Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-08-10, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det är inte bara massmördaren Rakhmat Akilov som åkt på välförtjänt spö (även om jag inte anser fysiskt våld som metod vara den högsta formen i försök till konfliktlösning), utan även Peter Madsen tycks ha fått slag mot ansiktet där han sitter på danskt livstidsstraff.
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qnBbgm/peter-madsen-misshandlad-i-fangelset

Idag är det ett år sedan Kim Wall följde med Madsen för att göra ett reportage, men istället blev mördad av honom, en sexualsadist av värsta sort.
Vidriga män, både Akilov och Madsen.

PS: Tråkigt att tråden från visst håll fått inslag av hånfullhet mot en postare som mer än många andra har tillfört den nytt blod och hos åtminstone mig gett en gnutta mer framtidstro vad gäller att få hela Nujen-packet dragna inför domstol.

'zurfarn' har sagt det jag ville säga. Tack!

Brottslingar delas in i olika kategorier, där samhället har beredskap för våldsbrottslingar. Kanske för att den brottsligheten är konkret. Det finns en pedagogik när en brottsling som Madsen blir dömd, där alla och envar förstår vilken sexualmördare det rör sig om.

Den ekonomiska brottsligheten är inte lika konkret, eftersom ingen skadas eller dör direkt. Ofta blir det inga fysiska skador där tredje man drabbas. Det som kan inträffa är arbetsolyckor på svartbyggen hos dessa kriminella arbetsgivare. Olyckor som inte anmäls.

Det som konkretiseras i fall som detta är hur illa det kan gå när folk som klanen Nujen vet att landets regler och lagar är till för andra än de själva. Just för att de är kurder, komiska, politiskt korrekta, advokater och allt samhället för tillfället vurmar för.

Denna rättsskandal belyser att vissa yrkesgrupper har skydd av egna skrån. Detta gäller särskilt om man är jurist, kurd-kvinna, invandrartjej, och dessutom blivit medlem av advokatsamfundet. Då åtnjuter man skydd av utomrättsliga krafter som laborerar parallellt med den gängse rättsordningen.

Nu är en del folk chockade, men detta var inget nytt, annat än att nu vet vi att även samröre med terrorister och massmördare ger kollegialt skydd. I ett samfund där kollegor utreder kollegor.

Denna vansinniga utomrättsliga rättsordning för advokater, bekräftas av advokatsamfundet när de inte ser fel i Debbie Nujens agerande som klanadvokat. När Ann Ramberg framför att advokatsamfundet inte ser felen, osedligheten och brottsligheten i Debbie Nujens agerande, bekräftar hon att advokatyrket är ett skydd för advokater som håller på med ekonomisk brottslighet.

Hanterande av ärendet Debbie Nujen skedde rutinmässigt, med advokatsamfundets trovärdighet i potten. Med en makalös fräckhet och förakt för den rättsordning advokater livnär sig på.

Ann Ramberg borde av ren självbevarelsedrift gjort ett undantag från den rättsröta hon i vanliga fall driver, just i detta fall, eftersom det handlar om omfattande ekonomisk brottslighet inom bygg och entreprenad, där till och med en terrorist stod på lönelistan. En bransch som omsätter belopp, där varje kontroll ger enorma skatteintäkter. Som lekman kan jag mellan tummen och pekfingret räkna till att klanens förtjänster på svartbyggen är uppe i flera miljoner. Skatteintäkter som är statens, ännu inte preskriberade fordringar om de börjar göra sitt jobb på Ekobrottsmyndigheten. Det är stora pengar i byggen där ROT avdrag är en piss i Mississippi och därför har klanen inte tyckt dessa avdrag var värda att ens utnyttja.

Från en förfallen skola på Gotland till ett litet boutiquehotell, är inget klanens grabbar gjort själva på sin fritid. Klanen kommer undan med uppenbara lögner, eftersom lögnen gynnar flera olika intressen. Det visar bara hur illa det är ställt i Sverige med rättssäkerheten.

En förklaring till varför folk röstar på det Anne Ramberg kallar för brunråttor, är enligt min uppfattning, just för att göra rent hus med olika fenomen som nu avslöjas när olika myndigheter, institutioner, samfund, verk m.m. struntar i lagar och regler. Där vi ser att beslut från advokatsamfundet ger advokater rättslig immunitet oavsett vilken skada eller brott det rör sig om.

Akilov vistades i Sverige trots utvisningsbeslut och fick pengar och logi av folk som Nujens. Ett kausualsamband man inte kan bortse ifrån om man är jurist!

Akilov och annan svart arbetskraft ingick i ett upplägg av skattefiffel och penningtvätt, där det handlade om att fastigheter i gott skick är mer värda än fastigheter i dåligt skick. Ju mindre utgifter på skatter och avgifter desto mer vinst. En sak vilken idiot som helst fattar. Eller?
Citera
2018-08-10, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Det var alls inte min avsikt att vara nedlåtande mot pensionärer. Min tanke var att det redan bland aktivt yrkesfolk inom rättsapparaten borde finnas sådana med rättspatos som internt höjt rösten och ifrågasatt varför inget görs. Att då en pensionär skriver ett privat brev till en blivande JK tror jag inte ändrar på myndigheternas agerande.

Vi får som sagt se vad som händer, möjligtvis kan ett maktskifte ändra på sakernas tillstånd, eller så fortsätter myndigheterna på den inslagna vägen och agerar som en stat i staten trots påstötningar från våra folkvalda politiker.

Pensionerade jurister, åklagare, kriminologer är en resurs för de medborgare som efterfrågar rättssäkerhet och kritisk granskning av olika fenomen inom rättsväsendet och myndighets Sverige. När en person är pensionär är denne inte längre ekonomisk beroende, samt att tiden räcker till.

Media struntar i de frågor vi diskuterar i denna tråd. I en fungerande demokrati borde det varit löpsedlar och ingående gräv om klanens svartbyggen och samröre med olika skuggvarelser.

Repressalierna är enorma för de yrkesaktiva som kritiserar rättsväsendet eller dess tjänare. I Sverige ändrar man inte på lagar, eller implementerar likhet inför lagen, utan ger visselblåsare tillfällig immunitet genom lex Sara och dylika rättsliga oskick. Just för att repressalier är institutionaliserat.

Allt handlar om en förljugen bild av Sverige som inte existerar, men en bild som ska skyddas till varje pris. Där verkligheten drabbat befolkningen med all kraft.

Jag ser brunråttornas framfart inom politiken som en direkt följd av att ingen tar ansvar för sina gärningar inom myndighets Sverige, eller för de politiska beslut som drabbat oss medborgare genom vårdslös politik. Ingen tar ansvar för utvecklingen eller vill vidkännas sin delaktighet i den.

Det är antagligen rädsla för det egna skinnet som är orsaken till avståndstagandet till SD och ca 20% av väljarkåren. Ansvar ska undvikas till varje pris. Hi. Hi.
Citera
2018-08-10, 13:22
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Allt handlar om en förljugen bild av Sverige som inte existerar, men en bild som ska skyddas till varje pris. Där verkligheten drabbat befolkningen med all kraft.

Precis allt i Sverige kan reduceras till PR-problem i politikernas ögon. Allt som ger ryggdunkningar i Bryssel är per automatik bra – allt som inte gör det är dåligt. Medan utdelarna av dessa ryggdunkningar säkerligen skrattar åt oss bakom ryggen många gånger. Ett ängsligt land är ett lättmanipulerat land.

På Özz Nujens Wikipedia-sida finns det inte ett spår av denna affär. Men om man tittar på redigeringshistoriken ser man att många har försökt med sansade omnämnanden av Uppdrag Gransknings intervju. Men alla ändringar rullas omedelbart tillbaka av Wikipedias administratörer. En av dessa censuråtgärder har i nuläget över 800 nedåtröster av Wikipedias fotfolk. Det är alltså de svenska administratörerna som tar på sig att skydda Özz.

Svenska Wikipedias politisering illustreras ytterligare av att den engelska Wikipedia-sidan "List of grenade attacks in Sweden" inte ens existerar på svenska Wikipedia. Den anses tydligen inte intressant av de svenska administratörerna. Där kan man bland annat läsa godbitar som:

Citat:
According to Swedish police, the use of hand grenades in crime is unprecedented in all comparable European and non-European countries, and the only countries with similar characteristics are those with warlike conditions, such as Mexico with the ongoing drug war. One study suggests Sweden had four to five times as many fatal shootings per capita as Norway and Germany from 2008-2014. Many such attacks are related to organised crime and extortion of restaurants and businesses. Far-right political activists spreading anti-immigrant sentiments have attributed the rise in grenade attacks and crime with the migrant crisis, a claim that has been disputed.

Paulina Neuding of The Spectator wrote that Swedish officials have failed to effectively address the problem: "it’s still hard for Swedish authorities to be frank about what’s going on. It’s widely known that gang members are mainly first- and second-generation immigrants...and yet politicians, in government and opposition, seem particularly concerned that violence in immigrant suburbs is a PR problem, a threat to the image of Sweden.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_grenade_attacks_in_Sweden
Citera
2018-08-10, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Min sammanställning av Nujen-Akilovärendet kommer tids nog att publiceras på nätet. Det är ju ingen brådska, preskriptionstiden för de aktuella ekonomiska brotten är minst fem år. Under tiden får alla inblandade möjlighet att göra bort sig ytterligare. Ett skäl till att jag vill vara anonym är just de hot som jag, men kanske framför allt min familj, skulle kunna utsättas för av den stora grupp kurder som sympatiserar med Nujen-familjen.

Jag vill tacka dig för fenomenala inlägg i denna diskussion, där du främst bidragit med struktur.

Hot och repressalier är det vi alla har att leva med i dagens Sverige. Att de väsentliga debatterna sker anonymt av olika orsaker som du nämner, visar att vi alla lever i otrygghet.

Det som gör mig häpen är alla dessa personer som tror att de fortfarande kan röra sig fritt på gator och torg utan risk. Eller att de kan gå ensamma i skogen och plocka bär, eller lämna sina hem under semestern, utan allt större risker.

Ännu värre är de jurister som raljerar över kausaliteten, typ om sambandet mellan Akilovs vistelse i Sverige och de 5 personer som mördades av honom. Det finns en orsak och verkan, där Akilovs försörjning gav honom möjlighet att vara i Sverige, besöka sin advokat, kapa en lastbil och sen mörda.
Citera
2018-08-10, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag vill tacka dig för fenomenala inlägg i denna diskussion, där du främst bidragit med struktur.

Hot och repressalier är det vi alla har att leva med i dagens Sverige. Att de väsentliga debatterna sker anonymt av olika orsaker som du nämner, visar att vi alla lever i otrygghet.

Det som gör mig häpen är alla dessa personer som tror att de fortfarande kan röra sig fritt på gator och torg utan risk. Eller att de kan gå ensamma i skogen och plocka bär, eller lämna sina hem under semestern, utan allt större risker.

Ännu värre är de jurister som raljerar över kausaliteten, typ om sambandet mellan Akilovs vistelse i Sverige och de 5 personer som mördades av honom. Det finns en orsak och verkan, där Akilovs försörjning gav honom möjlighet att vara i Sverige, besöka sin advokat, kapa en lastbil och sen mörda.

Jag tror inte att min generations jurister skulle raljera över detta samband. Och de yngre jurister som har formulerat bestämmelserna i den nya lagstiftningen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism tror jag inte heller raljerar om sambandet. Understödjer man en terrorist ekonomiskt inför ett terroristbrott riskerar man idag att själv bli lagförd.

Min sammanställning av Nujen-Akilovärendet har i första hand syftet att få Advokatsamfundets beslut i disciplinärendet mot Debbie Nujen upphävt. Min huvudargumentation är att disciplinnämnden medvetet har missletts av Debbie Nujen. Hon har i sina yttranden gett sken av att ärendet bara handlar om ett litet renoverings- och målningsarbete på en gammal skola, som inköpts med syftet att bli en "utmärkt samlingsplats för hela släkten". Men så förhåller det sig bevisligen inte. I själva verket har Debbie och Özz Nujen mellan åren 2012 och 2015 köpt in tre renoveringsfastigheter för ett sammanlagt belopp om 4,82 miljoner kronor. De har på några få år förädlat dem för en kostnad i samma storleksordning - förutsatt att gällande lagar och föreskrifter på området följts. Alla tre fastigheterna inköptes ursprungligen för att hysa asylsökande ungdomar men har nu istället lagts ut på HomeAways hemsida för uthyrning (veckohyran för samtliga objekt motsvarar mer än 45 000 kronor).
Senast redigerad av medianox 2018-08-10 kl. 14:40.
Citera
2018-08-10, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordLancaster
Precis allt i Sverige kan reduceras till PR-problem i politikernas ögon. Allt som ger ryggdunkningar i Bryssel är per automatik bra – allt som inte gör det är dåligt. Medan utdelarna av dessa ryggdunkningar säkerligen skrattar åt oss bakom ryggen många gånger. Ett ängsligt land är ett lättmanipulerat land.

På Özz Nujens Wikipedia-sida finns det inte ett spår av denna affär. Men om man tittar på redigeringshistoriken ser man att många har försökt med sansade omnämnanden av Uppdrag Gransknings intervju. Men alla ändringar rullas omedelbart tillbaka av Wikipedias administratörer. En av dessa censuråtgärder har i nuläget över 800 nedåtröster av Wikipedias fotfolk. Det är alltså de svenska administratörerna som tar på sig att skydda Özz.

Svenska Wikipedias politisering illustreras ytterligare av att den engelska Wikipedia-sidan "List of grenade attacks in Sweden" inte ens existerar på svenska Wikipedia. Den anses tydligen inte intressant av de svenska administratörerna. Där kan man bland annat läsa godbitar som:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_grenade_attacks_in_Sweden

Det pågår alltså en högst medveten och systematisk "tvättning" av varumärket 'Özz Nujen' på Wikipedia?!

Jag ser detta som synnerligen allvarligt och som ett försök till manipulerande av svenska folket. Det svenska folket skall inte få hitta nåt besvärande gällande sin lille, välintegrerade(not!), kurdiske komiker Özz Nujen, så är det väl antagligen tänkt?

Alltmedan div svensk media inför valet gått ihop för att "faktagranska" olika artiklar och telegram etc, för att försöka kontrollera sanningshalten. Än en gång kan vi lära oss, att det som INTE skrivs kan vara minst lika avslöjande som det som publiceras.
Hade DN, SvD, SR och SVT verkligen velat hjälpa svenska folket till ökad kunskap, kunde de enkelt ha börjat med exemplet Nujen-Akilov. Alla i Sverige känner till Akilov. Inte riktigt alla känner till kopplingen Nujen-Akilov. Det är illa!

Källa om granskningen: https://www.medievarlden.se/2018/01/54327/amp/#referrer=https://www.google.com&amp_tf=Fr%C3%A5n%20%251%24s
Citera
2018-08-10, 14:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det pågår alltså en högst medveten och systematisk "tvättning" av varumärket 'Özz Nujen' på Wikipedia?!
Kollar man historiken på Soran Ismails sida så är det exakt samma mönster av hundratals inlägg som direkt plockas bort.

Den svenska delen av Wikipedia är helt enkelt inte pålitlig så fort det gäller händelser & personer som är PK-känsliga.
Citera
2018-08-10, 15:06
Medlem
Jag hade inte tänkt skriva något mer på FB men vill ändå förklara varför jag valt att inte lägga ut min sammanställning här. I stort sett alla fakta i målet finns ju redan att inhämta här i tråden. Man kan dock inte förutsätta att en nyutnämnd justitiekansler inhämtar information från ett ställe som detta. Därför skickar jag henne istället ett privat brev där jag formulerat om vad jag själv här har inhämtat. Det är i min ålder inte särskilt passande att publicera privata brev på nätet. Men skulle ingenting hända i Nujen-Akilovärendet, är jag beredd att publicera brevet i sin helhet anonymt på nätet efter valet i september.

Avslutningsvis så har vad jag kan se ingen kunnat förklara varför kommunen (Region Gotland) hade så stora driftskostnader för de två byggnaderna i Tingstäde innan Özz och Debbie Nujen köpte dem. Så här står det ordagrant i byggnadsnämndens protokoll § 166 den 28 maj 2015: "De ekonomiska konsekvenserna innebär minskade årliga driftskostnader på 700 000 kronor för skolan och 156 000 kronor för Gazeliegården, samt en intäkt från försäljningen på 3,16 miljoner kronor efter avdrag för nödvändiga åtgärder."
Citera
2018-08-10, 15:54
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Avslutningsvis så har vad jag kan se ingen kunnat förklara varför kommunen (Region Gotland) hade så stora driftskostnader för de två byggnaderna i Tingstäde innan Özz och Debbie Nujen köpte dem. Så här står det ordagrant i byggnadsnämndens protokoll § 166 den 28 maj 2015: "De ekonomiska konsekvenserna innebär minskade årliga driftskostnader på 700 000 kronor för skolan och 156 000 kronor för Gazeliegården, samt en intäkt från försäljningen på 3,16 miljoner kronor efter avdrag för nödvändiga åtgärder."

Intressant att regionen i sitt beslut skrev 790 000 och inte 700 000 för skolan. Ytterligare myndighetsfrisering av siffrorna? Eller råkade du bara skriva fel (lätt hänt)?

(FB) Familjen Nujens penningtransaktioner med Rakhmat Akilov (utbrutet)
Citera
2018-08-10, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordLancaster
Intressant att regionen i sitt beslut skrev 790 000 och inte 700 000 för skolan. Ytterligare myndighetsfrisering av siffrorna? Eller råkade du bara skriva fel (lätt hänt)?

(FB) Familjen Nujens penningtransaktioner med Rakhmat Akilov (utbrutet)

Förlåt det blev fel igen., 790 000 kronor skall det vara och det är regionstyrelsens protokoll, inte byggnadsnämndens. Jag slog inte upp det utan skrev utifrån mina anteckningar. Nästan en miljon kronor om året i driftskostnader för en sedan flera år nedlagd skola är litet svårt att förstå även för en luttrad gotlänning.
Senast redigerad av medianox 2018-08-10 kl. 17:06.
Citera
2018-08-10, 16:32
Medlem
CapsLock99s avatar
Citat:
Jag hade inte tänkt skriva något mer på FB men vill ändå förklara varför jag valt att inte lägga ut min sammanställning här. I stort sett alla fakta i målet finns ju redan att inhämta här i tråden. Man kan dock inte förutsätta att en nyutnämnd justitiekansler inhämtar information från ett ställe som detta. Därför skickar jag henne istället ett privat brev där jag formulerat om vad jag själv här har inhämtat. Det är i min ålder inte särskilt passande att publicera privata brev på nätet. Men skulle ingenting hända i Nujen-Akilovärendet, är jag beredd att publicera brevet i sin helhet anonymt på nätet efter valet i september.

Står husen tomma innan försäljning är omkostnaderna hyffsat ringa.

1.) Värme. Kan man kolla om de haft tillgång till bergvärme eller ej, med denna kunskap och min temperatur för att inte skada Bygnaderna kan värmekostnad räknas ut för de 600kvm.

2.) Fastighetsskötare. Omkostnader för en sådan med ett par ronderingar per månad kostar ca 3000:-/mån

3.) Underhåll. Räknat på att man lappar de ev problem som uppstår kan man här kanske räkna 25-50.000:-/år

Dessa kostnader bör utan bergvärme därmed.totalt ligga kring 200.000:-/år för alla fastigheterna, kallhyra.

...Om Region Gotland hissat driftkostnader vid försäljningen, samt som jag tolkar det ev lagt in renoveringar dessförinnan (för att påvisa de höga driftkostnaderna) samt gjort avdrag för ytterliggare kostnader vid erhållandet av köpeskillingen, kan det funnits någon inom Region Gotland som drivit detta på ett för ägarna - skattebetalarna negativt sätt och har denne samröre med Nujens eller är det endast en utomordentligt dålig affär?

Intressant blir det att se valutfallet på Gotland och om S,V och MP tvingas släppa makten..
Citera
2018-08-10, 16:43
Medlem
Citat:

Det borde gå att begära ut underlagen från Gotlands Kommun som förklarar driftskostnaderna i form av fakturakopior för skolan och för gården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in