Citat:
Tanken har slagit mig också, att det vore logiskt att söka HDs hus. Utan att tro att hon är inblandad så kan mgm haft tillgång till hemmet. Men det är ju inte helt enkelt att få till en husrannsakan hos någon som inte själv är misstänkt, eftersom det är ett tvångsmedel och vi skyddas mot statligt maktmissbruk (som intrång) i Europakonventionen. Vågar inte svära på exakt hur, men som jag har förstått får polisen bara gå in hos någon som inte är skäligen misstänkt om brottet har begåtts på platsen, om mgm greps där, eller om det finns väldigt konkreta omständigheter som gör att man kan förvänta sig att hitta bevisning där.
Vad det var i detta fall vi ju inte, men kanske fanns det inget som pekade på att han skulle ha lämnat något där? Eller kanske var det släkt/vänner på besök hos HD som har intygat att han inte var där vid tiden runt mordet?
Vad det var i detta fall vi ju inte, men kanske fanns det inget som pekade på att han skulle ha lämnat något där? Eller kanske var det släkt/vänner på besök hos HD som har intygat att han inte var där vid tiden runt mordet?
Nej, instämmer i dina tankar. Det måste ju nästan till något slags släkten på plats-alibi för att inte HDs hem ska ses som intressant åtminstone ur aspekten av att man har en MGM som GM kunnat nyttja bostaden för att t ex röja bevis, tvätta sig osv. Släkten i detta fall borde å andra sidan väga lätt i en utredning då HD själv har motiv och sekundärt om än svagt då även hennes närstående som t ex föräldrar. Men ja, polisen kan ju ha velat men inte fått tillstånd pga hur lagen ser ut. Därav skulle jag så gärna vilja höra just MVs tankar kring detta då jag fått intrycket av att hen har viss insyn, direkt eller indirekt i utredningen på något slags hörn. Moralens Väktare, kan du kasta ljus på detta?