2018-08-14, 00:32
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror inte att SD:s ökning sedan förra valet beror på Oscar Sjöstedt.

Men Hagwall är som sagt AfS problem. Att det finns antisemiter även inom SD är inget argument för att tolerera det Hagwall gjorde.

Vad gjorde Hagwall? Satte upp ett klistermärke?
Citera
2018-08-14, 00:33
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusPresley
Det skedda är beklagligt och klart olämpligt gjort av en riksdagskandidat. Vi får givetvis hoppas på att resten av partiledningen tar ett ordentligt snack med Hagwall om den här saken så att liknande incidenter inte tål att upprepas i framtiden. Skulden skall dock i första hand inte läggas på partiet, utan på den skyldige individen som betett sig på detta viset. Är man upprörd så behöver man inte kryssa i Hagwall den 9 september. Det finns gott om andra kandidater på AfS riksdagslista.

Japp, de borde ta honom i örat (eller varför inte i näsan).

Citat:
Men nu gäller det att blicka framåt! Det är val om 1 månad, och det finns viktigare saker att fokusera på, som den exemplevis den pågående Återvandringsturnen.

Återvandringsturnén har haft en fantastisk start. Så proffsigt, och snacka om hög energi. Kraften i talen påminner om de revolutionära stämningarna i landet för c:a 100 år sedan. Och publiken har inte svikit - mycket bra tryck!
Citera
2018-08-14, 00:36
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Jag tror inte att SD:s ökning sedan förra valet beror på Oscar Sjöstedt.

Men Hagwall är som sagt AfS problem. Att det finns antisemiter även inom SD är inget argument för att tolerera det Hagwall gjorde.

Tolerera eller tolerera... du kastade in en variabel i resonemanget som du kallar för trovärdighet, och som t.o.m. du själv - utifrån vad du skriver om SD - alltså tycker är helt och fullständigt betydelselös för huruvida man har framgång i valet eller inte.

Så varför kastar du in helt meningslösa variabler?
Citera
2018-08-14, 00:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Vad gjorde Hagwall? Satte upp ett klistermärke?

Satte upp ett antisemitiskt klistermärke, ja. Och pratade om "en viss typ av näsa som en viss typ av folk har".
Citera
2018-08-14, 00:37
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Vad du har hört eller inte spelar ingen roll. Jag nämnde det bara som exempel. Det går alldeles utmärkt att skämta om det, om görs på rätt sätt tycker jag. Som sagt.

Ja, det förkom säkert lustiga dödsfall från balkonger även i Rwanda. Vi har dem f.ö. även i Sverige. Kanske kan bli kul om man berättar det på rätt sätt.
Citera
2018-08-14, 00:39
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Satte upp ett antisemitiskt klistermärke, ja. Och pratade om "en viss typ av näsa som en viss typ av folk har".

Ljugnäsan, ja. Men visst, det finns naturligtvis en antisemitisk koppling till den där näsan då den är hämtad från en judekarikatyr. Typiskt Nordisk Alternativhöger.
Citera
2018-08-14, 00:43
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Tolerera eller tolerera... du kastade in en variabel i resonemanget som du kallar för trovärdighet, och som t.o.m. du själv - utifrån vad du skriver om SD - alltså tycker är helt och fullständigt betydelselös för huruvida man har framgång i valet eller inte.

Så varför kastar du in helt meningslösa variabler?

Jag har överhuvud taget inte uttalat mig om SD och deras trovärdighet. Det var du som drog upp det. Tråden handlar om AfS.

Med trovärdighet menar jag deras försök att framstå som seriösa personer som folk skulle kunna tänka sig att rösta in i riksdagen. Något som man knappast kan säga om Hagwall efter att ha sett videon.
Citera
2018-08-14, 00:47
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Jag har överhuvud taget inte uttalat mig om SD och deras trovärdighet. Det var du som drog upp det. Tråden handlar om AfS.

Med trovärdighet menar jag deras försök att framstå som seriösa personer som folk skulle kunna tänka sig att rösta in i riksdagen. Något som man knappast kan säga om Hagwall efter att ha sett videon.

Ja, men eftersom du bevisligen inte själv tror att trovärdighet har den minsta betydelse, så blir det meningslöst av dig att applicera det på AfS
Citera
2018-08-14, 00:52
Medlem
Det är värt att titta lite närmre på inlägget som den här negerbimbon Aida Sowan Sambou gör i anslutning till att hon lägger upp filmen på Hagwall:

Citat:
Det här nassesvinet går runt och klistrar svartvita klistermärken på en näsa som dom kallar för "en viss typ av näsa som en viss typ av folk har". Riv ner dom här jävla klisterlapparna när ni ser dom. Är genuint så upprörd över att dom inte bara kan hålla sina vidriga åsikter för sig själva, utan att de också ska projicera sitt hat på oskyldiga människor.
Kan förövrigt tillägga att diskussionen inte slutade här och att jag med hög röst, så att alla på tåget kunde höra, berättade min förvåning om att det alltså är såhär nassar ser ut. Som helt vanliga människor. SPYR på det här hatet!

EDIT:
För att förtydliga vad som hände innan och efter jag börjat filma så kommer här en kort förklaring: på väg hem igår (lördagskväll) så kliver jag på ett fullsatt pendeltåg för att åka hem. Jag sätter mig på en plats med 4 säten och kort därefter sätter sig en man på en av platserna och börjar prata i telefon. Inget märkvärdigt. När vi kommer fram till centralen kliver mannen som jag filmar på. Innan han sätter sig framför mig så frågar han högt och tydligt om killen som pratar i telefon ska prata länge och han svarar nej. Jag reagerar och undrar för mig själv vad de spelar för roll och varför han ställer en så konstig fråga?

Kort därefter så sträcker sig mannen fram och sätter fast ett svartvitt klistermärke på rutan föreställande en krokig näsa. Han frågar killen bredvid om han vet vad de förställer och killen svarar nej. Då vänder han sig till mig och ställer samma fråga. Här börjar jag filma.

Vad som inte framgår i filmen är att killen som pratat i telefon kliver av och jag sitter kvar framför den här mannen som jag nu vet har uppenbart rasistiska åsikter. Jag skakar av ilska. Till slut höjer jag rösten (för att påkalla uppmärksamheten från andra passagerare) och säger högt:

Det är alltså så här nassar ser ut?! Har aldrig sett en riktig nasse tidigare, men ni ser ju precis ut som resten av oss. Du hade lika gärna kunnat jobba på mitt jobb.

Då blir han arg och kallar mig för saker som jordens avgrund, att ingen vill leva med mig och massa annat strunt. Till slut kommer min station och jag säger till honom en gång till att nu ska "Nassen få åka vidare själv och skämmas över att ett fullsatt tåg vet om det nu".

Man kan fråga sig varför jag väljer att dela detta och svaret är egentligen rätt simpelt. Jag tycker det är viktigt för oss att påminnas som att rasister och nazister finns bland oss. Dom vill inskränka vår demokrati och vi måste säga ifrån. Dessa nassar faktiskt kan vara vem som helst och att de sitter där med sina välpolerade utseenden och rolexklockor och låtsas vara som resten av oss. Ingen på det fullsatta tåget igår reagerade och de kanske inte uppfattade vad som hände men jag vill med denna video påminna om att det är viktigt att säga ifrån och outa när människor som de här tar plats.

För övrigt hittade jag honom som kandidat för det rasistiska partier Alternativ för Sverige.

Det här är en variant av "påstådd rasism i kollektivtrafiken"-genren som en viss typ av gatsmarta, hyfsat "integrerade" icke-vita älskar att exploatera (när jag söker på hennes namn så ser jag att hon har något parasitjobb på The Absolute Company, och hon verkar ha en bakgrund inom reklam och PR). Lägg märke till det fetade i hennes text (mina fetningar). Hon sitter där med mobilen i högsta hugg och filmar, men av någon anledning missar hon de mest actionspäckade sekvenserna där han påstås bete sig illa och hon själv triumfatoriskt skriker ut över hela vagnen att han är en NASSE. Uppenbara lögner, precis som det brukar vara i sådana här sammanhang. Det hon fick med på film är alltså att han klistrade ett olämpligt klistermärke på fönsterrutan (som hon inte begrep vad det var för något, vilket framgår av filmen) och frågade bänkgrannen om han kom från Uzbekistan.

Hagwall gör tyvärr en ganska platt figur i den filmade sekvensen. Nu borde han inte ha varit berusad och pratat med random svartskallar om sådant här på pendeltåget över huvud taget, men om han ändå gjorde det hade han gärna fått vara lite vassare och en smula ironiskt överlägsen eller liknande. Det lär inte vara första gången något dylikt händer, så jag hoppas AfS-företrädarna är beredda. Det kan säkert komma värre saker också framöver, folk som medvetet går in för att provocera fram reaktioner och tar chansen när den kommer.
Senast redigerad av Amriswil 2018-08-14 kl. 01:06.
Citera
2018-08-14, 00:53
Medlem
Dagens snackis blir inte Hagwall utan bilbränderna i Västsverige. En koordinerad attack i Göteborg och Trollhättan. Tycks som om media slår på stort, kanske för att allt är filmat den här gången och en stor del av befolkningen kommer att få se med egna ögon ändå.
Citera
2018-08-14, 00:55
Medlem
Doktor Porks avatar
Med risk för att det trots allt ändå postats någon gång under de sista tjugo sidorna som handlat mest om näsor så vill jag ändå flagga lite för en den här intervjun med Norrköpings Tidningar. Ett par utdrag ur intervjun:
Citat:
AFS kallas för ett rasistiskt parti av en del av sina motståndare. Gustav Kasselstrand slog ifrån sig den kritiken.

– Det är något som kastas ut när politiska motståndare inte har några bra argument i debatten. Om jag fått en krona för varje gång jag kallats rasist hade jag varit miljonär nu. Vi vill att invandrare som kommit till Sverige och gjort rätt för sig ska ha en plats här. Den som lever på bidrag, inte anpassar sig eller begår brott ska skickas hem, sa han.
Citat:
Hur ser du på begreppet "hets mot folkgrupp"?
– Jag anser att det är ett begrepp som ska avskaffas.
Varför då?
– Om censuren tystar människor är det ett hot mot yttrandefriheten. Och yttrandefriheten är helig. Jag anser att USA är ett föredöme. Där har alla rätt att uttrycka sin åsikt. "Hets mot folkgrupp" används bara för att tysta kritiker. Det är uppenbart att etablissemanget ser olika på hot och hat. På Långholmen har någon skrivit "Häng Kasselstrand". Men det har ingen skrivit någonting om, säger han.
http://nt.se/nyheter/norrkoping/han-vill-utvisa-500-000-personer-om5412266.aspx

Notera att han går till motangrepp och tar upp Ung vänsters verk ute på Långholmen. Om ni minns hans tidigare intervju med Expressen inför valet 2014 så antar jag att det fortsatt blir anfall som bästa försvar om media ska hålla på och tjata om näsor. Oavsett, så har Norrköpings Tidningar en upplaga på 33000 ex så det kommer vara rätt många som ser den här intervjun imorgon. Torgmötet i Norrköping var uppenbarligen värt besväret oavsett mängden åhörare på plats.
Citera
2018-08-14, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Så du menar att det är förbjudet för SD:are att umgås privat med AfS:are? Det låter helt jävla sjukt. Ska man som SD:are säga upp vänskapen med människor man har känt i många år bara för att den/de är aktiva i ett annat parti? Hur långt kan sektmentaliteten gå i det sjuka, sjuka partiet Sverigedemokraterna? Och här sitter alltså Expo-Karlsson och fördömer nån som kanske har klistrat en klisterlapp föreställande en näsa på en valaffisch, eller var det en fönsterruta?

Det finns nog inget uttalat förbud mot det, men jag kan inte föreställa mig att Drängstuge-Karlsson ser med så blida ögon på att de åker på semester tillsammans etc och lägger upp bilder helt öppet på sociala medier, när han dömer ut AfS och alla som har något med partiet att göra som neofascister, rasister, antisemiter, icke-demokrater osv. (Karlssons värdering av dessa epitet, inte min egen.) Är då inte hans partikamrater som umgås och skålar med dessa extremister av samma skrot och korn själv? Folk kan ju bli uteslutna på rent löjeväckande grunder i det där horribla partiet, så det där kan säkert bli ett ärende det också. Nu vet jag i och för sig inte vilken ställning Lång och Larsson har i partiet, de kanske sitter säkert.
Senast redigerad av Amriswil 2018-08-14 kl. 01:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in