2018-08-12, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoltanfez
Usch och fy, låter som att du och din lilla
skytteklubb inte skulle leka med riktiga vapen, kanske på sin höjd vattenpistoler. Tyvärr genomsyrar detta inkompetenta synsätt stora delar av insatsstyrkorna inom polisen.
I din gullegull värld är ingenting farligt. Men om du öppnar ögonen så ska du se att verkligheten i Sverige år 2018 är inte så trygg som den tidigare varit. Det är ett helt annat , mycket grymmare och hårdare klimat än det var för 10 år sedan.
Citera
2018-08-12, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Läs om, läs rätt. Jag frågade om du tycker att funktionshindrade är mer värda än andra.

Vad ska jag läsa om, har jag överhuvudtaget
antytt i något inlägg vilka som är mer eller mindre värda. Är det någon mer korkad fråga du vill ha svar på?
Citera
2018-08-12, 09:11
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Pinsamt att du kallar det för avrättning när polisen skjuter en beväpnad person som uppträder hotfullt.

Pinsamt att du ser det som självklart att alla ska se en tjugoåring som ett barn bara för att det visat sig vara en funktionshindrad.

Pinsamt att folk blir mer upprörda av att en sjuk person skjuts av misstag än om det hade hänt en normal person. Är funktionshindrade mer värda än andra i er alternativa verklighet?

Alla är lika mycket värda.

Orsaken till att hans funktionshinder betonas är att det är något som är mycket lätt att känna igen. Ingen normalt tänkande person borde kunna missa att en person har Downs syndrom.

Både utseende och rörelsemönster skiljer sig markant från människor som inte har det funktionshindret.
Citera
2018-08-12, 09:11
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Jag undrar fortfarande när debatten om att förbjuda vapenliknande leksaker ska dra igång. Det är en väldigt ensidig debatt just nu där man inte går till pudelns kärna. Istället används känslosrgument och alla verkar leta syndabockar.

Det håller jag med dig om helt och hållet.
Citera
2018-08-12, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
I din gullegull värld är ingenting farligt. Men om du öppnar ögonen så ska du se att verkligheten i Sverige år 2018 är inte så trygg som den tidigare varit. Det är ett helt annat , mycket grymmare och hårdare klimat än det var för 10 år sedan.

Ångrar mig att jag bad dig om ursäkt tidigare.
Helt klart att du är en skitstövel. Vad fan är det du antyder, gullegull värld nej, realistisk syn på skjutglada pappfigurer till polis, ja.
Citera
2018-08-12, 09:13
Medlem
Citat:
Exakt. De skyddar allmänheten genom att stoppa en potentiell våldsverkare som ignorerar instruktioner och uppträder hotfullt.

Bra skyddat. Skjuta ihjäl en downie med en leksak. Känner mig väldigt trygg nu.
Citera
2018-08-12, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Alla är lika mycket värda.

Orsaken till att hans funktionshinder betonas är att det är något som är mycket lätt att känna igen. Ingen normalt tänkande person borde kunna missa att en person har Downs syndrom.

Både utseende och rörelsemönster skiljer sig markant från människor som inte har det funktionshindret.
Tack👍
Citera
2018-08-12, 09:29
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Pinsamt att du som läkare försvarar en ren avrättning. Din sista mening är mycket märklig, den mentala nivån Eric hade är inte "faktiskt i princip", självklart var Eric ett barn.
Citat:
Pinsamt att du försvarar en avrättning genom din egen livliga fantasi om att personen skulle uppträda "hotfullt".

Pinsamt att du saknar läsförståelse, min kommentar till Solglittret var formuleringen
"i princip...." på något som borde vara självklart
för en läkare.

1. Eric var 20 år och av beskrivning av honom och hans funktionsnedsättning sannolikt satt under förmyndare. Det som fram till 1989 kallades ”omyndigförklarad”.
Det gör att han inte är i stånd att fatta vissa beslut för egen räkning, dessa fattas av hans förmyndare. På liknande sätt som gäller för barn.

Men till skillnad från barn fick Eric faktiskt rösta. Eric fick också - eftersom han var över femton år och byxmyndig - ha sex om han ville. Det får inte yngre barn. Eric hade inte heller skolplikt, det har barn. Erics kropp skulle medicinskt sett behandlas med mediciner och opererationer som ges till vuxna, ej till barn.

Så nej 20-årige Eric var inte ett barn. Han var någon vars kognitiva förmågor gjorde att han ”i princip” var att betrakta som ett barn mentalt.

2. Avrättning är en myndighets verkställande av dödsstraff. Annat dödande är mord, dråp eller vållande - eller olyckliga omständigheter där någon dör men ingen kan lastas för detta.
Avrättning har inte skett i Sverige sedan 1910.

Ditt resonemang bygger på att du kikar på facit i räkneboken. Det funkar i skolan (vilket du säkert märkte när du sannorlikt ofta gjorde det då ) men det funkar inte i verkligheten.

Om du tittar på bilderna ligger det massvis av sjukvårdsatrialjer på på gården. Handskar, sprutor, rör, intubering, sugslangar mm. Tycker du att man skulle låtit bli att ta fram allt detta - för med dagens facit vet vi att Eric var på väg att dö och man kunde låtit bli?

Nej, all 112 personal måste agera utifrån det som framkommer där och då. I en akut situation har man inte tid att vänta på mer information, tyvärr.
Jag har ingen aning om hur detta verkligen har gått till. Det är därför jag väntar på utredningen.
Jag diskuterar här olika scenarion där poliserna kan har gjort helt rätt utifrån vad som gällde på plats liksom att det som skedde kan varit fel om Eric ex. blivit skjuten i ryggen.
Senast redigerad av Solglittret 2018-08-12 kl. 10:01.
Citera
2018-08-12, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Tack, det är ett rimligt skäl till den upprördhet jag hade svårt att förstå.

Jag vidhåller dock fortfarande att poliserna på plats inte gjorde fel när de sköt mot vad de sannolikt uppfattat som ett allvarligt och omedelbart hot. Jag tror att de agerat i enlighet med utbildning och instruktioner.

Ansvaret ligger enligt min uppfattning på föräldrarna som inte såg till att deras utvecklingsstörde son skyddades från omvärlden. De likställer honom med en treåring i intelligens. Vilken normalt funtad förälder har inte koll på var deras treåring är?
Citera
2018-08-12, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Bra skyddat. Skjuta ihjäl en downie med en leksak. Känner mig väldigt trygg nu.
Ska det vara så himla svårt att förstå. Något inträffade som gjorde att alla tre poliser reagerade samtidigt. Vem personen var, en downie, en präst, en skolfröken eller en reumatiker är ointressant. Polisen vill hjälpa folk. Dom har verkligen inget lätt jobb. Ett tufft klimat och snabba beslut. I alla andra jobb finns tid för eftertanke och misstag som kan rättas till i efterhand. Jag tycker polisen gör ett fantastiskt jobb. Många yrken kan jobba på i lugn och ro, men när det gäller polisyrket då är plötsligt alla experter. Alla lägger sig i deras jobb. Kan de inte bara få lite uppmuntran och kärlek istället för kritik? Denna hetsen gör att deras liv blir ännu mer i fara. Polishatet hejas ivrigt på av media och folk hakar på. Skärpning!!
Citera
2018-08-12, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lunalunaluna
Enligt uppgifter till aftonbladet.....andrahandsinformation alltså, det kan du väl inte påstå vara säker information?

Du kan gärna tolka det så. Men har du något annat än andrahandsinformation om att Eric blev skjuten? Det kanske inte ens har hänt.

Allt som står i min media kan tolkas som andrahandsinformation.
Citera
2018-08-12, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Ska det vara så himla svårt att förstå. Något inträffade som gjorde att alla tre poliser reagerade samtidigt. Vem personen var, en downie, en präst, en skolfröken eller en reumatiker är ointressant. Polisen vill hjälpa folk. Dom har verkligen inget lätt jobb. Ett tufft klimat och snabba beslut. I alla andra jobb finns tid för eftertanke och misstag som kan rättas till i efterhand. Jag tycker polisen gör ett fantastiskt jobb. Många yrken kan jobba på i lugn och ro, men när det gäller polisyrket då är plötsligt alla experter. Alla lägger sig i deras jobb. Kan de inte bara få lite uppmuntran och kärlek istället för kritik? Denna hetsen gör att deras liv blir ännu mer i fara. Polishatet hejas ivrigt på av media och folk hakar på. Skärpning!!

Så tre poliser har, oberoende av varannan kommit fram till att nu skjuter jag, och sen sköt de samtidigt alla tre?

Är det vad du tror hände här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in