2018-08-06, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Mysteriet för mig är mer varför han har skurit halsen av henne, inte vilken väg dom har gått genom stan.
Med centralen menas Västanfors, där hon tydligen gått emot Fagersta alltså mot stan, ev från hamnkrogen går cykelväg ända mot centrum i Fagersta, han har förföljt henne från centralen emot stan, alltså har de inte gått igenom stan.
Ganska rimligt oxå då han är bosatt i västanfors o har ingen bit till centralen el hamnkrogen.
O jag tror inte att Nella va så okänd för honom alls.
Byn e liten så ordet går.
Hon kan mycket väl ha träffat på honom förut, men i hans hjärna kanske det blev mer än ett vänligt hej tex.
Har han även dagarna efter snurrat runt hamnkrogen med, så tror jag nog att han vet vilka som rör sig i de krokarna, då det på sommaren är det enda utestllet just nu som håller öppet sent.
Plus att det finns en annan klubb bortanför som hon besökt ofta o har vänner där, men ingen klubb som är öppen jämt för alla, utan ibland så går de dit o umgås bara.
Senast redigerad av snorpan22 2018-08-06 kl. 21:20. Anledning: Edit
Citera
2018-08-06, 21:29
Medlem
Stupido86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Det brukar räcka om man har person nummert och kontaktar den Tingsrätten där han blivit dömd. Stockholms tingsrätt kan tex inte se om han blivit dömd i Göteborgs tingsrätt.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag funderade kring det samma, hans fulla pers.nr ligger ju i tråden via häktningsframställan - så förlegat datasystem kan de väl inte ha. Det beror alltså på vilken TR det handlar om alltså. Tack.
Då är frågan - vart blev han dömd?

Som jag skrev har jag varit i kontakt med tingsrätten i Falun, domen är så pass gammal att den är i deras arkiv. För att hitta en dom i arkivet behöver man datumet för domen eller målnummer.

De är inte första gången jag begär ut äldre handlingar, ibland har man tur och de finns på bara personnummer, men det är mera vanligt att man måste ha nån av dessa uppgifter med.
Citera
2018-08-06, 21:33
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinbergbatrashaka
För att försöka kartlägga vad som egentligen hänt?

Men blir det inte lite fan fiction över allt ihop, när man sitter och spånar om färdrutter genom stan? Vi vet ju inte om han följde efter henne 50 meter eller 5 km. Och när vi inte han en aning om *vad* Nella och Johan haft för sig tycker jag det är svårt att spekulera i *var* dom eventuellt skulle ha varit och gjort det. Vi vet ju bara var hon hittades död.
Citera
2018-08-06, 21:35
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorpan22
Med centralen menas Västanfors, där hon tydligen gått emot Fagersta alltså mot stan, ev från hamnkrogen går cykelväg ända mot centrum i Fagersta, han har förföljt henne från centralen emot stan, alltså har de inte gått igenom stan.
Ganska rimligt oxå då han är bosatt i västanfors o har ingen bit till centralen el hamnkrogen.
Hon kan mycket väl ha träffat på honom förut, men i hans hjärna kanske det blev mer än ett vänligt hej tex.
Har han även dagarna efter snurrat runt hamnkrogen med, så tror jag nog att han vet vilka som rör sig i de krokarna, då det på sommaren är det enda utestllet just nu som håller öppet sent.
Plus att det finns en annan klubb bortanför som hon besökt ofta o har vänner där, men ingen klubb som är öppen jämt för alla, utan ibland så går de dit o umgås bara.

Va? Hur vet du det här?
Citera
2018-08-06, 21:36
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorpan22

Det är möjligt att de träffats kort i något sammanhang och hälsat. Hon var enligt uppgifter trevlig snäll och varmhjärtad. Hon kanske utbytte ett par ord med honom. Han fick för sig att hon gillar honom också. I sin hjärna byggde han en fantasi om hur de var i ett förhållande o.s.v. Sedan nästa gång han träffar på henne ville han mer än prata och det ville inte hon. Då började han stalka m.m.
Citera
2018-08-06, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kadodi
Vad jag vet så är JF pursvensk. Han har brunt hår dock. De 5 och jag ser alla ut som svenskar.

Såg ni på honom med större förakt för att han var en "defekt" del av ert eget folk, än på rasfrämlingar?

Trist det som hänt, hade han funnit gemenskap nånstans där man ömmar för svaga, typ i en kristen församling kanske det här inte hänt. Men frågan är väl om inte de mest ihärdiga mobbarna lyckats driva honom till mord ändå. Jag kan inte tänka mig att de gett upp bara för att skolan länge sedan passerat.

Det är ju som en katt & råtta-lek för dem och sen när de har honom bakom lås och bom på psyket eller i fängelset så lägger de i den sista växeln.
Senast redigerad av karldusch 2018-08-06 kl. 21:43.
Citera
2018-08-06, 21:46
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldusch
Såg ni på honom med större förakt för att han var en "defekt" del av ert eget folk, än på rasfrämlingar?

Trist det som hänt, hade han funnit gemenskap nånstans där man ömmar för svaga, typ i en kristen församling kanske det här inte hänt. Men frågan är väl om inte de mest ihärdiga mobbarna lyckats driva honom till mord ändå. Jag kan inte tänka mig att de gett upp bara för att skolan länge sedan passerat.

Det är ju som en katt & råtta-lek för dem och sen när de har honom bakom lås och bom på psyket eller i fängelset så lägger de i den sista växeln.

Det finns "mobbning" inom vuxenvärlden också men den uttrycker sig på ett annat sätt och är svårare att upptäcka. Den kan ändock vara minst lika sårande för den utsatte som när hen var i skolan. Det kanske var därför han hade svårt att arbeta med andra människor? Om det nu stämmer att han inte verkar ha haft stadigvarande arbete.
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-06 kl. 21:49.
Citera
2018-08-06, 21:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
SJÄLVKLART umgås inte en sån med en kändis.

OM en person inbillar sig att ett sketet leende nästintill betyder biljett till Bahamas på honeymoon i framtiden och är störd, så innebär del 2 att denne person kan börja kartlägga den andres liv, följa efter, stalka i smyg och fantisera hej vilt. Jämför med fjollig, omogen förälskelse i ung ålder men som har en komponent av sjuklighet över sig.
Sen kan det övergå i kontaktförsök säg nåt så simpelt som att bjuda på cigg. Han får ett tack och ett leende tillbaka och han är nu tvärsäker på att denna förtjusande blivande fru vill precis lika mycket. När sen ett avvisande sker så kan det då upplevas som en fullständig kränkning. Ju mer inbillningssjuk, ju mer bärande på emotioner och tidigare kränkningar - ju mer kan han explodera.
Det är väl ändå inte så svårt att begripa.
Om nåt sånt skett har jag ingen susning om - det är EN vinkel av flera alternativ möjliga till vad som kan ha hänt med tanke på hans bakgrundshistorik (hotat en tjej) samt ensam, kontaktsökande och omogen.
Nu orkar jag inte dilla mer om det här.

Tja. Fast åklagaren yttrade väl något om att det var verkligt förvånande att det inte är någon man skulle trott göra något sådant. Då låter det som att han utåt sett, i vuxen ålder, framstår hyfsat normal och välordnad? Självklart kanske han blivit knasigare med åren men skulle väl kunna vara att hoten mot tjejen i gymnasiet var av bristande mognad etc men det BO kände han något.
Citera
2018-08-06, 21:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stupido86
Som jag skrev har jag varit i kontakt med tingsrätten i Falun, domen är så pass gammal att den är i deras arkiv. För att hitta en dom i arkivet behöver man datumet för domen eller målnummer.

De är inte första gången jag begär ut äldre handlingar, ibland har man tur och de finns på bara personnummer, men det är mera vanligt att man måste ha nån av dessa uppgifter med.
Jättetacksam att du försökte, men det låter som 80-tal fast det endast är tillbaka till 2009.
Är vi helt säkra att det är denna TR då? Vad händer om tjejen som anmält bor nån annanstans?
Citera
2018-08-06, 21:51
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jättetacksam att du försökte, men det låter som 80-tal fast det endast är tillbaka till 2009.
Är vi helt säkra att det är denna TR då? Vad händer om tjejen som anmält bor nån annanstans?

Hon gick ju i samma klass med honom. Är väl rimligt att hon bor åtminstone i den kommun där hon studerar.
Citera
2018-08-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Va? Hur vet du det här?
Enl vad som står i tråden skall hon ha ringt någon o sagt att han förföljde henne från centralen o den ligger i Västanfors.
Han skall även snurrat runt hamnkrogen alltså utaför dagarna efter med.
Och ofta är det samma folk som är ute där med några undantag.
Klubben är en klubb där de mekar o har ibland små fester som är populära o hon va där då o då, efter som hon känner folk där inget märkligt med det.
Och som jag sa byn e inte så stor, så det hörs saker jämt.
O snurrar han runt där så lär man sig snabbt vilka som går rutinmässigt till hamnkrogen, kan ju ha räckt att hon svarat på ett hej ifrån honom någon kväll, o han fått det till något helt annat.
Med tanke på att han misstolkat förut.
Är ju inte heller så stort utbud på uteställen o ännu döare på vintern.
Alternativt att hon bara viljat umgås med vänner o gått till klubben, eller att hon varit hos någon i västanfors.
Senast redigerad av snorpan22 2018-08-06 kl. 21:58. Anledning: Edit
Citera
2018-08-06, 21:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Tja. Fast åklagaren yttrade väl något om att det var verkligt förvånande att det inte är någon man skulle trott göra något sådant. Då låter det som att han utåt sett, i vuxen ålder, framstår hyfsat normal och välordnad? Självklart kanske han blivit knasigare med åren men skulle väl kunna vara att hoten mot tjejen i gymnasiet var av bristande mognad etc men det BO kände han något.
Har du fått intrycket av att han mognat via den fakta som framkommit i tråden? Spelar boll med 13-åringar och får fortsätta med samma sorgliga beteende som 28-åring?

Förvånad ÅK kan likaväl stå i relation till brottets grovhet, vad han sagt i förhör och vad de hittat i hans hem. Skenet kan bedra, en del ser timida och ofarliga ut..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in