Citat:
Ursprungligen postat av
LasseFranGnesta
du verkar inte vara särskilt påläst? vridmoment har väldigt mkt med performance att göra. Samt mercan var före bmw med att stänga av fyrhjulsdrift och få full RWD på den nya e63an. Varför tar jag hellre merca? jo för att jag tkr den är mkt snyggare samt den låter otroligt mkt bättre än bmwn samt känns som the better buy när dom är typ identiska om man kollar på prestandan. Den enda större skillnaden är väl design och ljud. där tkr jag och verkar som majoriteten av motorjournalisterna också tycker att mercan är bättre.
inget illa menat men det där var bara fel rakt igenom.
Mvh
Lasse
Nej det är effekten som spelar roll. Det är effekt ggr tid som skapar rörelseenergi.
Om två lika starka motorer har olika max vrid så tyder det mest på att den motorn med högre vrid uppnår större effekt vid lägre varv. Det _kan_ betyda ett bredare register men det kan också betyda att motorn dör tidigt och inte kan varvas ordentligt. T ex så har dieselturbomotorer högre vrid än bensinturbomotorer som i sin tur har högre vrid än motsvarande sugmotorer. Det betyder mycket vid vardagskörning och det är därför jag gillar diesel bättre än bensin på en bruksbil. El är ännu mycket bättre då man alltid har tillgång till max vrid utan fördröjning.
På en sportbil gör det inget om man måste varva satan. Därför är vridet inte särskilt viktigt. En BMW 330d har säkert högre maxvrid än en Porsche 991.1 GTS.
För övrigt fick jag precis ett PM på ett annat forum från en kille som vill byta bort sin Porsche Macan S mot en Tesla Model S och bad om råd. Han hade provat en och blivit helt såld. En annan sålde sin Jaguar F-type och köpte en Model S.
Fler och fler som gillar roliga bilar väljer idag Tesla. Helt utan hänsyn till miljön. Precis som jag gjort. Ändå ska man ställas till svars för en massa idiotiska undersökningar. Du skiter i miljön också, men ändå ska du låtsas som att du bryr dig så fort du ska snacka ner elbilar. Löjligt.