2018-08-14, 21:04
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Så..

Om en normal person har ett vapen i hand, inte reagerar på uppmaning att släppa det, riktar vapnet mot polisen och går mot dem. Då kan polisen skjuta?

Om en mongolid har ett vapen i hand, inte reagerar på uppmaning att släppa det, riktar vapnet mot polisen och går mot dem. Då ska polisen istället göra vad?

Ja vad gjorde de när de mötte en person med vapen utanför en bank för några år sedan, de retirerade förstås eftersom det är vad de gör när de stöter på folk med riktiga vapen.

Vad gjorde fyra poliser när de kom till statsministerns blodpöl ?

De ville inte följa efter för de hade inte rätt utrustning, de fick då en order "spring efter för fan" och pinnade efter.

Rädda och fega är de när det väl gäller.
Senast redigerad av Eurypterida 2018-08-14 kl. 21:06.
Citera
2018-08-14, 21:05
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
...gå tillbaka till jobbet som brevbärare?
Är du dum i huvudet?

Du var varken där eller har, uppenbarligen, ingen kunskap om varken polisarbete eller utvecklingsstörda.

Du kanske ska gå tillbaka till Samhall och diskutera detta med dina arbetskamrater?
Citera
2018-08-14, 21:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
En fråga till er som bor eller var i Vasastan när detta hände.

Hörde ni någon helikopter?

Edit:
Eric är inte den första Svenska polisen har skjutit ihjäl som bara hade en vapenatrapp.

Nu skriver jag ur mitt minne rätt mig gärna om jag kommer ihåg fel.

För några år sedan så ringde en familjemedlem till Polisen om att en person hotade att ta sitt liv. Manen i detta fall var deprimerad och hade åkt iväg med sin bil.

Polisen stoppade han i Åkersberga. Då klev han ut ur bilen och riktade en pistol mot polisen. Ett par av poliserna hann ta betäckning men en blev kvar i polisbilen och sköt ihjäl han genom vindrutan. Polisen gick ut med någon felaktig Information och jag har för mig att uppdrag granskning eller kalla fakta gjorde ett reportage om detta. När utredningen var klar släppte polisen en film tagen från helikoptern som visade att han riktade vapenatrappen mot polisen vid flera tillfällen under själva tiden som polisen avfyrade sitt vapen.

Det finns exempel på där polisen helt enkelt inte tar till vapen, fast man själv funderar över om de inte borde gjort det här......

https://www.facebook.com/verytolerantandprogressive/videos/1852002561513463/
Citera
2018-08-14, 21:10
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ja vad gjorde de när de mötte en person med vapen utanför en bank för några år sedan, de retirerade förstås eftersom det är vad de gör när de stöter på folk med riktiga vapen.

Vad gjord polisen när de kom till statsministerns blodpöl ?
Polisen var ju uppenbarligen inblandad på mordet på Olof Palme, så hur detta har med ämnet att göra förstår jag inte.

Poliser skjuter sällan folk om det inte behövs. Palme behövde ju skjutas. I detta fall var det garanterat lika motiverat också. Utifrån situationen, det är jag övertygad om.
Citera
2018-08-14, 21:20
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Så..

Om en normal person har ett vapen i hand, inte reagerar på uppmaning att släppa det, riktar vapnet mot polisen och går mot dem. Då kan polisen skjuta?

Om en mongolid har ett vapen i hand, inte reagerar på uppmaning att släppa det, riktar vapnet mot polisen och går mot dem. Då ska polisen istället göra vad?

Ge fan i att skjuta är ett bra förslag. Förhoppningsvis förlorar asen sina jobb.
Citera
2018-08-14, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Ge fan i att skjuta är ett bra förslag. Förhoppningsvis förlorar asen sina jobb.

Ok vad smart. Så om mongoloiden då håller i ett riktigt vapen, med skarp ammunition....

Då är det bara tough luck enligt dig
Citera
2018-08-14, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag syftade på att nyheten om den ”polishatande” kvinnohotaren och eventuelle bilbombsapteraren (på norrbackagatan) torde ha varit ganska spridd kunskap inom kåren — bland de som har trakten som arbetsfält och inte går på halvtid eller är purfärska konstaplar. Att han häktats och skulle upp i domstol borde också vara känt, då rabaldret ju skedde i samband med hans gripande. Någon inom polisen borde ju då vara sysselsatt med hotbilden mot kvinnan. Även på sommaren. Det allra rimligaste är ju att hotbilden inte var betydande när kvinnan har avgivit sina vittnesmål och boven riskerar kanske nåt års fängelse — jämfört med livstid för anstiftan eller flera år för hindrande ytterligare hot och hindrande av rättvisan. Inte var han ngn maffiatyp heller. Och kvinnan bodde inte där.

Jag föreställer mig, kanske felaktigt, att poliser på olika nivåer antingen orienteras om sånt där eller snackar om det sinsemellan.

Insatsstyrkan kan ju ha varit ute i alla händelser eller fungerat som nån tillfälllig standby-backup eftersom alla var på semester eller pysslade med Pride, eller för att den här aktuella gruppen var ”genuint” oerfaren, för att citera ett inlägg nyss. Jag vet ju inte hur de väljer att organisera sig givet tillgången på personal, erfarenhet och förväntade problem.

Och om de nu hade insatsen på ingång, varför inte vänta?

Varför skicka in tre orutinerade på gården för att möta ett okänt hot som man hade ringt fram insatsen för?

Nej det är klart man måste åka på anmälningar, men man bör ju försöka väga in all information man har för att undvika att skapa problem som man inte hade innan. Om skada på liv och egendom inte redan bevisligen ägt rum så använd defensivast möjliga tekniker för att inte starta ”branden” själv. Och repliera på erfarenhet, inte nödvärnsrätt. Hur ska man kunna inta en innergård med tre poliser utan att behöva skjuta ihjäl det förmodat beväpnade föremålet, om denne inte responderar på tilltal eller varningsskott? I halvdager. Nedan hundra eller så slumrande stockholmare? Det går ju inte. Nä. Det går nog faktiskt inte. Går han mot poliserna efter varningsskott lär han kunna bli skjuten även utan fullt synligt vapen i hand. Sömngångare löper väl viss risk då också.

Det allra minsta man kan begära är ju f.ö. att det flaggade hotet mot kvinnan gäller rätt adress och fortfarande är någorlunda adekvat. Skulle ”polishataren” frias och befinnas mer eller mindre oskyldigt svartmålad och utpekad av kvinnan ifråga (vilket iofs kanske inte är så troligt, men juridiskt fullt rimligt) så blir ju saken än mindre lustig.

Jag hittade en siffra på att polisen i Stockholm har ca 7000 anställda. Så det är Inte säkert att inblandade från polisen inte har hört talas om fallet. Så de måste gå på uppgifterna de har i sina system. Tyvärr så verkar inte det stämma och det måste polisen förbättra.

Med tanke på att Pride festivalen pågick är det inte ens säkert att alla inblandade poliser var från polisregion Stockholm. Jag kan tänka mig att pga av semester tider och pride festivalens ifrågasättande från vissa grupper gör att polisen i Stockholm har behövt förstärkning från resten av landet.

Jag har en teori som jag har skrivit förut att de var de som kom fram först och helt enkelt hade till uppgift att bevaka gården i väntan på insatsstyrkan. Av det man kan se på bilderna så verkar de ha ställt så att de kan bevaka alla tre vägar in till gården. De verkar som om de stod i mitten av gården men ner mot garagen. Med tanke på byggnadens böjda form så bör ett sådant läge ge dem uppsikt över hela gården.

Det är egentligen samma sak med räddningstjänsten, ambulansen och sjukvården. Man påbörjar arbetet i ett akut läge innan den bäst lämpade reursen anländer.
Senast redigerad av zapohd 2018-08-14 kl. 22:01.
Citera
2018-08-14, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Vad vill du komma fram till egentligen?

Om helikoptern var på plats så kan polisen ha tillgång till en film som visar händelseförloppet.

Rikta inte vapenliknande föremål mot polisen. Det kan vara livsfarligt.

Polisens och åklagarens tystnad kan också förklaras av att de lärde sig av händelsen i Åkersberga att inte gå ut med information innan förundersökningen är klar
Senast redigerad av zapohd 2018-08-14 kl. 22:00.
Citera
2018-08-14, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida

Vad gjorde fyra poliser när de kom till statsministerns blodpöl ?

De ville inte följa efter för de hade inte rätt utrustning, de fick då en order "spring efter för fan" och pinnade efter.

Rädda och fega är de när det väl gäller.

Anledningen varför dom backat i andra situationer är för att man kunnat, inget jävla annat.

Nej, det är inte av rädsla man försvarar sig. Du får allt ta och lära dig skilja på att vara feghet-riskbedömning, mod och dumhet.

Du kanske tycker man är modig då man dyker ifrån en klippa utan att kolla botten, men det är inte allmänhetens syn på mod. Då är man en idiot och inget annat.
Citera
2018-08-14, 22:03
Medlem
Ang instatsstyrkan.
Är det säkerställt NÄR styrkan kommenderades till platsen. I denna tråd utgår man från att både polispatrullen och insatsstyrkan kommenderades dit samtidigt, men att patrullen anlände först. En del anser då att polispatrullen borde ha väntat in insatsstyrkan.

Men när beordrades egentligen insatsstyrkan till platsen?
1) När larmet om att en person med vapen fanns på platsen kom?
2) När polisens system flaggade för att en känd våldsbrottsling kunde befinna sig på den aktuella adressen?
3) När polispatrullen först såg Eric och ropade in att de har påträffat en man med vapen?
4) Efter att poliserna hade skjutit Eric?
Citera
2018-08-14, 22:05
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Poliser på plats har aldrig hävdat det var en replika, det är följden av ett oförsiktigt uttalande som någon annan gjort.

Poliserna på plats har vad jag vet inte hävdat någonting.
De gömmer sig eller har belagts med munkavle.

Det du kallar oförsiktigt uttalande skulle jag kalla en ren lögn och det kom från polisledningen om jag minns rätt.
Citera
2018-08-14, 22:09
Medlem
Citat:
Ang instatsstyrkan.
Är det säkerställt NÄR styrkan kommenderades till platsen. I denna tråd utgår man från att både polispatrullen och insatsstyrkan kommenderades dit samtidigt, men att patrullen anlände först. En del anser då att polispatrullen borde ha väntat in insatsstyrkan.

Men när beordrades egentligen insatsstyrkan till platsen?
1) När larmet om att en person med vapen fanns på platsen kom?
2) När polisens system flaggade för att en känd våldsbrottsling kunde befinna sig på den aktuella adressen?
3) När polispatrullen först såg Eric och ropade in att de har påträffat en man med vapen?
4) Efter att poliserna hade skjutit Eric?

I denna artikel står det

Eric sköts till döds av polisen efter att även nationella insatsstyrkan kallats till platsen.

https://www.expressen.se/nyheter/polisen-bryter-tystnaden-om-eric-20-fruktansvart/

Så alternativ 1 eller 2 verkar väl troligt just med tanke på att skjutningen av Eric verkar ha gått fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in