2018-07-11, 17:46
Medlem
Hej!

Jag hade stora problem med finnar i nästan två års tid och nu har jag fått bort finnarna tack vare Roaccutan/Isotretinoin. Dock har jag en massor av röda märken efter finnarna som inte verkar försvinna. De har varit där i många månader. Märkena buktar inte ut/känns inte utan det är bara röda märken.

Är det någon som vet hur lång tid det kan ta tills de försvinner, eller kommer de ens att försvinna av sig själv?
Citera
2018-07-19, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliver96
Hej!

Jag hade stora problem med finnar i nästan två års tid och nu har jag fått bort finnarna tack vare Roaccutan/Isotretinoin. Dock har jag en massor av röda märken efter finnarna som inte verkar försvinna. De har varit där i många månader. Märkena buktar inte ut/känns inte utan det är bara röda märken.

Är det någon som vet hur lång tid det kan ta tills de försvinner, eller kommer de ens att försvinna av sig själv?

De försvinner med åren men går att påskynda att få bort dem med laser.
Citera
2018-07-19, 20:26
Medlem
Tryckkokarens avatar
Det finns inget universellt sätt att få en perfekt hy, eftersom allas hy är olika. Grunderna är dock lika för alla, tvätta ansiktet morgon och kväll samt återfukta. Vilka produkter man använder är sekundärt.

Det går utan större ansträngning lägga 50.000 på produkter badrumsskåpet.
Frågan är om det är värt det? Skillnaden ner till 500kr behöver inte vara så stor. Om man gör rätt.
Det behövs ett fåtal produkter för att göra en stor skillnad när det kommer till acne och orenheter, förstorade porer, torrhet och andra hudproblem.

Basic hudvårdsrutin

Tvätta ansiktet noga med en tvål avsedd för ansikte

Torka torrt med en ren handduk

Badda ansiktet med en bomullspad indränkt i ansiktsvatten, även kallad toner. Låt torka en kort stund.

Smörj in med en återfuktande ansiktscreme.

Klart! Detta räcker för att åstadkomma ett anmärkningsvärt resultat på bara någon månad, för de som bara tvättar ansiktet i duschen en gång om dagen.

Avancerad hudvårdsrutin

Det finns produkter i överflöd som lockar med de mest fantastiska resultat, med hokus pokus-innehåll som pillidutter och krusiduller, enhörningspiss från månens baksida och fan och hans moster.
Är man skådespelare eller en kunglighet så kanske man kan överväga detta, annars håller man sig till kvalitetsprodukter som inte behöver kosta skjortan.

En till två gånger i veckan kan man lägga, efter att ha tvättat ansiktet, en exfolierande ansiktsmask.
Dessa brukar kosta runt 200-500kr och räcker i en evighet. Dessa ger lyster till hyn och djuprengör.
Någon gång i veckan kan man passa på att sova med en AHA-syra som stimulerar cellförnyelse och minskar porer.
Har man problem med ärr och ojämn hy så är det detta att rekommendera.

En fuktmask är nästan ett måste, och borde egentligen höra till en basic hudvårdsrutin. Denna kan man använda dagligen eller vid behov. Att sova med den rekommenderas.

Ögoncreme fungerar fantastiskt bra, den eliminerar mörka påsar under ögonen. Gör en enorm skillnad, köp!

Stirra heller inte dig blind på manliga och kvinnliga hudvårdsprodukter, den enda skillnaden är förpackningarna.

Min filosofi är att använda så tuffa produkter som möjligt, som huden tål. Då blir resultatet bäst.
Att hålla sig till erkända produkter med bra betyg är också ett säkert kort, köp gärna reseförpackningar och pröva dig fram vad som passar bäst för dig hy.

Glöm inte att återfukta!
Senast redigerad av Tryckkokaren 2018-07-19 kl. 20:35.
Citera
2018-07-28, 23:11
Medlem
JustZlatans avatar
Det hela är egentligen mycket enkelt. Använd bara vatten så får du den perfekta huden för just dig. Jag förstår inte hur folk kan gå på så mycket smörja. Ni blir grundlurade av alla skitprodukter ni köper. Människan har funnits i 150 000 - 200 000 år och vi har klarat oss utmärkt utan hudvårdsprodukter. Folk är fan pantade.
Citera
2018-07-31, 11:53
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det hela är egentligen mycket enkelt. Använd bara vatten så får du den perfekta huden för just dig. Jag förstår inte hur folk kan gå på så mycket smörja. Ni blir grundlurade av alla skitprodukter ni köper. Människan har funnits i 150 000 - 200 000 år och vi har klarat oss utmärkt utan hudvårdsprodukter. Folk är fan pantade.
Det är inte samma sak att som art överleva och att ha så attraktiv hud som möjligt under en livstid på cirka 80 år i snitt.
Citera
2018-08-02, 22:15
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanRoger
Det är inte samma sak att som art överleva och att ha så attraktiv hud som möjligt under en livstid på cirka 80 år i snitt.

Det enda jag kan tänka mig att prova är torrborstning. Funkar det?

Kemikalier och smörja är helt värdelöst för huden.
Citera
2018-08-03, 06:55
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Det enda jag kan tänka mig att prova är torrborstning. Funkar det?

Kemikalier och smörja är helt värdelöst för huden.
Du verkar besitta vetenskapligt grundade absoluta sanningar om allt gällande hudfysiologi så jag har nog ingenting att lära dig.
Citera
2018-08-03, 10:04
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanRoger
Du verkar besitta vetenskapligt grundade absoluta sanningar om allt gällande hudfysiologi så jag har nog ingenting att lära dig.

Man måste inte vara en expert för att förstå att syntetiska kemikalier är dåligt för huden.
Citera
2018-08-13, 17:53
Medlem
Citat:
Om man använder smink som tjej så gör det ju att man blir torr och sådär. Men om man inte gör det så ja, då kanske man klarar sig utan det. Men det går inte att ta tex vanlig tvål och vatten för att få bort sminket. Eller går gör det ju, men nej det blir inte bra alls.
Citera
2018-08-13, 18:39
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Om man använder smink som tjej så gör det ju att man blir torr och sådär. Men om man inte gör det så ja, då kanske man klarar sig utan det. Men det går inte att ta tex vanlig tvål och vatten för att få bort sminket. Eller går gör det ju, men nej det blir inte bra alls.

Kvinnor har klarat sig utan smink lika länge som människan har klarat sig utan tvål. Så frågan är varför tjejer väljer att ha smink. Jag tycker att det är väldigt få som ser bättre ut med smink än utan. Smink är också en stor natur- och miljöförstörare.
Citera
2018-08-13, 20:43
Medlem
Citat:
Kvinnor har klarat sig utan smink lika länge som människan har klarat sig utan tvål. Så frågan är varför tjejer väljer att ha smink. Jag tycker att det är väldigt få som ser bättre ut med smink än utan. Smink är också en stor natur- och miljöförstörare.
Jo iofs. Men jag tex är väldigt röd i ansiktet ibland och får nästan ångest av att gå runt sån eftersom en del kommenterar det också vilket inte gör saken bättre. Det är ju inte så kul. Så då är det skönt med lite smink iallafall. Men annars håller jag med dig att det bästa är att vara naturlig. Tycker det är synd att många går runt o gömmer dig bakom 10kg smink. Jag kan gå utan med såklart, men gillar inte att jag blir röd i ansiktet.
Citera
2018-08-13, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Jo iofs. Men jag tex är väldigt röd i ansiktet ibland och får nästan ångest av att gå runt sån eftersom en del kommenterar det också vilket inte gör saken bättre. Det är ju inte så kul. Så då är det skönt med lite smink iallafall. Men annars håller jag med dig att det bästa är att vara naturlig. Tycker det är synd att många går runt o gömmer dig bakom 10kg smink. Jag kan gå utan med såklart, men gillar inte att jag blir röd i ansiktet.

Likadant här, använder ibland smink för täcka röda kinder/näsa men är kille så är lite obekväm med de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in