2014-06-06, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Vi lägger in länken också:

Här är vinnarna i den nya väljarbarometern
http://www.expressen.se/nyheter/val2014/har-ar-vinnarna-i-den-nya-valjarbarometern/
Jag plockade russinet ur en i övrigt väldigt oaptitlig kaka.
2014-06-06, 09:53
Medlem
Goldwaters avatar
Senaste Demoskop verkar klart påverkad av EU-valet. Dock lär SDs ökning bero på aktiv uppviktning från Demoskops sida (antar jag) och det är förstås rimligt. Att S är på29%, M på 18% och MP på 13% ser jag som uteslutet. De två första ska upp ca 5% och MP ner 4-5%. Det lär räta ut sig den kommande månaden.
2014-06-06, 10:05
Medlem
RingRing2014s avatar
SD klart större än ett halvt Moderaterna nu. Moderater smakar gott.

Men som vi vet så går det ju inte att lita på mätningarna. SD är extremt svåra att mäta, vi är under radarn.

Min gissning inför riksdagsvalet, 14,1%.
Senast redigerad av RingRing2014 2014-06-06 kl. 10:11.
2014-06-06, 10:26
Medlem
Durgas avatar
Inte vet jag men är det inte bättre att stollepartiet MP tillsammans med V får försöka bilda regering med S efter valet för att vi så snabbt som möjligt får ett nyval.
Jag menar , MP måste tydligen synas i skarpt läge för att svensken ska förstå vad det är för ett slags parti , att journalisterna ska göra det jobbet kan vi ju som sagt glömma.
Senast redigerad av Durga 2014-06-06 kl. 10:29. Anledning: rättelse
2014-06-06, 10:54
Medlem
Allt från kommunister till gråsossar har framgångsrikt regerat Sverige i kraft av den Socialdemokratiska affärsidén -tillgång till regeringsmakten.
Men nu är tokvänstern nästan lika stora som s i opinionsmätningarna. Det innebär att vänstern inte längre behöver s och därför inte röstar på s.

Samtidigt går SD stadigt framåt i opinionsundersökningarna. 10 procent senas torde kunna uppskattas till runt 15 procent.
Till detta kommer en het valrörelse med gruppvåldtäkter, upplopp och bilbränder. Lägg därtill en mycket större budget för reklam och utskick.

Jag hoppas fortfarande på runt 20 procent.
Senast redigerad av allagustav 2014-06-06 kl. 11:02.
2014-06-06, 10:58
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Senaste Demoskop verkar klart påverkad av EU-valet. Dock lär SDs ökning bero på aktiv uppviktning från Demoskops sida (antar jag) och det är förstås rimligt. Att S är på29%, M på 18% och MP på 13% ser jag som uteslutet. De två första ska upp ca 5% och MP ner 4-5%. Det lär räta ut sig den kommande månaden.

Man märker att de vet att SD har egentligen högre, Demoskop vet att det blir lite oseriöst att ett institut åter drar ner SD precis under 10%; samtidigt vill de inte ta i för mycket för att undvika anklagelser att man bidrar till att skapa framgång som inte är statistiskt säkerställd. SD ökar hela tiden och har alltid gjort det.
2014-06-06, 11:14
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allagustav
Allt från kommunister till gråsossar har framgångsrikt regerat Sverige i kraft av den Socialdemokratiska affärsidén -tillgång till regeringsmakten.
Men nu är tokvänstern nästan lika stora som s i opinionsmätningarna. Det innebär att vänstern inte längre behöver s och därför inte röstar på s.

Samtidigt går SD stadigt framåt i opinionsundersökningarna. 10 procent senas torde kunna uppskattas till runt 15 procent.
Till detta kommer en het valrörelse med gruppvåldtäkter, upplopp och bilbränder. Lägg därtill en mycket större budget för reklam och utskick.

Jag hoppas fortfarande på runt 20 procent.

12,8 procent och vågmästare FI får 2.9 låt oss se om mitt stalltips håller.
2014-06-06, 11:26
Medlem
mrmoonlightss avatar
Den mediala strategin i opinionsundersökningar har blivit att helt ignorera SD till förmån för andra partier. Nu senast under EU-valet fick FI en stor uppmärksamhet några veckor i förväg för att dom tog sig in som ett nytt parti i parlamentet. SD tog sig också in i parlamentet som ett nytt parti, men det var tyst om deras ännu större framgångar. I alla fall innan valet.

SD har en fördel som FI inte har. SD kommer att överleva Jimmie Åkesson, men FI kommer inte att överleva Gudrun Schyman. Dom som kommer att rösta på FI vill se Gudrun i Riksdagen igen. Börjar man bryta ner deras sakfrågor så är det i vissa fall helt surrealistiska händelser som att avskaffa försvaret.
2014-06-06, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
12,8 procent och vågmästare FI får 2.9 låt oss se om mitt stalltips håller.

12,8 är på tok för lite. Betänk att till och med valundersökningen fick räknas upp med 30 - 40 % För institutens undersökningar gäller mycket, mycket högre uppräkningstal
2014-06-06, 11:58
Medlem
K-G Bergström erkänner nu iallafall i expressen att opinionsinstituten troligtvis underskattar SD:

Citat:
Ursprungligen postat av K-G Bergström
SD har åter etablerat sig på tioprocentsnivån. Det ska inte heller uteslutas att partiet reellt är ännu starkare. Opinionsmätare tycks fortfarande ha svårigheter att fånga upp partiets verkliga stöd.

Till och med de som mätte på valdagen, som SVT:s ValU gjorde i EU-valet, underskattade styrkan. Möjligen därför att väljare fortfarande "skäms " att säga att de röstar på SD.

http://www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/k-g-bergstrom-hoger--och-vanstervindarna-slar-mot-lofven--reinfeldt/
2014-06-06, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartgrip
K-G Bergström erkänner nu iallafall i expressen att opinionsinstituten troligtvis underskattar SD:

http://www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/k-g-bergstrom-hoger--och-vanstervindarna-slar-mot-lofven--reinfeldt/

Ja det är väldigt svårt att sia om SDs valresultat till hösten nu sedan partiet fick 9,7% i EU-valet. Det var inte många som trodde på ett sådant resultat och mätningarna visade från 4 till 8% och de flesta låg kring 6%, dvs en underskattning med 3,7% enheter. Är det ungeför samma underskattning i mätningarna inför riksdagsvalet så ligger SD inte på 10% utan på 13-14% i realiteten.
2014-06-06, 12:33
Medlem
Vilket hyckleri av KG Bergström att tala om skam:
" Möjligen därför att väljare fortfarande "skäms " att säga att de röstar på SD"

SD-väljaren skäms inte men vill inte bli utesluten ur facket, få sin bil repad, få sparken eller få en yxa i dörren.

Däremot hade Bergström rätt i att SD är grovt underskattade i opinionsundersökningarna.
Senast redigerad av allagustav 2014-06-06 kl. 12:35.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in