måste ha tyckt det var sorgligt. Såhär i efterhand känns det ju lite obehagligt, men jag tror det är allt.

Nej, det låter ju kanske för otroligt att det skulle vara mer än ett underligt sammanträffande. Men isåfall får man ju hoppas att cacheägaren tar bort denna cache med hänsyn till LW och hennes anhöriga kan man ju tycka. Det känns lite makabert nära.
Citera
2018-08-15, 15:20
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Nu vet jag inte om dödsorsak och liknande måste till, men det är inte det juridiska kring detta frågan gäller.
Frågan är varför hennes hem fortfarande är avspärrat. Jag menar att det idagsläget inte finns någon att släppa hemmet till. Det finns ingen som väntar att ta lägenheten i besittning och då kan polisen behålla avspärrningarna tillsvidare.

Tror du det är gratis när en bostad står tom?

Det finns någon som betalar alla kostnaderna (dödsboet) månad efter månad, fattar du inte det?

De har ingen valmöjlighet och kan inte sälja eller hyra ut utan bara fortsätta att betala under oöverskådlig tid framåt.
Citera
2018-08-15, 15:50
Bannlyst
Citat:
Är du sann? Va f-n håller du på med??? Läs 4:e ordet som står med stora bokstäver innan din fetning.
Ska du ställa den frågan igen nu eller be om ursäkt? Jag kommer inte svara på din fråga....

Jag jämför inte en motorväg, jag skrev att om ett mord skulle begåtts där, kanske på en 11 barns mor, eller ett trippelmord... Spelar väl ingen roll. Polisen håller avspärrningarna tills dom är klara och släpper dom sen, som vid planket i LW:s fall.

Hennes lägenhet är inte för allmänhetens tillträde, utan dödsboet, och dom har SANNOLIKT inte åberopat något behov för tillträde än. Jag vet inte ens om det är en bostadsrätt, kanske en hyresradhus eller av en uthyrd lägenhet av en förening.

Säg en enda anledning till att polisen skulle vilja ha kvar avspärrningarna av utredningstekniska orsaker. Tror ni mordet begicks där fortfarande?

Det Fetande : Helt rätt

Du får tro och spekulera hur mkt du vill, men lägg ner att polisen inte släpper avspärrningen till dödsboet. Finns anledning att dom inte gör det pga mordet.

Igår visste du, i dag har du ändrat dig som vanligt. Att diskutera med dig är som att diskutera med ett träd i blåst.

Citat:
Det finns ingen som åberopar hennes hus. Barnen kan inte bo själva där.
Det måste till en bouppteckning och där ser man förhållandet. Är det en brf så har dom krav på dödsboet. Finns det lån ska banken ha lgh som säkerhet och står då för försäljningen.
Polisen har än ingen att släppa hennes lgh till.
Så enkelt är det NOG
Senast redigerad av Banannn 2018-08-15 kl. 15:52. Anledning: Tillägg
Citera
2018-08-15, 15:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Appropå ett scenario med Mystery Murder så snubblade jag faktiskt över en mord-cache i Örebro igår (alltså snubblade på hemsidan, inte irl). Ligger strax norr om Vivalla, och Lena har varit där och - efter viss möda - löst mordet och fått mördaren till domstolen. Obs att cachen är gömd för 3 år sen, men så här med facit i hand känns ju alltihop lite creepy. Säkert även för de som löser cachen nu, efter LW:s död. Påminner för övrigt en del om vad vi gör här i tråden.

https://www.geocaching.com/geocache/GC5MMC0_mordgatan?guid=79ec0a2e-ee26-4677-b0ee-84f078b2b4e0https://www.geocaching.com/geocache/GC5MMC0_mordgatan?guid=79ec0a2e-ee26-4677-b0ee-84f078b2b4e0

Och då "snubblade" mitt minne på detta underliga inlägg från Timfa 16/6, som jag inte blev klok på. Detta med mordvapen i plast. Vem tänker på det? (mina fetningar):

""Scenario: HD vill ge sin vänstrande man en ny chans men störs av att hans gamla flinga bor granne med henne, så nära att hon ser ut på hennes uteplats. Hon bestämmer sig för att göra sig av med rivalen, kommer ihåg att hon har ett gammalt konto på Tradera som hon aldrig använt tidigare, i tron att det inte är lika lätt att spåra köpet än om hon langar fram visakortet i någon butik. En rejäl känna i hårdplast, funkar utmärkt att dänga i huvudet på någon, ett rejält stadigt handtag på köpet. Hon pinnar över till grannen LW, frågar om hon vill låna kannan till morgondagens barnkalas, och när LW minst anar det, vänder ryggen till, så dänger HD med all kraft kannan i skallen på LW. Hon klarar den första smällen, springer ut genom dörren, ner på gatan mot bullerplanket, skriker för sitt liv, försöker ta sig till andra sidan där HD hinner i kapp och slår ett sista kraftigt slag mot sin rivals huvud

Tyck vad ni vill men det är I alla fall inte en galnare teori än allt annat här på flashback. Och sorry till nån oskyldig därute om det finns fler med samma alias som häxsyrran..
"

https://www.flashback.org/sp64351422

Och plast som mordvapen även här:

Menar absolut inte att det har någon som helst relevans i mordutredningen, bara att det blir lite creepy/konstigt när man lägger ihop det.

Knäppt inlägg av mig.
Citera
2018-08-15, 16:03
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Och då "snubblade" mitt minne på detta underliga inlägg från Timfa 16/6, som jag inte blev klok på. Detta med mordvapen i plast. Vem tänker på det? (mina fetningar):

""Scenario: HD vill ge sin vänstrande man en ny chans men störs av att hans gamla flinga bor granne med henne, så nära att hon ser ut på hennes uteplats. Hon bestämmer sig för att göra sig av med rivalen, kommer ihåg att hon har ett gammalt konto på Tradera som hon aldrig använt tidigare, i tron att det inte är lika lätt att spåra köpet än om hon langar fram visakortet i någon butik. En rejäl känna i hårdplast, funkar utmärkt att dänga i huvudet på någon, ett rejält stadigt handtag på köpet. Hon pinnar över till grannen LW, frågar om hon vill låna kannan till morgondagens barnkalas, och när LW minst anar det, vänder ryggen till, så dänger HD med all kraft kannan i skallen på LW. Hon klarar den första smällen, springer ut genom dörren, ner på gatan mot bullerplanket, skriker för sitt liv, försöker ta sig till andra sidan där HD hinner i kapp och slår ett sista kraftigt slag mot sin rivals huvud

Tyck vad ni vill men det är I alla fall inte en galnare teori än allt annat här på flashback. Och sorry till nån oskyldig därute om det finns fler med samma alias som häxsyrran..
"

https://www.flashback.org/sp64351422

Och plast som mordvapen även här:

Menar absolut inte att det har någon som helst relevans i mordutredningen, bara att det blir lite creepy/konstigt när man lägger ihop det.

Knäppt inlägg av mig.

Det finns två aspekter i detta som får mig att höja på ögonbrynen.
1. TimFa är väl användaren som postat de två i mina ögon suspekta bloggarna hit till tråden men i övrigt inte postat så mycket? Vad vill TimFa att vi ska ha ögonen på? Har TimFa några egna teorier som hen vill oss att gräva i men skriver inte ut dessa rakt ut?
2. Lite konstigt att ens komma på tanken att ha ihjäl någon med något så lätt föremål i plast. Minns att jag spanade in Tradera-annonsen och fann det vara typ en Tupperwarekanna. Inte det mest effektiva mordvapnet för att snabbt ta någon av daga. Skumt att både tänka tanken att ta med detta som mordvapen i cachen och i scenariot men gräver man kring HD så kanske man inte hittar så mycket annat än hennes Traderaaktiviteter och nämner det bara därför. Det känns creepy håller jag med om.
Citera
2018-08-15, 16:05
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Säg en enda anledning till att polisen skulle vilja ha kvar avspärrningarna av utredningstekniska orsaker.
Tror ni mordet begicks där fortfarande?

Hur ska du ha det? Håller polisen avspärrningen tills de är klara eller inte?

Polisen har inte rätt att hålla en avspärrning om det inte finns skäl för det. Finns ej skäl så släpps avspärrning, det oavsett om anhöriga vill ha tillgång till bostaden eller ej. Ej heller har det någonting med dödsbo, bouppteckning och annat. Hur beslag görs och på vilka grunder, styrs strikt genom rättegångsbalken.
Citera
2018-08-15, 16:06
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Tack! Ja, jag skulle vara tacksam om Moralens Väktare kunde bringa lite ljus över denna fråga, alltså hur kom det sig att man aldrig spärrade av HDs hus? Hon har ju närhet både som anhörig till SD, som MGM med eget kanske starkast motiv och ett hus mittemot LWs som bara det känns lite suspekt med tanke på desinformationen om brodern som Hoppsann också minns. Jag vill mena att HD är den som väcker mest frågor i det här fallet. SD beter sig väl ganska konsekvent på något sätt vad man nu än vill tro om honom. Både SD och t ex MH har ju lämnat digitala spår efter sig som gör att man höjer på ögonbrynen och börjar fundera åt ett håll medan HDs ageranden inte riktigt går ihop.

Tanken har slagit mig också, att det vore logiskt att söka HDs hus. Utan att tro att hon är inblandad så kan mgm haft tillgång till hemmet. Men det är ju inte helt enkelt att få till en husrannsakan hos någon som inte själv är misstänkt, eftersom det är ett tvångsmedel och vi skyddas mot statligt maktmissbruk (som intrång) i Europakonventionen. Vågar inte svära på exakt hur, men som jag har förstått får polisen bara gå in hos någon som inte är skäligen misstänkt om brottet har begåtts på platsen, om mgm greps där, eller om det finns väldigt konkreta omständigheter som gör att man kan förvänta sig att hitta bevisning där.
Vad det var i detta fall vi ju inte, men kanske fanns det inget som pekade på att han skulle ha lämnat något där? Eller kanske var det släkt/vänner på besök hos HD som har intygat att han inte var där vid tiden runt mordet?
Citera
2018-08-15, 16:12
Medlem
Honan6s avatar
Jag tror att LW, kanske omedvetet, satte en hel del hjärtan i brand genom åren. Kanske det måste utredas om Myst-ägaren till Mordgåtan (MA*GBO*K) är ett av dessa hjärtan? Har dock inte hunnit se några kopplingar dem emellan mer än geo ännu - han kanske är en Equmenian?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in