Det är värt att titta lite närmre på inlägget som den här negerbimbon
Aida Sowan Sambou gör i anslutning till att hon lägger upp filmen på Hagwall:
Citat:
Det här nassesvinet går runt och klistrar svartvita klistermärken på en näsa som dom kallar för "en viss typ av näsa som en viss typ av folk har". Riv ner dom här jävla klisterlapparna när ni ser dom. Är genuint så upprörd över att dom inte bara kan hålla sina vidriga åsikter för sig själva, utan att de också ska projicera sitt hat på oskyldiga människor.
Kan förövrigt tillägga att diskussionen inte slutade här och att jag med hög röst, så att alla på tåget kunde höra, berättade min förvåning om att det alltså är såhär nassar ser ut. Som helt vanliga människor. SPYR på det här hatet!
EDIT:
För att förtydliga vad som hände innan och efter jag börjat filma så kommer här en kort förklaring: på väg hem igår (lördagskväll) så kliver jag på ett fullsatt pendeltåg för att åka hem. Jag sätter mig på en plats med 4 säten och kort därefter sätter sig en man på en av platserna och börjar prata i telefon. Inget märkvärdigt. När vi kommer fram till centralen kliver mannen som jag filmar på. Innan han sätter sig framför mig så frågar han högt och tydligt om killen som pratar i telefon ska prata länge och han svarar nej. Jag reagerar och undrar för mig själv vad de spelar för roll och varför han ställer en så konstig fråga?
Kort därefter så sträcker sig mannen fram och sätter fast ett svartvitt klistermärke på rutan föreställande en krokig näsa. Han frågar killen bredvid om han vet vad de förställer och killen svarar nej. Då vänder han sig till mig och ställer samma fråga. Här börjar jag filma.
Vad som inte framgår i filmen är att killen som pratat i telefon kliver av och jag sitter kvar framför den här mannen som jag nu vet har uppenbart rasistiska åsikter. Jag skakar av ilska. Till slut höjer jag rösten (för att påkalla uppmärksamheten från andra passagerare) och säger högt:
Det är alltså så här nassar ser ut?! Har aldrig sett en riktig nasse tidigare, men ni ser ju precis ut som resten av oss. Du hade lika gärna kunnat jobba på mitt jobb.
Då blir han arg och kallar mig för saker som jordens avgrund, att ingen vill leva med mig och massa annat strunt. Till slut kommer min station och jag säger till honom en gång till att nu ska "Nassen få åka vidare själv och skämmas över att ett fullsatt tåg vet om det nu".
Man kan fråga sig varför jag väljer att dela detta och svaret är egentligen rätt simpelt. Jag tycker det är viktigt för oss att påminnas som att rasister och nazister finns bland oss. Dom vill inskränka vår demokrati och vi måste säga ifrån. Dessa nassar faktiskt kan vara vem som helst och att de sitter där med sina välpolerade utseenden och rolexklockor och låtsas vara som resten av oss. Ingen på det fullsatta tåget igår reagerade och de kanske inte uppfattade vad som hände men jag vill med denna video påminna om att det är viktigt att säga ifrån och outa när människor som de här tar plats.
För övrigt hittade jag honom som kandidat för det rasistiska partier Alternativ för Sverige.
Det här är en variant av "påstådd rasism i kollektivtrafiken"-genren som en viss typ av gatsmarta, hyfsat "integrerade" icke-vita älskar att exploatera (när jag söker på hennes namn så ser jag att hon har något parasitjobb på The Absolute Company, och hon verkar ha en bakgrund inom reklam och PR). Lägg märke till det fetade i hennes text (mina fetningar). Hon sitter där med mobilen i högsta hugg och filmar, men av någon anledning missar hon de mest actionspäckade sekvenserna där han påstås bete sig illa och hon själv triumfatoriskt skriker ut över hela vagnen att han är en NASSE. Uppenbara lögner, precis som det brukar vara i sådana här sammanhang. Det hon fick med på film är alltså att han klistrade ett olämpligt klistermärke på fönsterrutan (som hon inte begrep vad det var för något, vilket framgår av filmen) och frågade bänkgrannen om han kom från Uzbekistan.
Hagwall gör tyvärr en ganska platt figur i den filmade sekvensen. Nu borde han inte ha varit berusad och pratat med random svartskallar om sådant här på pendeltåget över huvud taget, men om han ändå gjorde det hade han gärna fått vara lite vassare och en smula ironiskt överlägsen eller liknande. Det lär inte vara första gången något dylikt händer, så jag hoppas AfS-företrädarna är beredda. Det kan säkert komma värre saker också framöver, folk som medvetet går in för att provocera fram reaktioner och tar chansen när den kommer.