Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-12-06, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Jag tror det är ett försök att just vända på begreppen a la Orwell... "det är Özz som är Sverigevän, inte de rasister som har missbrukat begreppet"
Tror jag med:
“It's a beautiful thing, the destruction of words.”
― George Orwell, 1984
Citera
2018-12-06, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
https://sv.wikipedia.org/wiki/Annika_Billstr%C3%B6m

Jodå. Och vad bevisar detta ? Numera kan även f d s-politiker (v kan inte) gå till tjänster
inom Näringslivet.

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Du frågade om jag brydde mig om fakta - och du fick ett svar. När du frågar mig vad detta faktum "bevisar" har jag inget bra svar - för jag förstår inte vad du menar.
Men om ett stort företag som Veidekke i Norge vill etablera sig som ett stort bygg- och fastighetsbolag även i Sverige skulle paret Weiss-Billström med sina försänkningar inom politiken och den offentliga (upphandlings-) sektorn vara idealiska att "rekrytera" -ungefär på samma sätt som främmande makt bedömer värdet av att rekrytera spioner inom olika organisationer. Att bygg- och fastighetsbranschen i Sverige gärna skulle se Lennart Weiss som ny bostadsminister är mycket begripligt, men säkert inte så väldigt lyckat med tanke på att den bostadspolitik han företräder bara handlar om mer pengar till dem som redan har mycket av den varan och ännu mindre till dem som redan har litet av den varan. Se Passepartouts inlägg ovan så förstår du nog vad jag menar. Hyresgäströrelsen i Sverige står nu inför den stora uppgiften att göra marknadsekonomi av hyresregleringen och där kanske Billström kan vara till hjälp.
Senast redigerad av medianox 2018-12-06 kl. 14:44.
Citera
2018-12-06, 14:45
Medlem
Jag ber om ursäkt om denna post är lite rörig. Jag har samlat lite fakta om Lennart Weiss. Jag hinner inte sortera och skriva en längre sammanfattning, men någon annan kanske vill gå vidare med detta.

En allmän reflexion från min sida efter att ha försökt sätt mig in i saken, är att Weiss och hans agenda verkar stå i tydlig opposition till regler och kontroll av byggbranschen. Som så många sossepampar rider han på två hästar. Han representerar byggbranschen som vill tjäna stålar på mer (privat) byggande, samtidigt som han vill framstå som förvaltare av socialdemokratiska ideal om folkets väl, som lustigt nog i detta fall innebär att skrota allmännyttan och gå över till en privatägd bostadsmarknad.

Lennart Weiss
En sammanfattning:

Utpekas som kandidat till posten som bostadsminister. Leder "expertgrupp" utsedd av Socialdemokraternas ledning för att ta fram en ny socialdemokratisk bostadspolitik. Har haft en konflikt med f.d bostadsminister Mehmet Kaplan. Gift m. tidl. finansborgarråd Annika Billström.

Lennart Weiss, f. 1958. Föräldrarna invandrade f. Österrike. Uppvuxen i Gävle. Gick m i SSU som 15-åring. Invald i kommunfullmäktige som 17-åring. Invald i SSU:s VU 1984. Lärde där känna Anna Lindh, Mona Sahlin och Håkan Juholt. Träffade Annika Billström 1982.

1988-1990: Arbetade i Civildepartementet under Bengt K Å Johansson. Beskylldes för att tillhöra "Kanslihushögern". Marknads- och försäljningschef på Veidekke 2004-2008. VD NAI Svefa 2008-2012
Tillbaka hos Veidekke 2012 m skräddarsydda titeln "Kommersiell direktör".

LÄNKSAMLING:

CITAT:

Citera
2018-12-06, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prescript-pants
Jag ber om ursäkt om denna post är lite rörig. Jag har samlat lite fakta om Lennart Weiss. Jag hinner inte sortera och skriva en längre sammanfattning, men någon annan kanske vill gå vidare med detta.

En allmän reflexion från min sida efter att ha försökt sätt mig in i saken, är att Weiss och hans agenda verkar stå i tydlig opposition till regler och kontroll av byggbranschen. Som så många sossepampar rider han på två hästar. Han representerar byggbranschen som vill tjäna stålar på mer (privat) byggande, samtidigt som han vill framstå som förvaltare av socialdemokratiska ideal om folkets väl, som lustigt nog i detta fall innebär att skrota allmännyttan och gå över till en privatägd bostadsmarknad.

Lennart Weiss
En sammanfattning:

Utpekas som kandidat till posten som bostadsminister. Leder "expertgrupp" utsedd av Socialdemokraternas ledning för att ta fram en ny socialdemokratisk bostadspolitik. Har haft en konflikt med f.d bostadsminister Mehmet Kaplan. Gift m. tidl. finansborgarråd Annika Billström.

Lennart Weiss, f. 1958. Föräldrarna invandrade f. Österrike. Uppvuxen i Gävle. Gick m i SSU som 15-åring. Invald i kommunfullmäktige som 17-åring. Invald i SSU:s VU 1984. Lärde där känna Anna Lindh, Mona Sahlin och Håkan Juholt. Träffade Annika Billström 1982.

1988-1990: Arbetade i Civildepartementet under Bengt K Å Johansson. Beskylldes för att tillhöra "Kanslihushögern". Marknads- och försäljningschef på Veidekke 2004-2008. VD NAI Svefa 2008-2012
Tillbaka hos Veidekke 2012 m skräddarsydda titeln "Kommersiell direktör".

LÄNKSAMLING:

CITAT:

Mycket bra nätgrävning, som för tråden framåt med raska steg. Själv är jag inte alls något bra på detta, skaffade mig en dator först långt efter pensionen. Mina "fakta" finns mest som minnen i mitt huvud, som ibland visserligen kan vara något diffusa men som oftast går att gräva fram.

Undersöker vi kopplingen Veidekke-Weiss-Nujen tror jag vi kommer allt närmare svaret på frågan vilka som skyddar Özz Nujen och hans familj från rättvisans långa arm - och varför. Jag tror att vi då också på köpet definitivt krossar paret Billström-Weiss drömmar att strax före pensionen få en minister i familjen. Så det är nog värt ett allvarligt försök. Jag återkommer till frågan om det i själva verket är Veidekke och Lennart Weiss som står bakom artikeln om Özz Nujen. Det är en ganska krånglig historia men jag tror att vi snart har mer fakta på bordet.
Citera
2018-12-06, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Själva tesen att "Flashback har en tråd på 700 sidor som handlar om att Özz medvetet sponsrat terrorism" är skapad av Özz själv. Fake News som nu även sprids av SvD. Att det skulle dyka upp någon i tråden som spinner vidare på dessa lögner var inte direkt oväntat.

Skulle inte heller förvåna mig om det snart dyker upp lite nyreggade som skriver rabiata inlägg av den typen för att ge Özz vatten på sin kvarn. Givetvis kryddade med lite hot.

(Tyvärr är "ignorera"-funktionen borttagen.)

Vi struntar helt i litensliten, som faktiskt verkar vara just litet sliten. Däremot finns det givetvis en förklaring till att SvD-artikeln publiceras samtidigt som Weiss gör en tio-sidig genomgång av hur Veidekke-teamet från "öppna källor" kom fram till att familjen Nujens svartbyggen och anlitande av svart arbetskraft i Tingstäde under fem år inte var något att fästa avseende vid. En kommersiell direktör på ett stort bygg- och fastighetsbolag skall väl inte lägga ned all denna energi på att försöka bevisa det omöjliga - om han inte är tvungen av sin arbetsgivare förstås. Detta är ingen långsökt konspirationsteori, det är säkert facta bruta - eller bruta facta - hur man än vänder på det. Jag kan inte komma på någon bättre förklaring. Tog alltså Veidekke som företag så mycket stryk av sommarens händelser i Almedalen att man nu tar risken att stödja ett, som vi brukade säga, dödsdömt case?
Citera
2018-12-06, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Jag som tyckte du verkade trevlig och så kan du inte ens stava rätt till mitt namn !
Bostadsfrågor är jag annars ofta inne på. Som Billström och Weiss.

Förlåt att jag stavade din signatur fel, det var inte meningen. Jag har inte riktigt förstått vart du vill komma med dina inlägg. Här i tråden jobbar vi faktiskt åt ett och samma håll - att försöka få våra rättsvårdande myndigheter att ta sitt lagstadgade ansvar och åtminstone börja utreda de brottsmisstankar som finns mot flera av familjen Nujens medlemar - i första hand kanske för skatte- och bokföringsbrott (som verkar enklast att få till åtal). Att Lennart Weiss utan anledning nu börjar uttala sig om Özz Nujens sätt att handskas med kvitton är olycksbådande för honom ur rent rättslig synpunkt. Sådana karaktärsvittnesmål kan han spara till en eventuell muntlig förhandling i tingsrätten. Men då har nog både han och Veidekke redan backat ur det omöjliga caset och börjat jobba med nya fake news - för att dölja de gamla.
Senast redigerad av medianox 2018-12-06 kl. 16:09.
Citera
2018-12-06, 17:19
Medlem
Idag blev det nästan en heldag för mig med Nujen-Akilovärendet. Det beror nog på att jag i morse av en god vän på konsulatet till slut fick ett exemplar av söndagens SvD-papperstidning. Jag kunde faktiskt inte drömma om att de hade slagit upp det så stort - med helsidesporträtt av Özz Nujen i profil!

Jag har under dagen roat mig med att jämföra argumenten för Özz Nujens oskuld i SvD med Weiss Facebook-inlägg. Jag har hittat tio (felaktiga) uppgifter som återfinns hos båda två, vilket helt enkelt måste vara överenskommet. Och det är helt klart att åtminstone Weiss-Norman är väl medvetna om att de uppgifter de försöker få till fakta är felaktiga. Det är mer tveksamt om Lars Berge är medveten om det, troligtvis inte. För att göra det hela extra trovärdigt får Norman rollen att framföra några försiktiga kritiska synpunkter och ifrågasättanden som sedan "reds ut" av Weiss. Fantastiskt!

Idag står det på Facebook-sidan att det finns 16 kommentarer till Weiss ursprungliga inlägg om SvD-artikeln. Jag är helt säker på att de raderat bort flera kritiska inlägg för jag minns tydligt att det var någon som frågade Weiss om de tio badrummen i "Villa Zetterling" och det inlägget finns inte kvar. Man försöker med andra ord med hjälp av fake news och en fingerad konversation mellan två herrar ta udden av de brottsanmälningar som gjorts. Jag har aldrig i hela min yrkeskarriär varit med om något liknande. Inte ens den värsta (politiska) rättsrötan på 1950-talet försvarades på det här viset. Nu skall jag gå ut på stan och äta middag med min fru. Godnatt och tack för idag.
Senast redigerad av medianox 2018-12-06 kl. 17:23.
Citera
2018-12-06, 17:29
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Idag blev det nästan en heldag för mig med Nujen_Akilovärendet. Det beror nog på att jag i morse av en god vän på konsulatet till slut fick ett exemplar av söndagens SvD-papperstidning. Jag kunde faktiskt inte drömma om att de hade slagit upp det så stort - med helsidesporträtt av Özz Nujen i profil. Jag har under dagen roat mig med att jämföra argumenten för Özz Nujens oskuld i SvD med Weiss Facebook-inlägg. Jag har hittat tio (felaktiga) uppgifter som återfinns hos båda två, vilket helt enkelt måste vara överenskommet. Och det är helt klart att åtminstone Weiss-Norman är väl medvetna om att de uppgifter de försöker få till fakta är felaktiga. Det är mer tveksamt om Lars Berge är medveten om det, troligtvis inte. För att göra det hela extra trovärdigt får Norman rollen att framföra några försiktiga kritiska synpunkter och ifrågasättanden som sedan "reds ut" av Weiss.
Idag står det på Facebook-sidan att det finns 16 kommentarer till Weiss ursprungliga långa inlägg om SvD-artikeln. Jag är helt säker på att de raderat bort flera kritiska inlägg för jag minns tydligt att det var någon som frågade Weiss om de tio badrummen i "Villa Zetterling" och det inlägget finns inte kvar. Man försöker med andra ord med hjälp av fake news och en fingerad konversation mellan två herrar ta udden av de brottsanmälningar som gjorts. Jag har aldrig i hela min yrkeskarriär varit med om något liknande. Inte ens den värsta (politiska) rättsrötan på 1950-talet försvarades på det här viset. Nu skall jag gå ut på stan och äta middag med min fru. Godnatt och tack för idag.
Ursäkta, men Rikard Norman plockade väl i stort sett bara sönder Weiss inlägg. Jag blir inte förvånad om Weiss har haft förhandskännedom om artikeln i SvD, men om det är fråga om en konspiration (eller något åt det hållet), kan jag inte se hur Norman kan vara till nytta för den. Han bjöd ju faktiskt Weiss motstånd, punkt för punkt.
Citera
2018-12-06, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Ursäkta, men Rikard Norman plockade väl i stort sett bara sönder Weiss inlägg. Jag blir inte förvånad om Weiss har haft förhandskännedom om artikeln i SvD, men om det är fråga om en konspiration (eller något åt det hållet), kan jag inte se hur Norman kan vara till nytta för den. Han bjöd ju faktiskt Weiss motstånd, punkt för punkt.

Instämmer.

Norman gör ytterligare ett inlägg i facebooktråden, som inte besvaras av Weiss. Inte speciellt skarptsynt och delvis felaktigt av Norman, men lägger in det i tråden så att medianox kan läsa inlägget:

Citat:

Rikard Norman Hej igen! Alltid trevligt när man kan föra ordnade oh sakliga resonemang även på sociala medier. I motsats mot vad många tror så går det alldeles utmärkt

Du har säkert rätt om skeendet och oavsett vilket så var ju det här långt innan Akilov utförde sitt terrordåd, så att blanda in finansiering av honom är ju verkligen bara trams. Dock kan jag inte riktigt släppa aningslösheten hos en jurist (om jag inte missminner är även Nujens svåger jurist?) Om man är jurist och gör en betalning direkt till ett konto så bör man nog vara medveten om att den betalningen inte helt följer SKVs och övriga myndigheters riktlinjer. Med det sagt dock så måste jag ju villigt erkänna att en svart utbetalning av en ersättning kanske inte hamnar överst på min lista över moraliskt förkastliga lagbrott man kan begå. Det finns många saker som jag verkligen hade tyckt varit betydligt värre. Att man själv dock skriver krönikor på temat där man verkligen utmålar beteendet som förkastligt gör ju att man sätter sig själv i en mer prekär situation när detta väl uppdagas.

Dessutom har ju förstås inte Nujen nåt direkt ansvar för betalningen eftersom det uppenbarligen är delegerat till svågern. Detta hade jag enkelt lösts genom att han svarat ungefär det till Josefsson och sen åtagit sig att ta ett ordentligt samtal med svågern. Här uppstår ju egentligen det som kanske provocerar mig mest. Krishanteringen i intervjun med Josefsson. Den är lika delar klantig och osympatisk på samma gång. Jag tycker att det är klart värt att fundera här hur andra personer som hamnat i trångmål med media och som "tagit strid" mot media behandlats för det och vilket ansvar för vårt hätska klimat mot media vi har.

När det gäller punkten om att attackera inkomsterna så kunde jag inte hålla med dig mer i den frågan. Det är en fantastiskt larvig grej att ge sig på inkomsterna istället för saken. Helst vill man ju att folk ska kunna skilja mellan sak och person men här har man ju tagit det ett steg till tom.
https://www.facebook.com/lennart.weiss.10/posts/10156914987637630
Citera
2018-12-06, 18:56
Medlem
Kanske inte helt aktuellt men värt att påminna om detta från Almedalen i somras när det gäller Weiss och Özz (som var anlitad som moderator av Veidekke):
https://www.byggvarlden.se/super-tuesday-och-obekvama-avslojanden-pa-programmet-124620/nyhet.html
Citat:
Ett annat av Veidekkes arrangemang som Lennart Weiss vill lyfta fram, och där han själv är moderator, är ”Svarta jobb och osund konkurrens – hur får vi sunda villkor?”. Medverkar gör bland andra Ylva Johansson, arbetsmarknadsminister, Socialdemokraterna, och Anna-Lena Norberg, journalist och ansvarig utgivare på Stoppa fusket.

Enligt Lennart Weiss finns det beställare som medvetet ser mellan fingrarna för att sänka sina kostnader och skaffa sig konkurrensfördelar, samtidigt som entreprenörer från andra länder utnyttjar alla kryphål.

– Det kommer att bli en del avslöjanden, som kan kännas obekvämt för vissa, säger Lennart Weiss.
Citera
2018-12-06, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Det får vara hur det vill med "Sverigevännen" Özz Nujen. Men jag måste säga, att jag fortfarande är litet tagen efter att till slut ha fått tag i söndagens papperstidning och där läst Berges artikel en andra gång. Jag har varit prenumerant på SvD i nästan 50 år och jag minns inte att jag någonsin sett något liknande. Jag sade visserligen upp min prenumeration för några år sedan då man på Gotland började distribuera lördags- och söndagsnumren med posten först på måndagseftermiddagen. Det är verkligen något helt annat att ha pappersnumret i sin hand jämfört med att ögna igenom digitalutgåvan. Nu först förstår jag vad min son egentligen menade när han ringde mig i söndags.

Nåväl, en HEL sida med en kurdisk ståuppkomikers porträtt! Ett HELSIDES färgfoto taget av SvD:s egen "visuelle redaktör", vad nu det är för sorts redaktörsskap! Inte ens en nobelpristagare i litteratur slås upp på detta sätt i SvD. Och sedan tre helsidor med ett enda långt snyftreportage om dels Özz Nujens fantastiska 20-åriga karriär som ståuppkomiker och skådespelare och dels om vilken förföljelse han blivit utsatt för av rasistmobben. Vad har det tagit åt kulturredaktionen på SvD? En helsides annons i SvD kostar uppemot 200 000 kronor. Har hela den fyrsidiga artikeln betalats av Veidekke? Det finns all anledning att ställa just den frågan. Innan jag utvecklar varför - vad tror andra skribenter i tråden?

Det här är en intressant fråga som har tagits upp på andra ställen på Flashback. Lite kort om detta.

En teori som framförts är att det så snart en ny regering tillsatts så kommer Centerpartiet att lansera ett nytt program för lansbyggden som bl.a. medger byggande med strandnära lägen mm. Samtidigt så kommer det att lanseras ett gigantiskt bostadsbyggnadsprojekt motsvarande det gamla miljonprogrammet som ska s.a.s. bygga bort bostadsbristen för menaiterna och lyfta in dem i svenska bostadsområden. Detta ska ske bl.a. genom att bygga på nya utanpåliggande hissar och extra våningar i bostadshus från 50-60 talet som nu saknar hissar. Ingen ska komma undan mångkulturen.

Stureplanscenterpartiet hade ju aviserat att lansera ett stort bostadsprogram, men sköt på det till efter valet. Det skulle ju inte vara så populärt i många kretsar. Men nu kommer en lågkonjunktur och då finns det fler som kommer att gilla tanken på ett gigantiskt bostadsbyggnadsprogram med infrastruktur mm. Allt det här kommer ju att kräva att marknadshyror införs och att staten/ skattebetalarna ger kreditgarantier.

Eftersom många menaiter (merparten) saknar inkomster så kommer det här naturligtvis att drabba svensken i slutändan. Men det kommer att omsättas ofantliga belopp under många år och då finns det naturligtvis många som vill dansa kring guldkalven.

Kanske har tanken varit att Özz ska fungera som en affischpojke för den här typen av satsning? Det finns ju inte så många menaiter som lyckats bli folkliga. Då måste han tvättas vit innan.
Citera
2018-12-06, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf

Hej igen. Får för min fru egentligen inte ägna mig mer åt FB i kväll, men har gått ut på balkongen ett tag. Så här uppfattar jag saken. Lennart Weiss och Rikard Norman känner varandra väl. Det finns ingen sund och rimlig förklaring till att de skall sitta och skriva inlägg till varandra om Özz Nujen. De första tre punkterna som Norman tar upp är ju bara strunt och behöver inte ens besvaras. Det kinkiga ämnet är den bevisade överföringen av 85 408 kronor. Den kan givetvis inte en jurist gå ut på Facebook och säga att den är OK. Men den ger Weiss en möjlighet att bortförklara den och förminska brottet med diverse påhittade påståenden om administrativa lyft etc. Det enda den stora allmänheten känner till det är ju att Nujens är skattesmitare, så det gäller bara att försöka tona ner det hela till en alldaglig händelse som kan drabba vem som helst. Märk väl att juristen tycker att allt hade varit ur världen bara Özz Nujen bara hade sagt att han skulle tala sin svåger tillrätta. Som gammal domare känner jag väl igen när jurister leker brännvinsadvokater. Det är ett mångmiljonprojekt som Nujens har genomfört i Tingstäde och det är en olaglig hotellverksamhet familjen bedriver, min käre Rikard Norman, skulle jag vilja säga. Jag skriver nu egentligen direkt till de två herrarna, och inte i första hand till dig Sven-Gustav, men du kanske förstår hur en gammal man tänker nu. Jämfört med vad som stod på samma sida på Facebook Svenska Dagbladet i måndags, så verkar mycket ha redigerats bort för övrigt. Alltihop är tillrättalagt, tro mig. Nu måste jag gå till sängs, ropar min fru. Godnatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in