2018-08-11, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Bra sammanfattning även om jag hatar såna walls.
Enligt mina källor ligger hon jävligt illa till vad gäller att få gå på ett flygplan här i Sverige.
Skulle hon lyckas lämna landet på annat sätt kan det gå riktigt illa för vår hjälte om hon försöker flyga...

Jo, texten flöt iväg ja, det blev lite många tecken, Vill gärna vara tydlig och då är det svårt att minska på texten om sammanhangen ska komma med. Och inte glömma något viktigt...

Jo, det är ju känt, hon kan bli intagen på förhör på flygplatsen hos säkerhetspersonalen, Bagaget kan snokas igenom 2-3 ggr. Värst kan det ju bli att hon råkar ta sig in i Turkiet på något sätt men kan inte tex flyga därifrån, och blir i så fall kvarhållen på flygplatsen i tex Istanbul, satt i häkte/husarrest fram tills rättegången mm..

Jag tror så här att anledningen till att det tog sådan tid på Landvetter var kantro att kaptenen inte förstod varför Elin obstruerade. Inte säkert att kaptenen (som ju måste ha varit turk) kunde så bra engelska, och att kapten inte kunde länka ljudet vidare, eftersom Elin antagligen stod rätt långt bak. Därför kunde kontrolltornet inte höra Elins krav direkt.

Besättningen kunde ju naturligtvis inte heller släppa fram Elin till cockpit där radion sitter. Att göra det är ju förstås att äventyra säkerheten alldeles för mycket. Ifall det rörde sig om en tvättäkta kapning
2018-08-11, 02:13
Medlem
Själv tror jag att de numera kan spana på dessa nätverk genom att aktivisterna måste boka sina biljetter kort innan avresan. Detta visste man nog om i tex Finland. Möjligen fanns också civila poliser ombord, som kunde med ett enkelt sms tala om vad som hände ?

Om TA nu vill "make a statement" så kan de ju i princip begära Elin utlämnad till Turkiet för att ställas inför rätta där. Eftersom somliga länder betraktar sina flygplan och tex sjöfartyg som sitt eget territorium, och därför gäller tex turkisk rättsordning på deras flygplan. Så dessa hittepåprojekt är inget att hålla på med eller att leka med...

Aktivistnätverket ville ju ha mångkultur, ja här är den i form av turkisk rättsordning, lycka till, typ...

Hur skulle tex Elin ställa sig till att tex argentinska abortdemonstranter kapar svenska flygplan med svenska passagerare ombord ?
Och kräver att Sverige ska medverka till att genomföra abortlagar i Argentina ?
Det blir ju följden om man tillåter demonstrationer på flygplatser, eller hur ?
Det är ju bara en sketen utpressning rakt upp och ner...
Finns ju en anledning till att flygplatserna är en slags skyddszoner
2018-08-11, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobieBwoi
Absolut, men det tragiska är att folk vill visa sig goda. Hon kan med andra ord starta en insamling och få in pengar via den vägen om hon skulle krävas på det.

500 000 kronor i skadestånd och flygförbud resten av livet skulle sitta fint.

Vore det inte bättre att hustrun och döttrarna fick de pengarna, eller ?
Hustrun lär ändå få leva på marginalen lång lång tid, tills döttrarna börjar bli stora
Vad jag läst ur TR-domen så framgår det att hustrun fick hjärnskakning och var medvetslös när ambulans hämtade henne. Med tanke på att avståndet emellan bostaden och närmsta sjukhus (dvs Hudiksvall eller Sundsvall) är så långt så hade kvinnan kunnat dö innan hon var framme på sjukhuset
- Hur hade det fungerat om döttrarna skull växa upp i en fosterfamilj om kvinnan hade dött då ?
- De hade ju inte kunnat deporteras tillbaks till Afghanistan till en misshandlande skurkfarsa, typ...
Så jag vet inte vem som är största kräket här, GM eller Elin som ville skydda en sådan skurk ?

Aktivistkräken skulle jag vilja säga, de gör ingen som helst konsekvensanalys av sina aktioner,
de bara fortsätter att sätta asylanterna i en slags limbo-tillvaro

Så länge denna tillvaro fortsätter så kan de ju leva vidare på att vara "de goda". Blir det istället ett PUT -- ja då är ju intresset borta på ett ögonblick
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2018-08-11 kl. 02:33.
2018-08-11, 02:33
Medlem
RobieBwois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Vore det inte bättre att hustrun och döttrarna fick de pengarna, eller ?
Hustrun lär ändå få leva på marginalen lång lång tid, tills döttrarna börjar bli stora
Vad jag läst ur TR-domen så framgår det att hustrun fick hjärnskakning och var medvetslös när ambulans hämtade henne. Med tanke på att avståndet emellan bostaden och närmsta sjukhus (dvs Hudiksvall eller Sundsvall) är så långt så hade kvinnan kunnat dö innan hon var framme på sjukhuset
- Hur hade det fungerat om döttrarna skull växa upp i en fosterfamilj om kvinnan hade dött då ?
- De hade ju inte kunnat deporteras tillbaks till Afghanistan till en misshandlande skurkfarsa, typ...
Så jag vet inte vem som är största kräket här, GM eller Elin som ville skydda en sådan skurk ?

Aktivistkräken skulle jag vilja säga, de gör ingen som helst konsekvensanalys av sina aktioner,
de bara fortsätter att sätta asylanterna i en slags limbo-tillvaro

Absolut, men får hon vite på 55 000 (vilket satmaran ej kommer få) så vill folk visa sig vara goda och betala det. Ge henne 500 000 kronor och 10 dagars förfallodatum så blir det bra. Att sitta fast hos Fogden är inte det roligaste här i livet.
2018-08-11, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobieBwoi
Absolut, men får hon vite på 55 000 (vilket satmaran ej kommer få) så vill folk visa sig vara goda och betala det. Ge henne 500 000 kronor och 10 dagars förfallodatum så blir det bra. Att sitta fast hos Fogden är inte det roligaste här i livet.

Det är smällar man får ta om man nu ska leka aktivist

Man kan ju hoppas att Elin nu tar sig till Kina, hoppar på ett kinesiskt flygplan lipar och ylar om att Kina ska sluta ockupera Tibet, och att kinesiska ämbetsmän måste lämna flygplanet omgående.
Får vi se hur Kina reagerar om det går ut på Facebook live ?
Och vi får se om hur mycket stake det här aktivistnätverket egentligen har ?
2018-08-11, 02:47
Medlem
Citat:
Jag tror så här att anledningen till att det tog sådan tid på Landvetter var kantro att kaptenen inte förstod varför Elin obstruerade. Inte säkert att kaptenen (som ju måste ha varit turk) kunde så bra engelska, och att kapten inte kunde länka ljudet vidare, eftersom Elin antagligen stod rätt långt bak. Därför kunde kontrolltornet inte höra Elins krav direkt.

Besättningen kunde ju naturligtvis inte heller släppa fram Elin till cockpit där radion sitter. Att göra det är ju förstås att äventyra säkerheten alldeles för mycket. Ifall det rörde sig om en tvättäkta kapning
Det är ju uppenbart att kabinpersonalen inte först fattade varför Elin vägrade sätta sig. I början hör man ju en steward säga till Elin att om hon inte sätter sig ner så får hon inte åka med till Istanbul.
2018-08-11, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Det är ju uppenbart att kabinpersonalen inte först fattade varför Elin vägrade sätta sig. I början hör man ju en steward säga till Elin att om hon inte sätter sig ner så får hon inte åka med till Istanbul.

Stämmer, kan man inte sitta ner fastspänd vid start/landning så får de inte flyga. Det bara är så, det har med försäkringar och säkerhet att göra. Stolarna är ju särskilt byggda för att tåla en hel del ifall det blir ett haveri och ska kunna hålla kvar kroppen.

Dock finns det gamla exempel med tex jättelånga eller jättefeta personer som inte kunnat sätta sig och därmed också fått lämna flygplanet. Men att dessa i regel fått tillbaks biljettavgiften.
Numera så noteras ju tex längden i säkerhetskontrollen och man kommer ju där att neka ombordstigning om man vet att en så lång person inte kan få plats i en vanlig stol.

Det klippet som fanns utlagt är inte så många minuter långt - hela händelsen tog dock mycket längre tid har jag fattat det som

Jag tror att det ligger en hel del språkförbistring bakom i situationen. Elin drar fram ett foto på en ung man och önskar honom frigiven. Stackars besättning vet ju inte alls vem denne man är, varför hon har "kapat" deras flyg. De vet ju inte heller ett skit om Sveriges förvirrade "flykting"-politik därför att i andra länder så kastar man helt enkelt ut sådant folk direkt.

Och sen när det framkommit att mannen inte finns på flygplanet, så blir deras förvirring ännu större - Vad är det Elin vill egentligen ?
Flygplanets kapten tror kanske rentav att det är någon slags storpolitik bakom - Att den unge mannen tex är en känd IS-terrorist och att de nu måste flyga till tex Guantanamo och hämta upp terroristen ?

Alla möjliga tankar måste ju flugit genom huvudet på dem

Man måste ju faktiskt också ha klart för sig att Turkiet är det land som de senaste åren drabbats av allra flest terrorattentat av de länder som inte befinner sig i krig. Och det är väldigt många attentat det, inga sketna misslyckade dussinterrorister inte. Nej det varit rejäla dåd, mycket bomber, många döda. Och att det måste varit nervöst för dem.

Besättningen har ju visat ett mycket stort tålamod, troligen pga att Elin var emotionell, och man vågade inte provocera henne. Man var kanske rädd för en eskalerande situation, inte vet jag om det förekom någon sammandragning av säkerhetsstyrkor på Landvetter heller. Ifall det skulle röra sig om en fullfjädrad kapning, och att insatsstyrkan dragits samman och tex gömt sig alldeles intill ?
I vart fall så är jag säker på att de har tränat på sådana stormningar

Så man bör ge besättningen credd för att de tog det lugnt och inte beordrade stormning direkt
Ska vara intressant att få veta piloternas vittnesmål framöver

Normalt så stänger man ju av alla avgångar genast ifall en eskalerande situation kan bli trolig. De flyg som sitter kvar vid gaten, där kan passagerarna få lämna, dvs deboarda och sätta sig vid gaten igen
De flyg som är på inflygning kan dirigeras om till annan flygplats. Detta beror på att om det blir vilt skjutande av så vill man inte att andra flygplan och människor ska skadas. Flygplatser är ju öppna platser, finns inget som stoppar kulorna
2018-08-11, 08:51
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Själv tror jag att de numera kan spana på dessa nätverk genom att aktivisterna måste boka sina biljetter kort innan avresan. Detta visste man nog om i tex Finland. Möjligen fanns också civila poliser ombord, som kunde med ett enkelt sms tala om vad som hände ?
Den finska miljömuppen var väl del i en barnfamilj som hade planerat en riktig resa, antagligen köpt i god tid? Sådana personer blir svåra att hitta genom spaning på biljettförsäljningen.
2018-08-11, 09:15
Medlem
Asklords avatar
Blir hon straffad för detta eller inte?
Önskar inget hellre.
Kan ju tycka att det borde hänt/hört något om det isåfall
2018-08-11, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Blir hon straffad för detta eller inte?
Önskar inget hellre.
Kan ju tycka att det borde hänt/hört något om det isåfall

Vi är nog många som är otåliga och längtar, men det är många olika kvarnar som ska mala.

Vad jag förstår av debatten så här långt kan det bli tal om både straffrättsliga och civilrättsliga (= skadestånds-)processer, såväl i Sverige som internationellt. Turkish Airlines lär ha sina synpunkter på både fröken Ersson men kanske också på Landvetters och de svenska migrationsmyndigheternas rutiner osv.

Med lite tur för oss som sitter hemma och gottar oss åt spektaklet med popcorn i högsta hugg kanske det kan utmynna i storpolitik ;P

Vad som skulle vara lite kul vore om Ersson själv slapp undan med handhjärtan, styrkekramar och hjältestatus. Då lär en stor jäkla grupp av likasinnade godhetsknarkare försöka ta efter.

Men då är tålamodet slut och var och en drabbas av 500 000 i böter. Go figure...
2018-08-11, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Den finska miljömuppen var väl del i en barnfamilj som hade planerat en riktig resa, antagligen köpt i god tid? Sådana personer blir svåra att hitta genom spaning på biljettförsäljningen.

Precis, och därefter är det extra viktigt att det statueras exempel och utdöms stränga straff redan nu.

Ett bötesbelopp på säg några hundra tusen borde vara avskräckande för vilken barnfamilj som helst - för att inte tala om risken att drabbas av reseförbud i framtiden.
2018-08-11, 16:55
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Vi är nog många som är otåliga och längtar, men det är många olika kvarnar som ska mala.

Vad jag förstår av debatten så här långt kan det bli tal om både straffrättsliga och civilrättsliga (= skadestånds-)processer, såväl i Sverige som internationellt. Turkish Airlines lär ha sina synpunkter på både fröken Ersson men kanske också på Landvetters och de svenska migrationsmyndigheternas rutiner osv.

Med lite tur för oss som sitter hemma och gottar oss åt spektaklet med popcorn i högsta hugg kanske det kan utmynna i storpolitik ;P

Vad som skulle vara lite kul vore om Ersson själv slapp undan med handhjärtan, styrkekramar och hjältestatus. Då lär en stor jäkla grupp av likasinnade godhetsknarkare försöka ta efter.

Men då är tålamodet slut och var och en drabbas av 500 000 i böter. Go figure...
Menar du att Landvetter och svenska myndigheter skulle ha brutit något avtal med turkflyget? Sedan är ju frågan om Sverige lämnar ut medborgare till skadeståndsprocesser i Turkiet eller liknande.

Sedan är ju detta ingen särskilt stor grej egentligen, men det vore givetvis skönt om man kunde slippa skiten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in