Citat:
Ursprungligen postat av
NuLugnarDuNerDig
Vad är det som är konstigt med det? Vi lever inte i DDR.
Jag har inget emot att harakirigubben filmar mot allmän gata och att jag eventuellt kommer med på hans livestream om jag skulle traska igenom gamla stan, varför skulle jag ha det? Det är ju hans rätt, jag är inte hemma i min bostad.
Jag brukar inte försvara harakirigubben då han visat sig i många andra videos vara ett riktigt svin.
Men här så förvarnar han ju Petter om att han livestreamar och det är då han flippar ut.
Jesper hade ju lika gärnat kunnat hålla munnen stängd och låtit Petter spilla ut sitt hela hjärta i sann fylloanda?
Nya kameraövervakningslagen har ju kommit. Det innebär ju att du som privatperson får sätta upp en kamera som tex filmar din egen tomt utan att söka tillstånd. Du får dock inte filma allmän plats. Som näringsidkare får du filma din egen verksamhet om det är för att tex skydda dig mot rån och överfall. Dock inte allmän plats.
Dock måste du INFORMERA tydligt ATT DU FILMAR. Speciellt om du tar upp ljud. Det står så här (
https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/kameraovervakningslagen/):
Hur ska man informera?
Om ni kamerabevakar måste ni sätta upp skyltar eller informera om bevakningen på något annat sätt. Informationen ska innehålla uppgifter om:
vilka ni är som kamerabevaka
kontaktuppgifter till er
Dessutom måste det finnas viss annan information, till exempel på en webbsida. Där måste framgå:
kontaktuppgifter till ert dataskyddsombud,
om ni har något,ert ändamål, alltså varför ni kamerabevakar,
rättslig grund, alltså vilken lag, regel eller vilket avtal som ni stödjer er på för att få kamerabevaka,
hur länge ni kommer att lagra uppgifterna,
vilka rättigheter de registrerade har, till exempel att begära att ni raderar deras uppgifter, och att de registrerade kan klaga hos Datainspektionen om de tycker att ni bryter mot lagar, regler eller avtal.
Även följande måste framgå i den mån det gäller för er:
Om ni stödjer er på intresseavvägning: vilka intressen ni har beaktat, hur ni har resonerat,
Om ni är skyldiga att kamerabevaka enligt avtal eller lag,
Vem som är mottagare av uppgifter, det vill säga om det är någon annan än ni som ska använda det insamlade materialet,
Om ni kommer att överföra uppgifter till tredje land,
Om ni kommer att använda uppgifterna för automatiserat beslutsfattande
Om ni tar upp ljud vid bevakningen måste detta uppges särskilt på skylten.
---
Så, kommer man som tex offentlig person på fyllan och vill köpa en korv måste man ju ha en ärlig chans att kunna undvika att bli filmad där. Det måste synas med en rätt rejäl skylt att man BLIR filmad OM man handlar där samt att allt du sägs spelas in. Det måste ju också finnas med info om hur länge et sparas och vart. Och vad man kan göra för att bli raderad.