2018-08-12, 22:08
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Har nästintill gett upp att läsa ikapp efter lång tid med tjafs men har jag fattat saken rätt att man tror att någon plockas in i morgon måndag??

Jag tolkade det inte som att någon skulle plockas in imorgon.
Citera
2018-08-12, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Slutsats: SD är kroppsbesiktigad. SD har befunnits vara "spårlös"

Jag kommer till samma slutsats men undrar om överlagt mord kan inbegripa saker som skyddshandskar t ex? Alltså hur vanligt är det att en GM i ett svartsjukemord tar till alla medel för att undkomma avvärjningsspår?
Citera
2018-08-12, 22:11
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Utifrån vad som framkommit i media, här i tråden och via mina egna och andras källor. Här kommer min samlade bild av vad jag tror hände:

Lena och GM kände varandra. De hade ett förhållande som kantades av svartsjuka, kontroll, kränkningar, hot om hämnd etc. Karaktären av deras förhållande var inte öppen inför alla och skiftade över tid. Jag tror att Lena ville avsluta relation och kanske även gjort så.

GMs kontrollbehov var aktiverat i bott och en svartsjuka väcktes av någon anledning.
GM och Lena hade kontakt under kvällen för mordet. Vad som skrivs dem emellan är oklart men det utmynnar i ett fysisk möte utanför Lenas hem.
(Jag har aldrig trott på att blodspår hittats i hemmet eller att hon tvingats ut därifrån).

Lena och GM pratar och rör sig samtidigt längs vägen ner mot planket. Det kokar över för GM och Lena dödas. Alternativt föregås mordet av en viss planering under en kort tid innan gärningen.
Jag tror att GM brukat ett hänsynslöst våld mot Lena. Enligt mig är MP samma som FP, eller i dess direkta närhet.
GM drar in Lenas kropp under syrénbuskarma för att dölja den.

Sedan tar sig GM från platsen och dumpar något med koppling till mordet i Vivallaskogen.
(Fyndet som sedan hittas där är enligt min källa inte Lenas mobil. Enligt andra källor så är det just mobilen. Vilken uppgift som är den riktiga vet jag inte. Jag har dock ingen anledning att misstro det som min källa har uppgett).

Då det tog flera dagar innan Lenas kropp hittades och ingen misstänkt satt häktad så har GM haft möjlighet att sopa igen alla tänkbara spår och göra sig av med allt som kan leda till honom.

Mordet har utförts av en ensam GM och jag tror inte att hans närmaste vet vad han har gjort. Eventuellt att någon nära vän misstänker att han kan vara inblandad men jag tror att GM nekar totalt.

Jag tror att du har en ganska exakt sammanställning här!
Citera
2018-08-12, 22:12
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Vet någon (som kände LW väl) om hon, eventuellt sedan flera år tillbaka, hade tilldelats någon större summa pengar? Finansierade/bidrog hon ekonomiskt (regelbundet) till någon form av ”projekt”? Hjälpte hon någon privatperson (som hon eventuellt även var förälskad i) med regelbunden pengatillförsel? Kan GM ha utnyttjat LW både ”i sängen” och ekonomiskt? LW:s plånbok och ”kramar” kanske sinade samtidigt? Jag tar för givet att utredarna har kontrollerat LW:s ”pengaflöde”, över en längre tid.
Citera
2018-08-12, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Jag tolkade det inte som att någon skulle plockas in imorgon.

Ber om ursäkt, jag ska läsa mer innan jag låter latheten ta över och bli till en fråga i tråden.
Citera
2018-08-12, 22:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
GM och Lena hade kontakt under kvällen för mordet. Vad som skrivs dem emellan är oklart men det utmynnar i ett fysisk möte utanför Lenas hem.
Varifrån kommer de här uppgifterna?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-12 kl. 22:23.
Citera
2018-08-12, 22:19
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Nja, tveksamt att de plockar in någon redan imorgon, tror inte den ev korrekta fakta som framkommit i dagarna är några egentliga nyheter bland utredarna utan, om den stämmer, så har de nog suttit på den ett tag. Däremot kan polisen säkert finna det intressant att se om SD reagerar/agerar på den nyutkomna infon i tråden.

Jag tror som dig! Uppgifterna som har delats i tråden under helgen är sådana som är kända inom utredningen sedan länge.
Utredningen har massor av information och som jag har uppfattat det en klar bild över händelseförloppet.
Lenas dödsorsak var tidigt känd inom utredningen (och fastställdes senare ”på pappret”).
Ovanligt lite har läckt från polisen i mitt tycke. Bra så, då förundersökningssekretess råder. Det ska bli väldigt intressant att läsa FUP längre fram.
Senast redigerad av LimeTime 2018-08-12 kl. 22:59.
Citera
2018-08-12, 22:21
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ber om ursäkt, jag ska läsa mer innan jag låter latheten ta över och bli till en fråga i tråden.

Klart man ska fråga när man inte vill läsa den här röriga tråden 😊
Jag tolkade det iaf inte som att det finns något som pekar på att någon plockas in imorgon.
Citera
2018-08-12, 22:22
Medlem
Bara jag som tycker det är lite märkligt att endast tre personer kondolerat på LWs minnessida? En dansk skattjägare, någon som också tycks ha brutit benet och en Anna. Är det tre dygn den legat uppe nu? Fast det kanske är norm att skapa en sådan där sida, att det sker automatiskt och vännernas sorg är mer privat.
Citera
2018-08-12, 22:24
Medlem
Citat:
Jag kommer till samma slutsats men undrar om överlagt mord kan inbegripa saker som skyddshandskar t ex? Alltså hur vanligt är det att en GM i ett svartsjukemord tar till alla medel för att undkomma avvärjningsspår?
Vid 'överlagt' tror jag mycket väl att handskar kan brukas, fast idag med DNA-spårning, så är det nästintill omöjligt att mörda nån utan att lämna bindande spår. Det bygger då förstås på att en gärningsperson grips.

Vid svartsjukemord av typ 'man dödar kvinna', tror jag inte handskpåtagning för att inte lämna spår förekommer.
Däremot har jag mött mördare som dragit på sig handskar för att inte få så ont i händerna av att slå kvinnan. Men det är en helt annan sak.
Citera
2018-08-12, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Klart man ska fråga när man inte vill läsa den här röriga tråden 😊
Jag tolkade det iaf inte som att det finns något som pekar på att någon plockas in imorgon.

Att tråden är rörig är en underdrift.
Vi får väl se vad morgondagen och veckan ger oss att bita i.
Citera
2018-08-12, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Varifrån kommer de här uppgifterna?
Det var väl en spekulation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto