2018-08-14, 19:54
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Du skojar? En pundare? Lille vän skaffa dig glasögon. Erik var, precis som sjukdomen dikterar, kort och rund med typiska ansiktsmarkörer. Dock hel och ren. Och helt tyst. En pundare brukar vara skitig, utmärglad och skrikiga och utagerade, en vrak.
Ser man eller förstår man inte skillnaden som polis ska man helt enkelt inte vara polis.
Dumheter och nonsens. Läste du ens inlägget jag skrev straxt innan?

Har själv, trots bra syn, svårt att se skillnad på en mupp och en pundare på avstånd.
Då pratar jag bara om det visuella. Knarkare och muppar har ett liknande rörelsemönster.

Om Eric var arg eller utåtagerande, vilket muppar blir, så är det omöjligt att skilja en sådan på en tokhög pundare. Det går helt enkelt inte, speciellt om man inte känner personen ifråga och har fått ett larm om en beväpnad person.
Har själv jobbat med mycket utåtagerande muppar så jag vet vad jag pratar om här.

Polisen skrek utan tvekan och beordrade Eric att göra ditten och datten. Antagligen så blev han arg eller så trodde han att det var en lek.
Leker man krig med poliser så är risken otroligt överhängande att man dör.

Har även, som jag skrivit tidigare, full förståelse för poliserna. De måste haft en adrenalinnivå så att de var skakis i flera timmar efteråt.
Att de blev tagna ur tjänst beror sannolikt på att de själva önskar det.
Vilken jävla pärs! Först skjuta ihjäl ett mongo och därefter få ett mediadrev efter sig. Stackars arma, arma poliser.
Citera
2018-08-14, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag är på det klara med det där. Och jag är snarare böjd att tro att kollegerna i själva verket velat drilla rekryterna på det förmodligen ofarliga larmet ifråga än att polisen sammantaget skulle ha tagit så olyckliga beslut med god instinkt och normala intentioner.

Hur många inom Stockholmspolisen kan ha trott att norrbackagtan skulle hemsökas av en utsänd torped som är en och femti och inte kan stå eller sitta still och drar pistolpipan efter sig i sanden?

Se också mitt svar till jkpg nyss.

Men att insatsstyrkan var på väg motsäger att det var frågan om att drilla någon. Man drillar inte någon i skarpt läge så att säga. Insatsstyrkan skulle knappast skickats ut om de inte hade bedömt läget som skarpt till och med i Stockholm är det en begränsad resurs.

Norrbackagatan har ju haft ett annat grovt brott med misstänkta bilbomber och hot. Så att dra slutsatsen att det är en tryggare plats än andra i centrala Stockholm är att gå lite väl långt. Sen finns det även farligare platser i Stockhoom.

Men varför ska en tryggare plats inte få polisen skickad till sig om de larmar dem om en pistolbeväpnad man. Det börjar nästan lukta diskrimenring av medelklassen.
Citera
2018-08-14, 20:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Först har vi ett larm om en farlig person som ska uppehålla sig på platsen. Det visar sig att det är högst tveksamt om det varit ett reelt larm från en fysisk person troligen har det varit en bugg i systemet som polisen kände till eller i vart fall borde känt till.

Adressen är "flaggad" då en känd kriminell våldsverkare terroriserat sin tidigare flickvän som ska ha varit bosatt på adressen. Hon bor inte där längre och våldsverkaren satt häktad så informationen var dels felaktig dels inaktuell.

Nu kan jag inte hur polisens larmsystem och ordergivning för utryckning är uppbyggt.

Enligt ditt förmenande skulle det således vara högst tveksamt om polismyndigheten hade fått in något verkligt telefonsamtal om Eric överhudtaget, innan patrull och insatsstyrkan mobiliserades.

Jag har onekligen lite svårt att förlika mig med tanken på att det sitter någon bugg i något data-system som då och då på eget bevåg skickar ut polispatruller och insatsstyrkor lite varstans till höger och vänster på påhittade larm.
Det låter helt enkelt för tokigt!

(Men det är klart - när hundar tvingas signera rekade brev med tassen på stämpeldynan på Post Nord är ju allt möjligt.... )
Senast redigerad av Solglittret 2018-08-14 kl. 20:18.
Citera
2018-08-14, 20:14
Medlem
En fråga till er som bor eller var i Vasastan när detta hände.

Hörde ni någon helikopter?

Edit:
Eric är inte den första Svenska polisen har skjutit ihjäl som bara hade en vapenatrapp.

Nu skriver jag ur mitt minne rätt mig gärna om jag kommer ihåg fel.

För några år sedan så ringde en familjemedlem till Polisen om att en person hotade att ta sitt liv. Manen i detta fall var deprimerad och hade åkt iväg med sin bil.

Polisen stoppade han i Åkersberga. Då klev han ut ur bilen och riktade en pistol mot polisen. Ett par av poliserna hann ta betäckning men en blev kvar i polisbilen och sköt ihjäl han genom vindrutan. Polisen gick ut med någon felaktig Information och jag har för mig att uppdrag granskning eller kalla fakta gjorde ett reportage om detta. När utredningen var klar släppte polisen en film tagen från helikoptern som visade att han riktade vapenatrappen mot polisen vid flera tillfällen under själva tiden som polisen avfyrade sitt vapen.
Senast redigerad av zapohd 2018-08-14 kl. 20:44.
Citera
2018-08-14, 20:36
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
I den här bedrövliga händelsen går det att peka ut många som har ett ansvar. En person saknar dock helt ansvar, Eric.

Först har vi ett larm om en farlig person som ska uppehålla sig på platsen. Det visar sig att det är högst tveksamt om det varit ett reelt larm från en fysisk person troligen har det varit en bugg i systemet som polisen kände till eller i vart fall borde känt till.

Adressen är "flaggad" då en känd kriminell våldsverkare terroriserat sin tidigare flickvän som ska ha varit bosatt på adressen. Hon bor inte där längre och våldsverkaren satt häktad så informationen var dels felaktig dels inaktuell.

Först på plats är en synnerligen junior patrull med genuint bristande erfarenhet. Det är naturligtvis ett fullständigt korkat beslut av den som satt ihop denna Sveriges minst erfarna patrull. Likaså är det förkastligt att låta dom åka först på larmet om en farlig våldsverkare som tydligen hotat att döda poliser

Dom väljer att gå in på gården trots att mer kompetent och erfaren polis är på väg och bör vara på plats inom några minuter.

Den farliga våldsverkaren dom möts av är en knatte på ca 150 cm med tydliga indikationer på DS såväl utseendemässigt som rörelsemässigt.

Den uppskrämda patrullen väljer att konfrontera "våldsmannen" och när han inte följer deras uppmaning om att släppa vapnet så väljer dom i sitt tunnelseende och rädsla att skjuta ner den farliga våldsmannen.

Det hela är enkelt, patrullen skulle ha avvakta och haft koll på Eric på distans och väntat tills det kom lite vuxna och erfaren poliser till platsen.

Det finns många "pöpar" och "vöpar" i tråden som inbillar sig att polisen på något sätt har rätt att skjuta personer bara man hävdar att man upplevde sig som hotad. Naturligtvis är detta inte sant. Det bör finnas någon rimlighet i det påstått upplevda hotet.

Slutligen är det som undergräver polisens trovärdighet det lögner som kom initialt om vapenreplika istället för leksak mörker istället för ljust ute samt påståendet om ett inringt larm.

Sedan kan man naturligtvis diskutera hur det kom sig att Eric kunde befinna sig på platsen vid denna tidpunkt men oavsett det ska han inte skjutas ihjäl av rädda oerfarna poliser som agerar på ett fullständigt huvudlöst sätt

Eftersom Eric helt saknade ansvar så borde det ha funnits någon som hade ansvar över Eric.
Citera
2018-08-14, 20:46
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Eftersom Eric helt saknade ansvar så borde det ha funnits någon som hade ansvar över Eric.

Eller så borde det ha funnits snutar som såg att dom sköt mot en mongolid.
Citera
2018-08-14, 20:53
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Varför drar du upp en massa tramsscenarion som inte har ett dugg med det här att göra? Anledningen till varför dom sköt var pga vapnet, som man först efteråt kunde konstatera var en leksak.

Visserligen är du trådens största troll men här är det ändå du som kommer med tramsscenarion om du inte sitter på information om "vapnet".

Har du information om "vapnet" som vi andra inte har som gör att du vet att de inte kunde konstatera att det var ett leksaksvapen så kan du dela med dig för i nuläget ser det ut som de skjöt en person med uppenbart förhöjt kromosominnehav och ett uppenbart leksaksvapen samt gick ut i media och kallade detta uppenbara leksaksvapen för replik.
Citera
2018-08-14, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Eller så borde det ha funnits snutar som såg att dom sköt mot en mongolid.
Så..

Om en normal person har ett vapen i hand, inte reagerar på uppmaning att släppa det, riktar vapnet mot polisen och går mot dem. Då kan polisen skjuta?

Om en mongolid har ett vapen i hand, inte reagerar på uppmaning att släppa det, riktar vapnet mot polisen och går mot dem. Då ska polisen istället göra vad?
Citera
2018-08-14, 20:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Men att insatsstyrkan var på väg motsäger att det var frågan om att drilla någon. Man drillar inte någon i skarpt läge så att säga. Insatsstyrkan skulle knappast skickats ut om de inte hade bedömt läget som skarpt till och med i Stockholm är det en begränsad resurs.

Norrbackagatan har ju haft ett annat grovt brott med misstänkta bilbomber och hot. Så att dra slutsatsen att det är en tryggare plats än andra i centrala Stockholm är att gå lite väl långt. Sen finns det även farligare platser i Stockhoom.

Men varför ska en tryggare plats inte få polisen skickad till sig om de larmar dem om en pistolbeväpnad man. Det börjar nästan lukta diskrimenring av medelklassen.

Jag syftade på att nyheten om den ”polishatande” kvinnohotaren och eventuelle bilbombsapteraren (på norrbackagatan) torde ha varit ganska spridd kunskap inom kåren — bland de som har trakten som arbetsfält och inte går på halvtid eller är purfärska konstaplar. Att han häktats och skulle upp i domstol borde också vara känt, då rabaldret ju skedde i samband med hans gripande. Någon inom polisen borde ju då vara sysselsatt med hotbilden mot kvinnan. Även på sommaren. Det allra rimligaste är ju att hotbilden inte var betydande när kvinnan har avgivit sina vittnesmål och boven riskerar kanske nåt års fängelse — jämfört med livstid för anstiftan eller flera år för hindrande ytterligare hot och hindrande av rättvisan. Inte var han ngn maffiatyp heller. Och kvinnan bodde inte där.

Jag föreställer mig, kanske felaktigt, att poliser på olika nivåer antingen orienteras om sånt där eller snackar om det sinsemellan.

Insatsstyrkan kan ju ha varit ute i alla händelser eller fungerat som nån tillfälllig standby-backup eftersom alla var på semester eller pysslade med Pride, eller för att den här aktuella gruppen var ”genuint” oerfaren, för att citera ett inlägg nyss. Jag vet ju inte hur de väljer att organisera sig givet tillgången på personal, erfarenhet och förväntade problem.

Och om de nu hade insatsen på ingång, varför inte vänta?

Varför skicka in tre orutinerade på gården för att möta ett okänt hot som man hade ringt fram insatsen för?

Nej det är klart man måste åka på anmälningar, men man bör ju försöka väga in all information man har för att undvika att skapa problem som man inte hade innan. Om skada på liv och egendom inte redan bevisligen ägt rum så använd defensivast möjliga tekniker för att inte starta ”branden” själv. Och repliera på erfarenhet, inte nödvärnsrätt. Hur ska man kunna inta en innergård med tre poliser utan att behöva skjuta ihjäl det förmodat beväpnade föremålet, om denne inte responderar på tilltal eller varningsskott? I halvdager. Nedan hundra eller så slumrande stockholmare? Det går ju inte. Nä. Det går nog faktiskt inte. Går han mot poliserna efter varningsskott lär han kunna bli skjuten även utan fullt synligt vapen i hand. Sömngångare löper väl viss risk då också.

Det allra minsta man kan begära är ju f.ö. att det flaggade hotet mot kvinnan gäller rätt adress och fortfarande är någorlunda adekvat. Skulle ”polishataren” frias och befinnas mer eller mindre oskyldigt svartmålad och utpekad av kvinnan ifråga (vilket iofs kanske inte är så troligt, men juridiskt fullt rimligt) så blir ju saken än mindre lustig.
Citera
2018-08-14, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Visserligen är du trådens största troll men här är det ändå du som kommer med tramsscenarion om du inte sitter på information om "vapnet".

Har du information om "vapnet" som vi andra inte har som gör att du vet att de inte kunde konstatera att det var ett leksaksvapen så kan du dela med dig för i nuläget ser det ut som de skjöt en person med uppenbart förhöjt kromosominnehav och ett uppenbart leksaksvapen samt gick ut i media och kallade detta uppenbara leksaksvapen för replika.

Poliser på plats har aldrig hävdat det var en replika, det är följden av ett oförsiktigt uttalande som någon annan gjort.

Vapnet var uppenbarligen anledningen till varför poliserna sköt eller hur?

Eller du kanske tror att dom tänkte " hehe ett mongo han skjuter vi hehe".. "sen hittar vi på blablabla la"
Citera
2018-08-14, 21:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Så..

Om en normal person har ett vapen i hand, inte reagerar på uppmaning att släppa det, riktar vapnet mot polisen och går mot dem. Då kan polisen skjuta?

Om en mongolid har ett vapen i hand, inte reagerar på uppmaning att släppa det, riktar vapnet mot polisen och går mot dem. Då ska polisen istället göra vad?

...gå tillbaka till jobbet som brevbärare?
Citera
2018-08-14, 21:03
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
En fråga till er som bor eller var i Vasastan när detta hände.

Hörde ni någon helikopter?

Edit:
Eric är inte den första Svenska polisen har skjutit ihjäl som bara hade en vapenatrapp.

Nu skriver jag ur mitt minne rätt mig gärna om jag kommer ihåg fel.

För några år sedan så ringde en familjemedlem till Polisen om att en person hotade att ta sitt liv. Manen i detta fall var deprimerad och hade åkt iväg med sin bil.

Polisen stoppade han i Åkersberga. Då klev han ut ur bilen och riktade en pistol mot polisen. Ett par av poliserna hann ta betäckning men en blev kvar i polisbilen och sköt ihjäl han genom vindrutan. Polisen gick ut med någon felaktig Information och jag har för mig att uppdrag granskning eller kalla fakta gjorde ett reportage om detta. När utredningen var klar släppte polisen en film tagen från helikoptern som visade att han riktade vapenatrappen mot polisen vid flera tillfällen under själva tiden som polisen avfyrade sitt vapen.
Vad vill du komma fram till egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in