Citat:
Ursprungligen postat av
aFvRenOndskA
Citat:
Jo, fast det är ganska oväsentligt när det där och då uppstår en situation. Är vapen inblandat så är det inte alls säkert du har möjlighet att öht fundera över vapnets äkthet eller huruvida den som håller i det har downs eller inte. Dessutom kan rörelsemönstret ifrån en som har downs påminna lite grann om en påtänd missbrukares..
Men återigen vi lever inte i USA (eller Afrika), det är Sverige vi pratar om. Och även om det har blivit betydligt osäkrare idag än när jag lekte indian/cowboy med mina kompisar så är det inget riktigt försvar att det har blivit värre än vad det är i USA och skjuta innan man ens bedömt situation. Hade man bedömt den så hade som sagt vem som helst sett att det varit någon med Downs och högst troligt lekt med ett låtsasvapen...
Citat:
Även om en med downs säkerligen inte kan hantera ett vapen så är det inte samma sak som att avfyra det, då räcker det med att kunna hålla i och trycka av, och jo, du kan garanterat blir träffad även då på 5 m.
Men detta har ju troligen aldrig hänt i Sverige eller kanske ens i hela världen vad jag kan bedöma. Skall alltså poliser skjuta först och fråga senare? Vilket nästan inte ens händer ens i USA där även jag kan förstå hur var och varför dom gör det. Har vi alltså gått förbi USA och skjuter hellre först än sist?
Det är absolut en farlig utveckling, inte bara för allmänheten som sådan utan även för poliser skulle jag vilja påstå.
Citat:
Att folk med leksaksvapen blivit skjutna har hänt ja.
I USA händer det titt som tätt, men återigen där kan man ändå förstå varför.
Hur ofta händer i Sverige att folk dör av polisen när dom gått omkring (och viftat?) med leksaksvapen? har du någon statistisk där?