2018-08-10, 16:53
Medlem
Jag funderar ibland på det här med de åtta badrummen i militärförrådet. Bara dessa borde ju gått loss på bra över en miljon. Vid ombyggnad i ensådan omfattning måste ju det funnits en kontrollansvarig utsedd som meddelats kommunen.

Enligt Plan och bygglagen, PBL, så krävs att Byggherren anlitar en Kontrollansvarig (KA) vid genomförande av rivning samt ny- om- eller tillbyggnation såvida inte åtgärden är så ringa att Byggnadsnämnden beslutar att en KA inte behövs.

Någon som har tid att kolla i veckan om KA utsetts på de tre fastigheterna?
Citera
2018-08-10, 16:58
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Förlåt det blev fel igen., 790 000 kronor skall det vara och det är regionstyrelsens protokoll, inte byggnadsnämnden. Jag slog inte upp det utan skrev utifrån minnesbilden.

Ok! Jag vill berömma din insats i tråden för övrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av CapsLock99
...Om Region Gotland hissat driftkostnader vid försäljningen, samt som jag tolkar det ev lagt in renoveringar dessförinnan (för att påvisa de höga driftkostnaderna) samt gjort avdrag för ytterliggare kostnader vid erhållandet av köpeskillingen, kan det funnits någon inom Region Gotland som drivit detta på ett för ägarna - skattebetalarna negativt sätt och har denne samröre med Nujens eller är det endast en utomordentligt dålig affär?

När beslutet fattades i regionstyrelsen var sjuklövern-ledamoten Johan Thomasson frånvarande på grund av jäv. Denne Thomasson är delägare i mäklarfirman Era som sköter/skötte Region Gotlands samtliga fastighetsförsäljningar och hade således hand om även detta ärende.

Hans firma har skött andra försäljningar för Region Gotland så illa att hela processen fick göras om:

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6628727

Han sitter alltså både i Regionstyrelsen och är delägare i detta företag som Regionstyrelsen anlitar.
Senast redigerad av LordLancaster 2018-08-10 kl. 17:08.
Citera
2018-08-10, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Jag funderar ibland på det här med de åtta badrummen i militärförrådet. Bara dessa borde ju gått loss på bra över en miljon. Vid ombyggnad i ensådan omfattning måste ju det funnits en kontrollansvarig utsedd som meddelats kommunen.

Enligt Plan och bygglagen, PBL, så krävs att Byggherren anlitar en Kontrollansvarig (KA) vid genomförande av rivning samt ny- om- eller tillbyggnation såvida inte åtgärden är så ringa att Byggnadsnämnden beslutar att en KA inte behövs.

Någon som har tid att kolla i veckan om KA utsetts på de tre fastigheterna?

Denna fastighet med militärförrådet inköptes av Nujen 2012 för bara drygt en miljon kronor, vill jag minnas, direkt från fortifikationsverket (har jag för mig). Men enbart marken torde vara värd betydligt mer. Det finns verkligen anledning att undersöka om anbudsförfarandet gått rätt till.
Senast redigerad av medianox 2018-08-10 kl. 17:19.
Citera
2018-08-10, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordLancaster
Ok! Jag vill berömma din insats i tråden för övrigt.

När beslutet fattades i regionstyrelsen var sjuklövern-ledamoten Johan Thomasson frånvarande på grund av jäv. Denne Thomasson är delägare i mäklarfirman Era som sköter/skötte Region Gotlands samtliga fastighetsförsäljningar och hade således hand om även detta ärende.

Hans firma har skött andra försäljningar för Region Gotland så illa att hela processen fick göras om:

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6628727

Han sitter alltså både i Regionstyrelsen och är delägare i detta företag som Regionstyrelsen anlitar.

Är det denne Johan Thomasson vi talar om?
http://mobil.helagotland.se/bostad/e...-13968987.aspx

I så fall är det väl bara att ställa honom frågorna via tel, mobil eller mejl? Här finns kontaktupppgifter:
https://www.erasweden.com/kontor/got...237&=&karta=ja
Citera
2018-08-10, 17:39
Medlem
Jag lämnade ju in en anmälan om olovliga ombyggnader på fastigheterna Tingstäde Nystugu 1:125 (Skolan) och Tingstäde Nystugu 1:142 (Gazeligården) till bostadsändamål. Denna handling lades till ärende BN 2018/1142 som är ett tillsynsärende som tidigare upprättats gällande den ena fastigheten eftersom Nujens inte drog tillbaka Attefalls-anmälan.

Jag sände ju ut denna anmälan + förklaring från mig varför till ledamöterna i byggnadsnämnden och frågade om de hade någon kommentar kring detta. Jag har fått en enda kommentar och den var både ilsken och lite fräck. Enligt denna ledamot finns det massor av tillsynsärenden som bara ligger eftersom de är obetydliga och kan få många många år på nacken. Denne tillade att jag inte kan kräva att tillsyn görs så till vida att jag inte kan bevisa att ombyggnadsåtgärder gjorts. Jag blev rekommenderad att kontakta advokat och driva detta som ett civilrättsligt ärende. :-)

Vilka fastigheter ligger eller låg ute på Homenet?

Låg/ligger fastigheten Nystugu 1:125 (Skolan) ute för uthyrning på Homenet?

Låg/ligger fastigheten Nustugu 1:142 (Gazeligården) ute för uthyrning på Homentet?

Interiörbilder från uthyrningen bör räcka som bevis för att husen/huset byggts om för bostadsändamål vilket ju kräver tillstånd.

Jag orkar inte detta men vill någon veta hur man går tillväga sänd ett meddelande så kan jag beskriva hur man går tillväga. Anmälan och tillfogandet av uppgifter/bilder kan ske anonymt både inför mig och byggnadsnämnden.
Citera
2018-08-10, 17:52
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Är det denne Johan Thomasson vi talar om?
http://mobil.helagotland.se/bostad/e...-13968987.aspx[/url]

Densamme. Förra året var Johan Thomasson och Özz Nujen personligen inbjudna till landshövdingens elitfest i Visby.

Som kriterium för vilka som bjöds in sa landshövding Cecilia Schelin Seidegård: "Det allra viktigaste är att det är bra människor".

http://www.helagotland.se/samhalle/s...-14067444.aspx
Citera
2018-08-10, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Jag lämnade ju in en anmälan om olovliga ombyggnader på fastigheterna Tingstäde Nystugu 1:125 (Skolan) och Tingstäde Nystugu 1:142 (Gazeligården) till bostadsändamål. Denna handling lades till ärende BN 2018/1142 som är ett tillsynsärende som tidigare upprättats gällande den ena fastigheten eftersom Nujens inte drog tillbaka Attefalls-anmälan.

Jag sände ju ut denna anmälan + förklaring från mig varför till ledamöterna i byggnadsnämnden och frågade om de hade någon kommentar kring detta. Jag har fått en enda kommentar och den var både ilsken och lite fräck. Enligt denna ledamot finns det massor av tillsynsärenden som bara ligger eftersom de är obetydliga och kan få många många år på nacken. Denne tillade att jag inte kan kräva att tillsyn görs så till vida att jag inte kan bevisa att ombyggnadsåtgärder gjorts. Jag blev rekommenderad att kontakta advokat och driva detta som ett civilrättsligt ärende. :-)

Vilka fastigheter ligger eller låg ute på Homenet?

Låg/ligger fastigheten Nystugu 1:125 (Skolan) ute för uthyrning på Homenet?

Låg/ligger fastigheten Nustugu 1:142 (Gazeligården) ute för uthyrning på Homentet?

Interiörbilder från uthyrningen bör räcka som bevis för att husen/huset byggts om för bostadsändamål vilket ju kräver tillstånd.

Jag orkar inte detta men vill någon veta hur man går tillväga sänd ett meddelande så kan jag beskriva hur man går tillväga. Anmälan och tillfogandet av uppgifter/bilder kan ske anonymt både inför mig och byggnadsnämnden.

De tre objekt som i sommar legat ute på HomeAways hemsida för uthyrning är det helrenoverade militärförrådet med 8 badrum, den likaså helrenoverade magasinsbyggnaden på skoltomten och övervåningen på Gazelliigården.

Det är fullständigt absurt att en ledamot av byggnadsnämnden säger åt dig att driva ärendet som ett civilmål. Tala om för mig vad ledamoten heter skall jag personligen ta hand om honom/henne.
Senast redigerad av medianox 2018-08-10 kl. 18:02.
Citera
2018-08-10, 18:22
Medlem
Citat:
De tre objekt som i sommar legat ute på HomeAways hemsida för uthyrning är det helrenoverade militärförrådet med 8 badrum, den likaså helrenoverade magasinsbyggnaden på skoltomten och övervåningen på Gazelliigården.

Det är fullständigt absurt att en ledamot av byggnadsnämnden säger åt dig att driva ärendet som ett civilmål. Tala om för mig vad ledamoten heter skall jag personligen ta hand om honom/henne.

Absurt är förordet. Jag har faktiskt redan från början när jag frågade efter synpunkter lovat att inte föra några namn vidare. Det kommer jag hålla.

Dessa två fetade byggnader är vad jag förstår inte klassade som bostäder. Det är dessa två fastigheter Nystugu 1:125 (Skolan) och Nystugu 1:142 (Gazeligården) som ärende BN 2018/1142 gäller.
Citera
2018-08-10, 18:36
Medlem
Citat:
Absurt är förordet. Jag har faktiskt redan från början när jag frågade efter synpunkter lovat att inte föra några namn vidare. Det kommer jag hålla.

Dessa två fetade byggnader är vad jag förstår inte klassade som bostäder. Det är dessa två fastigheter Nystugu 1:125 (Skolan) och Nystugu 1:142 (Gazeligården) som ärende BN 2018/1142 gäller.

Jag förstår faktiskt inte varför du lovat ledamöter i byggnadsnämnden att "inte föra några namn vidare"! De har ju valts att sitta i nämnden bland annat just för att se till att gällande lagar och föreskrifter efterföljs inom kommunens landamären. Varför har du givit ett sådant konstigt "löfte" som du tänker hålla? Hade det inte räckt med en formell anmälan om bygge utan lov och anlitande av svart arbetskraft?
Citera
2018-08-10, 18:57
Medlem
Citat:
Jag förstår faktiskt inte varför du lovat ledamöter i byggnadsnämnden att "inte föra några namn vidare"! De har ju valts att sitta i nämnden bland annat just för att se till att gällande lagar och föreskrifter efterföljs inom kommunens landamären. Varför har du givit ett sådant konstigt "löfte" som du tänker hålla? Hade det inte räckt med en formell anmälan om bygge utan lov och anlitande av svart arbetskraft?

Jag har sänt ut min anmälan och förklarat lite om bakgrunden för dem som sitter i nämnden. Det är inte de som behandlar anmälan utan det gör tjänstemän. Avsikten framför allt var att dessa ledamöter skall ta upp saken med tjänstemännen nästa möte. Om jag inte sagt att jag inte skulle föra namn vidare så hade jag haft sämre utsikter att få synpunkter. Dock har jag fått en del kunskaper om hur den här typen av ärenden behandlas. Det vore nog bra om någon sände in kompletteringar med Homenet-bilder. Jag tror faktiskt det här är en av möjligheterna till att Nujen-härvan och klanens skumma affärer rullas upp.

Jag hyste ju även en svag förhoppning när jag sände min anmälan till massmedia här och de skulle ta upp detta - grusad som vanligt.
Senast redigerad av hannes.muller 2018-08-10 kl. 18:59.
Citera
2018-08-10, 19:43
Medlem
Citat:
Jag har sänt ut min anmälan och förklarat lite om bakgrunden för dem som sitter i nämnden. Det är inte de som behandlar anmälan utan det gör tjänstemän. Avsikten framför allt var att dessa ledamöter skall ta upp saken med tjänstemännen nästa möte. Om jag inte sagt att jag inte skulle föra namn vidare så hade jag haft sämre utsikter att få synpunkter. Dock har jag fått en del kunskaper om hur den här typen av ärenden behandlas. Det vore nog bra om någon sände in kompletteringar med Homenet-bilder. Jag tror faktiskt det här är en av möjligheterna till att Nujen-härvan och klanens skumma affärer rullas upp.

Jag hyste ju även en svag förhoppning när jag sände min anmälan till massmedia här och de skulle ta upp detta - grusad som vanligt.

Jag förstår ändå inte ditt agerande. Vad skall du med ledamöternas "synpunkter" till? En anmälan om olovligt byggande är väl just en anmälan och ingenting annat. Självklart handläggs och föredras alla bygglovärenden av kommunens tjänstemän. Men det är trots allt byggnadsnämndens ledamöter som har att besluta i varje ärende. Har någon ledamot i nämnden fått för sig att det här ärendet skall "handläggas" som ett av kommunen oberoende civilmål, bör ledamoten ifråga snarast upplysas om sin skyldighet som förtroendevald politiker och beslutsfattare i nämnden.
Senast redigerad av medianox 2018-08-10 kl. 19:46.
Citera
2018-08-10, 20:19
Medlem
Både kommunen och länsstyrelsen på Gotland står i en klass för sig om man jämför med landet som helhet - man skulle kanske till och med kunna tala om en isolerad ohelig ö-allians dem emellan. Personligen hyser jag inga förhoppningar alls när det gäller kommunens och länsstyrelsens eventuella agerande i detta ärende. Det slutar nog bara med att kommunen (som jag tror jag skrev i ett tidigare inlägg) ordnar alla nödvändiga tillstånd i efterhand och att ett eventuellt överklagande till länsstyrelsen lämnas utan bifall. Ön är förhållandevis liten och de av gammelbondska band lierade beslutsfattarna håller alla varandra om ryggen. Nej, Nujens oegentligheter är för allvarliga för att utredas av öns egna tillsynsmän - de skall utredas av Säpo, Ekobrottsmyndigheten och Skatteverket (i här nämnd ordning).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in