Citat:
Ursprungligen postat av
DoktorPest
Det är ju uppenbart att kabinpersonalen inte först fattade varför Elin vägrade sätta sig. I början hör man ju en steward säga till Elin att om hon inte sätter sig ner så får hon inte åka med till Istanbul.
Stämmer, kan man inte sitta ner fastspänd vid start/landning så får de inte flyga. Det bara är så, det har med försäkringar och säkerhet att göra. Stolarna är ju särskilt byggda för att tåla en hel del ifall det blir ett haveri och ska kunna hålla kvar kroppen.
Dock finns det gamla exempel med tex jättelånga eller jättefeta personer som inte kunnat sätta sig och därmed också fått lämna flygplanet. Men att dessa i regel fått tillbaks biljettavgiften.
Numera så noteras ju tex längden i säkerhetskontrollen och man kommer ju där att neka ombordstigning om man vet att en så lång person inte kan få plats i en vanlig stol.
Det klippet som fanns utlagt är inte så många minuter långt - hela händelsen tog dock mycket längre tid har jag fattat det som
Jag tror att det ligger en hel del språkförbistring bakom i situationen. Elin drar fram ett foto på en ung man och önskar honom frigiven. Stackars besättning vet ju inte alls vem denne man är, varför hon har "kapat" deras flyg. De vet ju inte heller ett skit om Sveriges förvirrade "flykting"-politik därför att i andra länder så kastar man helt enkelt ut sådant folk direkt.
Och sen när det framkommit att mannen inte finns på flygplanet, så blir deras förvirring ännu större - Vad är det Elin vill egentligen ?
Flygplanets kapten tror kanske rentav att det är någon slags storpolitik bakom - Att den unge mannen tex är en känd IS-terrorist och att de nu måste flyga till tex Guantanamo och hämta upp terroristen ?
Alla möjliga tankar måste ju flugit genom huvudet på dem
Man måste ju faktiskt också ha klart för sig att Turkiet är det land som de senaste åren drabbats av allra flest terrorattentat av de länder som inte befinner sig i krig. Och det är väldigt många attentat det, inga sketna misslyckade dussinterrorister inte. Nej det varit rejäla dåd, mycket bomber, många döda. Och att det måste varit nervöst för dem.
Besättningen har ju visat ett mycket stort tålamod, troligen pga att Elin var emotionell, och man vågade inte provocera henne. Man var kanske rädd för en eskalerande situation, inte vet jag om det förekom någon sammandragning av säkerhetsstyrkor på Landvetter heller. Ifall det skulle röra sig om en fullfjädrad kapning, och att insatsstyrkan dragits samman och tex gömt sig alldeles intill ?
I vart fall så är jag säker på att de har tränat på sådana stormningar
Så man bör ge besättningen credd för att de tog det lugnt och inte beordrade stormning direkt
Ska vara intressant att få veta piloternas vittnesmål framöver
Normalt så stänger man ju av alla avgångar genast ifall en eskalerande situation kan bli trolig. De flyg som sitter kvar vid gaten, där kan passagerarna få lämna, dvs deboarda och sätta sig vid gaten igen
De flyg som är på inflygning kan dirigeras om till annan flygplats. Detta beror på att om det blir vilt skjutande av så vill man inte att andra flygplan och människor ska skadas. Flygplatser är ju öppna platser, finns inget som stoppar kulorna