1. Eric var 20 år och av beskrivning av honom och hans funktionsnedsättning sannolikt satt under förmyndare. Det som fram till 1989 kallades ”omyndigförklarad”.
Det gör att han inte är i stånd att fatta vissa beslut för egen räkning, dessa fattas av hans förmyndare. På liknande sätt som gäller för barn.
Men till skillnad från barn fick Eric faktiskt rösta. Eric fick också - eftersom han var över femton år och byxmyndig - ha sex om han ville. Det får inte yngre barn. Eric hade inte heller skolplikt, det har barn. Erics kropp skulle medicinskt sett behandlas med mediciner och opererationer som ges till vuxna, ej till barn.
Så nej 20-årige Eric var inte ett barn. Han var någon vars kognitiva förmågor gjorde att han ”i princip” var att betrakta som ett barn mentalt.
2. Avrättning är en myndighets verkställande av dödsstraff. Annat dödande är mord, dråp eller vållande - eller olyckliga omständigheter där någon dör men ingen kan lastas för detta.
Avrättning har inte skett i Sverige sedan 1910.
Ditt resonemang bygger på att du kikar på facit i räkneboken. Det funkar i skolan (vilket du säkert märkte när du sannorlikt ofta gjorde det då

) men det funkar inte i verkligheten.
Om du tittar på bilderna ligger det massvis av sjukvårdsatrialjer på på gården. Handskar, sprutor, rör, intubering, sugslangar mm. Tycker du att man skulle låtit bli att ta fram allt detta - för med dagens facit vet vi att Eric var på väg att dö och man kunde låtit bli?
Nej, all 112 personal måste agera utifrån det som framkommer där och då. I en akut situation har man inte tid att vänta på mer information, tyvärr.
Jag har ingen aning om hur detta verkligen har gått till. Det är därför jag väntar på utredningen.
Jag diskuterar här olika scenarion där poliserna kan har gjort helt rätt utifrån vad som gällde på plats liksom att det som skedde kan varit fel om Eric ex. blivit skjuten i ryggen.