2018-08-15, 10:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
När jag läste om hur en del västkustfolk bränner andras bilar hittade jag det här:

Sedan fick vi hjälp av gränspolis som konstaterade att han var på väg till Turkiet. Det utfärdades ett så kallat ”no entry”, så han blev efterlyst under flygresan, säger Dan Windt, chef över lokalpolisområde Göteborg syd.

Ett "no entry" utfärdades, minsann?! Ett förfarande just-like-that?
Är det så även Örebropolisen kallar sina restriktiva åtgärder när det gäller SD:s [o-]möjligheter att kunna ta sig in i USA?

Källa:
https://www.expressen.se/gt/misstankt-for-bilbrander-gripen-i-turkiet/
Efter att mannen släpptes på fri fot för drygt två veckor sedan reste han och kvinnan som på pappret fortfarande är hans hustru på en planerad resa till USA.

Men de kom aldrig så långt. Svenska polisen såg till att de fick inreseförbud i landet och de återvände hem.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e14xQR
Citera
2018-08-15, 11:32
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Oj, har inte kollat var koordinater leder, men det finns ju ett antal geocachare som vet exakt var loggplatsen (mordplatsen?) finns. Strike44 nämner hur hen går på stigen längs motorvägen.

Bo Widerberg har gjort en kärleksfilm av Ådalenhistorien. Kanske storyn där även bör kollas. SD är en riktig mysteryman.
Har länge tänkt att mordet är ett Mystery Murder Cache - kanske planerat?

Appropå ett scenario med Mystery Murder så snubblade jag faktiskt över en mord-cache i Örebro igår (alltså snubblade på hemsidan, inte irl). Ligger strax norr om Vivalla, och Lena har varit där och - efter viss möda - löst mordet och fått mördaren till domstolen. Obs att cachen är gömd för 3 år sen, men så här med facit i hand känns ju alltihop lite creepy. Säkert även för de som löser cachen nu, efter LW:s död. Påminner för övrigt en del om vad vi gör här i tråden.

https://www.geocaching.com/geocache/GC5MMC0_mordgatan?guid=79ec0a2e-ee26-4677-b0ee-84f078b2b4e0https://www.geocaching.com/geocache/GC5MMC0_mordgatan?guid=79ec0a2e-ee26-4677-b0ee-84f078b2b4e0

Citat:
Mordgåtan
Örebro, Sweden

Ett otäckt mord har inträffat och det är din uppgift att lösa det. Till din hjälp har du två kommissarier kling och klang. Din uppgift är att ta med dig misstänkta mördare och mordvapen till olika tänkbara mordplatser. Kling och klang kommer tala om för dig om din hypotes är möjlig eller ej.

Av de sex möjliga mordvapen vet kling att två inte har används, Klang vet att två andra inte har används, Du vet ytligare ett vapen som inte har används. Samma ska gäller för rummen och de misstänkta. Den kombinationen du får i början tror borde kling och klang att det är en möjlig kombination.

När du tror dig veta lösningen så väljer misstänkt och mordvapen och trycker på gissa. Du kan då välja mordplats. Gå till zonen domstolen om din gissning är korrekt får du en belöning. Om gissningen är fel så kommer ett nytt scenario komma fram. Hela spelet utspelar sig i ett fiktivt hus som är beläget på grusplanen

Misstänkta mördare är:
Geo pappa, Geo mamma, Geo pojke, Geo flicka, Geo katt eller Geo hund.

Möjliga mordvapen är
GPS, Travel bag, Smart phone, Ficklampa, Plastburk eller Multiverktyg.

Möjliga platser
Sovrummet, Köket, Verkstaden, Hallen, Vardagsrummet eller Garage.

Ledtråd
Utgå från vad du vet och inte vad du inte vet.
Citera
2018-08-15, 11:49
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Appropå ett scenario med Mystery Murder så snubblade jag faktiskt över en mord-cache i Örebro igår (alltså snubblade på hemsidan, inte irl). Ligger strax norr om Vivalla, och Lena har varit där och - efter viss möda - löst mordet och fått mördaren till domstolen. Obs att cachen är gömd för 3 år sen, men så här med facit i hand känns ju alltihop lite creepy. Säkert även för de som löser cachen nu, efter LW:s död. Påminner för övrigt en del om vad vi gör här i tråden.

https://www.geocaching.com/geocache/GC5MMC0_mordgatan?guid=79ec0a2e-ee26-4677-b0ee-84f078b2b4e0https://www.geocaching.com/geocache/GC5MMC0_mordgatan?guid=79ec0a2e-ee26-4677-b0ee-84f078b2b4e0

Oj, ett nytt namn att undersöka? Han verkar ha långa pauser mellan loggningar. Den 13/5 var han vid "Softis" cache Kindla Klosstjärn N 59° 44.801 E 014° 54.106
Citera
2018-08-15, 12:33
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Oj, ett nytt namn att undersöka? Han verkar ha långa pauser mellan loggningar. Den 13/5 var han vid "Softis" cache Kindla Klosstjärn N 59° 44.801 E 014° 54.106

Vem?
Citera
2018-08-15, 13:12
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
Jo, enligt Aftonbladet 18/5 har polisen gått ut med att de pingat LW:S mobil till området i skogen. Enligt uppgift från någon nära LW:S familj är det LW:S mobil som hittats. Det blev tyst från polisen om LW:s mobil så snart de kommit ut med den bruna papperspåsen från skogen. OM hennes mobil inte blivit hittad tror jag att det skulle förekommit uppgifter om att den INTE hittats, eller att området i skogen där den pingats skulle var avspärrat, då hennes mobil bör vara den viktigaste prylen att hitta då det förmodligen finns fynd i den som kan vara avgörande för att lösa mordet.

Jag tror också att man pingade telefonen. Det jag syftade på var bara att polisen aldrig (vad jag har sett) själva säger detta. Utan det är "enligt uppgifter till Aftonbladet". Nu tror jag visserligen att uppgifterna stämmer men det skadar aldrig att vara medveten om att källan är odefinierad.

Och då blir den information som du har värdefull; om att Lenas familj säger att det är hennes mobil. Hoppas det stämmer, vilket genombrott det kunde bli för utredningen om man kommer åt all historik. Risken finns såklart att gm hunnit radera appar, samtal och bilder, kanske dröjer analysen också därför.

Men här dyker även de där gnagande frågorna upp igen: Om gm tog telefonen, skulle hen bara slänga in den mellan några träd vid motionsspåret och hoppas på det bästa? Och i synnerhet om gm är geocachare? Vem som helst hade väl grävt ner den, dumpat den i en ihålig stam eller rullat några stenblock över. Att en privatperson snubblar över fyndet efter 3 dagar tolkar jag som att det låg synligt. Och varför var mobilen inte helt förstörd, ville gm att den skulle pinga? Varför la han den isf inte längre bort? Etc etc etc..
Citera
2018-08-15, 13:32
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Vem?

Cacheägaren till Mordgåtan, d v s M*GB*K (A, O) - vem är det? Gilgrissom82 kanske har koll på det?
Citera
2018-08-15, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det finns det väl? Dom kan släppa den till dödsboet för bouppteckning, därefter följer så småningom arvsskifte.
Nu vet jag inte om dödsorsak och liknande måste till, men det är inte det juridiska kring detta frågan gäller.
Frågan är varför hennes hem fortfarande är avspärrat. Jag menar att det idagsläget inte finns någon att släppa hemmet till. Det finns ingen som väntar att ta lägenheten i besittning och då kan polisen behålla avspärrningarna tillsvidare.
Citera
2018-08-15, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
???
Det finns fall där dom håller mordplatsen intakt till dom. Men det jag säger nu är att det inte är konstigt att hennes bostad är fortfarande avspärrad. Det har TROLIGEN inget med att [b]polisen tror sig ha mer att hämta där, dom är helt klara där. Men dom släpper inte bara avspärrningen i dags läget, för det finns ingen att släppa bostaden till.

Skulle ett mord skett på Essingeleden, tror du att dom avspärrar Sveriges viktigaste led till dom vunnit laga kraft?

Det Fetande: Är det som du hört tror eller gissar?

Du kan väl inte jämföra en motorväg med ett brutalt mord av en tre barns mamma
Citera
2018-08-15, 13:43
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Nu vet jag inte om dödsorsak och liknande måste till, men det är inte det juridiska kring detta frågan gäller.
Frågan är varför hennes hem fortfarande är avspärrat. Jag menar att det idagsläget inte finns någon att släppa hemmet till. Det finns ingen som väntar att ta lägenheten i besittning och då kan polisen behålla avspärrningarna tillsvidare.
Och jag säger att polisen kan ge bostaden till dödsboet, som är en juridisk person, om de är klara med den. Då kan dödsboet låta göra en bouppteckning där delägarna är barnen.

Förstår inte varför du ska argumentera mot det.
Citera
2018-08-15, 13:52
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
(mina tre små fetningar)
Jag tycker inte alls att din fråga var dum. I nuvarande utredningsläge ser jag den som högst berättigad.
Lustigt det där med att MV uppvisar en sån tydlig selektivitet vad gäller vilja/förmåga till att svara på vissa frågor.

Citat:
HD bor så att hon kunde se till LW:s uteplats och det kändes märkligt att hon ville bo så nära LW om hon visste om otroheten. Jag tänker att hon har ett 100% alibi vid försvinnandet. Kanske hon jobbade och var synlig för arbetskamrater under de kritiska timmarna? Dock kan jag inte riktigt förstå varför inte hennes hus spärrades av och blev undersökt med anledning av hennes koppling till SD. Kanske det har varit avspärrat - någon som vet?

Citat:
Var barnen i så fall ensamma hemma när mamma HD var på jobbet?
I min värld hade de varit hos sin pappa, SD. Fast då hade han ju förstås haft alibi, visserligen från jäviga alibilämnare, men ändå..

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är mycket märkligt men kanske är det, som någon tidigare skrev, svårt att hitta boende i området och hon vill inte bo för långt bort från SD för barnens skull.

Det som är ännu konstigare är att det tidigare påstods att hon köpte huset från sin bror fast det senare har kommit fram att hon inte har någon bror. Varför var det viktigt med den desinformationen? Nu kommer jag inte ihåg vem som skrev om brodern.

Tack! Ja, jag skulle vara tacksam om Moralens Väktare kunde bringa lite ljus över denna fråga, alltså hur kom det sig att man aldrig spärrade av HDs hus? Hon har ju närhet både som anhörig till SD, som MGM med eget kanske starkast motiv och ett hus mittemot LWs som bara det känns lite suspekt med tanke på desinformationen om brodern som Hoppsann också minns. Jag vill mena att HD är den som väcker mest frågor i det här fallet. SD beter sig väl ganska konsekvent på något sätt vad man nu än vill tro om honom. Både SD och t ex MH har ju lämnat digitala spår efter sig som gör att man höjer på ögonbrynen och börjar fundera åt ett håll medan HDs ageranden inte riktigt går ihop. Jag tänker på en radikal amerikansk politiker som brukar twittra om Trump och som aldrig lyckas bli klok på om han gillar karln eller avskyr honom och därför börjat tagga sina tweets som badtrump/goodtrump, det är lite för mycket blandat i påsen för att han ska kunna ta ställning. Litegrann så känner jag inför det vi har i påsen kring HD.

A. HD har gått vidare och skiter i SD och LW får man då anta: 1. Hon har flyttat ut förra året. 2. Hon har begärt skilsmässa. 3. Det ryktas om ny pojkvän. 4. Hon verkar bekväm med att bo i hus snett mittemot LWs hus med utsikt över dennas uteplats.

B. HD försöker ihop med SD igen och är lojal mot honom: 1. Obekräftade uppgifter från postare i tråden. 2. Massa bilder och loggar av dem två som båda beskriver hur de myser med släkt och vänner semestern igenom och åker som en hel familj på event. Utflykter och bilfärder rimmar dåligt ihop med par som skiljer sig med otrohet som anledning, min tolkning. 3. USA-resan som skedde efter utflytt, efter skilsmässoansökan, efter mord, efter mordanklagelser mot SD.

C. HD hyser agg mot LW eller är iaf inte bekväm med hennes närvaro: 1. Obekräftade uppgifter från postare i tråden om att hon gett SD kontaktförbud med LW. 2. Skilsmässoansökan och utflytt ska ses i ljuset av påkommen otrohet mellan SD och LW? 3. Hon väljer att flytta in mittemot LW, för att ha under uppsikt? Spekulation. 4. Hon verkar iaf inte nämnvärt sörja eller. vara skakad av LWs brutala död, de var hursomhelst ändå gamla bekanta och grannar.

Nu kanske det inte finns någon motsägelse mellan dessa bilder alls men för mig blir det iaf rörigt och jag skulle gärna vilja förstå HDs möjliga plats i detta drama. Som bedragen fru som gått vidare, som obrottsligt lojal mot SD och hoppfull om förnyat äktenskap och lojalare SD efter LWs bortgång, som tämligen nöjd med LWs bortgång och med motiv att det blev så.
Citera
2018-08-15, 14:05
Bannlyst
Citat:
Det finns ingen som åberopar hennes hus. Barnen kan inte bo själva där.
Det måste till en bouppteckning och där ser man förhållandet. Är det en brf så har dom krav på dödsboet. Finns det lån ska banken ha lgh som säkerhet och står då för försäljningen.
Polisen har än ingen att släppa hennes lgh till.
Så enkelt är det NOG

Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Det var något av det dummaste jag läst på länge.

Polisen har skäll att inte släppa avspärrningen, när dom väl gör det så släpps inget till banken.

Bouppteckning kan man begära anstånd med vilket är naturligt i ett sådant fall som vid mord.

Citat:
Ursprunligen postat av Banannn Många diskutioner gällande att LW bostad fortfarande är avspärrad efter drygt 3,5 månader efter LW blev mördad.

Det är inget ovanligt vid mord och mordutredningar, och dom anhöriga kan inte göra något åt det.

Avspärrningar kan bestå till dom vunnit laga kraft.
Såväl tingsrätten som hovrätten kan vilja genomföra en syn på den avspärrade platsen.

Hittade en intressant länk som förklarar om avspärrningar vid mordutredningar / polisutredningar.

Avspärrningar i samband med polisutredningar kan slå hårt ekonomiskt mot anhöriga.

Efter ett par månader blir man lite irriterad och frustrerad över att det ekonomiska kommer till utöver sorgen, säger mamman.
Försäkringsbolag täcker inte utgifterna som uppkommer vid en avspärrning, utan det måste brottsoffret eller anhöriga stå för.

https://omni.se/mordutredningen-kost...ronor/a/p6k7QE

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det finns det väl? Dom kan släppa den till dödsboet för bouppteckning, därefter följer så småningom arvsskifte.

Citat:

Citat:
???
Det finns fall där dom håller mordplatsen intakt till dom. Men det jag säger nu är att det inte är konstigt att hennes bostad är fortfarande avspärrad. Det har TROLIGEN inget med att [b]polisen tror sig ha mer att hämta där, dom är helt klara där. Men dom släpper inte bara avspärrningen i dags läget, för det finns ingen att släppa bostaden till.

Skulle ett mord skett på Essingeleden, tror du att dom avspärrar Sveriges viktigaste led till dom vunnit laga kraft?

Vad har dödsorsaken med LW hem att göra?

LW hem är avspärrat för polisen utreder ett mord. Polisen spärrar inte av någons besittningsrätt, polisen har ingen rätt att behålla någon avspärrninga om det saknas befogenhet.
Senast redigerad av Banannn 2018-08-15 kl. 14:45. Anledning: Tillägg
Citera
2018-08-15, 14:08
Medlem
Philomenas avatar
Citat:

Citat:

Jisses, det var creepy! Kanske bara en slump men det är ju inte precis som det här mordfallet behöver ännu mer spektakulära möjligheter men här kommer så ytterligare en. Vem är detta för användare? Gloriouslife, du har koll på geocaching, skulle du kunna ta fram något på den här användaren Magbok? Det kanske inte är helt märkligt att det finns en mord cache men det var ju intressant att hen som gjort den tagit LWs cache dagen innan hon dog om jag förstår dig rätt Honan6? Nu rimligen bör väl detta bara vara en slump men om det har med fallet att göra så verkar iaf mord cachen indikera mord inom familjen. Är det någon som gjort denna cache bara för att vi ska följa det spåret även här (skulle då indikera på att mordet var planerat långt i förväg vilket känns märkligt)? Det finns ju de som gärna vill motivera den linjen.
Senast redigerad av Philomena 2018-08-15 kl. 14:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in