2019-02-18, 23:36
Medlem
knegiss avatar
Mårten Schultz har kommenterat domen i SvD, i mitt tycke bland det fånigaste av denna skribent:

https://www.svd.se/domen-far-klockor-om-rattssakerhet-att-ringa/av/marten-schultz

"Det innebär, med tingsrättens ord, tre saker: "Åklagaren måste alltså styrka för det första vad befälhavaren bestämt om ordningen ombord, för det andra att Elin Ersson inte lytt detta och för det tredje att hon gjorde det uppsåtligen. I det aktuella fallet hade planets kapten inte sagt något alls, såvitt vi vet."

Det är befälhavaren, eller andrepiloten i samråd med befälhavaren (om andrepiloten är Pilot Flying), som slår på Fasten Seat Belts-skylten. Det borde Schultz ha tagit reda på innan han uttalar sig.

"Problemet i detta fall är att vi inte vet om befälhavaren sagt något alls. Befälhavaren hördes inte i målet. Inte bara det – ingen annan medlem i besättningen hördes heller. Det fanns alltså ingen ur kabinpersonalen som kunde berätta om vad kaptenen beslutat eller inte beslutat."

En befälhavare borde rimligen kunna delegera utförande av ett beslut till någon annan kvalificerad medlem i besättningen. Återigen, befälhavaren gav tydliga order gällande både besättningen och passagerarna. Ordern ges f.ö. rutinmässigt och är baserad på gällande säkerhetsföreskrifter, alltså finns det normalt ingen anledning att ifrågasätta om ordern gavs även i detta fall.

"Domen blev mild för Elin Ersson: 60 dagsböter å 50 kr. Men det finns en något förvånande skiljaktighet. En av nämndemännen ville döma till fängelse eftersom "det varit fråga om en i förväg planerad manifestation som varit ett led i en politisk verksamhet"."

Schultz menar alltså att uppsåt inte bör påverka straffvärde, synnerligen originellt resonemang.

Schultz bekräftar mina fördomar om Stockholms Universitet (ursäkta OT).
2019-02-19, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Och jag står där bredvid med en champagneflaska och frågar artigt om vi ska dela ett glas!
Det är inte brottsligt att hindra en avvisning så länge man inte gör något annat som kan rubriceras som brott.

Helt klart är att Elin Ersson blir skadeståndsskyldig till flygbolaget för förseningen men frågan är om ett flygbolag skulle kräva henne, det är medialt väldigt känsligt att göra det. Hon kan också ha brutit mot lagen, problemet är att planet inte börjat röra på sig, jag är tveksam om det då kan röra sig om brott. Skadeståndsskyldig är hon helt uppenbart om bolaget skulle driva saken i domstol, förseningen beror ju helt och hållet på henne och förseningar är stor skada för flygbolaget, dels straffavgifter till mottagande flygplats, dels förlorat renommé mot kunderna. Det skulle troligen röra sig om hundratusentals kronor. Det är i alla fall vad de som orsakat förseningar med flit (tex att de är fulla och bråkar på planet och vägrar sitta ner) fått betala.

Det ska också sägas att en flygkapten har väldigt stora befogenheter på ett flygplan, våld får användas för att hålla en passagerare till ordning, i värsta fall slå denne medvetslös eller binda denne och även passagerare har rätt att bistå personalen för att hålla ordning ombord. Det har förekommit på transatlantiska flygningar att passagerare bundits, slagits medvetslösa, fått injektion med lugnande under tvång - allt för att hålla ordning och inte riskera andras säkerhet. Svensk lag ger väldigt stora befogenheter, frågan är dock om de gäller medan planet fortfarande står på marken, jag tror inte det. Så länge planet inte har lyft så är det här en polisiär fråga och enligt svensk lag så kan inte jag se att hon begått ett brott. Hon verkar ha analyserat detta själv också, hon säger det i videon. Så den risk hon tagit är krav på skadestånd från flygbolaget.

Om människor mailar hennes personuppgifter med filmen till flygbolaget så lär de i alla fall sätta henne på deras No fly-list.

Jag förutspår att flygbolaget inte kommer kräva henne på ersättning efter att hon suttit i TV-soffor, fått civilkuragepris och annat.

Denna tokiga elin fick ju just 3000sek i böter. Vad är det för samhälle vi lever i. Hon borde bötfällas för 250.000 som förseningen blev. Ni som röstar på V borde betala.
2019-02-19, 00:27
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zampras
Denna tokiga elin fick ju just 3000sek i böter. Vad är det för samhälle vi lever i. Hon borde bötfällas för 250.000 som förseningen blev. Ni som röstar på V borde betala.

Nja. Det fyller inget speciellt syfte att förstöra en ung idealistisk människas liv. Hon må vara ung, naiv och oerfaren, men det betyder inte att man ska kedja fast henne i en källare. Ungdomar är puckon, oavsett färg.
2019-02-19, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Nja. Det fyller inget speciellt syfte att förstöra en ung idealistisk människas liv. Hon må vara ung, naiv och oerfaren, men det betyder inte att man ska kedja fast henne i en källare. Ungdomar är puckon, oavsett färg.

Hon ska inte kedjas fast, men ska ersätta flygbolaget på 250.000sek för vad hon gjort. någon jäkla ordning borde det vara. Får bara böter på 3000Sek. Kör jag 20km för fort får jag samma böter!!!!!
2019-02-19, 00:55
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Hon ska inte kedjas fast, men ska ersätta flygbolaget på 250.000sek för vad hon gjort. någon jäkla ordning borde det vara. Får bara böter på 3000Sek. Kör jag 20km för fort får jag samma böter!!!!!

Oavsett vad hon får i böter kommer det betalas av godhetsvänstern som samlar ihop det på en kvart. Den enda effekten av en stor summa är storleken på rubriksättningen i tidningarna, och det tycker dom nog är väl investerade pengar.

Jag förstår din känsla, men den ilskan gör ingen nytta mot en snorunge som av okunskap springer andras ärenden. Vi får se det positivt istället. Den här sortens aktioner skapar bara ett ännu större motstånd.
2019-02-19, 00:59
Medlem
Citat:
Oavsett vad hon får i böter kommer det betalas av godhetsvänstern som samlar ihop det på en kvart. Den enda effekten av en stor summa är storleken på rubriksättningen i tidningarna, och det tycker dom nog är väl investerade pengar.

Jag förstår din känsla, men den ilskan gör ingen nytta mot en snorunge som av okunskap springer andras ärenden. Vi får se det positivt istället. Den här sortens aktioner skapar bara ett ännu större motstånd.

Yes!
2019-02-19, 01:07
Medlem
Citat:
Yes!

Men förstår ej deras agerande, vad vill denna lilla flika med detta. Försöka få ut en brottsling ur Sverige? I och för sig bra att vi blir av med dom. Men det borde ske via "regeringen".
2019-02-19, 02:56
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Vad den politiskt förvridna tingsrätten kallar brottet, och vilka brott hon faktiskt hade kunnat åtalas för, är två helt olika saker. Hade vi befunnit oss i Ungern, USA eller Italien kan jag garantera att man inte sett med samma blida ögon på hennes upptåg. Troligtvis hade hon dömts till kännbara fängelsestraff för en rad brott.

I Studio Ett satt något juristslyna och försvarade handlingen som en demokratisk hörnsten och "civil olydnad". När hon pressades på gränserna för denna olydnad rent allmänt, så hävdade hon att det måste finnas en moralisk uppstöttning för handlingen, vilket är smått ironiskt i ett samhälle där moral är funktionellt subjektiv och vilken handling som helst kan försvaras med ett moraliskt anspråk.
Du vet vem den hyndan är va.. Jo puckot Anne Ramberg!
Hon jämförde också dåren Elin med Gandhi och Mandela..suck.
2019-02-19, 04:08
Medlem
Citat:

Cantwell, Schultz och Ersson skulle kunna kedjas vid ett skrivbord på Migränverket och stämpla utvisningsbeslut 40 timmar i veckan som typ samhällstjänst

Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Hade vi befunnit oss i Ungern, USA eller Italien kan jag garantera att man inte sett med samma blida ögon på hennes upptåg. Troligtvis hade hon dömts till kännbara fängelsestraff för en rad brott.

Hon hade dömts för kapning eftersom det fanns dels krav på frigivning av fängslade/iförvarstagna personer, dvs intresse av lasten, dels politiska krav. Krav som flygplanets personal omöjligt kunnat uppfylla, och därför skulle det räknas som kapning. Se tidigare diskussion i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Allra mest smaklöst är att advokaten Tomas Fridh som tydligen inte kan sin lagbok så indirekt fräckt insinuerar att det är tillåtet med demonstrationer på flygplatser. Vilket i princip det inte är i något land någonstans pga de är skyddszoner där personal och passagerare ska kunna känna sig helt säkra

Mycket möjligt att jag har fel, på somliga flygplatser i utlandet har det tillåtits demonstrationer men då enbart fackliga sådana. Alltså att flygplatspersonalen demonstrerat, men det bara skett utanför flygplatsens skyddszon.
Någon här som bor i/nära Märsta skulle väl kunna gå in på Polis-kontoret där och begära ett demonstrationstillstånd inne på Arlanda och se vilket svar som ges ? Och se vilken policy som gäller ?
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2019-02-19 kl. 04:26.
2019-02-19, 04:09
Medlem
Citat:
Helt klart är att Elin Ersson blir skadeståndsskyldig till flygbolaget för förseningen men frågan är om ett flygbolag skulle kräva henne, det är medialt väldigt känsligt att göra det.

Alltså i utländska medier så hör det nog inte till ovanligheterna att sådana här ärenden händer med att passagerare ställer till med förseningar, ibland oförskyllt ibland av rent jävelskap. Och att det är stora belopp det handlar om, och de ser Elin som myndig och fullt ut helt ansvarig. Utländska medier ser inte sådana belopp som särskilt anmärkningsvärda. Sverige är på sätt och vis en fattig avkrok i den övriga Världen. I det ett flertalet svenskar inte sitter på större förmögenheter, heller. Det är bara i det flumfluffiga rosa drömlandet Sverige AKA Absurdistan, som man lallar runt som katten kring het gröt. Och inte tycker att individer ska behöva ta ansvar för deras handlingar.

Citat:
Så länge planet inte har lyft så är det här en polisiär fråga och enligt svensk lag så kan inte jag se att hon begått ett brott. Hon verkar ha analyserat detta själv också, hon säger det i videon.

Aktivisterna har sagt det tidigare att en flygkapten inte får transportera en person emot dennes egen vilja. Men de motsäger ju sig själva här i detta fallet, eftersom mannen ville hem till Afghanistan.
Så tala om knasaktivister, de vet alltså inte vad de håller på med
Det är nog riktigt att Kaptenen handlade enligt regelverket med att låta flygplatspolisen utföra avhysningen.
Om det blir en Hovrättsförhandling så kan man ju begära in TAs personal som vittnen.
Eventuellt att svensk åklagare kan höra vittnena på svenska ambassaden i Ankara, Turkiet, och ta upp vittnesmålet på video.
Jag vet inte om svensk rättsordning medger att utländsk personal kan inkallas som vittnen, och hur det principiellt ska gå till...

Citat:
Jag förutspår att flygbolaget inte kommer kräva henne på ersättning efter att hon suttit i TV-soffor, fått civilkuragepris och annat.
Det blir säkert så, ingen kommer att nämna vilken knöl 59-åringen var, ingen kommer att samla in några pengar varken till den misshandlade hustrun eller barnen. Och om något år så är 59-åringen tillbaks igen och misshandlar på nytt, Absurdistan i ett nötskal. Och PK-MSM kommer att skicka fram Dan Eliasson som sitter med en nyskalad lök och stortjuter i direktsändning...
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2019-02-19 kl. 04:26.
2019-02-19, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knegis
Mårten Schultz har kommenterat domen i SvD, i mitt tycke bland det fånigaste av denna skribent:

https://www.svd.se/domen-far-klockor-om-rattssakerhet-att-ringa/av/marten-schultz

"Det innebär, med tingsrättens ord, tre saker: "Åklagaren måste alltså styrka för det första vad befälhavaren bestämt om ordningen ombord, för det andra att Elin Ersson inte lytt detta och för det tredje att hon gjorde det uppsåtligen. I det aktuella fallet hade planets kapten inte sagt något alls, såvitt vi vet."

Det är befälhavaren, eller andrepiloten i samråd med befälhavaren (om andrepiloten är Pilot Flying), som slår på Fasten Seat Belts-skylten. Det borde Schultz ha tagit reda på innan han uttalar sig.

"Problemet i detta fall är att vi inte vet om befälhavaren sagt något alls. Befälhavaren hördes inte i målet. Inte bara det – ingen annan medlem i besättningen hördes heller. Det fanns alltså ingen ur kabinpersonalen som kunde berätta om vad kaptenen beslutat eller inte beslutat."

En befälhavare borde rimligen kunna delegera utförande av ett beslut till någon annan kvalificerad medlem i besättningen. Återigen, befälhavaren gav tydliga order gällande både besättningen och passagerarna. Ordern ges f.ö. rutinmässigt och är baserad på gällande säkerhetsföreskrifter, alltså finns det normalt ingen anledning att ifrågasätta om ordern gavs även i detta fall.

"Domen blev mild för Elin Ersson: 60 dagsböter å 50 kr. Men det finns en något förvånande skiljaktighet. En av nämndemännen ville döma till fängelse eftersom "det varit fråga om en i förväg planerad manifestation som varit ett led i en politisk verksamhet"."

Schultz menar alltså att uppsåt inte bör påverka straffvärde, synnerligen originellt resonemang.
Schultz bekräftar mina fördomar om Stockholms Universitet (ursäkta OT).

Mårten Schultz är väl en idiot, måhända en originell eller ooriginell sådan, ännu en brännvinsadvokat och kvacksalvarjurist som försöker spela Allan. Skulle vilja se Mårten Schultz och PK-MSM driva flygplats och flygbolag ihop och se hur det skulle gå ?

Såklart att uppsåtet påverkar, Elin Ersson stack ju inte under stol med att hon dels "skulle göra om det igen", och dels via sitt Facebook-konto uppmanat till fler sådana "demonstrationer"

Jävla förbannade PK-MSM som inte inser att sådana här idiotuppträdanden ställer till det för personalen så in i helvete
Man kan ju hoppas att kvacksalvarjuristen Mårten Schultz och kvacksalvarjournalisten Oisin Cantwell sitter på nästa flyg som stoppats av aktivister. Och aktivisten pratar på ett främmande språk "somebody could die", och de fattar inte om det är en äkta kapning eller inte ?

Med sina skriverier har de nu gett frikort för aktivisterna att fritt demonstrera på svenska flygplatser, och hindra trafiken. Grattis PK-MSM
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2019-02-19 kl. 04:27.
2019-02-19, 04:16
Medlem
Citat:
Fast det blir inget litet belopp, bara schablonbeloppet på ersättningen till alla passagerarna (gissningsvis cirka 200) ligger ju på runt 550 000 - 1320 000 kronor, plus Kriminalvårdens 240 000 kronor plus att Turkish Airlines dessutom har haft egna kostnader

Källa:
https://www.claimflights.co.uk/airlines/turkish-airlines
Citat:
You as the flight passenger who faced inconvenience due to Turkish airlines flight delay can demand compensation up to 600€.

Övers: Du som flygpassagerare som drabbats av olägenheter på grund av Turkish Airlines flygförsening kan kräva en kompensation på upp till 600 € (Euro) per passagerare.

1 Euro kostar 11 kronor och på 200 passagerare så blir alltså beloppet 1320 000 kronor.

Nu finns det en lathund på TA, dock bara på engelska som jag kunde hitta, som anger att man skulle i normalfallet vara berättigad till 400 Euro i kompensation, pga att flyglinjen är utanför EU och förseningen var större än 2 timmar. 2 timmar och 20 minuter om jag nu inte minns fel.

Men godhetsvänstern skramlar lätt ihop dessa (240 000 + 1320 000 = 1560 000) kronor plus flygbolagets egna kostnader lätt som en plätt, eller hur

Turkish Airlines tillhör alltså de välskötta flygbolagen som kompenserar sina kunder extra väl, och det är förmodligen för dem viktigare att få behålla sina kunder, än de förhållandevis små utgifter de har för förseningar.

Asylaktivisten Anne Ramberg får nog nu knalla iväg till Bukowskis och sälja några antikviteter, haha ?
Etsningar och/eller gipskatter kanske ?
Eller hon har kanske samarbete med koppartjyvar, och hela källaren full av kopparskrot ?
1,5 miljoner, det blir bara det futtiga ynka 50 000 kg koppar det,
det lastar hon lätt på en långtradare tycker man ju...
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2019-02-19 kl. 04:35.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in