2018-08-08, 09:56
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vad har det med ämnet att göra?
Ämnet är att ateism inte är en tro, inte vilka typer av ateism man kan få för sig att klassificera.

Och, bara för att inte hamna i den diskussionen igen, så vill jag påpeka att det är stor skillnad på användningen "en tro" (substantiv) och att "tro något" (verb), vilket är det vanliga tricket som troende brukar försöka använda sig av när de vill få det att verka som om ateism är en tro.

tro: 1 hålla för sannolikt med avs på ngt sakförhållande (som det i och för sig kan finnas säker kunskap om) SYN: anta, förmoda

Om jag säger att jag tror att det ska bli soligt imorgon så kan jag antingen basera det på ren gissning/önsketänkande (antagande) eller så kan jag basera det på väderrapporter som påstått att det sannolikt skulle bli sol imorgon. Det är två olika grunder för att "tro" något, varav den ena mer eller mindre bara är ett löst antagande, medan den andra baseras på presenterade fakta.

Men det är bara den allmänna definitionen på tro – det är INTE den definitionen man använder i religionsfrågor.

2 religiös övertygelse om existensen (av) gudom eller annan övernaturlig företeelse

När man talar om religion och ateism använder man alltså betydelsen av ordet tro att det syftar på föreställningar om det transcendentala erkänns som sanna och att det inkluderar tillit till en eller flera gudar (eller någon annan övernaturlig företeelse).

Det är alltså en klart specifik definition om att man har en föreställning om gudars existens, och en ateist saknar då helt logiskt tro i den bemärkelsen.

Så, att blanda in hur ordet tro används i andra sammanhang och säga att man kan visst använda "tro" om ateismen blir bara fel. Det vore samma som att nämna att de troende ber till gud och sedan påstå att även ateister ber ibland eftersom de till exempel kan be någon att upprepa något om de inte hörde riktigt första gången eller så kan de be om lov att få bygga en stuga ...

Att blanda ihop dessa olika användningar av "be" och påstå att även ateister ber blir lika fel som att påstå att även ateismen är en tro.

nu gör du ett helt gäng halmgubbar,

jag hållet med dig i allt,

men du kan knappast ha missat att den här tråden mynnat ut i massor av sidospår,
varav ateistchecklistan är ett jag kommenterat
Citera
2018-08-08, 10:46
Medlem
jipeesss avatar
vad är syftet med tråden?

att uppnå konsensus kring definitionen av "ateism" eller/och "tro"?
Citera
2018-08-08, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
hm
då blev det nog missförstånd,

det avsåg en checklista för att kontrollera vilken typ av ateist man är;

svag ateist, stark ateist, agnostisk ateist etc..

det finns alltså grader och nyanser av skepsis

alltså inte huruvuda ordet betyder "avsaknad av tro på gud" eller inte
Ja, och det finns även teister som har olika stark tro. Vissa hävdar bestämt att gud/gudar existera, medans andra är mer tydlig med att det endast är en tro.
Citera
2018-08-08, 11:29
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, och det finns även teister som har olika stark tro. Vissa hävdar bestämt att gud/gudar existera, medans andra är mer tydlig med att det endast är en tro.

helt korrekt,
det är därför såna här trådar alltid spretar iväg i olösliga semantiska utläggningar kring gränssnitten tro-veta-hoppas-önska-tycka-anse-anta osv..
Citera
2018-08-08, 11:38
Medlem
Citat:
helt korrekt,
det är därför såna här trådar alltid spretar iväg i olösliga semantiska utläggningar kring gränssnitten tro-veta-hoppas-önska-tycka-anse-anta osv..
Fast jag ser skillnad på att tro något och att ha en tro.
Och jag ser ännu större skillnad på att inte tro något och att ha en tro.
Citera
2018-08-08, 12:05
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Fast jag ser skillnad på att tro något och att ha en tro.
Och jag ser ännu större skillnad på att inte tro något och att ha en tro.

japp
håller med där åxå,

tron kan saknas, vara svag, stark, tappas, obefintlig osv

svårt ämne..
Citera
2018-08-08, 12:12
Medlem
Det är självklart att ateismen är en tro. Tyvärr är ateisterna i Sverige så jävla hjärntvättade att de inte förstår det. Helt meningslöst att diskutera detta med hjärntvättade ateister.
Citera
2018-08-08, 12:16
Medlem
Citat:
japp
håller med där åxå,

tron kan saknas, vara svag, stark, tappas, obefintlig osv

svårt ämne..
Varför är det nästan bara när det handlar om gudar som det är så viktigt att påpeka att icketro är en tro? Är det för att teister känner sig hotad på något sätt?
Citera
2018-08-08, 12:34
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Varför är det nästan bara när det handlar om gudar som det är så viktigt att påpeka att icketro är en tro? Är det för att teister känner sig hotad på något sätt?
Personligen så känner jag mig inte det minsta hotad, och jag har definitivt mer respekt och förståelse för (intelligenta, ödmjuka och toleranta) ateister än för fanatiskt religiösa dårar, men enligt min logik så är faktiskt även "icketro" en slags tro, så är det bara...
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2018-08-08 kl. 12:49.
Citera
2018-08-08, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Personligen så känner jag mig inte det minsta hotad, och jag har mer respekt och förståelse för ateister än för fanatiskt religiösa, definitivt, men enligt min logik så är faktiskt även "icketro" en slags tro, så är det bara...
Så teister både tror på gudar och tror inte på gudar? Blir inte det lite snurrigt, även om det stämmer?

Och ofta kommer argumentet ”din position är också en tro” mot mig när gudstro diskuteras.
Folk som tror på spöken har aldrig använt det argumentet mot mig.
Citera
2018-08-08, 12:46
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Så teister både tror på gudar och tror inte på gudar? Blir inte det lite snurrigt, även om det stämmer?
Nu förstår jag inte, vad var det i mitt inlägg som hävdade detta...? "Både tror och tror inte på gudar", har jag sagt nåt om det...?
Citat:
Och ofta kommer argumentet ”din position är också en tro” mot mig när gudstro diskuteras.
Folk som tror på spöken har aldrig använt det argumentet mot mig.
Kanske för att folk som tror på Gud är mer "passionerade" (och i värsta fall även fanatiska) i sin tro än de som tror på spöken...?
Citera
2018-08-08, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Nu förstår jag inte, vad var det i mitt inlägg som hävdade detta...? "Både tror och tror inte på gudar", har jag sagt nåt om det...?
Kanske för att folk som tror på Gud är mer "passionerade" (och i värsta fall även fanatiska) i sin tro än de som tror på spöken...?
En tesit tror ju inte på alla gudar, alltså tror den på gudar och den tror inte på gudar. Det blir en ordlek bara.

Så kan det vara. Det kan också vara så att de förstår att de har ”faith” som anledning till sin position, och därför vill påstå att ateister även har ”faith” för sin position. Det är den delen av ordet TRO som jag inte håller med om inom ateism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in