2018-08-07, 20:28
Medlem
orvarens avatar
För runt 400000 får man en Fisker Eco sport..
Renutten kostar väl runt 300000?
Citera
2018-08-08, 00:05
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr
Därför det tar 2 timmar att ladda 20 mil laddar man bara i en timma så kommer man bara 10 mil innan man måste ladda igen.

Det där är inte helt enkelt att räkna ut eftersom laddningen inte sker linjärt. När laddningen kommer upp i cirka 70% dras strömmen ner och då är det bättre att dra till nästa laddställe.

Att välja laddställe är också en konst. Man tjänar minuter på att välja laddställen som ligger nära vägen än om den ligger på en lång omväg. Laddstationer nära en stor stad är ofta upptagen av lokalbefolkninngen.

En lång video om laddningstaktik:
https://www.youtube.com/watch?v=lUodgE9-dKM
Citera
2018-08-08, 23:47
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Högt vridmoment har ingen större betydelse på en sportbil.

Varför vill du ha mercan? På M5an kan du stänga av framhjulsdriften och få en rwd när du vill. BMW är dessutom snygga.

du verkar inte vara särskilt påläst? vridmoment har väldigt mkt med performance att göra. Samt mercan var före bmw med att stänga av fyrhjulsdrift och få full RWD på den nya e63an. Varför tar jag hellre merca? jo för att jag tkr den är mkt snyggare samt den låter otroligt mkt bättre än bmwn samt känns som the better buy när dom är typ identiska om man kollar på prestandan. Den enda större skillnaden är väl design och ljud. där tkr jag och verkar som majoriteten av motorjournalisterna också tycker att mercan är bättre.

inget illa menat men det där var bara fel rakt igenom.

Mvh
Lasse
Citera
2018-08-08, 23:49
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Vilken studie? Vilka förutsättningar? IVL har som bekant använt väldigt skeva förutsättningar.

MEN även om du har rätt så är det väl inget argument? De flesta bilar rullar ju betydligt längre än 11000 mil.

jo men jag snackar en ''extrem miljöförstörare här'' när dom räknade på vanliga bilar var det ca 20 000 mil innan ens en elbil lämnade fabriken.

Kolla mina tidigare inlägg i liknande trådar i min profil orkar ej leta efter de. där kan du hitta källor.

Mvh
Lasse
Citera
2018-08-08, 23:53
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Studier som visar till detta är felaktiga. De jag har sett brukar helt ignorera energiåtgången vid framställning av fossilt bränsle, av fossilbilar eller både och, och använder ofta även felaktigt pessimistiska siffror om elbilens livslängd och ibland även utsläppen vid eltillverkning.

Studier som tar hänsyn till alla utsläpp vid tillverkning av både elbil och fossilbil, tillverkning, transport och förbränning av bensin, och tillverkning, transport och förluster av el, visar en annan bild:

I Sverige är det CO2-mässigt bättre att skrota alla fossilbilar som drar mer än 0.3 l/mil, ta utsläppen från tillverkningen av en ny elbil, och skrota även elbilen efter 16000 mil.
Ska man välja mellan att tillverka och köra en ny fossilbil eller elbil, är alla fossilbilar om drar mer än 0.15 l/mil sämre.

Rapporten: http://shrinkthatfootprint.com/wp-content/uploads/2013/02/Shades-of-Green-Full-Report.pdf

Och detta baseras på siffror från 2011 - nu kommer elbilarna med batterigaranti på 16000 mil, och batterier som har 67% mer kapacitet med ungefär samma materialåtgång, så nu är kalkylen ännu mer till elbilarnas fördel.

fråga då till dig. hur skall vi återvinna batterierna? har hört att det inte går att göra detta. Dock ingen säker källa men ändå hört de från många håll.

Jag har tänkt såhär. 1: jag gillar köra manuell låda , 2: (lite mer serriös) jag köper ej en elbil om man inte löser problematiken kring laddning av batterierna. Jag bor i lägenhet och har varken tid/ork eller lust och stå och ladda bilen vid någon sunkig jävla burger king och ladda bilen i 40-1,5 timmar eller vad det nu tar för att ens kunna köra när jag kan tanka bilen på 2 min och åka hem, samt göra något vettigare av den tiden. Time is money

Mvh
Lasse
Citera
2018-08-08, 23:54
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Polestar 2 är dock en BEV. Räckvidd 56 mil, pris mellan 350 - 500 tusen.
https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/polestar-2-har-avslojas-rackvidden-och-priset/

den blev ju helt plötsligt jävligt prisvärd
Citera
2018-08-09, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
fråga då till dig. hur skall vi återvinna batterierna? har hört att det inte går att göra detta. Dock ingen säker källa men ändå hört de från många håll.

Jag har tänkt såhär. 1: jag gillar köra manuell låda , 2: (lite mer serriös) jag köper ej en elbil om man inte löser problematiken kring laddning av batterierna. Jag bor i lägenhet och har varken tid/ork eller lust och stå och ladda bilen vid någon sunkig jävla burger king och ladda bilen i 40-1,5 timmar eller vad det nu tar för att ens kunna köra när jag kan tanka bilen på 2 min och åka hem, samt göra något vettigare av den tiden. Time is money

Mvh
Lasse
Det går alldeles utmärkt att återvinna batterierna. Att du inte hör något om återvinningsanläggningar för elbilsbatterier beror på att batterierna visat sig hålla så länge att inga är redo för återvinning ännu.

Angående laddning är hemmaladdning ett absolut måste. Att göra som med fossilbilen, åker iväg och "tanka", funkar såklart inte.
Citera
2018-08-09, 00:04
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Det går alldeles utmärkt att återvinna batterierna. Att du inte hör något om återvinningsanläggningar för elbilsbatterier beror på att batterierna visat sig hålla så länge att inga är redo för återvinning ännu.

Angående laddning är hemmaladdning ett absolut måste. Att göra som med fossilbilen, åker iväg och "tanka", funkar såklart inte.

Därför anser inte jag och många av mina kunder att vi inte är där än och kan inte lägga detta bonus/malus system som sverige har gjort nu. det dom inprincip har gjort är att straffa alla som inte har villa samt tillgång till el att få en galet hög skatt pga att dom vill skynda på miljökraven. det funkar ej.
Dessutom är sverige en så ''icke'' nation i dagen miljöfrågor att det är helt sjukt. att vi ens orkar bry oss om miljölagar osv när vi har tex usa och indien som skiter ner utav bara hela fan. ursäkta min franska.

Mvh
Lasse
Citera
2018-08-09, 05:44
Medlem
Citat:
Därför anser inte jag och många av mina kunder att vi inte är där än och kan inte lägga detta bonus/malus system som sverige har gjort nu. det dom inprincip har gjort är att straffa alla som inte har villa samt tillgång till el att få en galet hög skatt pga att dom vill skynda på miljökraven. det funkar ej.
Dessutom är sverige en så ''icke'' nation i dagen miljöfrågor att det är helt sjukt. att vi ens orkar bry oss om miljölagar osv när vi har tex usa och indien som skiter ner utav bara hela fan. ursäkta min franska.

Mvh
Lasse
På sätt och vis sant men vad ska vi göra då? Om alla skiter i miljön med hänvisning till att andra minsann skiter i den då blir det ju låst läge.
Tycker nog vi ska göra vad vi kan, sen är det bara att hoppas att resten av världen vaknar och tänker likadant.
Citera
2018-08-09, 11:31
Medlem
GalFisks avatar
Citat:

Mvh
Lasse
Sverige är absolut inte en ickenation när det gäller lokalmiljön. Våra storstäder har ibland rent hälsoskadlig luft, Östersjön lider av övergödning, giftalger och bottendöd, våran skog odlas på brandfarligt sätt etc. Att andra gör det sämre betyder inte att vi inte ska anstränga oss för att göra det bra.

Elbilsbatterier kan leva lika länge till som lagringsbatterier i hem, industri eller elnät, efter att de blivit för svaga för att användas i fordon. Forskare på Chalmers jobbar på att ta fram effektiva återvinningsmetoder för batterierna när de är helt uttjänta: https://www.nyteknik.se/energi/svenskarna-kan-bli-pionjarer-i-att-atervinna-litium-6903682
Citera
2018-08-09, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De som semestrar i Renault Zoe med det mindre batteriet kan köra i en timme, sen ladda en timme och sen köra i en timme till. Värmen gör att laddströmmen begränsas då batteriet är för varmt.

Renault Zoe är en liten skitbil som inte är gjord för långresor utan för kortare turer till jobbet osv.
Citera
2018-08-09, 13:01
Medlem
Citat:
du verkar inte vara särskilt påläst? vridmoment har väldigt mkt med performance att göra. Samt mercan var före bmw med att stänga av fyrhjulsdrift och få full RWD på den nya e63an. Varför tar jag hellre merca? jo för att jag tkr den är mkt snyggare samt den låter otroligt mkt bättre än bmwn samt känns som the better buy när dom är typ identiska om man kollar på prestandan. Den enda större skillnaden är väl design och ljud. där tkr jag och verkar som majoriteten av motorjournalisterna också tycker att mercan är bättre.

inget illa menat men det där var bara fel rakt igenom.

Mvh
Lasse

Nej det är effekten som spelar roll. Det är effekt ggr tid som skapar rörelseenergi.

Om två lika starka motorer har olika max vrid så tyder det mest på att den motorn med högre vrid uppnår större effekt vid lägre varv. Det _kan_ betyda ett bredare register men det kan också betyda att motorn dör tidigt och inte kan varvas ordentligt. T ex så har dieselturbomotorer högre vrid än bensinturbomotorer som i sin tur har högre vrid än motsvarande sugmotorer. Det betyder mycket vid vardagskörning och det är därför jag gillar diesel bättre än bensin på en bruksbil. El är ännu mycket bättre då man alltid har tillgång till max vrid utan fördröjning.

På en sportbil gör det inget om man måste varva satan. Därför är vridet inte särskilt viktigt. En BMW 330d har säkert högre maxvrid än en Porsche 991.1 GTS.

För övrigt fick jag precis ett PM på ett annat forum från en kille som vill byta bort sin Porsche Macan S mot en Tesla Model S och bad om råd. Han hade provat en och blivit helt såld. En annan sålde sin Jaguar F-type och köpte en Model S.

Fler och fler som gillar roliga bilar väljer idag Tesla. Helt utan hänsyn till miljön. Precis som jag gjort. Ändå ska man ställas till svars för en massa idiotiska undersökningar. Du skiter i miljön också, men ändå ska du låtsas som att du bryr dig så fort du ska snacka ner elbilar. Löjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in