2018-08-07, 14:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Efter att en miljöprofessor släppts lös i TV ktuellt och nyheter i Radio, propagerande för fossilfritt samhälle, och att vi är på väg mot undergång och överhettning, så tror jag att detta tär på SDs opinionssiffror.
Gissa vilka som jublar. Mp 9,6 ?

Folk är kanske inte realistiska och hänger med på Åkessons miljöresonemang.
Public Service går nu All In med klimathysteri för att skyla över avsaknaden av ett fungerande civilförsvar & för att försöka rädda kvar MP i riksdagen. På SVTs morgonnyheter hade man två "experter" i studion, bägge avlönade klimatalarmister, som bjöd över varandra i klimathysteri utan att någon ställde några kritiska motfrågor.

F! verkar man dock helt ha släppt åt sitt eget öde, nu är det operation "Rädda MP" som gäller för Public Service.

Om detta innebär att SD tappar väljare till MP, skulle inte tro det.
2018-08-07, 14:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppppppppppppppp
Lena Mellin sade i någon ”analys” att SD kommer att få runt 18%.

Hon måste ha fått order uppifrån att skruva ner siffrorna. Förra valet var hon betydligt mer realistisk avseende SDs siffror. Då låg hon rätt nära Sentio i sina prognoser.
2018-08-07, 14:59
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Troligen speglar fallet ett läckage till AFS
som många SD-sympatisörer överväger att rösta på om det är möjligt att de når över riksdagsspärren
Så när Aftonbladets Inizio går via 15,9%-18,2%-20,5% och nu 19% är det ett "fall"?
Att dra någon slutsats av en OU är idiotiskt.

Ett fall för mig är ner 3-4% på månadssnittet. Glöm inte att man satte totalt rekord i juni och sommarrekord i juli.
2018-08-07, 14:59
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Det finns dess bättre begrepp som ex statistisk felmarginal och konfidensintervall!

Mätningarna för SD har hitintills flukturerat inom dessa begrepp - när det gäller minskningar.

Men sannolikt ökar SD betydligt inför valet och utanför dessa begrepp...

Och ditt ”sannolikt” styrks av vad? Hittar du stöd för det i materialet?
2018-08-07, 15:04
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Troligen speglar fallet ett läckage till AFS
som många SD-sympatisörer överväger att rösta på om det är möjligt att de når över riksdagsspärren

Nix, inget läckage till AfS. Övriga har till och med minskat, från 3,1 till 1,9 hos Inizio. I Sentio ökat med måttliga 0,2.

Svaret finner du i blocken. Rödgröna har ökat från 36,7 till 38,4 hos Inizio och från 35,6 till 37,6 hos Sentio.

Det är en tydlig vänstervind. Folk är trötta på kravhögern och Sd:s platta förståelse för våra samhällsutmaningar. Det finns hopp, och hoppet stavas solidaritet och framtidstro.
2018-08-07, 15:06
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Så när Aftonbladets Inizio går via 15,9%-18,2%-20,5% och nu 19% är det ett "fall"?
Att dra någon slutsats av en OU är idiotiskt.

Ett fall för mig är ner 3-4% på månadssnittet. Glöm inte att man satte totalt rekord i juni och sommarrekord i juli.

Men konstigt nog drar Sd-svansen mer än gärna slutsatsen att Sd växt på motsvarande positiva siffror.
2018-08-07, 15:14
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
SD kommer inte att få en tiondel under 25% i valet.

Du anklagar personer för att vara synska när de analyserar faktorer och spår kommande valresultat, men själv är du minst sagt exakt i ditt gissande.

Jag har tidigare gjort bedömningen att de hamnar på max 18 %, och den senaste OU pekar sannerligen i den riktningen. 19 % i Inizio. Ska ni börja anklaga OI för konspiration om fler resultat i samma riktning trillar in snart?
2018-08-07, 15:19
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
De enda två undersökningarna från augusti ger att Sd minskar. Inzio med hela 1,5 procentenheter och Sentio med måttliga 0,1.

Det är ju fantastiskt roligt att du ens tror att 0,1 procentenheter är en statistiskt säkerställd förändring.
2018-08-07, 15:21
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jag har tidigare gjort bedömningen att de hamnar på max 18 %, och den senaste OU pekar sannerligen i den riktningen. 19 % i Inizio. Ska ni börja anklaga OI för konspiration om fler resultat i samma riktning trillar in snart?

Enligt senaste Sentio ligger SD på 25,5%. Så det är ganska långt kvar till dina 18%.
2018-08-07, 15:28
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hon måste ha fått order uppifrån att skruva ner siffrorna. Förra valet var hon betydligt mer realistisk avseende SDs siffror. Då låg hon rätt nära Sentio i sina prognoser.

Jag pratade med Lena Mellin, och en yngre kvinnlig kollega till henne som också arbetar på Aftonbladet, sent förra hösten och redan då nämnde hon SD och 18%. Själv sa jag till henne att personligen tror jag SD mycket väl kan komma att bli Sveriges största parti i valet 2018 och att OI underskattar SD stort. Hon var inte helt avig mot den tanken, men hon var "tämligen säker på" att så inte skulle bli fallet. "SD får nog nöja sig med andra eller tredje plats efter S."

I våras och tidigt i somras nämnde hon - precis som så många andra journalister och opinionsbildare - "SD kring 20%". Många har fastnat i detta 20-procents träsk länge nu. Däremot har jag inte hört henne säga något om vad hon tror om SD i valet än. Skulle förvåna mig mycket om hon uppger 18% en vecka eller två före valet.
Senast redigerad av Smoothman 2018-08-07 kl. 15:49. Anledning: Rättelse av ord
2018-08-07, 15:40
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Och ditt ”sannolikt” styrks av vad? Hittar du stöd för det i materialet?

Baserat på den allmänna opinionsutvecklingen för SD och normal slutledningsförmåga!

Däremot blir det intressant om SD lyckas nå 30 procent

Med dagens stöd och hur valrörelsen brukar fungerar för SD - är det sannolikt att så blir fallet...
2018-08-07, 15:46
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Du anklagar personer för att vara synska när de analyserar faktorer och spår kommande valresultat, men själv är du minst sagt exakt i ditt gissande.

(Min fetning)

Håller mig till de institut som åtminstone var närmast i tidigare val, Sentio och Yougov.
Om de nu uppger att SD ligger kring 25-26%, är jag definitivt mer benägen att lyssna på dem än på diverse institut som underskattade SD med ända upp till 60% - Novus, Skop, SCB (deras sista mätning redan i maj).

"Jag har tidigare gjort bedömningen att de hamnar på max 18 %, och den senaste OU pekar sannerligen i den riktningen. 19 % i Inizio."

Jösses! Du är verkligen verklighetsfrånvänd...

Men tro du på dina "max 18%" och Inizios träffsäkerhet (varför inte Sifo och Skop som också ligger i "dina" trakter kring 18% ) så får vi se om 33 dagar vem som kom närmast.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in