Citat:
Ursprungligen postat av
Frejr
Jag svarade på bab7s resa där han skulle köra 300 mil ToR under semestern. och laddtider och max avstånd som man kommer är från bab7 som äger en zoe.
Det har funkat superbra hittills, lite tunt med gratisladdare i danmark, men tyskland är rena paradiset för elbils-bilister!
Stora köpcenter som Kaufland, Famila etc har ofta gratis laddstationer som är i drift dygnet runt, bara koppla in sladden och ladda!
Dessutom levererar dessa laddare hela 43 kw, min Renault zoe kan ta emot max 22 kw i timmen men även det är bra, det går relativt snabbt att ladda upp 18-20 mil.
Och längs autobahn finns det många laddstationer där man kan ladda gratis på de stora rastplatserna, jag har kört 17-22 mil varje gång mellan laddstationerna, och eftersom de står så tätt så behöver jag inte heller köra så extremt sakta för att spara ström, - innan tänkte jag att jag skulle hålla runt 100 km/h, men det behövs inte, jag håller mellan 110-130 km/h istället.
Pauserna vid laddningen går till att äta mat, dricka kaffe, gå på dass och sträcka på benen, sen är bilen nästan fulladdad, blir inte så mycket långtråkig väntan i och med att man aktiverar sig under tiden.
Sen kör jag ju gratis, det är ju därför jag kör med elbilen.