2018-08-12, 19:56
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Nej, tvärtom enligt bibeln. De som segrar över vilddjuret, de har upphört med och avhåller sig helt från sex.

Och jag såg, och se: Lammet stod på Sions berg, och med honom etthundrafyrtiofyra tusen som hade hans namn och hans Fars namn skrivet på sina pannor. 2 Och jag hörde en röst från himlen, som bruset av väldiga vatten och dånet av kraftig åska. Rösten jag hörde var som när harpspelare spelar på sina harpor.
3 De sjöng en ny sång inför tronen och inför de fyra varelserna och de äldste, och ingen kunde lära sig den sången utom dessa etthundrafyrtiofyra tusen som är friköpta från jorden. 4 Det är de som inte har befläckat sig med kvinnor. De är jungfrur, dessa som följer Lammet vart det än går. De är friköpta från människorna som en förstlingsfrukt åt Gud och Lammet. 5 I deras mun har det inte funnits någon lögn. De är fläckfria.

Fast det där handlar om dom 144K specifikt utvalda judarna som Gud sätter sitt sigill på under vedermödan. Det är något specifikt, och det är dessutom bildspråk om att inte ha befläckat sig med andra gudar. Sen kan det mycket väl vara så att det är både och, och att dom faktiskt är avskiljda för Gud och har avhållit sig från sex också.
Citera
2018-08-12, 19:57
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Men att "segra över vilddjuret", är inte det bra och något som alla kristna borde göra? Och blir det bättre för dem om de lyckas med det? Och hur blir det bättre? Och hur blir barn till om alla "segrar över vilddjuret"?

Vi kristna kommer inte vara här när vilddjuret löper amok.
Citera
2018-08-12, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Vi kristna kommer inte vara här när vilddjuret löper amok.

Borde alla kristna sluta ha sex?
Citera
2018-08-12, 20:03
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Borde alla kristna sluta ha sex?

Nej.
Citera
2018-08-12, 20:04
Medlem
Citat:
Men att "segra över vilddjuret", är inte det bra och något som alla kristna borde göra? Och blir det bättre för dem om de lyckas med det? Och hur blir det bättre? Och hur blir barn till om alla "segrar över vilddjuret"?
Alla kristna gör det inte. Det är bara de som följer lammet vart det än går som gör detta.
Citera
2018-08-12, 20:06
Bannlyst
Citat:
Nej.

Hur mycket sex borde kristna ha, och på vilket sätt? Och vad måste man göra/tänka på i samband med sex?
Citera
2018-08-12, 20:08
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Hur mycket sex borde kristna ha, och på vilket sätt? Och vad måste man göra/tänka på i samband med sex?

Hur mycket dom vill så länge det är med sin äkta hälft, och där ska det påpekas att ingen hälft är äkta om den är av samma kön som en själv. Vad man måste tänka på? Tja, inte grannens fru i alla fall. Det finns dom som menar att kristna ska hålla sig till missionären (därav namnet), men det finner jag 0 bibliska belägg för.
Citera
2018-08-12, 20:11
Medlem
Citat:
Fast det där handlar om dom 144K specifikt utvalda judarna som Gud sätter sitt sigill på under vedermödan. Det är något specifikt, och det är dessutom bildspråk om att inte ha befläckat sig med andra gudar. Sen kan det mycket väl vara så att det är både och, och att dom faktiskt är avskiljda för Gud och har avhållit sig från sex också.
Jag tror att dessa väljer celibatet.
Citera
2018-08-12, 20:13
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Jag tror att dessa väljer celibatet.

Jag finner det troligt men inte självklart.
Citera
2018-08-12, 20:25
Bannlyst
Citat:
Hur mycket dom vill så länge det är med sin äkta hälft, och där ska det påpekas att ingen hälft är äkta om den är av samma kön som en själv. Vad man måste tänka på? Tja, inte grannens fru i alla fall. Det finns dom som menar att kristna ska hålla sig till missionären (därav namnet), men det finner jag 0 bibliska belägg för.

Hur är det med sex under menstruation, sex under graviditet, analsex, oralsex, petting? Och hur ska hygien skötas i samband med sex?
Måste kristna förresten tvätta sig överhuvudtaget, och hur och hur ofta?
Citera
2018-08-12, 20:36
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Mat som blod, gris, skaldjur och andra asätare samt de flesta rovdjur och insekter räknas som oren föda.Som Trollfeeder skrev.

"Allt" är tillåtet för mig att äta men allt är inte bra för oss.
Under det nuvarande förbundet.
Citera
2018-08-12, 20:43
Medlem
Citat:
Om man är frivilligt apatisk och bara ligger och väntar på att svälta ihjäl. Begår man en synd då?
Svar på rubriken:

Rom 8
13Om ni lever på det sättet kommer ni att dö, men om ni med er ande dödar kroppens gärningar skall ni leva.

Vilket helt enkelt innebär disciplin så du inte låter dina begär styra ditt liv, för då är du slav under synden.

Joh 8:34
Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger er: var och en som syndar är slav under synden.

Rom 7:14
Vi vet att lagen hör till det andliga. Men själv är jag av köttslig natur, såld till slav under synden.

Svar på inlägget:

Matt 6
25Därför säger jag er: bekymra er inte för mat och dryck att leva av eller för kläder att sätta på kroppen. Är inte livet mer än födan och kroppen mer än kläderna? 26Se på himlens fåglar, de sår inte, skördar inte och samlar inte i lador, men er himmelske Fader föder dem. Är inte ni värda mycket mer än de? 27Vem av er kan med sina bekymmer lägga en enda aln till sin livslängd? 28Och varför bekymrar ni er för kläder? Se på ängens liljor, hur de växer. De arbetar inte och spinner inte.

1 Kor 7:22f
Ty slaven som har kallats att tillhöra Herren är Herrens frigivne. Och likaså är den frie som har blivit kallad Kristi slav. Gud har köpt er och priset är betalt; bli inte slavar under människor.

Så alla stjärnor som tror att det jag gör är en synd har fel.
Senast redigerad av DindooNuffin 2018-08-12 kl. 20:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in