Citat:
Ursprungligen postat av
a987
Om man är frivilligt apatisk och bara ligger och väntar på att svälta ihjäl. Begår man en synd då?
Svar på rubriken:
Rom 8
13Om ni lever på det sättet kommer ni att dö, men om ni med er ande dödar kroppens gärningar skall ni leva.
Vilket helt enkelt innebär disciplin så du inte låter dina begär styra ditt liv, för då är du slav under synden.
Joh 8:34
Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger er: var och en som syndar är slav under synden.
Rom 7:14
Vi vet att lagen hör till det andliga. Men själv är jag av köttslig natur, såld till slav under synden.
Svar på inlägget:
Matt 6
25Därför säger jag er: bekymra er inte för mat och dryck att leva av eller för kläder att sätta på kroppen. Är inte livet mer än födan och kroppen mer än kläderna? 26Se på himlens fåglar, de sår inte, skördar inte och samlar inte i lador, men er himmelske Fader föder dem. Är inte ni värda mycket mer än de? 27Vem av er kan med sina bekymmer lägga en enda aln till sin livslängd? 28Och varför bekymrar ni er för kläder? Se på ängens liljor, hur de växer. De arbetar inte och spinner inte.
1 Kor 7:22f
Ty slaven som har kallats att tillhöra Herren är Herrens frigivne. Och likaså är den frie som har blivit kallad Kristi slav. Gud har köpt er och priset är betalt;
bli inte slavar under människor.
Så alla stjärnor som tror att det jag gör är en synd har fel.