2018-08-12, 09:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nä men nu vet inte du hur situationen uppstod, det vet ingen. Så länge poliser inte är spåkärringar med trollkula så kan oförutsedda saker hända.

Ni gapar ju om att poliserna borde dömas till mord för att dom stod uppradade och inte tog skydd men ni har ju inte en susning varför dom stod så. Det kan ju vara så enkelt att det där och då, utifrån det dom skulle göra föreföll rimligt men så inträffade något oförutsett, dvs att en utvecklingsstörd kom med ett vapen...

Var har jag gapat om det?

Misstänker man att det kan dyka upp en person med skjutvapen är det aldrig lämpligt att stå samlat, anser jag.
Citera
2018-08-12, 09:57
Medlem
gubbroras avatar
Efter att ha följt tråden av och till vill jag göra några kommentarer. En del skribenter vill lägga skulden på föräldrarna dels för att Eric hade ett leksaksvapen som var femton år gammalt dels för att han hade en möjlighet att rymma. Jag håller med om att att leksaksvapen kanske inte är den ultimata leksaken framför allt inte dör ett barn med förståndshandikapp. Likaså verkar det egendomligt om Eric hade för vana att rymma på nätterna en så enkel åtgärd som att låsa dörren hade förhindrat detta. Nu vet vi inte vad som gjorts från föräldrarnas sida i dessa frågor så det är svårt att ha en uppfattning om varför det blev som det blev. Men oaktat det så ska han inte riskeras att skjutas ihjäl av Polisen.

Möpar och vapenfetischister verkar uppfatta Polisens våldsmonopol som närmast en skyldighet att använda vapen så fort tillfälle ges. Så är naturligtvis inte fallet. Att polisen i efterhand hävdar att en situation uppfattades som hotfull innebär naturligtvis inte att den i verkligheten var det.

Att Polisen använde sina vapen i den här situationen tror jag beror på att det antagligen var den mest oerfarna patrull som var i tjänst vid den här tiden i hela landet deras sammanlagda erfarenhet var mindre än tre år. Dom får ett larm på en potentiellt mycket farlig situation och åker dit för att ta itu med situationen. Pga deras ringa erfarenhet har dom ett högt adrenalinpåslag då dom har ringa erfarenhet av liknande situationer. När dom kommer fram ser dom inte Eric dom ser en hotfull våldsbrottsling. Dom missar helt att han är ca 150 cm med ett särpräglat utseende och rörelsemönster. Dom inser inte att han inte kan prata. Dom är rädda och uppjagade. Därför skjuter dom i ren rädsla. En polis med säg tio års erfarenhet av ingripanden mot all sköns kriminella skulle snabbt inse att en person med Eric utseende och agerande inte var någon våldsbrottsling

När det senare går upp för dom vad dom gjort börjar polisens mörkningsförsök. Leksaken beskrivs först som en replika och det ska ha varit mörkt på platsen.

Grunden till att Eric sköts var att en synnerligen oerfaren patrull tog larmet om den farlige våldsbrottslingen. Dom borde själva ha avvaktat tills mer erfarna poliser kom på plats, det borde inte funnits en så oerfaren patrull i tjänst. Polisens system borde innehålla korrekt information så att man inte vilseleder poliser som ska göra ingripanden.
Citera
2018-08-12, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Ska det vara så himla svårt att förstå. Något inträffade som gjorde att alla tre poliser reagerade samtidigt. Vem personen var, en downie, en präst, en skolfröken eller en reumatiker är ointressant. Polisen vill hjälpa folk. Dom har verkligen inget lätt jobb. Ett tufft klimat och snabba beslut. I alla andra jobb finns tid för eftertanke och misstag som kan rättas till i efterhand. Jag tycker polisen gör ett fantastiskt jobb. Många yrken kan jobba på i lugn och ro, men när det gäller polisyrket då är plötsligt alla experter. Alla lägger sig i deras jobb. Kan de inte bara få lite uppmuntran och kärlek istället för kritik? Denna hetsen gör att deras liv blir ännu mer i fara. Polishatet hejas ivrigt på av media och folk hakar på. Skärpning!!

Skärpning själv. Av vittnesuppgifter citerade i medierna vet vi så här långt att det var 3 poliser och två sköt. En fort och en sakta. Polisen själv har bekräftat till medierna att mer än en sköt. Vi vet inte om "någonting" inträffade. Vidare har vi bekräftelse från polisen själv att deras dator flaggade adressen vid larmet. De har själva definierat utryckningen (03.48) som svar på olaga hot på sin hemsida. Enligt mamman sköts Eric 04.05.

Vad vi vet till 100% är den som sköts var en downie med en leksak. Av bilder på downien Eric ser vi att han har karakteristiskt utseende. Att polisen då väljer att skjuta honom är inte klokt. Du menar att det saknar roll, och det viktiga är att downien hade något i händerna som är det viktiga. Ja, då skulle de ju kunna skjuta en präst med ett paraply, och det skulle vara ok? Nej, mer måste vi kunna kräva av våldsapparaturen som har rätt att bära dödliga vapen. De som har tunnelseende ska bort. En vanlig bilist klarar av att se mer och göra mer kvalificerade bedömningar än dessa poliser gjorde. Och det i mörkret. Om de inte gjorde det då skulle vi ha mer trafikolyckor än vad vi har.

Åklagaren har inte visat leksaken. Utredningen måste ha kommit så långt att det inte längre finns någon anledning att inte visa "vapnet" och hålla presskonferens. Åklagaren bestämmer när utredningstekniska skäl inte längre finns där, och i allmänt intresse ska de inte mussla till sig i onödan.

Det senaste åren har åklagaren och polisen mer och mer börjat agera politiskt efter modellen med amerikansk polis. De skyddar sina egna och håller presskonferenser stup i kvarten då det är något som gynnar dem (Akilov). I USA har de dock medier som granskar polisens agerande oavsett. Här brukar medierna vidarebefordra det som de blir serverade från polis och åklagare. Vad gäller bevakningen av det här fallet har Expressen varit bäst åtföljd av SVT.
Citera
2018-08-12, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
1. Eric var 20 år och av beskrivning av honom och hans funktionsnedsättning sannolikt satt under förmyndare. Det som fram till 1989 kallades ”omyndigförklarad”.
Det gör att han inte är i stånd att fatta vissa beslut för egen räkning, dessa fattas av hans förmyndare. På liknande sätt som gäller för barn.

Men till skillnad från barn fick Eric faktiskt rösta. Eric fick också - eftersom han var över femton år och byxmyndig - ha sex om han ville. Det får inte yngre barn. Eric hade inte heller skolplikt, det har barn. Erics kropp skulle medicinskt sett behandlas med mediciner och opererationer som ges till vuxna, ej till barn.

Så nej 20-årige Eric var inte ett barn. Han var någon vars kognitiva förmågor gjorde att han ”i princip” var att betrakta som ett barn mentalt.

2. Avrättning är en myndighets verkställande av dödsstraff. Annat dödande är mord, dråp eller vållande - eller olyckliga omständigheter där någon dör men ingen kan lastas för detta.
Avrättning har inte skett i Sverige sedan 1910.

Ditt resonemang bygger på att du kikar på facit i räkneboken. Det funkar i skolan (vilket du säkert märkte när du sannorlikt ofta gjorde det då ) men det funkar inte i verkligheten.

Om du tittar på bilderna ligger det massvis av sjukvårdsatrialjer på på gården. Handskar, sprutor, rör, intubering, sugslangar mm. Tycker du att man skulle låtit bli att ta fram allt detta - för med dagens facit vet vi att Eric var på väg att dö och man kunde låtit bli?

Nej, all 112 personal måste agera utifrån det som framkommer där och då. I en akut situation har man inte tid att vänta på mer information, tyvärr.
Jag har ingen aning om hur detta verkligen har gått till. Det är därför jag väntar på utredningen.
Jag diskuterar här olika scenarion där poliserna kan har gjort helt rätt utifrån vad som gällde på plats liksom att det som skedde kan varit fel om Eric ex. blivit skjuten i ryggen.

Du kör med lite "von oben" retorik märker jag.
Jag behöver inte tillrättavisas vad avrättning och definitionen för barn är. Avrättning är mitt uttryck för en oförsvarbar handling som aldrig
kommer att leda till åtal, visst ett känslouttryck, men det är så jag upplever detta. Du själv skriver "i princip". Säger du det om skjutningen också, i princip så sköt poliserna Eric. Din reflektion på att Eric låg i minst 10 minuter utan hjälp hade varit intressantare. Du är ju trots allt läkare!
Citera
2018-08-12, 10:07
Medlem
Citat:
I din gullegull värld är ingenting farligt. Men om du öppnar ögonen så ska du se att verkligheten i Sverige år 2018 är inte så trygg som den tidigare varit. Det är ett helt annat , mycket grymmare och hårdare klimat än det var för 10 år sedan.
Och tryggare blir det av att polisen skjuter "barn" med DS? Men när grisarna står emot våldsverkarna, blattarna. Då tar dom skydd dom vidriga jävlarna!
Citera
2018-08-12, 10:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Efter att ha följt tråden av och till vill jag göra några kommentarer. En del skribenter vill lägga skulden på föräldrarna dels för att Eric hade ett leksaksvapen som var femton år gammalt dels för att han hade en möjlighet att rymma. Jag håller med om att att leksaksvapen kanske inte är den ultimata leksaken framför allt inte dör ett barn med förståndshandikapp. Likaså verkar det egendomligt om Eric hade för vana att rymma på nätterna en så enkel åtgärd som att låsa dörren hade förhindrat detta. Nu vet vi inte vad som gjorts från föräldrarnas sida i dessa frågor så det är svårt att ha en uppfattning om varför det blev som det blev. Men oaktat det så ska han inte riskeras att skjutas ihjäl av Polisen.

Möpar och vapenfetischister verkar uppfatta Polisens våldsmonopol som närmast en skyldighet att använda vapen så fort tillfälle ges. Så är naturligtvis inte fallet. Att polisen i efterhand hävdar att en situation uppfattades som hotfull innebär naturligtvis inte att den i verkligheten var det.

Att Polisen använde sina vapen i den här situationen tror jag beror på att det antagligen var den mest oerfarna patrull som var i tjänst vid den här tiden i hela landet deras sammanlagda erfarenhet var mindre än tre år. Dom får ett larm på en potentiellt mycket farlig situation och åker dit för att ta itu med situationen. Pga deras ringa erfarenhet har dom ett högt adrenalinpåslag då dom har ringa erfarenhet av liknande situationer. När dom kommer fram ser dom inte Eric dom ser en hotfull våldsbrottsling. Dom missar helt att han är ca 150 cm med ett särpräglat utseende och rörelsemönster. Dom inser inte att han inte kan prata. Dom är rädda och uppjagade. Därför skjuter dom i ren rädsla. En polis med säg tio års erfarenhet av ingripanden mot all sköns kriminella skulle snabbt inse att en person med Eric utseende och agerande inte var någon våldsbrottsling

När det senare går upp för dom vad dom gjort börjar polisens mörkningsförsök. Leksaken beskrivs först som en replika och det ska ha varit mörkt på platsen.

Grunden till att Eric sköts var att en synnerligen oerfaren patrull tog larmet om den farlige våldsbrottslingen. Dom borde själva ha avvaktat tills mer erfarna poliser kom på plats, det borde inte funnits en så oerfaren patrull i tjänst. Polisens system borde innehålla korrekt information så att man inte vilseleder poliser som ska göra ingripanden.

Ett bra och välformulerat resonemang. Håller med dig i mycket.
Har du säkra uppgifter på att de tre polisernas sammanlagda erfarenhet var mindre än tre år?
Jag har sett uppgifter på att den ena polisen examinerades i juni, den andre i november-17 och den tredje, den kvinnliga polisen, hade ett par års erfarenhet och numera arbetade deltid. Antar att hon var högst i rang i gruppen.
Citera
2018-08-12, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaggyme
I detta fall är det nog ställt utom alla tviivel. Vem som helst ser ju att detta var en mongoloid person. Riktar man verkanseld mot ett mongo så står det inte rätt till inne i huvudet.
Så man får inte öppna eld mot ett monga av någon slags princip? Vilken då kan man undra.
Men byt ut mongo mot "en individ med en intellektuell funktionsnedsättning" då. Vem vill du helst möta med pistol på natten, en normalbegåvad människa som det kanske går att resonera med eller ett "mongo" som inte förstår vad du säger?
Citera
2018-08-12, 10:19
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoltanfez
Din reflektion på att Eric låg i minst 10 minuter utan hjälp hade varit intressantare. Du är ju trots allt läkare!

Men det var ju den reflektionen du citerade .....?

Citat:
Ja det är mycket tragiskt hela händelsen.

Tror också att det inte hade ändrat utgången för Eric om man försökt ge honom hjälp tidigare. Han hade nog förblött i vart fall, vilket sannorlikt är det som dödade honom.
Men, man blir inte medvetslös direkt av skott i buken. Nu låg han ensam där, kanske vid medvetande ett tag. Med stor risk för att stackarn inte förstod någonting
Hade man vågat gå fram till honom och sett vad han var för person liksom hans leksak, hade man kanske kunna ge honom lite medmänsklighet under några minuter...

Nu har jag inga som helst belägg för att han var vid medvetande och hoppas att han i vart fall kanske inte var det så länge. Men om det var så är det desto mer tragiskt. För han var faktiskt i princip ett barn.

Svara gärna på min fråga nedan

Om du tittar på bilderna ligger det massvis av sjukvårdsatrialjer på på gården. Handskar, sprutor, rör, intubering, sugslangar mm. Tycker du att man skulle låtit bli att ta fram allt detta - för med dagens facit vet vi att Eric var på väg att dö och man kunde låtit bli?
Citera
2018-08-12, 10:20
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
I din gullegull värld är ingenting farligt. Men om du öppnar ögonen så ska du se att verkligheten i Sverige år 2018 är inte så trygg som den tidigare varit. Det är ett helt annat , mycket grymmare och hårdare klimat än det var för 10 år sedan.

Det verkar som många inte har en aning om åt vilket håll Sverige har utvecklats. Eller så är dom så unga att dom inte vet hur det var när Sverige var ett tryggt land.
Citera
2018-08-12, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Pinsamt att du kallar det för avrättning när polisen skjuter en beväpnad person som uppträder hotfullt.

Pinsamt att du ser det som självklart att alla ska se en tjugoåring som ett barn bara för att det visat sig vara en funktionshindrad.

Pinsamt att folk blir mer upprörda av att en sjuk person skjuts av misstag än om det hade hänt en normal person. Är funktionshindrade mer värda än andra i er alternativa verklighet?
Vart har du fått din info om att Eric var beväpnad? Vad jag förstått så bar han på en leksak.
Och vart har du fått din info att Eric varit hotfull?
Du är bara pinsam ditt mongo.
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Har du funderat på att skriva i någon annan tråd eller ska du fortsätta med att skriva enbart i den här tråden utan att tillföra något vettigt?
Vad tillför du?
Du slickar bara röv.
Citera
2018-08-12, 10:21
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ett bra och välformulerat resonemang. Håller med dig i mycket.
Har du säkra uppgifter på att de tre polisernas sammanlagda erfarenhet var mindre än tre år?
Jag har sett uppgifter på att den ena polisen examinerades i juni, den andre i november-17 och den tredje, den kvinnliga polisen, hade ett par års erfarenhet och numera arbetade deltid. Antar att hon var högst i rang i gruppen.

Det är de uppgifterna jag bygger på så det bör bli ca 3 års erfarenhet, någonting jag tycker är skrämmande lite
Citera
2018-08-12, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Att en person inte tidigare blivit dömd för brott eller att han har någon fysisk och/eller psykisk sjukdom påverkar inte situationen som sådan.

1. Poliserna observerade en person som höll i ett potentiellt farligt föremål.
2. Polisen uppmanade personen att släppa vapnet.
3. Personen följde inte uppmaningen.
4. Personen riktar det polisen uppfattat som ett vapen mot poliserna.
5. Polisen öppnar eld.

Det är ett så klockrent exempel på när verkanseld är befogat att det skulle kunna vara hämtat från en instruktionsbok för poliser.

1. Föremålet var inte farligt och troligen så ville dom triggade grisarna ens försöka läsa av situationen.
2. Källa tack.
3. Källa tack.
4. Källa tack.
5. Avrättning kan ligga när till hands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här