2018-08-08, 01:56
Medlem
Rysstrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Förra valet så kom det i snitt en om dagen från och med den 7:e augusti. Man tycker att det borde komma minst ett dussin till den här månaden. Undrar om Sifo dyker upp snart så att vi får skratta lite åt deras fejkmätning?

Ok! Tycker bara att det varit så tyst med allt. Detta gäller både opinionsundersökningar och annat. Nästan så man blir paranoid och börjar misstänka att internetflödet blir censurerat. Allt känns dött på något vis. Vart är valrörelsen? Opinionsundersökningar är kanske också rysk valpåverkan snart. Gissar på att sifo sänker SD till 17,9% för att försöka minska SDs momentum.
2018-08-08, 02:03
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysstrollet
Gissar på att sifo sänker SD till 17,9% för att försöka minska SDs momentum.

Den som besökt en badstrand i Sverige i sommar kan omöjligen rösta på något annat än SD.
2018-08-08, 02:42
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
12,8 procent och vågmästare FI får 2.9 låt oss se om mitt stalltips håller.

Jag har de senaste veckorna, på kvällstid, roat mig med att gå tillbaka och läsa igenom en enorm mängd inlägg som gjordes månaderna före valet 2014 och tänkte gå vidare till några veckor efter valet. Mycket intressant läsning som ger perspektiv, inte minst ser man exakt samma idiotiska resonemang då - inför valet 2014 - från diverse "kraftflickor" och andra som man ser nu... De hade tokfel då när det gällde SD i opinionsundersökningar och kommer helt säkert att ha lika tokfel nu. Även många opinionsinstitut var helt borta när det gällde att mäta SD, vilket valet senare visade. Alla institut underskattade SD. Sentio var dock överlägset bäst, med en underskattning på endast 0,2%.

Just nu är jag framme på inlägg #21126. I det inlägget hänvisar du till ett tidigare inlägg du gjort - det som jag citerat ovan. Det inlägget har nu #15091 (inte #15099).

Detta inlägg gjorde du i denna tråd 2014-06-06, 11:14, alltså lite mer än tre månader innan valet 2014.

Du tippade 12,8% för SD och 2,9% för Fi - som i förra valet hade höjts till skyarna av medierna och många trodde att de hade stor chans att komma in i riksdagen. Tack och lov blev det inte så.

Först vill jag ta av hatten och så här mer än fyra år senare gratulera till en sjuhelvetes förutsägelse om vad SD skulle få i valet 2014. Du "missade" valresultatet med ynka 0,07% Och då får man inte glömma att din förutsägelse gjordes tre månader innan valet. En evighet i dessa sammanhang. Många trodde knappt att SD skulle nå 10% vid den tiden.

När jag läste ditt inlägg blev jag nyfiken. Vi befinner oss nu nästan exakt en månad från valdagen 2018. Får man be om en förutsägelse från din sida inför årets val? Kan inte tänka mig någon bättre att fråga. Vad tror du att SD får i valet den 9 september 2018?
2018-08-08, 04:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Jag har de senaste veckorna, på kvällstid, roat mig med att gå tillbaka och läsa igenom en enorm mängd inlägg som gjordes månaderna före valet 2014 och tänkte gå vidare till några veckor efter valet. Mycket intressant läsning som ger perspektiv, inte minst ser man exakt samma idiotiska resonemang då - inför valet 2014 - från diverse "kraftflickor" och andra som man ser nu... De hade tokfel då när det gällde SD i opinionsundersökningar och kommer helt säkert att ha lika tokfel nu. Även många opinionsinstitut var helt borta när det gällde att mäta SD, vilket valet senare visade. Alla institut underskattade SD. Sentio var dock överlägset bäst, med en underskattning på endast 0,2%.

Just nu är jag framme på inlägg #21126. I det inlägget hänvisar du till ett tidigare inlägg du gjort - det som jag citerat ovan. Det inlägget har nu #15091 (inte #15099).

Detta inlägg gjorde du i denna tråd 2014-06-06, 11:14, alltså lite mer än tre månader innan valet 2014.

Du tippade 12,8% för SD och 2,9% för Fi - som i förra valet hade höjts till skyarna av medierna och många trodde att de hade stor chans att komma in i riksdagen. Tack och lov blev det inte så.

Först vill jag ta av hatten och så här mer än fyra år senare gratulera till en sjuhelvetes förutsägelse om vad SD skulle få i valet 2014. Du "missade" valresultatet med ynka 0,07% Och då får man inte glömma att din förutsägelse gjordes tre månader innan valet. En evighet i dessa sammanhang. Många trodde knappt att SD skulle nå 10% vid den tiden.

När jag läste ditt inlägg blev jag nyfiken. Vi befinner oss nu nästan exakt en månad från valdagen 2018. Får man be om en förutsägelse från din sida inför årets val? Kan inte tänka mig någon bättre att fråga. Vad tror du att SD får i valet den 9 september 2018?

Har också gjort det. Mkt interessant. Har du sett trådens egen röstning inför valet 2014? Det var ganska många snvämdare som röstade och snittet var skrämmande nära resultatet faktiskt. Typ 12,6-12-7% har jag för mig.

Tror ändå ett samlat snitt från denna tråd, om man tar bort uppenbart avikande troll, kommer väldigt nära sanningen.
2018-08-08, 06:21
Medlem
RingRing2014s avatar
SD lyser av självförtroende nu, man märker att tidigare ängslighet är borta. SD har nu samma lyster som Alliansen hade inför valet 2006.

Valaffischerna är ju geniala i sin enkelhet och i sitt nyskapande.

Bara självförtroendet i sig kanske kan locka två till tre procentenheter till i spurten nu.

Nu vill jag se mätningar!

🇸🇪 Sverigefesten 🇸🇪
2018-08-08, 06:30
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
SD lyser av självförtroende nu, man märker att tidigare ängslighet är borta. SD har nu samma lyster som Alliansen hade inför valet 2006.

Valaffischerna är ju geniala i sin enkelhet och i sitt nyskapande.

Bara självförtroendet i sig kanske kan locka två till tre procentenheter till i spurten nu.

Nu vill jag se mätningar!

🇸🇪 Sverigefesten 🇸🇪

Håller inte med alls, känns nästan som att de släppt på gasen innan mål.

Valaffischer utan budskap var ett helt obegripligt beslut. "SD2018" är för mesigt och räcker inte.

De borde använt budskapen från deras twitter konto:

https://twitter.com/sdriks/status/1026737131736244224

https://twitter.com/sdriks/status/1026439506822684673

https://twitter.com/sdriks/status/1015644162627170309
2018-08-08, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Självklart tror de på sina egna siffror men du kanske vet bättre. Sök arbete på ett opinionsinstitut eftersom du tydlige är en hejare på att veta hur man mäter så det stämmer. 30 procent existerar bara i fantasin och har ingenting med seriösa opinions mätningar att göra. Vore dock kul om du tipsa om hur du kom fram till 30 procen. Även en blind höna kan ju ha hittat ett korn.

Det är visst möjligt få 30 % till Sverige-vänliga nationalistiska partier, men som du säger inte själv för SD!
Ett resultat med SD 24 % och AfS 6 % hade aldrig varit fel!
SD kan dessutom attrahera nya väljare, då man absolut framstår som mer behärskade och sansade än yrvädret AfS!
En röst på AfS är för egen del helt given, ifall man vid OM får mer än 2,5-3 %.
2018-08-08, 08:07
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ok! Tycker bara att det varit så tyst med allt. Detta gäller både opinionsundersökningar och annat. Nästan så man blir paranoid och börjar misstänka att internetflödet blir censurerat. Allt känns dött på något vis. Vart är valrörelsen?

På vårt jobb har det varit rekordlugnt. Inga kundaktiviteter, inga extra confcall och mycket lite mejl. Aldrig varit så lugnt sade en gammal veteran.

Vem vet, kanske även OU tar lite extra semester när vädret är ovanligt fint?
2018-08-08, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Det är visst möjligt få 30 % till Sverige-vänliga nationalistiska partier, men som du säger inte själv för SD!
Ett resultat med SD 24 % och AfS 6 % hade aldrig varit fel!
SD kan dessutom attrahera nya väljare, då man absolut framstår som mer behärskade och sansade än yrvädret AfS!
En röst på AfS är för egen del helt given, ifall man vid OM får mer än 2,5-3 %.

Jag hade heller aldrig trott att (AfS) ens skulle ha en chans. Nu tror jag fortfarande inte att de kommer in i Riksdagen. Det närmaste exemplet är ju Ny Demokrati där Ian och Bert trots allt ägde media under våren. man hör knappast något alls om (AfS) i traditionell media. För egen del ser jag dem aldrig i sociala medier heller. Det är bara här och i Nyheter Idag de uppmärksammas ibland.

Blir det dock så att de börjar redovisas i YouGov nu under sista månaden på kanske 2.5-3% så tror jag att tillräckligt många (SD) och (M) väljare bestämmer sig för att stödrösta, eller proteströsta.

Detta val är ju lite speciellt eftersom det inte avgörs av några %-enheter hit eller dit. Det som spelar roll är ju vilka som kan samarbete och vilka möjligheter som är blockerade i slutändan.

Det är likadant för (MP) och (L). Varje tiondel räknas men det är bara för att det vore en stor seger för demokratin om de åkte ut. Inte för att deras %-enheter gör varken till eller från när det gäller regeringsbildningen.
2018-08-08, 08:27
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Måste nämna att jag endast fått svara på en undersökning en gång (minns inte en vilket institut, tror att det var sifo?), och då svarade jag att jag röstar S. Inte för att jag röstar S eller är rädd för att svara SD, men för att jag vill göra besvikelsen maximal till valet. Nu var det dock över ett år sedan. Hoppas att de hör av sig igen innan valet!
Förr fick jag ofta svara på telefonundersökningar,men efter att jag svarat SD i ett par har aldrig någon ringt upp och frågat sedan.
visst kan bero på att jag kommit in i ett annat åldersspann,men jag har kvar fasta telefonen också trots att det är en ip telefon nu för tiden.
För en sex-sju år sedan kom Scb med en lunta som jag inte var ett dugg intresserad att svara på,så efter 3 påminnelser ringde man upp mig och gjorde en något kortare telefonundersökning,inget mer sedan.
2018-08-08, 08:32
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Nix, inget läckage till AfS. Övriga har till och med minskat, från 3,1 till 1,9 hos Inizio. I Sentio ökat med måttliga 0,2.

Svaret finner du i blocken. Rödgröna har ökat från 36,7 till 38,4 hos Inizio och från 35,6 till 37,6 hos Sentio.

Det är en tydlig vänstervind. Folk är trötta på kravhögern och Sd:s platta förståelse för våra samhällsutmaningar. Det finns hopp, och hoppet stavas solidaritet och framtidstro.
Du har rätt i att småpartierna troligen faller rejält,men någon "vänstervind" lär vi inte se förutom att vänsterpartiet ökar något på grund av regeringens totala misslyckande,men uppblåsningen MP hade förra valet ser vi nu på V och lite på Centern.
2018-08-08, 08:43
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Valaffischer utan budskap var ett helt obegripligt beslut. "SD2018" är för mesigt och räcker inte.

SD väljarna, både dom gamla och dom nya är verksamma på digitala kanaler. Ingen bryr sig om en valaffisch längre. Nu valde man bilder med vanliga människor och "SD". Man kunde haft vita valaffischer med en QR-kod på som visade nån webbsida med ett budskap.

---------------------------------------------------
SD 2018

QR-KOD

Vi pratar med våra väljare på det nya sätet
Etablissemanget är kvar i förra seklet.
-----------------------------------------------------

Varenda jävel har en smartphone och Facebook. Varenda jävel vet vad en QR-kod är. Den som inte vet att fota en QR-kod med sin smartphone, röstar inte på SD.

Så jag han hålla med om att det var lite tamt, man borde ha smällt på kaxigare budskap och signalerat att valaffischer är soooo last century. Precis som etablissemangspartierna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in