2018-08-07, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
20%?

Herregud vad man längtar efter valet. Mest för att få njuta av alla paniktårar och snyftångestattacker som kommer uppstå.

Den siffran tror de inte på själva. De VET att det snarare handlar om närmare 30%.
Men genom att skriva ner SDs siffror så kan de alltid lura någon att välja ett annat parti.

Sen, när nästa artikel är att SD aaaaalldrig får inflytande så blir det närmast pinsamt patetiskt genomskinligt.
2018-08-07, 22:06
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Så när Aftonbladets Inizio går via 15,9%-18,2%-20,5% och nu 19% är det ett "fall"?
Att dra någon slutsats av en OU är idiotiskt.

Ett fall för mig är ner 3-4% på månadssnittet. Glöm inte att man satte totalt rekord i juni och sommarrekord i juli.

Jag kommenterade RosaRosaRosas påstående utan att ens läst in mig på själva opinionsundersökningen.
2018-08-07, 22:12
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaggyme
I går presenterade kvällstidningarna en ny Ipsos. Där hade sd backat en och en halv % från 20 till 18,5 eller nåt om jag minns rätt.

I dag påstår K G Bergström i Expressen att en bortkastad röst är en röst på sd. Sd kommer inte att få nåt inflytande alls enligt honom ens med 20 %.

https://www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/sd-och-v-partierna-ingen-vill-regera-med/

I dag understryker Aftonbladet det som jag säger i första stycket häruppe.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/kajmoB/sd-tappar-i-ny-matning--rysare-mellan-blocken

Det var Aftonbladet som presenterade en Inizio-mätning, där SD backat från 20,5% till 19% (-1,5). Personligen tar jag dock den "tillbakagången" med stor ro eftersom den kom från just... Inizio.

Edit: Ser att du korrigerat dina uppgifter nu. Det var dock från 20,5% till 19%.
Senast redigerad av Smoothman 2018-08-07 kl. 22:14. Anledning: Edit
2018-08-07, 22:24
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Nix, inget läckage till AfS. Övriga har till och med minskat, från 3,1 till 1,9 hos Inizio. I Sentio ökat med måttliga 0,2.

Svaret finner du i blocken. Rödgröna har ökat från 36,7 till 38,4 hos Inizio och från 35,6 till 37,6 hos Sentio.

Det är en tydlig vänstervind. Folk är trötta på kravhögern och Sd:s platta förståelse för våra samhällsutmaningar. Det finns hopp, och hoppet stavas solidaritet och framtidstro.

Tydlig vänstervind...!? Kan du skilja mellan höger och vänster? På högerhanden sitter tummen till vänster kanske du vet. Bra tips då jag vet att högerregeln i trafiken kan vara svårt för många...särskilt kvinnor som kör som om deras fordon vore herrelösa. OBS vitsen. Här har du en länk till en tråd du borde läsa.

(FB) Möten med opinionen

Är du både blind och döv när du är ute på allmän plats eller umgås med dina vänner,släkt och bekanta? Själv talar jag aldrig politik med mina bekanta och om de pratar politik så är det gemensamma för dem alla att de klart uttrycker sina sympatier för SD,men även direkt försöker förmå mig att rösta på dem.

Det är ganska svårt att uppskatta ett sånt nytt parti som AfS i opinionen och om de skulle ta sympatier lär det i så fall spegla ett mindre läckage från SD. Ingen ide att gräla om det. Jag presenterar bara en möjlig förklaring utifall SD oförklarligt skulle droppa i nån framtida OI.

Nu finns det fler opinionsinstitut RosaRosaRosa och vi kanske inte ska ta din favorit till opinionsinstitut och dess uppgifter som huggna i sten.

Inom kort har vi facit och om AfS tydligt inte verkar ha en chans att nå riksdagen lär SD lika oförklarligt som de sjönk plötsligt öka i i opinionen.
Senast redigerad av Rektangel 2018-08-07 kl. 22:54.
2018-08-07, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
En pakt? Jag har lite folie du kan få, till att göra dig en hatt. Vanligt folk har inte tid med "pakter" det händer bara på TV. I TV-program med "Robinson-Robban". Det är redan vederlagt i den här tråden att vissa mätföretag är bättre än andra på att mäta SD. Vissa kan inte alls. Novus sa 8% på valdagen 2014. Det blev 12.9%; det är sämre än vilken gissning som helst.

Pakt? Nej. Metoder som har svårt att nå SD väljare? Ja. Opinionsinstitut på armlängds avstånd till staten? Ja.

Det är inte en slump att utländska företag som Sentio och Yougov mäter SD bäst. Dom andra instituten är en del av det svenska etablissemanget. Säger man SD till etablisemangsinstitut finns risken att man via Researchgruppen och Expo till Expressen får David Baas hängande utanför dörren när man ska till jobbet. Alltså håller man käften.

Tack! Nu försvann en stor gnagande oro ur mitt huvud.

Ajdå, jag har svarat SD varje gång de ringt. När "Expo-Robban" knackar på ska jag bjuda på kaffe och hälsa från dig. Jag undrar vem som är foliehatten här..
Svarade SD i Yougov också 1 gång men ledsnade på frågor om mjölkprodukter och banker och la ner det.

Tror SD är underskattade i teleundersökningar för folk tror det är försäljare och de är underskattade i webpaneler för folk ledsnar.
Senast redigerad av karldusch 2018-08-07 kl. 22:45.
2018-08-07, 23:05
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldusch
Tror SD är underskattade i teleundersökningar för folk tror det är försäljare och de är underskattade i webpaneler för folk ledsnar.

Varsågod!

Jag fick lära mig av dig att det finns olika typer av personer inom svenska kyrkan, vilka nu på senare tid har hoppat över till SD. Precis på samma sätt finns det olika SD-väljare och jag tror att ju tidigare man "vaknade" och gick över från etablissemangspartierna till SD desto större risk var det att ta steget.

Vi har historiskt sett uthängningar av privatpersoner av media när det skulle statueras exempel med olydiga avfällingar från etablissemanget. Så ju tidigare man gjort hoppet till SD ju mer fick man hålla käften. Det var farligare att säga att man röstade SD 2006 än 2018.

Därav finns det en historia att inte vara uppriktig i opinionsmätningar som har gjort att institut som t.ex. SCB (vilket är staten) har svårt att mäta SD som fenomen. Detta är anledningen eftersom förr kunde det vara farligt för familjeförsörjning osv. att vara öppen.

Det är också de här "tidiga" SD-väljarna som jag tror går till AfS nu när SD har blivit som ett stort paket mellanmjölk istället för en jävligt stark Irish Coffee med opastöriserad grädde. SD har varit utsatta för etablissemangets krafter som inget annat parti. Men de har ändå nu blivit störst. Det är därför jag förkastar din "pakt-idé". SD har motarbetats under hela sin tillväxtperiod. Och så skulle SD och dess väljare knäckas av en "pakt" Socialdemokrater och Kristdemokrater som uppger fel parti i Inizo för att det ska se ut som att SD krymper? Jag bedömer sannolikheten för detta till korrekt avrundat noll.
Senast redigerad av Nostradumbass 2018-08-07 kl. 23:17.
2018-08-07, 23:09
Medlem
Rysstrollets avatar
När fan kommer det fler opinionsundersökningar?
Det finns ju inte mycket annat som förgyller livet såhär en månad innan ett historiskt val.
Sverige får sannolikt ett parti som är större än Socialdemokraterna för första gången sedan 1914
2018-08-07, 23:19
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Den siffran tror de inte på själva. De VET att det snarare handlar om närmare 30%.
Men genom att skriva ner SDs siffror så kan de alltid lura någon att välja ett annat parti.

Sen, när nästa artikel är att SD aaaaalldrig får inflytande så blir det närmast pinsamt patetiskt genomskinligt.

Självklart tror de på sina egna siffror men du kanske vet bättre. Sök arbete på ett opinionsinstitut eftersom du tydlige är en hejare på att veta hur man mäter så det stämmer. 30 procent existerar bara i fantasin och har ingenting med seriösa opinions mätningar att göra. Vore dock kul om du tipsa om hur du kom fram till 30 procen. Även en blind höna kan ju ha hittat ett korn.
2018-08-07, 23:37
Medlem
Sen reflexion här, jag har inte haft ute mina känseldektetorer och spröt utanför bubblan men det känns väldigt bra att se SD:s smarta valaffischer, ser ut som ett helt nytt grepp. Nu har väl i och för sig valaffischer ingen avgörande betydelsede.

Pridespektakel även i Göteborg och SD slipper vara med. Hela RFLS:s Pridespektakel verkar ha gynnat SD, vettigt folk bara skakar på huvudet och SD stiger med ytteriga 0,5% i den verkliga opinionen enligt min enkla mening.
Jag har inget emot enkla Homo-människor men hela spektaklet drar ett löjes skimmer över sig. Dekadens och en dag kommer räkningen där Sverige närmar sig smutsen.
Det finns dock ett litet hopp om rening, nationalism och patriotism, det är nästan som man längtar till nästa lågkonjuktur då allt skall betalas. Vi skall inte ge upp allting går i cykler.
2018-08-08, 00:51
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldusch
Tack! Nu försvann en stor gnagande oro ur mitt huvud.

Ajdå, jag har svarat SD varje gång de ringt. När "Expo-Robban" knackar på ska jag bjuda på kaffe och hälsa från dig. Jag undrar vem som är foliehatten här..
Svarade SD i Yougov också 1 gång men ledsnade på frågor om mjölkprodukter och banker och la ner det.

Det är som i marknadsföring när man gör marknadsundersökningar med enkäter inte olikt webbpaneler som ju också används till just det. Beroende på vilken kund grupp man vänder sig till kan det vara svårt att nå ut. Upptagna människor som tjänar pengar lägger inte tid på enkäter och de går inte att locka med gratis biobiljetter. Det brukar sägas att pensionärer och studenter är överrepresenterade i sådana enkäter. Vill man få reda på vad bilköpare för premiummärken tycker så funkar inte enkäter. De som köper nya BMW gör inga enkäter. (Om de nu inte råkar vara OU-nördar förstås).

SD-väljarna är premiumsegmentet här. Svåra att nå.
2018-08-08, 01:17
Medlem
Rysstrollets avatar
Måste nämna att jag endast fått svara på en undersökning en gång (minns inte en vilket institut, tror att det var sifo?), och då svarade jag att jag röstar S. Inte för att jag röstar S eller är rädd för att svara SD, men för att jag vill göra besvikelsen maximal till valet. Nu var det dock över ett år sedan. Hoppas att de hör av sig igen innan valet!
Senast redigerad av Rysstrollet 2018-08-08 kl. 01:53.
2018-08-08, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysstrollet
När fan kommer det fler opinionsundersökningar?
Det finns ju inte mycket annat som förgyller livet såhär en månad innan ett historiskt val.
Sverige får sannolikt ett parti som är större än Socialdemokraterna för första gången sedan 1914

Förra valet så kom det i snitt en om dagen från och med den 7:e augusti. Man tycker att det borde komma minst ett dussin till den här månaden. Undrar om Sifo dyker upp snart så att vi får skratta lite åt deras fejkmätning?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in