2018-08-12, 09:37
Medlem
IngetSagts avatar
Det jag har lite svårt att släppa när jag såg klippet är att Petter (väl) dejtade Robert Aschbergs dotter vid något tillfälle. Jag menar likheten mellan P & R är minst sagt slående. Jag skulle lätt betala en femtiolapp för att få se dem två köra arga leken med varandra, live-streamat - under något gemensamt julaftonsfirande i ruffen på en skorv ute i Värtahamnen.
Citera
2018-08-12, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
han försöker att bestämma över korvgubbens kamera, vad fan är det du inte fattar.

Jo det fattar jag.

Varför citerar du mig? För att jag inte tycker att det är en big deal?

Tror din bitterhet skulle minska om du var lite trevligare mot folk.

Är det så att du känner igen dig i Petters oresonlighet och att det är ett personlighetsdrag som du skäms över? Vilket i sin tur gör att du föraktar Petter?
Citera
2018-08-12, 09:40
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Nya kameraövervakningslagen har ju kommit. Det innebär ju att du som privatperson får sätta upp en kamera som tex filmar din egen tomt utan att söka tillstånd. Du får dock inte filma allmän plats. Som näringsidkare får du filma din egen verksamhet om det är för att tex skydda dig mot rån och överfall. Dock inte allmän plats.

Dock måste du INFORMERA tydligt ATT DU FILMAR. Speciellt om du tar upp ljud. Det står så här (https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/kameraovervakningslagen/):

Hur ska man informera?
Om ni kamerabevakar måste ni sätta upp skyltar eller informera om bevakningen på något annat sätt. Informationen ska innehålla uppgifter om:

vilka ni är som kamerabevaka
kontaktuppgifter till er
Dessutom måste det finnas viss annan information, till exempel på en webbsida. Där måste framgå:

kontaktuppgifter till ert dataskyddsombud,

om ni har något,ert ändamål, alltså varför ni kamerabevakar,

rättslig grund, alltså vilken lag, regel eller vilket avtal som ni stödjer er på för att få kamerabevaka,

hur länge ni kommer att lagra uppgifterna,

vilka rättigheter de registrerade har, till exempel att begära att ni raderar deras uppgifter, och att de registrerade kan klaga hos Datainspektionen om de tycker att ni bryter mot lagar, regler eller avtal.

Även följande måste framgå i den mån det gäller för er:

Om ni stödjer er på intresseavvägning: vilka intressen ni har beaktat, hur ni har resonerat,

Om ni är skyldiga att kamerabevaka enligt avtal eller lag,

Vem som är mottagare av uppgifter, det vill säga om det är någon annan än ni som ska använda det insamlade materialet,

Om ni kommer att överföra uppgifter till tredje land,

Om ni kommer att använda uppgifterna för automatiserat beslutsfattande

Om ni tar upp ljud vid bevakningen måste detta uppges särskilt på skylten.

---

Så, kommer man som tex offentlig person på fyllan och vill köpa en korv måste man ju ha en ärlig chans att kunna undvika att bli filmad där. Det måste synas med en rätt rejäl skylt att man BLIR filmad OM man handlar där samt att allt du sägs spelas in. Det måste ju också finnas med info om hur länge et sparas och vart. Och vad man kan göra för att bli raderad.

Sedan är det här en känslig verksamhet av integritetsskäl då flertalet av kunderna är rejält berusade och det dessutom spelas in ljud. Så det räcker inte att korvis berättar att han (Petter) blir filmad efteråt, det måste framgå innan skadan är skedd. Stora tydliga skyltar måste upp. Speciellt då det livestreamas på Youtube för allmän beskådan. Rätt självklart tycker jag.
Citera
2018-08-12, 09:48
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absolutinte800
Det konstiga är att syftet med en övervakningskamera är att förebygga/lösa brott - inte att användas som någon slags tv-produktion. Driver korvförsäljaren även ett tv-bolag så hade jag inte sett några moraliska problem med agerandet. Vidare förväntar sig folk inte att bli filmade för allmän beskådan när man köper en korv.

Vad kul för dig att du gillar att filmas, men nu består samhället av fler människor än dig och alla uppskattar inte att bli synliga för hela världen när man går på allmän plats eller när man köper en korv. Framförallt inte när man ej är medveten om detta.

Fast det står väl på vagnen ganska tydligt att man sänder direkt på youtube?

https://pbs.twimg.com/media/DDe2jxRXoAAUd6v.jpg

Sen kanske Petter inte lade märket till det med tanke på hans berusningsgrad. Men att alla som går dit inte är medvetna är inte sant. Man kan välja att inte handla i den vagnen om man inte vill bli filmad. Det är trots allt ett privat företag och inte någon statlig institution.
Citera
2018-08-12, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Det är anmärkningsvärt, dock har jag sett betydligt äldre herrar närmare 55-60 på lördag kvällar på stan stå och dryga och bete sig i sina kompisgäng.

Alkohol gör alla till busiga, hormonsinnade 20 åringar!

Skulle inte förvåna mig om Petter raggar småfjortisar också när han är full.
Citera
2018-08-12, 10:08
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Void
Eh nej...Han hade varit ute och druckit och ville inte bli live-sänd när han bara ville ha lite fyllekäk...?

Så vad hände då...

Ingenting?

Idiot. Det är ju ett olaga hot. Detta från medias gullegris. Rapparen som står upp för allas lika värde och sätter ned foten mot våld och rasism.
Sedan springer han själv utn stan och hotar en korvgubbe om att skicka ”grabbarna” på honom som en 3:e klassens maffiaboss.
Citera
2018-08-12, 10:13
Medlem
Absolutinte800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Fast det står väl på vagnen ganska tydligt att man sänder direkt på youtube?

https://pbs.twimg.com/media/DDe2jxRXoAAUd6v.jpg

Sen kanske Petter inte lade märket till det med tanke på hans berusningsgrad. Men att alla som går dit inte är medvetna är inte sant. Man kan välja att inte handla i den vagnen om man inte vill bli filmad. Det är trots allt ett privat företag och inte någon statlig institution.

Jag får medge att jag inte kände till dessa skyltar. Jag ställer mig dock ytterst tveksam till att de är nog tydliga/synliga. Syns de öht i mörker, tex?

I övrigt håller jag med dig. Så länge det framgår tydligt att man blir upplagd på diverse medier via livestream så kan ju kunderna göra ett aktivt val.

Tveksamt om det framgår nog tydligt dock, ännu mer tveksamt om korvkiosken isf får filma mer än sin privata egendom. Detta är helt klart problematiskt och bör ej vara lagligt.

Sedan är min personliga åsikt att det är ett märkligt agerande av en person som driver en korvkiosk att också bedriva en sorts tv-produktion.
Citera
2018-08-12, 10:14
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Sedan är det här en känslig verksamhet av integritetsskäl då flertalet av kunderna är rejält berusade och det dessutom spelas in ljud. Så det räcker inte att korvis berättar att han (Petter) blir filmad efteråt, det måste framgå innan skadan är skedd. Stora tydliga skyltar måste upp. Speciellt då det livestreamas på Youtube för allmän beskådan. Rätt självklart tycker jag.

Han har ju jättestora skyltar om att han live-streamar.
Hur som helst är det ett jävla stort steg till att hota någon med ”grabbarna”
Om du super dig så jävla full att du inte kan läsa tar du en viss risk att missa viktig information.
Han hade ju lätt bara kunnat garva bort det, vinkat till publiken, ätit sin korv och varit kung men nej han väljer att vara ett rövhål.
Kunde gott blivit polisanmäld för sitt wannabe gangsterhot.
Citera
2018-08-12, 10:19
Avslutad
Tönt-Petter gör inte bara töntig musik, han är en töntig person också. Vilken överraskning!
Citera
2018-08-12, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Alla vet att han heter Jesper. Och han är ett svin som han bevisat i flera videos, som jag skrev. Idiot.

Nej, alla vet inte att fettot heter Jesper. Det enda jag vet är att han serverar ohygienisk mat och är otrevlig. Ett praktsvin med andra ord.
Citera
2018-08-12, 10:23
Medlem
Yxherrens avatar
En 44-årig pappa, aspackad på stan, kallar alla för "mannen", ringer någon när han får 'problem' och hotar sen med att skicka folk på någon.

Känns aningen patetiskt..
Senast redigerad av Yxherren 2018-08-12 kl. 10:29.
Citera
2018-08-12, 10:31
Medlem
Overminds avatar
Riktigt patetiskt. Usch... Han hade väl ett par kända hiphop låtar på 90-talet. Fan gör han nu för tiden? Äktenskapet i kris och skild? Tjurig gammal gubbe men mentalitet som en tonåring?

Hålla på och hota folk... För att han inte vill bli filmad?? Skall han ha betalt för sitt framträdande eller? hahahaha!

Inte så att han gjorde bort sig fram tills han kom på han blev filmad och började då hota korvgubben... Allt gick ju bra fram tills han skulle ringa sina "polare".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in