2018-08-06, 15:52
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Polestar är en hybrid och ingen elbil. Ingen vettig människa kommer köpa den när det finns både BMW M5 och Tesla Model S P100D bland konkurrenterna. Polestar one är en halvmesyr från alla håll man tittar på. Lite som BMW i8.

förutom då att den har 600 hp 1000 nw? jag personligen gillar bilar mer som m5 men då hade jag iof köpt den nya e63s amg .
Citera
2018-08-06, 15:55
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Var kommer avgaserna ut istället då?

enligt studier kan man köra en e63 amg 11.000 mil ca innan ens alla utsläpp samt miljöförstörande på annat sätt nått upp när en tex tesla lämnar fabriken. alltså ca 11.000 mil i en bil med v8 är lika miljöfarligt som en fabriksny tex tesla. postade det i en annan tråd minns inte exakt vilken men där finns källor osv. kan mycket väl vart längre bak i denna tråden. orkar ej leta.

Mvh
Lasse
Citera
2018-08-06, 18:04
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
enligt studier kan man köra en e63 amg 11.000 mil ca innan ens alla utsläpp samt miljöförstörande på annat sätt nått upp när en tex tesla lämnar fabriken. alltså ca 11.000 mil i en bil med v8 är lika miljöfarligt som en fabriksny tex tesla. postade det i en annan tråd minns inte exakt vilken men där finns källor osv. kan mycket väl vart längre bak i denna tråden. orkar ej leta.

Mvh
Lasse

Den där utredningen kan du slänga. De som gjort den har inte tagit hänsyn till vilken energikälla som används vid fabriken där man tillverkar t.ex batterier. Man har använt uppgifter om världsproduktionen av el som då görs med 70% fossila bränslen. Detta gäller ju inte i alla länder eller vid alla fabriker. I t.ex Norge tillverkas 96% av elen med vattenkraft. Sverige ligger runt 80% med vattenkraft och atomkraft.

Vid teslas fabrik är målet 100% fossilfritt. Hur långt man hunnit har jag ingen uppgift om.
Citera
2018-08-06, 18:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Polestar är en hybrid och ingen elbil. Ingen vettig människa kommer köpa den när det finns både BMW M5 och Tesla Model S P100D bland konkurrenterna. Polestar one är en halvmesyr från alla håll man tittar på. Lite som BMW i8.

Polestar 2 är dock en BEV. Räckvidd 56 mil, pris mellan 350 - 500 tusen.
https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/polestar-2-har-avslojas-rackvidden-och-priset/
Citera
2018-08-06, 18:13
Medlem
GalFisks avatar
Citat:

Mvh
Lasse
Studier som visar till detta är felaktiga. De jag har sett brukar helt ignorera energiåtgången vid framställning av fossilt bränsle, av fossilbilar eller både och, och använder ofta även felaktigt pessimistiska siffror om elbilens livslängd och ibland även utsläppen vid eltillverkning.

Studier som tar hänsyn till alla utsläpp vid tillverkning av både elbil och fossilbil, tillverkning, transport och förbränning av bensin, och tillverkning, transport och förluster av el, visar en annan bild:

I Sverige är det CO2-mässigt bättre att skrota alla fossilbilar som drar mer än 0.3 l/mil, ta utsläppen från tillverkningen av en ny elbil, och skrota även elbilen efter 16000 mil.
Ska man välja mellan att tillverka och köra en ny fossilbil eller elbil, är alla fossilbilar om drar mer än 0.15 l/mil sämre.

Rapporten: http://shrinkthatfootprint.com/wp-content/uploads/2013/02/Shades-of-Green-Full-Report.pdf

Och detta baseras på siffror från 2011 - nu kommer elbilarna med batterigaranti på 16000 mil, och batterier som har 67% mer kapacitet med ungefär samma materialåtgång, så nu är kalkylen ännu mer till elbilarnas fördel.
Citera
2018-08-06, 18:47
Medlem
Citat:

Mvh
Lasse

Vilken studie? Vilka förutsättningar? IVL har som bekant använt väldigt skeva förutsättningar.

MEN även om du har rätt så är det väl inget argument? De flesta bilar rullar ju betydligt längre än 11000 mil.
Citera
2018-08-06, 18:52
Medlem
Citat:
förutom då att den har 600 hp 1000 nw? jag personligen gillar bilar mer som m5 men då hade jag iof köpt den nya e63s amg .

Högt vridmoment har ingen större betydelse på en sportbil.

Varför vill du ha mercan? På M5an kan du stänga av framhjulsdriften och få en rwd när du vill. BMW är dessutom snygga.
Citera
2018-08-07, 01:30
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Varför ska han ladda i två timmar?!?

Att köra nonstop i 120 mil är en plåga och ingen semester.
Därför det tar 2 timmar att ladda 20 mil laddar man bara i en timma så kommer man bara 10 mil innan man måste ladda igen.
Citera
2018-08-07, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr
Därför det tar 2 timmar att ladda 20 mil laddar man bara i en timma så kommer man bara 10 mil innan man måste ladda igen.

Han laddade väl på en 22 kW-stolpe då som jag fattade det? Laddar han på en 50 kW så tar det mindre än hälften så lång tid.
Citera
2018-08-07, 13:18
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr

De som semestrar i Renault Zoe med det mindre batteriet kan köra i en timme, sen ladda en timme och sen köra i en timme till. Värmen gör att laddströmmen begränsas då batteriet är för varmt.
Citera
2018-08-07, 13:27
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Han laddade väl på en 22 kW-stolpe då som jag fattade det? Laddar han på en 50 kW så tar det mindre än hälften så lång tid.

Jag har ingen elbil själv jag gick bara på den info som bab7 uppgav.
Citera
2018-08-07, 13:29
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De som semestrar i Renault Zoe med det mindre batteriet kan köra i en timme, sen ladda en timme och sen köra i en timme till. Värmen gör att laddströmmen begränsas då batteriet är för varmt.
Perfekt om man ska semestra i kvarteret där man bor, längre avstånd än så låter lite jobbigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in