2018-08-14, 23:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det kan mycket väl ha varit så här åklagaren resonerade under häktesförhandlingarna. Men vulgärpsykologi och relationsdravel kanske inte imponerade särskilt mycket på tingsrätten?

Redan ”tingsrätten” i Delphi tycks ju ha räknat med att Heracles skulle kunna visa riktigt dåligt humör när den med tystnad antydde att han var skyldig till det passionsartade mordet på Iphitos ...

(Vilket i sin tur hängde ihop med att Iphitos far frångått sitt löfte att gifta bort sin dotter med Heracles pga dennes grundmurade rykte som hustrumisshandlare. Inget är nytt under solen...)
Senast redigerad av Lonnrot 2018-08-15 kl. 00:29.
Citera
2018-08-14, 23:51
Medlem
Citat:
Ja, det kan mycket väl ha varit så här åklagaren resonerade under häktesförhandlingarna. Men vulgärpsykologi och relationsdravel kanske inte imponerade särskilt mycket på tingsrätten?

Där tror jag du är helt ute och cyklar. Åklagaren är betydligt smartare än att ta upp en sådan sak på en förhandling om sannolika skäl.

Statistiken pekar mot att just det "dravel" som du nämner ofta ligger bakom mäns grova våldsbrott/mord på kvinnor.

Det är inte intressant i just detta läge dock och det vet Åklagaren också.
Senast redigerad av Remark 2018-08-14 kl. 23:55.
Citera
2018-08-15, 00:09
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
De svar ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu är jag lite nyfiken. Hur får du fram koordinaterna i olika kartsystem på Eniro?
Om du använder mobilen så gå in på https://kartor.eniro.se/, zooma in området du vill ha koordinaterna på och tryck på hårkors symbolen nere i högra hörnet (näst längst till höger) Då får du upp en markör som du kan flytta som du vill över kartan för att få fram koordinaterna.
Citera
2018-08-15, 00:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Där tror jag du är helt ute och cyklar. Åklagaren är betydligt smartare än att ta upp en sådan sak på en förhandling om sannolika skäl.

Statistiken pekar mot att just det "dravel" som du nämner ofta ligger bakom mäns grova våldsbrott/mord på kvinnor.

Det är inte intressant i just detta läge dock och det vet Åklagaren också.
Nu har du skrivit 713 mer eller mindre obegripliga inlägg i den här tråden, alltid insinuerande att SD skulle vara GM. Man börjar nästan ana att din agenda är att hålla konstiga poliskollegor bakom ryggen. Kan du inte bara svara på mitt tidigare inlägg, så att det här blir tydligt för alla:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av Draifos 2018-08-15 kl. 00:43.
Citera
2018-08-15, 00:55
Medlem
Citat:
Nu har du skrivit 713 mer eller mindre obegripliga inlägg i den här tråden, alltid insinuerande att SD skulle vara GM. .Man börjar nästan ana att din agenda är att hålla konstiga poliskollegor bakom ryggen Kan du inte bara svara på mitt tidigare inlägg, så att det här blir tydligt för alla:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

NEJ, jag känner ingen av de inblandade i fallet. Bor så långt från Örebro du bara kan tänka dig.
Kalfjället.

Du är helt ute och cyklar.
Citera
2018-08-15, 00:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
NEJ, jag känner ingen av de inblandade i fallet. Bor så långt från Örebro du bara kan tänka dig.
Kalfjället.

Du är helt ute och cyklar.
Har aldrig påstått att du känner någon av de inblandade i fallet, eller att du ens skulle bo i Örebro. Men kårandan kanske sträcker sig över länsgränserna?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-15 kl. 01:03.
Citera
2018-08-15, 01:04
Medlem
Citat:
Men kårandan kanske sträcker sig över länsgränserna?

Inte vet jag. Du är fel ute där.

Over and OUT.
Citera
2018-08-15, 03:57
Bannlyst
Många diskutioner gällande att LW bostad fortfarande är avspärrad efter drygt 3,5 månader efter LW blev mördad.

Det är inget ovanligt vid mord och mordutredningar, och dom anhöriga kan inte göra något åt det.

Avspärrningar kan bestå till dom vunnit laga kraft.
Såväl tingsrätten som hovrätten kan vilja genomföra en syn på den avspärrade platsen.

Hittade en intressant länk som förklarar om avspärrningar vid mordutredningar / polisutredningar.

Avspärrningar i samband med polisutredningar kan slå hårt ekonomiskt mot anhöriga.

Efter ett par månader blir man lite irriterad och frustrerad över att det ekonomiska kommer till utöver sorgen, säger mamman.
Försäkringsbolag täcker inte utgifterna som uppkommer vid en avspärrning, utan det måste brottsoffret eller anhöriga stå för.

https://omni.se/mordutredningen-kostade-foraldrarna-110-000-kronor/a/p6k7QE
Senast redigerad av Banannn 2018-08-15 kl. 04:20. Anledning: Tillägg av text
Citera
2018-08-15, 06:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det finns ingen som åberopar hennes hus. Barnen kan inte bo själva där.
Det måste till en bouppteckning och där ser man förhållandet. Är det en brf så har dom krav på dödsboet. Finns det lån ska banken ha lgh som säkerhet och står då för försäljningen.
Polisen har än ingen att släppa hennes lgh till.
Så enkelt är det NOG

Det var något av det dummaste jag läst på länge.

Polisen har skäll att inte släppa avspärrningen, när dom väl gör det så släpps inget till banken.

Bouppteckning kan man begära anstånd med vilket är naturligt i ett sådant fall som vid mord.
Senast redigerad av Banannn 2018-08-15 kl. 07:02.
Citera
2018-08-15, 07:04
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Många diskutioner gällande att LW bostad fortfarande är avspärrad efter drygt 3,5 månader efter LW blev mördad.

Det är inget ovanligt vid mord och mordutredningar, och dom anhöriga kan inte göra något åt det.

Avspärrningar kan bestå till dom vunnit laga kraft.
Såväl tingsrätten som hovrätten kan vilja genomföra en syn på den avspärrade platsen.

Hittade en intressant länk som förklarar om avspärrningar vid mordutredningar / polisutredningar.

Avspärrningar i samband med polisutredningar kan slå hårt ekonomiskt mot anhöriga.

Efter ett par månader blir man lite irriterad och frustrerad över att det ekonomiska kommer till utöver sorgen, säger mamman.
Försäkringsbolag täcker inte utgifterna som uppkommer vid en avspärrning, utan det måste brottsoffret eller anhöriga stå för.

https://omni.se/mordutredningen-kostade-foraldrarna-110-000-kronor/a/p6k7QE

Den artikeln läste jag också. Det är förskräckligt att det är så.

Barnen har inte bara förlorat sin mamma, de kommer också att förlora stora delar av sitt arv när dödsboet ska stå för alla husets kostnader utan att kunna göra någonting. Om inte försäkringsbolagen betalar så borde Brottsoffermyndigheten eller Polismyndigheten betala när utredningstiderna blir orimligt långa och barnen inte har möjlighet att sälja eller hyra ut huset.
Citera
2018-08-15, 07:19
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tror att någon annan i tråden tidigare visat hur ytterdörrarna låg ut mot gatan som där det inte var sikt från något annat hus vilket kunnat göra en GM mer trygg i att kunna röra sig nedåt/uppåt från planket utan vittnen från några grannhusfönster i allafall. Någon som hade bild/karta som visar nära igen?

En födelsedagspresent till sonen hade ju varit en anledning som passat just den kvällen (men stod SD LWs barn så nära efter anmälningar?) och oerhört graverande om det på något sätt framgått att den var från honom. Har SD några band till sonen AW som gör att det varit rimligt att han avlämnat present? MH som MGM skulle kunna ha lämnat present men borde väl ha gjort det via UW, ifall hon kommit över bitterheten numera? Annars, mest trolig grej är kanske något med koppling till LWs inplanerade geocachingresa till Norge dagen därpå? Var det inte En God Tanke som tidigt tog upp GPS som exempel på en pryl som kunnat lånats ut av SD?

Dock lutar jag åt att den enklaste förklaringen till att den berömda dörren stod på glänt/var olåst var att LW litade på personen hon följde med så pass att hon tänkte att hon bara skulle bli borta en kort stund och bara gå typ utanför radhuslängan samt hade relativt stort barn hemma som kanske inte ens sov utan låg vaken och fipplade på med sin telefon eller något. Man kanske inte lämnar dörr vidöppen och ger sig ut och joggar runt elljusspåret men för att bara följa med någon man känner utanför huset en varm försommarkväll då man kanske tänker sig ha sikt in mot huset också från gatan , så känns det väl rimligt? Många i tråden utgår ju från att det är oerhört onormalt att lämna dörren öppen om man går ut men i området där jag bor så är vi nog många som gör det lite godtroget om vi bara ska till brevlådan, rusa ut efter en hund eller springa över till grannen osv för ett kort ärende. Jag tycker inte att den öppna dörren behöver indikera så mycket mer än att LW tänkt sig ut bara en snabb sväng eller att hon haft bråttom då hon gick ut (typ att någon påstått att hennes barn stod och söp vid planket exempelvis). Klockan var sent och hon hade mycket på g dagen därpå med Norge-resan och sonens födelsedag så hon kanske därtill var en aning stressad och bara glömde dörren.

När/om GM stod utanför LW:s dörr och väntade kan hen endast vara tydligt synlig för grannen i 4B. Hen kan inte ha synts från villan som ligger på andra sidan gatan. På vägen till nästkommande huslänga ligger ett elhus, träd och en lekplats. Det är i stort sett omöjligt att se någon utanför LW:s dörr från den längan. Har GM blivit sedd i området så är det på vägen dit eller från.

Om dörren var upplåst eller gläntad är ganska väsentliga skillnader och vi trådskrivare utan insyn i utredningen har väl inte fått bekräftat hur det ligger till med den saken?

Det bedömdes, enligt polisen, att LW inte lämnat hemmet frivilligt, men enligt några i tråden så har hon gått iväg frivilligt med sin baneman, baserat på ett påstått röstvittne. Det går inte ihop riktigt, men det är ju inte så mycket som gör i detta mysterium när man inte sitter på faktan.
Senast redigerad av Honan6 2018-08-15 kl. 07:45.
Citera
2018-08-15, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack! Ja, jag finner det underligt att så lite fokus har varit på HD utifrån hennes möjliga motiv. Som Elsa2018 påminde om så var väl HD uppe på tapeten tidigt men om jag minns det rätt då jag läste tråden då så hamnade HD ganska genast i skuggan av SD som den ende tänkbare följt av alternativa motteorier om LWs andra manliga bekantskaper varpå tjafs utbröt om menat drev mot SD. HD försvann liksom bara som MGM. I det skedet så undrade jag hur det kom sig att hennes hus aldrig verkat aktuellt för avspärrning. Med motivbilden kring henne så kan jag ju tycka att hon borde ha blivit granskad och med tanke på hennes hus väldigt nära läge till LWs hus så hade det väl närmast varit en rutinåtgärd? HDs hus borde ju ha varit av intresse för polisen både ifall man sett henne som MGM eller som nära anhörig till MGM/SD? Jag har sedan jag själv skaffade konto här på fb ställt fråga till MoralensVäktare ifall hen kunnat yppa något kring hur tankarna gått kring HD och varför hennes hus trots närhet till FP och stark anknytning till MGM aldrig blivit avspärrat, men jag har inte fått något svar så jag har antagit att jag ställde en dum fråga som inte var värd svaret.

Nu är det väl så att det i det närmaste blir en trådsanning att om inte en uppenbar person utreds (här eller synligt av polis) så måste det betyda att hen redan är utredd och avförd med goda skäl men eftersom att vi har så få tillförlitliga läckor kring den i huvudsak misstänkte GM så finner jag det ändå intressant att inte helt ge upp att granska andra MGM och deras motiv. Motivbilder och "förstå" MGM kan låta vanskligt och Agatha Christie då det ter sig så väldigt subjektivt tolkande baserat på i det närmaste anekdotisk bevisföring, jämfört med att kunna komma med säkra tekniska bevis som då blir i sig objektiva kan det tyckas. Men jag tänker mig att det ena kan komplettera det andra, behövas i olika stadier i en utredning och att möjliga motivbilder kan göra att tekniska fynd blir tolkade i en större helhet. Och hursomhelst är vi ändå få här i tråden som ändå har något säkert att utgå ifrån mer än tillit till vissa skribenter samt våra egna helt subjektiva tolkningar ändå av vad som framkommit.
(mina tre små fetningar)
Jag tycker inte alls att din fråga var dum. I nuvarande utredningsläge ser jag den som högst berättigad.
Lustigt det där med att MV uppvisar en sån tydlig selektivitet vad gäller vilja/förmåga till att svara på vissa frågor.

För ett bra tag sedan tog jag upp frågan om h*n visste i vilken utsträckning det hos Örebropolisen finns en Plan B i händelse av att det plötsligt alt så småningom dyker upp nåt vitalt som omöjliggör SD som gärningsperson.
Jag fick inget svar.
I min fråga till MV hade jag påpekat att det ju är h*n, som i egenskap av "uppgiftsspridare", har försatt trådens följare i ett sorts I väntan på Godot-tillstånd. Jag använde avsiktligt det uttrycket.

Få se om MV återkommer.
Såg att det igår spekulerades en del om denn*s ev koppling till Polisen. Man hade tittat på vederbörandes posthistorik. Vill, trots att jag inte är "ModeratornsVäktare" påminna om regel 1.06
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in