2018-08-10, 21:44
Medlem
FM2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Löjligt med detta drev mot polisen , kommer bara att sluta med att de inte vågar ingripa när det verkligen behövs!

Kalla inte en 20-åring för ett barn för att försöka få det att framstå som värre än vad det är.

Förskräckligt att en oskyldig människa skjutits till döds men vänd på det, kunde arit allvar och många fler råkat illa ut.
Han är väl ändå närmast att betraktas som ett barn även om jag också är less på dreven.
Jag vet inte helt omständigheterna kring denna händelse, men vad jag förstår var polisen ute i ett annat ärende och hans utspel kom väldigt olämpligt.
Senast redigerad av FM2018 2018-08-10 kl. 21:48.
Citera
2018-08-10, 21:48
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Säkerhetskedja på dörren är en lösning, om än lite riskabelt om man behöver utrymma bostaden. Gps på ungen med funktion som larmar päronen om ungen sticker, låt bli att sticka vapenliknande föremål i handen på en treåring i en 20-årings kropp.

Det finns en rad lösningar som hade förhindrat detta, föräldrarna ville dock att deras lilla snöflinga skulle ha samma rättigheter som alla andra trots att han inte kunde hantera skyldigheterna det medför.

//tripportreat

Olaga frihetsberövande är olagligt, oberoende av om personen är tillräknelig eller ej. Sån är lagen. Hade föräldrarna låst in honom hade de riskerat fängelsestraff.
Citera
2018-08-10, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Han var väl 20 år, inte ett barn? Men så pass kraftigt begåvningshandikappad att det nog inte var möjligt att lära honom saker som "lek inte med polisen".

Mycket möjligt. Men då ser man som förälder till att hålla koll på honom så att han inte spatserar ut hursomhelst.

Det var ju tidigare känt att han brukade rymma, men det var något man bara tog med en klackspark. Samtidigt som man framhöll att han mentalt befann sig på en tioårings nivå

En treåring håller man definitivt koll på så att han inte går ut själv, och om så sker så ÅTGÄRDAR man det problemet så att det inte händer igen.
Citera
2018-08-10, 21:59
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Ja. Och jag har även känt och klämt på så gott som alla pistolmodeller som finns registrerade i Sverige. En fullstor 1911 med monterad rekylbroms är väldigt lik Erics leksak. Jag är licensierad vapenkontrollant och jag hade inte på några meters avstånd kunnat avgöra om det var en leksak eller ett äkta vapen. Det tycker jag inte att man kan begära av poliser i ett stressat läge heller.

Tack för detta inlägg av dig.
Det är nog detta som är hela grundproblemet - ingen av de närvarande personerna kunde där och då med säkerhet utesluta att Eric var en person med ett äkta fungerade vapen.
Om personen inte släpper vapnet är det möjligt att han tänker skjuta. Det måste förhindras!

Nu var ju Erics ”vapen” antagligen mer av leksaksmodell och inköpt till den då femårige Eric i ett annat samhällsklimat.
Men ärligt talat förstår jag inte hur vissa föräldrar tänker ibland. Titta på bilderna i artikeln nedan med pappan och den autistiske 16-åringen, som sprang omkring i trakterna där vi har flest skjutningar i landet. Hur kan man våga sätta detta, i mina ögon väldigt naturtrogna, leksaksvapen i händerna på sitt barn?? Hur tänker man som förälder? Skulle pappan själv kunna gå in på en bank, buss eller flygplats med denna leksak?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLjbWO/polisen-beklagar-autistiske-eriks-brutna-arm-en-olycka

https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/4079626d-c90d-4a72-852b-3d2d0459d048?fit=crop&h=667&w=1000&7e230abd

https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/0e9da648-b87f-4bb7-9f89-8d9b0d86b7c6?fit=crop&h=667&w=1000&c1837bac
Senast redigerad av Solglittret 2018-08-10 kl. 22:47.
Citera
2018-08-10, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Självklart har föräldrarna ett ansvar, ville han leka tjuv/polis med leksaksvapen så får man göra det hemma med någon som har Downs. Men samtidigt så skulle jag själv känna igen en med Downs på 5 sekunder så polisen har ett ansvar här också. Tragiskt som satan men polisen och föräldrarna har ju ett ansvar här tycker jag. Samtidigt är det ju kanske inte helt lätt att uppfostra en med Downs, men om man känner till detta (som föräldrarna givetvis gjorde) så köper man väl kanske inte leksaksvapen heller...

5 sek kan var mer än tillräckligt för att hinna bli dödad om ev vapen är inblandade. Därför hade dessa poliser troligtvis inte 5 sekunder för att funder över detta. Dom såg nog bara en person som riktade ett vapen mot dom, och då agerade dom direkt, hade dom väntat och det hade varit ett riktigt vapen hade dom lätt kunnat bli dödade. Det är så det ofta går till i sådana här situationer.
Citera
2018-08-10, 22:13
Medlem
Ni som tycker att polisen taktik att omedelbart ingripa om man larmar om ett skjutvapen kan gärna titta på vad som hände vid skolattacken i Jokela 2007

I korthet så hände följande

11:40 skottlossning bryter ut på skolan. Polis larmas och eleverna låser in sig i klassrummet
11:55 Första polispatrullen anländer och blir beskjutna med två skott. Efter det så börjar gärningsmannen att skjuta ihjäl elever på skolan. Han han skjuta sammanlagt 8 stycken och 12 skadades
12:04 Insatsstyrkan anländer och man omringar skolan
12:04 Gärningsmannen skjuter sig själv i huvudet.

Observera att de flesta offren blev dödade efter att polisen hade anlänt till platsen.

Efter att svenska polisen studerade denna händelse och andra liknande så tog man fram taktiken att så fort som möjligt avbryta pågående dödligt våld.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Massakern_p%C3%A5_Jokela_skola
Citera
2018-08-10, 22:17
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
5 sek kan var mer än tillräckligt för att hinna bli dödad om ev vapen är inblandade. Därför hade dessa poliser troligtvis inte 5 sekunder för att funder över detta. Dom såg nog bara en person som riktade ett vapen mot dom, och då agerade dom direkt, hade dom väntat och det hade varit ett riktigt vapen hade dom lätt kunnat bli dödade. Det är så det ofta går till i sådana här situationer.

Men även om poliser idag har det bra mycket tuffare nu än för ex. 20 år sedan, så har vi exempelvis USA med en betydligt större benägenhet att faktiskt skjuta först och sedan lösa situationen. Men jag kan förstå dem betydligt mer. Där är vapen betydligt mer vanligare och i händerna på folk med mentala problem som man faktiskt inte ens kan se.

Vi befinner oss dock inte där ännu.

Sedan även om det hade varit ett riktigt vapen så hade inte en person med (efter sett bilderna på honom, uppenbar) Downs kunnat skjuta något fem meter framför dem. Finmotoriken finns inte riktigt där. Blir lite som att tro att man kan bli våldtagen av en man som är paralyserad och sitter i rullstol.

Detta skulle vara ganska uppenbart för vem som helst.
Jag undrar faktiskt om detta ens har hänt i USA? Barn har blivit skjutna med leksaksvapen det vet ja, men en med Downs undrar jag om ens i landet USA blivit skjuten av polisen (och dödat till råga på det).

Och har det inte ens i USA så måste man inse att något har gått riktigt snett, för där om något borde det vara 100 med Downs per 1 i Sverige som blivit dödade av någon polis för att det skulle bli någorlunda jämförbart.
Citera
2018-08-10, 22:22
Medlem
Citat:
Nej.

Har du vett att förstå det olämpliga i att gå omkring med vapenlikande föremål blir du inte skjuten. VAPNET är den avgörande faktorn till att killen blev skjuten, inte polisernas erfarenhet, eller att någon skitit på sig,man är inte rädd/feg för att man faktiskt försvarar sig, feg/mesig är snarare när man tvekar och inte försvarar sig som man skall för att någon skrikolle skall skrika på social medier. DET hade faktiskt varit ren skandal.

Med tanke på att ett vapen / vapenliknande föremål var inblandat har dom med största sannolikhet agerat rätt ja.

Du vann, det mest enfaldiga trådtrollet här.
Det var ju ett ständigt tuggande att poliserna
gjorde rätt, som pepprade en 150 cm lång kille med högst avvikande motorik full med dumdumkulor. Helt övertygad av att du har någon koppling till polisen. NEJ DE HAR INTE AGERAT RÄTT.
Citera
2018-08-10, 22:28
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Jag förstår inte riktigt vad du vill med detta inlägg. Detta var ju något som skedde efter attentatet på Drottninggatan.

Men att polisen beslutar att hans uppgift att avbryta pågående våld under denna situation är inte så konstigt. De visste ju inte om gärningsmannen var på fri fot och väntade med något vapen eller bomb. De visste ju inte heller om det skulle komma en annan våg av attentat vilket ju inte är ovanligt. Se bara på vad som hände i Paris 2015.

Jag vill påvisa att polisen agerar irrationellt , att de parkerar långt bort så de får springa till brottsplatsen med draget vapen, att de får uppgift om att gärningsmannen sprungit ner i tunnelbanan men sen hamnar ovanjord dragandes med en korvmoj, att de inte kommunicerar med varandra, att de springer fram och tillbaka med dragna vapen som yra höns och letar avvikande beteende och framförallt att de ignorerar brottsoffer som behöver omedelbar livräddande insats.

Apropå Frankrike, där skulle svenska polisen antagligen kunna lära sig något.
Franska polisen har patrullerat med automatkarbin i decennier men det känns också som att de har is i magen, pondus och inte provocerar autistiska barn för småsaker.
Här ska va läkare, socialsekreterare, korvgubbe och ibland rycka in som bödel numera.
Men USA är förebilden så hispiga snutar med hagelbössa och tazer är väl framtiden här också.
Citera
2018-08-10, 22:36
Bannlyst
Citat:
Men även om poliser idag har det bra mycket tuffare nu än för ex. 20 år sedan, så har vi exempelvis USA med en betydligt större benägenhet att faktiskt skjuta först och sedan lösa situationen. Men jag kan förstå dem betydligt mer. Där är vapen betydligt mer vanligare och i händerna på folk med mentala problem som man faktiskt inte ens kan se.

Vi befinner oss dock inte där ännu.

Sedan även om det hade varit ett riktigt vapen så hade inte en person med (efter sett bilderna på honom, uppenbar) Downs kunnat skjuta något fem meter framför dem. Finmotoriken finns inte riktigt där. Blir lite som att tro att man kan bli våldtagen av en man som är paralyserad och sitter i rullstol.

Detta skulle vara ganska uppenbart för vem som helst.
Jag undrar faktiskt om detta ens har hänt i USA? Barn har blivit skjutna med leksaksvapen det vet ja, men en med Downs undrar jag om ens i landet USA blivit skjuten av polisen (och dödat till råga på det).

Och har det inte ens i USA så måste man inse att något har gått riktigt snett, för där om något borde det vara 100 med Downs per 1 i Sverige som blivit dödade av någon polis för att det skulle bli någorlunda jämförbart.

Jo, fast det är ganska oväsentligt när det där och då uppstår en situation. Är vapen inblandat så är det inte alls säkert du har möjlighet att öht fundera över vapnets äkthet eller huruvida den som håller i det har downs eller inte. Dessutom kan rörelsemönstret ifrån en som har downs påminna lite grann om en påtänd missbrukares..

Även om en med downs säkerligen inte kan hantera ett vapen så är det inte samma sak som att avfyra det, då räcker det med att kunna hålla i och trycka av, och jo, du kan garanterat blir träffad även då på 5 m.

Att folk med leksaksvapen blivit skjutna har hänt ja.
Citera
2018-08-10, 22:43
Medlem
Citat:
I min värld i sådana fall har man ju inte mer IQ än en med Downs om jag skall vara helt ärlig.
Men visst folk reagerar väl annorlunda, om du hade pratat med någon med Downs så hade du troligen aldrig ens funderat på om det var "äkta" vapen eller ej, även om han/hon nu på något magiskt sätt hade fått tag i ett äkta vapen, med ammunition osv.

Mörkt ute och svårt att se? Som polis kan jag förstå om man inte chansar i en sån potentiellt farlig situation
Citera
2018-08-10, 22:50
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:

Citat:
Jo, fast det är ganska oväsentligt när det där och då uppstår en situation. Är vapen inblandat så är det inte alls säkert du har möjlighet att öht fundera över vapnets äkthet eller huruvida den som håller i det har downs eller inte. Dessutom kan rörelsemönstret ifrån en som har downs påminna lite grann om en påtänd missbrukares..

Men återigen vi lever inte i USA (eller Afrika), det är Sverige vi pratar om. Och även om det har blivit betydligt osäkrare idag än när jag lekte indian/cowboy med mina kompisar så är det inget riktigt försvar att det har blivit värre än vad det är i USA och skjuta innan man ens bedömt situation. Hade man bedömt den så hade som sagt vem som helst sett att det varit någon med Downs och högst troligt lekt med ett låtsasvapen...

Citat:
Även om en med downs säkerligen inte kan hantera ett vapen så är det inte samma sak som att avfyra det, då räcker det med att kunna hålla i och trycka av, och jo, du kan garanterat blir träffad även då på 5 m.

Men detta har ju troligen aldrig hänt i Sverige eller kanske ens i hela världen vad jag kan bedöma. Skall alltså poliser skjuta först och fråga senare? Vilket nästan inte ens händer ens i USA där även jag kan förstå hur var och varför dom gör det. Har vi alltså gått förbi USA och skjuter hellre först än sist?

Det är absolut en farlig utveckling, inte bara för allmänheten som sådan utan även för poliser skulle jag vilja påstå.

Citat:
Att folk med leksaksvapen blivit skjutna har hänt ja.

I USA händer det titt som tätt, men återigen där kan man ändå förstå varför.
Hur ofta händer i Sverige att folk dör av polisen när dom gått omkring (och viftat?) med leksaksvapen? har du någon statistisk där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in