2018-08-06, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Ok, har du nån länk till den eller är den hemlig?

Svea rikes lag. Du vet den där stora tjocka blå boken som man ibland kan se juridikstuderande plågas av

Kan läsa lite om det på polisens hemsida.

https://polisen.se/om-polisen/polise...da-skjutvapen/
Senast redigerad av sinmandt 2018-08-06 kl. 19:14.
Citera
2018-08-06, 19:15
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Anledningen varför förundersökningssekretess råder är för att det kan sabba utredningen om uppgifter sprids till kreti och pleti.

Vill du ta del av den lagstiftning som reglerar detta så har du "offentlighet och sekretess".

Läs på.

Någon förundersökning är inte inledd eftersom det inte föreligger någon brottsmisstanke.
Citera
2018-08-06, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Sådana här enkla saker vill drevet inte ta till sig eller ens förstå. Den ena efter den andra är experter och vet exakt hur allt gått till.

Du får gärna visa mitt inlägg där jag talar om exakt hur det gått till. Däremot går det att spekulera. Det får alla göra. Sen får ju var och en själva fundera kring över hur trovärdiga de olika teorierna är.

Min teori är, av det jag läst mig till, att polisen uppfattat situationen som hotfull. Beordrat Eric att släppa vapnet. Exakt vad som hänt mellan det kommandot och fram tills skotten faller vet vi inte. Det vi vet är att polisen sköt verkanseld och Eric avled.

Din teori går ut på att tre manshatande flator med osäkrade vapen redan i bilen har först tagit reda på att Eric hade en leksak i handen samt konstaterat att han hade downs och efter det bestämt sig för att avrätta honom.

Undrar vad som är troligast?
Citera
2018-08-06, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Någon förundersökning är inte inledd eftersom det inte föreligger någon brottsmisstanke.

En förundersökning pågår.

Citat:
Chefsåklagare Martin Tidén som leder särskilda åklagarkammarens utredning om tjänstefel har begåtts uttalar sig i ett pressmeddelande under fredagen.

– Det är rutin att inleda en förundersökning när poliser använder sitt tjänstevapen mot en person, men ingen polis är i dagsläget misstänkt för något brott. Förundersökningen är inledd för att vi ska kunna vidta utredningsåtgärder, säger Martin Tidén.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ycket-tragiskt
Citera
2018-08-06, 19:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Militären har helt andra uppgifter och träning än polisen. När det gäller självkontrollen så tror jag att det är tvärtom. Polisen utbildas i det normala är att man ska varna innan man skjuter. Man ska även skjuta varningsskott. Militären övas att skjuta så effektivt som möjligt utan varning.

Sen när det gäller Ådalen så började skjutningen med att en ryttare patrull öppnade eld utan order mot demonstrationståget. Efter det så beordrade Kapten Mesterton att man skulle öppna eld.

När det handlar om att hantera civila människor så råder det principiellt ingen skillnad, du svamlar.

En genomgående princip är att man aldrig öppnar eld mot en civil person om det inte är absolut nödvändigt för att värna eget eller annans liv. Det är den absolut sista utvägen, och hotet skall vara trängande, en omedelbar fara.

Man skall sträva efter att kunna skjuta varningsskott om det kommer till ett läge att eldöppnande är oundvikligt. Där kommer eftertanke och sunt förnuft in i bilen, lös upgiften genom att eftersträva att du alltid har ett manöverutrymme, en chans att hinna varsebli vad som sker, göra en bedömning och därefter agera. Tänker man så, så minskar risken att man behöver skjuta varningsskott och verkanseld, särskilt verkanseld utan föregående varningsskott.

När det är nödvändigt att minska ner på manöverutrymme, trånga utrymmen, dolda vrår osv. kan man kompensera det med olika förmågor, i det aktuella fallet vore insatsstyrkan en bättre resurs än ordningspoliser anser jag. De är bättre skyddade, bättre samövade, bättre taktiskt uppträdande samt har hjälpmedel och metoder för att kunna lösa snabba situationer utan att behöva skjuta verkanseld direkt. Till exempel distraktionsgranater.

Hade man inte varit så fruktansvärt het på gröten, det fanns inget omedelbart hot mot någon, insatsstyrkan var på väg, och väntar på denna, så kan händelseförloppet med viss sannolikhet varit ett helt annat.

Ska man leta efter beväpnade personer är det sannolikt bäst att innan man skrider till verket i trånga utrymmen, förhindrar att utomstående tar sig in i utrymmet, i det här fallet en innergård, där man smyger runt och letar. Eric borde aldrig ha kunnat komma i närheten av tre helspända poliser på innergården, sannolikt med redan dragna vapen.

Polisen sägar att man är utsatt, visst, det skriver säkert de flesta under på. Dock bör polisen förklara varför man som utsatt försätter sig i ett ännu mer utsatt läge än vad som är tvunget, det fanns inget konkret omedelbart hot mot någon.

Jag hade aldrig gått in på den innergården utrustad och övad som en vanlig ordningspolis. Aldrig under rådande lägsbild, det fanna en misstänkt beväpnad person. Tänktes aldrig tanken att en misstänkt beväpnad person på innergården kan ha ett mycket kraftigt vapen i handen eller till och med sprängmedel?

Den misstänkte kan sitta i ett bakhåll, vapnet riktat mot ingången till innergården, tre poliser smyger fram, pang, pang, pang. I det läget hade de inte hunnit reagera, never.

Den misstänkte hade kunnat sitta i ett lägenhetsfönster beredd att öppna eld så fort en polis sätter sin fot på innergården.

Det här är ett medvetet risktagande, oklart varför man gör så. Dock, med facit i hand vet vi hur det kan gå när de bäst lämpade resurserna inte används.

Insatsstyrkan har utbildning, hjälpmedel, träning och taktik för att operera i alla miljöer, även i den tredimensionella världen.
Citera
2018-08-06, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Du får gärna visa mitt inlägg där jag talar om exakt hur det gått till. Däremot går det att spekulera. Det får alla göra. Sen får ju var och en själva fundera kring över hur trovärdiga de olika teorierna är.

Min teori är, av det jag läst mig till, att polisen uppfattat situationen som hotfull. Beordrat Eric att släppa vapnet. Exakt vad som hänt mellan det kommandot och fram tills skotten faller vet vi inte. Det vi vet är att polisen sköt verkanseld och Eric avled.

Din teori går ut på att tre manshatande flator med osäkrade vapen redan i bilen har först tagit reda på att Eric hade en leksak i handen samt konstaterat att han hade downs och efter det bestämt sig för att avrätta honom.

Nä det är inte hans teori din lilla pojke, det är en teori jag har haft sen i fredags, att det här rör sig om mycket osäkra poliser (kvinnliga) som enligt insarsledaren utkommenderas på detta skarpa läge.

Dom flesta unga kvinnor som läser till polis är flator, många flator är extremt hatiska till vita män. Visst är det en breda penseln teori, men jag brukar ha ett sjätte sinne, så vi kan väl återkomma när alla papper finns på bordet.

Edit: tror inte flator per se klipper vita män random, men jag tror dom känner mycket större säkerhet när dom träffar på svaga vita män, pundare, alkisar som har noll backning än vad gangstrarna i våra utanförskapsområden har. Tror det sätter sig undermedvetet hos dom.
Senast redigerad av speedskater 2018-08-06 kl. 19:28.
Citera
2018-08-06, 19:25
Medlem
Citat:

Polishatarbrigaden här är roande. De kommer med fullständigt tvärsäkra uttalanden om saker som bevisligen är felaktiga.
I trådens början var det flera som visste att leksakspistolen var färggrann som en vattenpistol.
Det påstås att det är enkelt att se skillnad på ett äkta vapen och en leksak.
Trots att det finns ett vittne som har hört poliserna upprepade gånger kommendera Eric att lägga ner vapnet, därefter skjuta varningsskott, samt efter ytterligare några sekunder ge verkanseld, så duger inte det. Polishatarna VET att det inte gick till så. Folk som uppenbarligen aldrig hållit i en pistol uttalar sig tvärsäkert om polisens tjänstevapen och tillhörande ammunition på ett sätt som alstrar kraftig sekundärskam.
Senast redigerad av Osynlige.Mannen 2018-08-06 kl. 19:27.
Citera
2018-08-06, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Hade man inte varit så fruktansvärt het på gröten, det fanns inget omedelbart hot mot någon, insatsstyrkan var på väg, och väntar på denna, så kan händelseförloppet med viss sannolikhet varit ett helt annat.

Hur vet man att det inte finns ett uppenbart hot om man inte har ögon på personen som man fått larm om?
Citera
2018-08-06, 19:29
Medlem
En sak som är intressant är vad som händer efter att de skjutit, Polisen ropar ju åt offret att lägga ner vapnet. Om han hade lytt dem så skulle de ju gått fram om omhändertagit det. Nu gjorde han inte det och han blev skjuten. Poliserna omhändertar ej vapnet.
Varför ?
Bilder tidigare i tråden visar att den skjutne och vapnet ligger ca 5 meter från varandra efter skotten, om det hade varit ett riktigt vapen hade det nog fallit betydligt närmare offret.
Så poliserna förstår nog att det rör sig om en plast leksak därför blir de då helt handlingsförlamade och inväntar insatsstyrkan.
Citera
2018-08-06, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
Nä det är inte hans teori din lilla pojke, det är en teori jag har haft sen i fredags, att det här rör sig om mycket osäkra poliser (kvinnliga) som enligt insarsledaren utkommenderas på detta skarpa läge.

Dom flesta unga kvinnor som läser till polis är flator, många flator är extremt hatiska till vita män. Visst är det en breda penseln teori, men jag brukar ha ett sjätte sinne, så vi kan väl återkomma när alla papper finns på bordet.

Edit: tror inte flator per se klipper vita män random, men jag tror dom känner mycket större säkerhet när dom träffar på svaga vita män, pundare, alkisar som har noll backning än vad gangstrarna i våra utanförskapsområden har. Tror det sätter sig undermedvetet hos dom.

Ge mig gärna en källa på antalet lesbiska poliser i relation till heterosexuella kvinnor, din lilla homofob
Citera
2018-08-06, 19:32
Medlem
Citat:
TV81: Sekten/kulten/rättshaveristerna har kapat tråden, det är ungefär som att försöka prata med historierevisionister. Trots att vi inte vet ett skit och undersökningen är i sin linda så är dom bombsäkra... det är lunetics..

Lägg inte ner nå mer krut, du får bara gråa hår... låt dom gå på autopilot här till vi får lite mer data..

Peace out!

Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nä, men med den informationen på förhand så hade ju polisen heller inte skjutit. Sluta skämma ut dig!
Och den infon var att det var en beväpnad galen våldsman som hoatde sitt ex. Och redan där och då är snutarna triggade och fulla av adrenalin.
Och som någon skrev så kanske "våldsmannen" redan satt i förvar.
Så där kan man ju redan som normalbegåvad tänka ut hur hjärnorna fungerar hos polisenrna.
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Osmo Vallo är ett svårt fall då ingen kunde fastställa dödsorsaken. Obduktion gjordes 3 gånger, en ytterligare gång på begäran av hans mor.
Svårt att döma någon för mord eller dråp om man inte vet exakt vad som döda honom.

Men det du kommer fram till är 3 fall av våld som lett till att personer dött pga polisens ingripande? 3 fall? Är det mycket? Hur många poliser har hanterat hur många liknande situationer under denna tid? Ska man gå efter regel eller undantagsfallen?

Johan Falk- utredningen är jag väl bekant med. Anser inte att polisen är perfekt. Skillnaden mellan vanliga Svensson och polisen är att de är i tjänst samt har en gedigen utbildning.
Gör en polis fel så ska denne straffas.
Det är fler som dött av våld eller skjutningar från polisen är 3 st.
Citat:

Vi vet att Eric hade en leksak och blivit skjuten. Sedan är det bara inblandade som vet vad som hänt gosse.
Citat:

Det är tur för tråden att det kommer in någon med sunt tänkande.
Citera
2018-08-06, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ge mig gärna en källa på antalet lesbiska poliser i relation till heterosexuella kvinnor, din lilla homofob

Sånt får man ej mäta och det vet du. Men skulle tippa att 70 procent av alla 80/90 talist kvinnliga poliser är gay. Säkert ungefär samma siffror i försvaret/räddningstjänst.

Hormonnivån dude.
Senast redigerad av speedskater 2018-08-06 kl. 19:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in