2018-08-09, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
Därför anser inte jag och många av mina kunder att vi inte är där än och kan inte lägga detta bonus/malus system som sverige har gjort nu. det dom inprincip har gjort är att straffa alla som inte har villa samt tillgång till el att få en galet hög skatt pga att dom vill skynda på miljökraven. det funkar ej.
Dessutom är sverige en så ''icke'' nation i dagen miljöfrågor att det är helt sjukt. att vi ens orkar bry oss om miljölagar osv när vi har tex usa och indien som skiter ner utav bara hela fan. ursäkta min franska.

Mvh
Lasse

Är du dum i huvudet på riktigt? Varför ska vi räkna länder? Så man behöver bara bry sig om man bor i ett stort land? Är det inte per capita som är intressant?

För övrigt tror jag att du sliter mer på jorden än den genomsnittlige indiern...
Citera
2018-08-10, 21:39
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Är du dum i huvudet på riktigt? Varför ska vi räkna länder? Så man behöver bara bry sig om man bor i ett stort land? Är det inte per capita som är intressant?

För övrigt tror jag att du sliter mer på jorden än den genomsnittlige indiern...

Du frågar om jag är dum i huvudet? är du det är ju frågan? vi kan strama åt miljön allt vi vill här men inget kommer påverka världen ändå när vi har tex usa där polisbilar kör runt med v8or och allt är fastfood o skit. Där har du stora miljöboven. så vi ska leva så miljövänligt som möjligt? av vilken anledning när vi inte ens påverkar miljön något och alla andra kan leva hur dom vill, MEN vi i sverige mååste dra vårat strå i stacken! mkt bra där!!

Mvh
Lasse
Citera
2018-08-10, 21:45
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Nej det är effekten som spelar roll. Det är effekt ggr tid som skapar rörelseenergi.

Om två lika starka motorer har olika max vrid så tyder det mest på att den motorn med högre vrid uppnår större effekt vid lägre varv. Det _kan_ betyda ett bredare register men det kan också betyda att motorn dör tidigt och inte kan varvas ordentligt. T ex så har dieselturbomotorer högre vrid än bensinturbomotorer som i sin tur har högre vrid än motsvarande sugmotorer. Det betyder mycket vid vardagskörning och det är därför jag gillar diesel bättre än bensin på en bruksbil. El är ännu mycket bättre då man alltid har tillgång till max vrid utan fördröjning.

På en sportbil gör det inget om man måste varva satan. Därför är vridet inte särskilt viktigt. En BMW 330d har säkert högre maxvrid än en Porsche 991.1 GTS.

För övrigt fick jag precis ett PM på ett annat forum från en kille som vill byta bort sin Porsche Macan S mot en Tesla Model S och bad om råd. Han hade provat en och blivit helt såld. En annan sålde sin Jaguar F-type och köpte en Model S.

Fler och fler som gillar roliga bilar väljer idag Tesla. Helt utan hänsyn till miljön. Precis som jag gjort. Ändå ska man ställas till svars för en massa idiotiska undersökningar. Du skiter i miljön också, men ändå ska du låtsas som att du bryr dig så fort du ska snacka ner elbilar. Löjligt.

ja fattar el grejjen att man får effekten direkt osv men det är inte samma sak som att sitta i tex en gt3 rs manuell där motorljud och manuell låda osv är hela grejjen. visst stampa plattan i mattan på en tesla och den tar allt men körglädjen är inte där på samma sätt. jag tycker tex att min gamla golf gti (-99) med 150 hk var mkt roligare att köra än min chefs audi s6 med v10 och 450 hk.

Sen sa du att vridmoment inte spelar roll på en sportbil. Det gör det, PUNKT. MEN det är inte allt som krävs. finns många faktorer som spelar roll förutom motorn, Man måste även räkna in hur bilens vikt är balanserad, var motorn är placerad osv.
Citera
2018-08-10, 21:48
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
På sätt och vis sant men vad ska vi göra då? Om alla skiter i miljön med hänvisning till att andra minsann skiter i den då blir det ju låst läge.
Tycker nog vi ska göra vad vi kan, sen är det bara att hoppas att resten av världen vaknar och tänker likadant.

ursäka mig men det är det svenska tankesättet. Ge ge ge precis som vi gör i eu. medans folk i resten av världen tänker på sig själva ist. Det sverige hade kunnat göra är tex att lägga massa el laddnings stationer i stan (alltså rakt på gatan utanför lägenheter) överallt, samt att alla är fastchargning är ett steg i rätt riktning inför bonus malus. Nu kollektivbestaffas alla som inte har villa / tillgång till el. trodde det var förbjudet i svea rike.

Mvh
Lasse
Citera
2018-08-11, 08:57
Medlem
Citat:
Du frågar om jag är dum i huvudet? är du det är ju frågan? vi kan strama åt miljön allt vi vill här men inget kommer påverka världen ändå när vi har tex usa där polisbilar kör runt med v8or och allt är fastfood o skit. Där har du stora miljöboven. så vi ska leva så miljövänligt som möjligt? av vilken anledning när vi inte ens påverkar miljön något och alla andra kan leva hur dom vill, MEN vi i sverige mååste dra vårat strå i stacken! mkt bra där!!

Mvh
Lasse

Du tycker alltså inte att du behöver göra nåt eftersom du bor i ett litet land? Och att ländernas totala utsläpp är den enda relevanta siffran. Inte vad du själv gör?
Citera
2018-08-11, 09:00
Medlem
Citat:
ja fattar el grejjen att man får effekten direkt osv men det är inte samma sak som att sitta i tex en gt3 rs manuell där motorljud och manuell låda osv är hela grejjen. visst stampa plattan i mattan på en tesla och den tar allt men körglädjen är inte där på samma sätt. jag tycker tex att min gamla golf gti (-99) med 150 hk var mkt roligare att köra än min chefs audi s6 med v10 och 450 hk.

Sen sa du att vridmoment inte spelar roll på en sportbil. Det gör det, PUNKT. MEN det är inte allt som krävs. finns många faktorer som spelar roll förutom motorn, Man måste även räkna in hur bilens vikt är balanserad, var motorn är placerad osv.

Jag saknar inget motorljud. Teslan är roligare än en BMW 5-serie iaf. Men det är klart att den är stor och tung. Dock väldigt låg tyngdpunkt.
Citera
2018-08-11, 09:02
Medlem
Citat:
ursäka mig men det är det svenska tankesättet. Ge ge ge precis som vi gör i eu. medans folk i resten av världen tänker på sig själva ist. Det sverige hade kunnat göra är tex att lägga massa el laddnings stationer i stan (alltså rakt på gatan utanför lägenheter) överallt, samt att alla är fastchargning är ett steg i rätt riktning inför bonus malus. Nu kollektivbestaffas alla som inte har villa / tillgång till el. trodde det var förbjudet i svea rike.

Mvh
Lasse

Det behövs inte snabbladdare överallt...
Citera
2018-08-11, 14:44
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Jag saknar inget motorljud. Teslan är roligare än en BMW 5-serie iaf. Men det är klart att den är stor och tung. Dock väldigt låg tyngdpunkt.

ja fördelen med batterier är att bilens tyngdpunkt är låg. Dock om jag skall köpa en sportbil vill jag ha motorljud. Jag hade tagit en m5 före tesla alla dagar i veckan. visst m5 kanske inte är lika snabb men den är tillräckligt snabb, samt låter den gött.
Citera
2018-08-11, 14:49
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Du tycker alltså inte att du behöver göra nåt eftersom du bor i ett litet land? Och att ländernas totala utsläpp är den enda relevanta siffran. Inte vad du själv gör?

det är klart att det spelar roll vad alla gör. men känns jävligt meningslöst när alla andra bara skiter i det också. det man kan göra för att förbättra är att ta bort alla engångs plastförpackningar elller kraftigt minska det osv. då drabbas alla och det kommer hjälpa sjukt mkt. alt lägga pant på allt som går att återvinna.

Mvh
Lasse
Citera
2018-08-12, 13:43
Medlem
Citat:
ja fördelen med batterier är att bilens tyngdpunkt är låg. Dock om jag skall köpa en sportbil vill jag ha motorljud. Jag hade tagit en m5 före tesla alla dagar i veckan. visst m5 kanske inte är lika snabb men den är tillräckligt snabb, samt låter den gött.

För två år sen satt jag och funderade på om jag skulle köpa ett akrapovic-system till min M2:a. Nu ligger såna tankar väldigt långt borta.

För övrigt är M5 ingen vidare sportbil. Den får väl duktigt med pisk av mycket billigare och mindre bilar?
Citera
2018-08-12, 21:33
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Jag tycker mig se att man kan leasa en Zoe 41 kWh för 3243/månad (oklart antal mil, gissar på 1000). Var det något du övervägde?
https://www.bilia.se/bilar/renault/renault-privatleasing/

Leasing är inget för mig.
Jag kör 8000 mil om året, och dessutom vill jag äga min bil, inte leasa/hyra den.
Citera
2018-08-12, 21:51
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr
Jag svarade på bab7s resa där han skulle köra 300 mil ToR under semestern. och laddtider och max avstånd som man kommer är från bab7 som äger en zoe.

Det har funkat superbra hittills, lite tunt med gratisladdare i danmark, men tyskland är rena paradiset för elbils-bilister!
Stora köpcenter som Kaufland, Famila etc har ofta gratis laddstationer som är i drift dygnet runt, bara koppla in sladden och ladda!
Dessutom levererar dessa laddare hela 43 kw, min Renault zoe kan ta emot max 22 kw i timmen men även det är bra, det går relativt snabbt att ladda upp 18-20 mil.

Och längs autobahn finns det många laddstationer där man kan ladda gratis på de stora rastplatserna, jag har kört 17-22 mil varje gång mellan laddstationerna, och eftersom de står så tätt så behöver jag inte heller köra så extremt sakta för att spara ström, - innan tänkte jag att jag skulle hålla runt 100 km/h, men det behövs inte, jag håller mellan 110-130 km/h istället.
Pauserna vid laddningen går till att äta mat, dricka kaffe, gå på dass och sträcka på benen, sen är bilen nästan fulladdad, blir inte så mycket långtråkig väntan i och med att man aktiverar sig under tiden.

Sen kör jag ju gratis, det är ju därför jag kör med elbilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in