2018-08-13, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Men jag kan ändå inte förstå hur hon ansåg att den där bloggen var barnen till gagn. Om barnen verkligen mådde så illa så borde väl att aldrig ge sig vad gäller soc och trycka på sådana kanaler vara det mest effektiva, inte hänga ut dem med detaljerade beskrivningar läsbara inför omvärlden?

Prata med UW, prata med LW, prata med lärare och kuratorer, framförallt prata med barnen och vara ett vuxet stöd för dem att lita på i stormen, stärka deras rutiner så gott hon kunde och visa stabilitet... allt det hade varit rimligt ihop med att om ingenting fungerade tjata på Soc att utreda. Men att publikt hänga ut dem och deras föräldrar... det känns gränslöst dåligt. Barn älskar sina föräldrar och otryggheten i en dysfunktionell (om den nu var det vet vi inte) familj är det som de vet av och att stövla in i deras familj och offentligt förklara deras föräldrar som dåliga skadar nog mer barnen än får de förmodat dåliga föräldrarna på nya tankar. Jag kan faktiskt inte alls se att hon bidrog till något bra alls med den bloggen för barnens skull. Och som pastor så borde hon ha större människokännedom och förmåga att värna barnen. Som jag läser det så var MH alltför uppe i sitt eget mående och projicerade detta på barnen. MH verkar av vad som framkommit i tråden ha varit med om många hemska saker, sekt som manipulerat henne, upprepade skilsmässor och återkommande cancer, saker som traumatiserat henne, men det ger henne inte rätten att överföra sina egna känslor av livsbesvikelser och svek på dessa barn. Läser man bloggen så tycker jag mig se att hon glider mellan sina egna besvikelser och känslor av svek och barnens utsatthet tills de är en och samma känsla av svek från UW. En slags projicering även om det mycket möjligt kan ligga en reell grund bakom som hon initialt reagerar på. Men hon verkar i bloggen för förvirrad för att särskilja sina egna upplevelser och barnens situation. Jag kan inte se att hennes offentliggörande av hur de skulle ha mått skapade en större närvaro av deras föräldrar eller bidrog till ökad trygghet för barnen. Det bör ha funnits många andra vägar att gå än att hänga ut dem.
Håller med dig fullt ut. Det blir på barnens bekostnad hon beskriver sin oro över barnens mående och sitt missnöje över UW och LW;s oamsvariga agerande utifrån sina vuxen -och föräldraroller..
Senast redigerad av Osamaj 2018-08-13 kl. 00:12.
Citera
2018-08-13, 00:35
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Utifrån vad som framkommit i media, här i tråden och via mina egna och andras källor. Här kommer min samlade bild av vad jag tror hände:

Lena och GM kände varandra. De hade ett förhållande som kantades av svartsjuka, kontroll, kränkningar, hot om hämnd etc. Karaktären av deras förhållande var inte öppen inför alla och skiftade över tid. Jag tror att Lena ville avsluta relation och kanske även gjort så.

GMs kontrollbehov var aktiverat i bott och en svartsjuka väcktes av någon anledning.
GM och Lena hade kontakt under kvällen för mordet. Vad som skrivs dem emellan är oklart men det utmynnar i ett fysisk möte utanför Lenas hem.
(Jag har aldrig trott på att blodspår hittats i hemmet eller att hon tvingats ut därifrån).

Lena och GM pratar och rör sig samtidigt längs vägen ner mot planket. Det kokar över för GM och Lena dödas. Alternativt föregås mordet av en viss planering under en kort tid innan gärningen.
Jag tror att GM brukat ett hänsynslöst våld mot Lena. Enligt mig är MP samma som FP, eller i dess direkta närhet.
GM drar in Lenas kropp under syrénbuskarma för att dölja den.

Sedan tar sig GM från platsen och dumpar något med koppling till mordet i Vivallaskogen.
(Fyndet som sedan hittas där är enligt min källa inte Lenas mobil. Enligt andra källor så är det just mobilen. Vilken uppgift som är den riktiga vet jag inte. Jag har dock ingen anledning att misstro det som min källa har uppgett).

Då det tog flera dagar innan Lenas kropp hittades och ingen misstänkt satt häktad så har GM haft möjlighet att sopa igen alla tänkbara spår och göra sig av med allt som kan leda till honom.

Mordet har utförts av en ensam GM och jag tror inte att hans närmaste vet vad han har gjort. Eventuellt att någon nära vän misstänker att han kan vara inblandad men jag tror att GM nekar totalt.

Detta är ruskigt likt mina tankar om händelseförloppet. Det är så lätt (särskilt på flashback) att man avhandlar isolerade delar av ett fall en efter en, att man ibland glömmer att koppla ihop dem. Känns lite som det där satans 1000-bitars julpusslet man tvingas tröskla sig igenom varje år. Hela sommaren har en massa lösryckta pusselbitar flugit runt i bakhuvudet. Det är svårt att hitta delar som passar med varandra, och ibland blir frustrationen så stor att man får se upp så man inte pressar ihop dem fel. Men så småningom faller några kantbitar på plats och ger kaoset en ram, och efter ett tag (typ runt 20:a knut) börjar man urskilja små öar av sammanhang. Sedan går allt väldigt fort och så, plötsligt, ser man hur udda bitar bildar mönster och bilder.
Citera
2018-08-13, 00:47
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Detta är ruskigt likt mina tankar om händelseförloppet. Det är så lätt (särskilt på flashback) att man avhandlar isolerade delar av ett fall en efter en, att man ibland glömmer att koppla ihop dem. Känns lite som det där satans 1000-bitars julpusslet man tvingas tröskla sig igenom varje år. Hela sommaren har en massa lösryckta pusselbitar flugit runt i bakhuvudet. Det är svårt att hitta delar som passar med varandra, och ibland blir frustrationen så stor att man får se upp så man inte pressar ihop dem fel. Men så småningom faller några kantbitar på plats och ger kaoset en ram, och efter ett tag (typ runt 20:a knut) börjar man urskilja små öar av sammanhang. Sedan går allt väldigt fort och så, plötsligt, ser man hur udda bitar bildar mönster och bilder.

Tack för din respons! Gillar din liknelse med pusslet och inser att Tjugondag Knut är passerat ☺️.

Finns det några bitar som ser annorlunda ut i ditt pussel?
Citera
2018-08-13, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
Underligt att LWs bostad fortfarande är avspärrad efter så lång tid tycker jag? Tankar på detta? Någon som kan bekräfta när sd senast loggat en geocach och se vart denna catch är?

Den kommer säkert vara avspärrad tills hela rättegångsprocessen är avklarad. Det är det vanliga.
Citera
2018-08-13, 00:57
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Bara jag som tycker det är lite märkligt att endast tre personer kondolerat på LWs minnessida? En dansk skattjägare, någon som också tycks ha brutit benet och en Anna. Är det tre dygn den legat uppe nu? Fast det kanske är norm att skapa en sådan där sida, att det sker automatiskt och vännernas sorg är mer privat.

H*n som nämner frakturen är också geocachare.
Citera
2018-08-13, 01:07
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om jag förstår det rätt så hittades alltså inte mobilen där du satte ett kryss på din/MV:s karta, utan mer troligt i det inringade området på översiktsbilden här nedan. Kan det stämma?

Mycket möjligt. Jag var säker på att det kommit fram att fyndet var mellan uw och sd hus, men my bad, klantigt att inte dubbelkolla. Det är nog smidigast att jag bara tar bort fyndet helt då det inte är bekräftat. Det var ju ändå inte poängen med kartan, även om fokus nu hamnade på det. Ville mest höra med MV om jag förstått flyktvägen rätt.
Citera
2018-08-13, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Bara jag som tycker det är lite märkligt att endast tre personer kondolerat på LWs minnessida? En dansk skattjägare, någon som också tycks ha brutit benet och en Anna. Är det tre dygn den legat uppe nu? Fast det kanske är norm att skapa en sådan där sida, att det sker automatiskt och vännernas sorg är mer privat.

Den sidan tycks genereras per automatik av den begravningsbyrå man anlitar.

Är man nära vän eller dylikt har man ofta andra sätt att visa sitt deltagande i sorgen än att publikt anslå det.
Citera
2018-08-13, 01:25
Medlem
Citat:
Mycket möjligt. Jag var säker på att det kommit fram att fyndet var mellan uw och sd hus, men my bad, klantigt att inte dubbelkolla. Det är nog smidigast att jag bara tar bort fyndet helt då det inte är bekräftat. Det var ju ändå inte poängen med kartan, även om fokus nu hamnade på det. Ville mest höra med MV om jag förstått flyktvägen rätt.

Låt den vara kvar! Draifos får väl återkomma med en mer exakt position först.

Jag tycker den ligger bra där den är. Motsatt från FP.
Citera
2018-08-13, 01:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Apropå det... Har det framkommit om LW hade en ny pojkvän av ngn substans?
Citera
2018-08-13, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Utifrån vad som framkommit i media, här i tråden och via mina egna och andras källor. Här kommer min samlade bild av vad jag tror hände:

Lena och GM kände varandra. De hade ett förhållande som kantades av svartsjuka, kontroll, kränkningar, hot om hämnd etc.

Det tror jag med. Ett destruktivt förhållande som eskalerade och fick det här olyckliga slutet.

Sen börjar jag tro att att GM haft hjälp av en vän direkt efter mordet. ( Han som inte får nämnas).
Citera
2018-08-13, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Det tror jag med. Ett destruktivt förhållande som eskalerade och fick det här olyckliga slutet.

Sen börjar jag tro att att GM haft hjälp av en vän direkt efter mordet. ( Han som inte får nämnas).

Jag tror inte på flera inblandade. Det skulle bara komplicera saken för GM, nej jag tror ett kontrollfreak behåller allt hos sig själv. Tror Ockham delar min tanke.

Å andra sidan är jag ganska ensam om att tro att viss planering låg bakom gärningen också.
Senast redigerad av Remark 2018-08-13 kl. 02:01.
Citera
2018-08-13, 02:42
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Apropå det... Har det framkommit om LW hade en ny pojkvän av ngn substans?

Välkommen tillbaka!
Well...ja, och nej. Som med det mesta rörande fallet cirkulerar motstridiga uppgifter. Kan bero på att tråden har klyvts i två rivaliserande "läger" i bästa West Side Story-stil. Vilket tyvärr inte bara är kontraproduktivt utan även gör tråden lika laddad som ett minfält.

Anywho, några insatta menar att hon hade någon ny medan andra insatta menar att hon var singel. Personligen tror jag sanningen ligger någonstans där i mellangärdet och skaver. Dvs; jag misstänker att den destruktiva och snåriga av-och-på-relation som hon tycks ha haft med SD, inte nödvändigtvis var "av" för gott.

Men för att göra en lång tråd kort; ingen bekräftad pojkvän, men alla män som någon gång har delat en selfie med LW hamnar under trådens lupp. Honan6 har varit hjälpsam och sammanställt en lista över de kandidater som synas mer frekvent (the usual suspect, såattesäga).

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2018-08-13 kl. 02:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in