2018-08-10, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Det är svårt att dra slutsatser från så små ändringar på en så liten marknad som Uppsala.

Tittar man på Uppsala tätort på bostadspriserna.nu så ser man hur medelpriset per m2 går upp nu som det verkar göra inför varje terminsstart (förmodligen pga att studentlägenheter är mindre och ger högre m2pris), men inte i närheten av samma prisspik som föregående år vid 10 augusti.

Tittar man istället på "Kvadratmeterpris ytjusterat" så ser man inga terminsstartspikar alls ens historiskt. Däremot tycks priserna ha fallit sedan sommarens början ganska markant.

Tittar man på boyta så verkar det säljas ngt större lägenheter nu än det brukar göra runt 10 augusti, vilket gissningsvis skulle visa på att färre studentlägenheter köps av föräldrar i spekulationssyfte än vanligt?

Jag var lite otydlig först, jag tänkte mer på antalet avslut snarare än kvadratmeterpriset. Jag hade förväntat mig att antalet avslut skulle öka nu i augusti jämfört med juli, vilket det brukar göra. Men med den takten som har varit hittills i augusti så blir det ungefär 35 sålda lägenheter på hela månaden vilket är rätt mycket lägre än juli, då det såldes 51 lägenheter. Booli har väl inte med nyproduktion så det skulle ju kunna förklara en del.
Kollar man i juni, maj och april så är det ju lika många försäljningar som i juli eller mer.
2018-08-10, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GolareMedPolare
Jag var lite otydlig först, jag tänkte mer på antalet avslut snarare än kvadratmeterpriset. Jag hade förväntat mig att antalet avslut skulle öka nu i augusti jämfört med juli, vilket det brukar göra. Men med den takten som har varit hittills i augusti så blir det ungefär 35 sålda lägenheter på hela månaden vilket är rätt mycket lägre än juli, då det såldes 51 lägenheter. Booli har väl inte med nyproduktion så det skulle ju kunna förklara en del.
Kollar man i juni, maj och april så är det ju lika många försäljningar som i juli eller mer.

Ok. Känns som att mycket av variationen kan bero på slump när det rör sig om så få avslut?

Något som däremot talar för din teori om att ngt är "konstigt" kan man få genom att kolla på antal avslut i hela landet över 28 dagars medelvärde (för att få med ett jämnt antal fredagar).

Den 10e augusti verkar vara runt brytpunkten +- ngn dag för när sommartorkan upphör på bostadsmarknaden med 28 dagars släpande medelvärde, så inom en vecka eller något kan vi nog utläsa om omsättningen minskar eller inte.

Med tanke på rusningen som verkar ha varit under hösten och mellan nyår och mars (högre än normalt) så kan vi nog vänta oss en otypisk omsättning nu under hösten då det borde vara lägre efterfrågan än vanligt men möjligtvis högre utbud än vanligt.
2018-08-10, 15:40
Medlem
den långsiktiga trenden är att folk väljer bort småhus och väljer istället lägenheter.

https://prognoscentret-web.s3.amazonaws.com/uploads/2016/06/Svenskt-bostadsbyggande-2009-2016.wmf_-1.gif

Citat:
(2013) Fördelat efter upplåtelseform fanns det (exklusive specialbostäder) totalt cirka 4 411 340 lägenheter, varav 1553 090 lägenheter i hyresrätt, 1 021 250 lägenheter i bostadsrätt, 1 834 600 lägenheter i äganderätt. Det saknas uppgifter för 2 390 lägenheter. Drygt 90 procent av lägenheterna i småhus är äganderätt (1 834 140 lägenheter). Av lägenheterna i flerbostadshus är 60 procent hyresrätt (1 399 900 lägenheter) och nästan 40 procent bostadsrätt (930 830 lägenheter).

tittar vi på hyreslägenheter så är de inte längre tillgängliga för svenskar, var så god att förneka detta bäst ni vill.

det ger en förbannad skjuts mot bostadsrätter, vi pratar om miljoner bostäder som inte är tillgängliga längre. hur svårt ska det vara att få in...

ja, räntan är den största faktorn men detta är ingen liten faktor det heller.

slutsats...

priserna på br kan kollapsa på minst två sätt
- höjd ränta
- avreglerad hyresmarknad
Senast redigerad av flushdown 2018-08-10 kl. 16:15.
2018-08-10, 15:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown
den långsiktiga trenden är att folk väljer bort småhus och väljer istället lägenheter.

tittar vi på hyreslägenheter så är de inte längre tillgängliga för svenskar, var så god att förneka detta bäst ni vill.

det ger en förbannad skjuts mot bostadsrätter, vi pratar om miljoner bostäder som inte är tillgängliga längre. hur svårt ska det vara att få in...

slutsats...

priserna på br kan kollapsa på två sätt
- höjd ränta

Jag är svensk och bor i hyresrätt... min mamma är svensk och bor i hyresrätt, likaså bor min pappa i hyresrätt och två av mina bästa kompisar. Svenskar allihop. Vad menar du?
2018-08-10, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Befolkningen har ökat med drygt 10 % sedan 1995, det förklarar knappast varför bostadspriserna har ökat med ca 350 % under samma period. Titta på graferna nedan och jämför utvecklings av bostadspriser och reporäntan sedan 1995. Titta särskilt på vad som händer med bostadspriserna 2009 och 2011 och jämför detta sedan med utvecklingen av reporäntan, är detta en slump?
Bostadspriser:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Bostadspriser/
Reporäntan:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Styrrantan/

du glömmer att massinvandring trycker ner inflationen, hade vi haft normal befolkningsökning hade vi haft rejält höjda löner och hög inflation och påföljande höga räntor.

massinvandring och inflation och räntor hänger ihop, det är inte det ena eller det andra.

hur förklarar du det ringa byggandet av hyresrätter sedan 1990 då det för varje dag blivit billigare att låna och bygga

klart att vi har en hr bubbla på samma sätt som en ränte bubbla

https://ekonomistas.files.wordpress.com/2013/11/nybyggnation.png
Senast redigerad av flushdown 2018-08-10 kl. 16:09.
2018-08-10, 16:12
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Jag är svensk och bor i hyresrätt... min mamma är svensk och bor i hyresrätt, likaså bor min pappa i hyresrätt och två av mina bästa kompisar. Svenskar allihop. Vad menar du?

Om du lyfter blicken och tittar på miljonprogramsbeståndet, så är det precis så som föregående skribent skrev. De är inte tillgängliga för infödda svenskar, jag skulle tippa på att 25% av göteborgs hyreslght ligger i områden som jag inte skulle trivas i?
2018-08-10, 16:16
Medlem
930 nya objekt i Stockholms län bara idag. Totalt finns det cirka 7000 objekt ute. Ganska tydligt att det är gamla annonser som återigen lagts upp efter misslyckad försäljning tidigare. Tror siffran kommer att öka drastiskt nu när semesterperioden närmar sig sitt slut.
2018-08-10, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncapitano
930 nya objekt i Stockholms län bara idag. Totalt finns det cirka 7000 objekt ute. Ganska tydligt att det är gamla annonser som återigen lagts upp efter misslyckad försäljning tidigare. Tror siffran kommer att öka drastiskt nu när semesterperioden närmar sig sitt slut.
10 augusti är en brytpunkt för när omsättningen (antal sålda objekt) brukar börjar gå upp igen med drygt en månads glidande medelvärde på omsättningen.

Så egentligen innebär det att "sommartorkan" med minst volym vänder runt den 25 juli, då halva perioden på 30 dagars glidande medelvärde är 15, men att man märker det först 15 dagar senare.

Snart kommer vi ser hur detta påverkar priserna. Det bör vara en hel del objekt som säljs av nu de kommande veckorna som las ut under sommaren. Jag misstänker att de objekt som bara ligger och skräpar på Hemnet kommer att krängas när de märker att omsättningen ökar men deras objekt inte blir sålda och att priserna därefter rasar.
2018-08-10, 16:51
Medlem
I min stad Falun håller ettorna priset väldigt bra! Tror det är värre med 3: or och 4: or.
2018-08-10, 16:52
Medlem
Citat:

Hyresrätter är givetvis tillgängligt för svenskar. Den överväldigande majoriteten, även hos allmännyttan, förmedlas nämligen genom vanliga kösystem.

Om vi tar allmännyttan i GBG som ett exempel, så avsattes 2016 22,6 % av de förmedlade lägenheterna till fastighetskontoret, resterande förmedlades via kösystemet på boplats.

Av de lägenheter fastighetskontoret fick förmedlat till sig var användningen likt nedan

46,6 % socialt utsatta människor

27,7 % barnfamiljer utan eget fast boende

25 % till nyanlända invandrare

2017 avsattes 32,6 % av de förmedlade lägenheterna till fastighetskontoret, användningen av dessa var likt nedan

40 % socialt utsatta människor

18,3 % till barnfamiljer utan eget fast boende

41,6 % till nyanlända invandrare

Individer med utländsk bakgrund men som är födda här, eller som bott i landet länge har samma villkor som övriga befolkningen att förhålla sig till, dvs inga special köer.

De privata värdarna har givetvis inte samma typ av "samhällskontrakt", eller "ansvar" som de allmännyttiga bolagen, även om många avsätter en (väldigt)liten andel till den här typen av hyresgäster.

Det område där allmännyttan är överlägset störst, sett till ägarandel av det totala bostadsbeståndet, är Haga. Där äger dom över 80 % av bostäderna, totalt sett äger dom 26,3 % av bostäderna i kommunen.
2018-08-10, 16:59
Medlem
Citat:

https://prognoscentret-web.s3.amazonaws.com/uploads/2016/06/Svenskt-bostadsbyggande-2009-2016.wmf_-1.gif

slutsats...

priserna på br kan kollapsa på minst två sätt
- höjd ränta

Hela min sambos familj bor i hyresrätter i Sumpan och Solna, de har stått i kö sen man fick (ca när de var 15 år) och när de ville flytta hemifrån fick de efter lite kämpande ettor. Sen nu när de ville byta upp sig till 3a så finns det internkö för byten inom hyresvärden. Tog några månader så fick hon en 3a, 6000kr/mån. Stockholm är väl enda staden i Sverige där hyresrätt verkligen är ett bra alternativ till BR. (Om man ser till månadsutgiften, inte ser till senaste årens värdestegring såklart)
Senast redigerad av wille85 2018-08-10 kl. 17:03.
2018-08-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Hyresrätter är givetvis tillgängligt för svenskar. Den överväldigande majoriteten, även hos allmännyttan, förmedlas nämligen genom vanliga kösystem.

Om vi tar allmännyttan i GBG som ett exempel, så avsattes 2016 22,6 % av de förmedlade lägenheterna till fastighetskontoret, resterande förmedlades via kösystemet på boplats.

Av de lägenheter fastighetskontoret fick förmedlat till sig var användningen likt nedan

46,6 % socialt utsatta människor

27,7 % barnfamiljer utan eget fast boende

25 % till nyanlända invandrare

2017 avsattes 32,6 % av de förmedlade lägenheterna till fastighetskontoret, användningen av dessa var likt nedan

40 % socialt utsatta människor

18,3 % till barnfamiljer utan eget fast boende

41,6 % till nyanlända invandrare

Individer med utländsk bakgrund men som är födda här, eller som bott i landet länge har samma villkor som övriga befolkningen att förhålla sig till, dvs inga special köer.

De privata värdarna har givetvis inte samma typ av "samhällskontrakt", eller "ansvar" som de allmännyttiga bolagen, även om många avsätter en (väldigt)liten andel till den här typen av hyresgäster.

Det område där allmännyttan är överlägset störst, sett till ägarandel av det totala bostadsbeståndet, är Haga. Där äger dom över 80 % av bostäderna, totalt sett äger dom 26,3 % av bostäderna i kommunen.

det finns på boplats gbg 106 vanliga lgh att söka i göteborg

procentfördelningen på hur svenskar och invandrare får dessa är irrelevant

fördelningen till invandrare sker givetvis innan kön och de siffror du nämnde bevisade just det jag skrev

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in