2018-08-10, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown
det finns på boplats gbg 106 vanliga lgh att söka i göteborg

procentfördelningen på hur svenskar och invandrare får dessa är irrelevant

fördelningen till invandrare sker givetvis innan kön och de siffror du nämnde bevisade just det jag skrev

Som vanligt är du totalt lost, du har i princip aldrig rätt om något alls.

Allmännyttan förmedlar oftast mellan 3000-4000 bostäder per år.
2018-08-10, 17:05
Avslutad
Citat:
när flyttade de in i hr? försök att inte vara så pk, trams

Jag flyttade 2016 o pappa flyttar in i helgen faktiskt De andra har haft sina lägenheter en längre tid än så. Har förresten en kollega också kom jag på, skilde sig i vintras och flyttade in i hyresrätt nu i våras. Både blond och blåögd ...

Vad menar du med att jag ska sluta vara pk? Ärligt talat, jag fattar inte. Vilken verklighet lever du i? Det går utmärkt att få tag i hyreslägenheter, om det är vad du tror är så omöjligt för svenskar. Det byggs en hel del, som bekant.
2018-08-10, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Jag flyttade 2016 o pappa flyttar in i helgen faktiskt De andra har haft sina lägenheter en längre tid än så. Har förresten en kollega också kom jag på, skilde sig i vintras och flyttade in i hyresrätt nu i våras. Både blond och blåögd ...

Vad menar du med att jag ska sluta vara pk? Ärligt talat, jag fattar inte. Vilken verklighet lever du i? Det går utmärkt att få tag i hyreslägenheter, om det är vad du tror är så omöjligt för svenskar. Det byggs en hel del, som bekant.

Det är väl i Sverigedemokraternas alternativa Sverige antar jag Visst, man kan ju inte få en HR över dagen men så är det väl i alla svenska städer - man får ha lite planering och stå några år i kö såklart.
2018-08-10, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wille85
Stockholm är väl enda staden i Sverige där hyresrätt verkligen är ett bra alternativ till BR. (Om man ser till månadsutgiften, inte ser till senaste årens värdestegring såklart)

Stämmer det? Allmännyttan är en sak och den har bantats kraftigt och används i ökad usträckning till att stoppa in invandrare i. Att hyra i Sverige må kosta men vad kostar inte BR på hyfsat centrala lägen i städer som Sydney eller London?

Exempel:
https://www.domain.com.au/sale/sydney-nsw-2000/?bedrooms=1-any&excludeunderoffer=1&ssubs=1
2018-08-10, 18:38
Medlem
Turkiska liran "krashar" med -15% mot USD på en dag.

Domedagsprofetior för Turkiet. Total kollaps.

Men vänta nu, tappade inte SEK -30% mot EUR för några månader sedan?! Hoppsan.
2018-08-10, 18:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud

Du verkar inte vara så insatt i vad som sker i Turkiet nu om du jämför det som skedde i Sverige ett par månader sedan och det som sker i Turkiet.

I Turkiet tittar vi på en kris som kan bli värre än den Grekland mötte vilket kommer skapa en finansiell kris i EU om vi inte köper ut de.
2018-08-10, 20:16
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
du glömmer att massinvandring trycker ner inflationen, hade vi haft normal befolkningsökning hade vi haft rejält höjda löner och hög inflation och påföljande höga räntor.

massinvandring och inflation och räntor hänger ihop, det är inte det ena eller det andra.

hur förklarar du det ringa byggandet av hyresrätter sedan 1990 då det för varje dag blivit billigare att låna och bygga

klart att vi har en hr bubbla på samma sätt som en ränte bubbla

https://ekonomistas.files.wordpress.com/2013/11/nybyggnation.png

Hur spricker en HR-bubbla?
2018-08-10, 20:18
Medlem
Inte omöjligt att det tar ett halvår efter valet innan vi har en ny regering på plats. Så var det i Tyskland nyligen. Skulle bostadspriserna påverkas av det i så fall tro?
2018-08-10, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud

Nej, det gjorde den inte. Ca 10% tappade den. Och inte under en enda dag. Det tog ca 9 månader från 9,50 till 10,50.
Senast redigerad av Simmaellersjunk 2018-08-10 kl. 22:15.
2018-08-10, 22:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Befolkningen har ökat med drygt 10 % sedan 1995, det förklarar knappast varför bostadspriserna har ökat med ca 350 % under samma period. Titta på graferna nedan och jämför utvecklings av bostadspriser och reporäntan sedan 1995. Titta särskilt på vad som händer med bostadspriserna 2009 och 2011 och jämför detta sedan med utvecklingen av reporäntan, är detta en slump?
Bostadspriser:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Bostadspriser/
Reporäntan:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Styrrantan/
Läste du ens vad jag skrev?
Även jag tolkar kreditsituationen som bidragande orsak till rådande tillstånd.

Det ena utesluter inte det andra. Båda variablerna är del av samma verklighet.

Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Fast en prisökning och en bubbla är ju olika saker.
Båda innebär prisökning. Vänligen visa hur du skiljer dom åt.

Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Ifall vi enbart hade haft en befolkningsökning, men inte de billiga krediterna, så hade priserna säkert gått upp av den ökade efterfrågan. Men detta hade ju varit en reell efterfrågan, och jag ser inte varför priserna skulle krascha igen efter denna uppgång. Det är ju inte som att befolkningen kommer minska igen. De billiga krediternas framtid är dock mycket mer osäker, och om de försvinner kommer bostadspriserna absolut krascha.

Som jag ser det, befolkningsökning leder till ökad efterfrågan, och allt annat lika, ökade priser, men inte en prisbubbla. Detta är fullt normala marknadseffekter under normala förhållanden. Det abnormala i sammanhanget är minusränta som pushar priset för krediter långt under marknadsvärdet. Det är detta som skapar bubblor.
De samverkar.

Om vi inte hade haft befolkningsökning så hade vi inte haft ökad ekonomisk aktivitet samt ökad efterfrågan att bo inom givet geografiskt område.

Om vi inte haft billiga krediter så hade vi inte haft lättsam konsumtion/investering/slavlånekontraktering.

För att köp av bostäder ska fortgå så måste nya lån tas lägre ner i pyramiden. Detta möjliggör via dominoeffekt att 'gamla' bolåneslavar högre upp i pyramiden kan "köpa upp sig".

Nya lån tas givet det finns en efterfrågan på att bo. Exempel på efterfrågan: white flight, flippa pengar, hyra ut i andrahand, sociala ideal om självständighet, jobbmöjligheter (aka urbanisering) samt ekonomiskt 'rationellt' enligt egenintresse och sannolikhetsberäkning dvs grad av tro för ökade priser (psykologiskt).

Om inga nya låneslavar (nya lån) köper gamla lånefinansierade bostäder så spricker bubblan. Dvs om alla tänkbara låneslavar sitter på billiga kreditlån och inga nya låntagare lägre ner köper en bostäder så kan inte dominoeffekten att 'köpa upp sig', dvs köpa dyrare, fortgå. Således krävs befolkningsökning av människor som möjliggör nya lån. Dvs befolkningsökning är en nödvändig men icke-tillräcklig del i ett onödvändigt men tillräckligt villkor, = ett inus-villkor, för att en kreditbubbla ska uppstå.

Inse att bobubblan defacto handlar om en kreditbubbla. Det är kreditekonomin som sådan som avhandlas i denna tråd. Där kreditekonomin är en bubbelekonomi per definition enligt dess inneboende logik.

Vem som helst förstår att befolkningstillväxt inte är möjligt och/eller är normativt acceptabelt. Mångkulturens konsekvenser är inte längre acceptabelt hos gemene man.

Det är väll enbart alpha som accepterar rådande ordning. Hen skulle tom skicka sin unge till Zimbabwe om välfärden outsorcade dagis till Harare. "Privata företag har rätt att bestämma över mitt liv".
Fuck off till dessa överstatliga globalistfittor och slavägare till banksters.

Inse faktum att ni inte äger någonting utan ni är ägda av bankkomplexet som ni frivilligt betalar hyra till i form av ränta på ett lån som banken skapat ur tomma intet. Samtidigt som ni verkar för att förstöra Sverige och dess kvalitativa kultur i form av mer mångkulturellt kaos. Ni blir långsiktigt dubbelpippade i röven av horungar till slipsar och mångkulturellt kaos för era barn när ni säljer ut landet till alla att äta. För vadå? Upprätthålla bostadspriser i en planekonomi. LoL, get your shit together.
Senast redigerad av frasselito 2018-08-10 kl. 23:03.
2018-08-10, 23:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Nej, det gjorde den inte. Ca 10% tappade den. Och inte under en enda dag. Det tog ca 9 månader från 9,50 till 10,50.

Deras inhemska valuta, lira, föll 20% idag.
2018-08-10, 23:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Om du lyfter blicken och tittar på miljonprogramsbeståndet, så är det precis så som föregående skribent skrev. De är inte tillgängliga för infödda svenskar, jag skulle tippa på att 25% av göteborgs hyreslght ligger i områden som jag inte skulle trivas i?

Lustigt det där för när jag tipsar folk om lediga lägenheter så heter det alltid ”nää där vill jag inte bo. För mycket invandrare där”.

Hur ska ni ha det, sverigevänner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in