2018-08-11, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Byfånar skjuter hej vilt med tanke på de tomhylsor de hittat?
Vad var det? Mindre än 10 hylsor på tre skyttar? Det tycker jag låter ytterst återhållsamt.
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Alla som gjort lumpen eller spelar Cs, eller sett en dokumentär på tv har oxå fattat att även klenare vapen är farliga, så kliv ner från dina höga hästar.

Om du inte är polis eller FN-soldat så har du ingen aning om hur situationen känns.
Det är inget man tränar sig till på en skytteklubb.

Däremot så har du ett rätt, poliserna hade brunt I byxorna, eftersom de tryckte av utan att ha koll i situationen.

Det är ju DET som är själva poängen.
Nej. Poängen är att du tror att du vet något om vapen och skytte. Det gör du inte. Själv avfyrade jag drygt 200 skott idag.
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Eric kunde haft ett tyngre automatvapen, han kunde även haft en kumpan. Att försätta sig i den situation som trion gjorde är taktiskt och säkerhetsmässigt --> B.

Polisen försatte sig i en situation som resulterade i att de blev trängda, hade inget annat val än att skjuta verkanseld. Inge tid för bedömning efter att ha anträffat den misstänkte, det var inte optimalt.
Om det inte hade varit Eric, utan någon på mördaräventyr - skulle polisen ha avvaktat?
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Du och dina byfånar kan ta era jävla teorier och dra åt helvete, stå där och leka poliser.
Det är bara att hoppas att et våpaskott brinner av nästa gång på er jävla klubb!

Du och dina byfpnar till vänner har då ingen jävla aning och vad polisen möte på innergården, Och jag kan garantera att det aldrig heller kommer att komma ut så vida inte en av grisarna måste lätta på hjärta.
Lille Fega Viktor: Dina sinnesslöa inlägg med pinsamt dålig stavning och grammatik leder mig att tro att du har suttit längre tid i fängelse, än du har suttit i skola. Och det som en gång i tiden var din hjärna har du förmodligen bränt bort med ett intensivt missbruk av narkotika. Gå och lek i ett djupt vattendrag utan flytväst. Samhället har inget behov av en tjackhora som du.
Citera
2018-08-11, 23:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men inte letade polisen efter enbart en enda person med vapen - och när denne återfunnits lägger man ner allt och slutar undersöka om det finns fler vapenförsedda....

Vad säger att larmen, om nu flera har ringt, omfattade en och samma person som alla uppger sig ha sett? De kan ju varit två, eller tio.

Just precis. Och detta vittne, som strax innan råkat på Eric, kommer rusande från samma håll som Eric, iklädd keps och ropandes något på arabiska eller knagglig engelska. Men han blev ju inte skjuten, för även om han inte kunde språket så förstod han ju poliserna, det gör man väl om man har normal uppfattningsförmåga.
Citera
2018-08-11, 23:56
Medlem
Citat:
(har träffen någon betydelse hur man hamnar, jag gissar här)
Svaret är nej. När jag avfyrar ett vapen (även ett grovkalibrigt sådant) så ger rekylen mig en pytteliten puff bakåt. Kulan som träffar ger målet en pytteliten puff åt andra hållet. Film och TV har fått folk tro att man ramlar bakåt av att bli träffad av ett skott. Fysikens lagar säger att i så fall skulle skytten också ramla lika mycket bakåt. Och så ser ju inte verkligheten ut. Men folk älskar av någon anledning att uttala sig tvärsäkert om saker de saknar kunskap om. (Inte riktat till dig Solglittret, du ställer nyfikna frågor, det är något helt annat.)
Citera
2018-08-11, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag kan inte avgöra avståndet då kameran har ett stort objektiv typ teleobjektiv. Men det ser ut som att sju patroner avlossats 1;2;3;4 är grupperade så att jag får intrycket att det var en skytt som avlossade dom. Sen kommer 5;6 och sist 7 som är lite apart från dom andra. 5 träffar i väggen bakom E ser ut som bommar + ett eventuellt skott som tuschat i en rosa damcykel. Kan alltså bara vara 1 skott som träffat Eric givet att ammunitionen inte går igenom målet.

Det kan vara svårt att se avståndet från en enda bild, men det finns fler bilder från olika vinklar. Gården är som bredast ca. 25 meter och det ser man via satellit på följande sida.

https://www.hitta.se/kartan?s=7af395d9

Sju stycken tomhylsor hittas i mitten av gården vid staketet till parkeringsplatsen. En annan tomhylsa märkt med objekt 19 hittades i gräset. Ytterligare en tomhylsa hittades senare av Ekots reporter Jonas Löfvenberg och den låg enligt honom själv ca. 25-30 meter ifrån där personen blev skjuten. Detta förklarar hur någon av poliserna lyckades skjuta in i en lägenhet från en helt annan vinkel.

Citat:
Intresanta bilder, tack!

Här är några bilder som visar gården där poliserna stod och sköt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/chefsaklagaren
Senast redigerad av obyn 2018-08-12 kl. 00:01.
Citera
2018-08-12, 00:11
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Svaret är nej. När jag avfyrar ett vapen (även ett grovkalibrigt sådant) så ger rekylen mig en pytteliten puff bakåt. Kulan som träffar ger målet en pytteliten puff åt andra hållet. Film och TV har fått folk tro att man ramlar bakåt av att bli träffad av ett skott. Fysikens lagar säger att i så fall skulle skytten också ramla lika mycket bakåt. Och så ser ju inte verkligheten ut. Men folk älskar av någon anledning att uttala sig tvärsäkert om saker de saknar kunskap om. (Inte riktat till dig Solglittret, du ställer nyfikna frågor, det är något helt annat.)

Tack
Som jag fick höra via skvaller(!) nu har vad jag förstår, anhöriga till Eric skaffat juridiskt ombud i form av den duktige advokaten Tomas Nils*on. De tänker gå vidare med att poliserna har gjort sig skyldig till vållande. Men om jag förstått det hela rätt, gäller det främst för att man lät Eric ligga ensam på mage i upp mot tio minuter innan man lät Eric få medicinsk hjälp.
Senast redigerad av Solglittret 2018-08-12 kl. 00:17.
Citera
2018-08-12, 00:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Det kan vara svårt att se avståndet från en enda bild, men det finns fler bilder från olika vinklar. Gården är som bredast ca. 25 meter och det ser man via satellit på följande sida.

https://www.hitta.se/kartan?s=7af395d9

Sju stycken tomhylsor hittas i mitten av gården vid staketet till parkeringsplatsen. En annan tomhylsa märkt med objekt 19 hittades i gräset. Ytterligare en tomhylsa hittades senare av Ekots reporter Jonas Löfvenberg och den låg enligt honom själv ca. 25-30 meter ifrån där personen blev skjuten. Detta förklarar hur någon av poliserna lyckades skjuta in i en lägenhet från en helt annan vinkel.

Här är några bilder som visar gården där poliserna stod och sköt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/chefsaklagaren

Tack för bilderna. Grön och trevlig innergård mit i stan. Den där sista satellitbilden av gården var bra, man skulle ju gärna få inprickat var alla befann sig... Det finns en gångväg utmed gårdens ena sida, där kan det ju av de andra bilderna att döma varit där Eric låg som skjuten. Var stod då poliserna?
Citera
2018-08-12, 00:17
Medlem
Citat:
Tack
Som jag fick höra via skvaller(?) nu har vad jag förstår anhöriga till Eric skaffat juridiskt ombud i form av den duktige advokaten Tomas Nils*on. De tänker gå vidare med att poliserna har gjort sig skyldig till vållande. Men om jag förstått det hela rätt gäller det i främst för att man lät Eric ligga ensam på mage i upp mot tio minuter innan man lät Eric få medicinsk hjälp.
Vad gäller beslutet att inte ge medicinsk hjälp kan jag inte uttala mig varför så skedde. (Jag uttalar mig ogärna om saker där jag saknar kunskap.) Jag kan dock gissa att Eric förmodligen förblödde ganska fort. Det hela är tragiskt.
Citera
2018-08-12, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Eric kunde haft ett tyngre automatvapen, han kunde även haft en kumpan. Att försätta sig i den situation som trion gjorde är taktiskt och säkerhetsmässigt --> B.

Polisen försatte sig i en situation som resulterade i att de blev trängda, hade inget annat val än att skjuta verkanseld. Inge tid för bedömning efter att ha anträffat den misstänkte, det var inte optimalt.

Nä men nu vet inte du hur situationen uppstod, det vet ingen. Så länge poliser inte är spåkärringar med trollkula så kan oförutsedda saker hända.

Ni gapar ju om att poliserna borde dömas till mord för att dom stod uppradade och inte tog skydd men ni har ju inte en susning varför dom stod så. Det kan ju vara så enkelt att det där och då, utifrån det dom skulle göra föreföll rimligt men så inträffade något oförutsett, dvs att en utvecklingsstörd kom med ett vapen...
Citera
2018-08-12, 00:28
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Vad gäller beslutet att inte ge medicinsk hjälp kan jag inte uttala mig varför så skedde. (Jag uttalar mig ogärna om saker där jag saknar kunskap.) Jag kan dock gissa att Eric förmodligen förblödde ganska fort. Det hela är tragiskt.

Ja det är mycket tragiskt hela händelsen.

Tror också att det inte hade ändrat utgången för Eric om man försökt ge honom hjälp tidigare. Han hade nog förblött i vart fall, vilket sannorlikt är det som dödade honom.
Men, man blir inte medvetslös direkt av skott i buken. Nu låg han ensam där, kanske vid medvetande ett tag. Med stor risk för att stackarn inte förstod någonting
Hade man vågat gå fram till honom och sett vad han var för person liksom hans leksak, hade man kanske kunna ge honom lite medmänsklighet under några minuter...

Nu har jag inga som helst belägg för att han var vid medvetande och hoppas att han i vart fall kanske inte var det så länge. Men om det var så är det desto mer tragiskt. För han var faktiskt i princip ett barn.
Senast redigerad av Solglittret 2018-08-12 kl. 00:35.
Citera
2018-08-12, 00:28
Medlem
Citat:
Vad var det? Mindre än 10 hylsor på tre skyttar? Det tycker jag låter ytterst återhållsamt.

Nej. Poängen är att du tror att du vet något om vapen och skytte. Det gör du inte. Själv avfyrade jag drygt 200 skott idag.

Om det inte hade varit Eric, utan någon på mördaräventyr - skulle polisen ha avvaktat?

Lille Fega Viktor: Dina sinnesslöa inlägg med pinsamt dålig stavning och grammatik leder mig att tro att du har suttit längre tid i fängelse, än du har suttit i skola. Och det som en gång i tiden var din hjärna har du förmodligen bränt bort med ett intensivt missbruk av narkotika. Gå och lek i ett djupt vattendrag utan flytväst. Samhället har inget behov av en tjackhora som du.

Du menar att ni även tränar shootouts och Marinkårs-övningar när ni leker Rambo?

På vilket sätt ger det dig en känsla av hur en tränad eller otränad polis i tjänst reagerar I en pressad situation?

Du får ju komma med nåt relevant I situationen istället för att prata om att du är en skjutgalen hillbilly.

Förresten så vet jag massor om både vapen och skytte då jag skjuter allt från luftgevär till hagelbössa, till Ak5 och pansarskott I lumpen. Jag vet ännu mer om psykologi och kampmoment.

Jag har alltså "lekt" situationen som poliserna hamnade I många ggr I lumpen, men jag skulle då fan inte va så dum att jag tror mig veta hur en polis (eller jag) reagerar i skarpt làge för det.

Däremot så vet jag hur han borde ha reagerat om han var tillräckligt tränad, vilket han absolut inte var.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2018-08-12 kl. 00:35.
Citera
2018-08-12, 00:35
Medlem
Citat:

Yes. Jag har varit under kriminalvårdens vingar, så även har det gott en hel del i snocken. Tjackhora är jag dock inte.

Men faktum kvarstår att du är en byfåne tillsammans med dina vänner. Och jag har troligtvis varit betydligt närmare den situation som Eric var i.
Du och dina byfånar kan spekulera hur mycket ni vill, men faktum är det att det fortfarande inte är en sanning.
Eric har blivit avrättade av ett gäng grisar och inget annat. 3 st helt utan nerver, 3 grisar som verkligen är inom fel yrke.
Stavning och grammatik så tar du det till ett personligt angrepp och du har mage att svara på mitt inlägg.
Du är inget annat än följande: Byfåne, idiot och kvinnomisshandlare!

R.I.P Eric.
A.C.A.B
Citera
2018-08-12, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nä men nu vet inte du hur situationen uppstod, det vet ingen. Så länge poliser inte är spåkärringar med trollkula så kan oförutsedda saker hända.

Ni gapar ju om att poliserna borde dömas till mord för att dom stod uppradade och inte tog skydd men ni har ju inte en susning varför dom stod så. Det kan ju vara så enkelt att det där och då, utifrån det dom skulle göra föreföll rimligt men så inträffade något oförutsett, dvs att en utvecklingsstörd kom med ett vapen...

Har inte kollat bilderna men polisen brukar använda sig av en L-formation för att de ska ha det psykologiska övertaget, att man som brottsling då inte riktigt kan överblicka situationen lika enkelt.

Man kanske har ett annat sätt om brottslingen är beväpnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in