2018-08-05, 23:38
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
För mig skulle det hjälpa om gud stod mitt framför mina ögon och presenterar bevis för han är gud.
Utväxt av en amputerat kroppsdel, eller upphävande av en naturlag skulle duga för mig.

Varför skulle det vara bevis för Guds existens?

Vissa skulle kunna hävda att det var någon som utförde mirakler...
Citera
2018-08-05, 23:42
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej, en ateist är utan gud. Guds existens inte uppenbar. Det krävs blind tro.

Utan Gud, var kommer liv/medvetande (icke-fysiskt) ifrån?

Krävs blint tvivel för att inte inse Guds existens!

I avsaknad av någon annan bevisning, skulle tummen ensamt övertyga mig om Guds existens.”

- Isaac Newton
Citera
2018-08-05, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Om du som ateist inte har någon som helst uppfattning om Gud, så skulle det inte hjälpa om Gud så ställde sig mitt framför ögonen på dig...

Så länge man har en materiell uppfattning om sig själv, så kan man inte se Gud. Detta eftersom Gud är andlig och ateisten är andligt blind.

Bara de som i hjärtat är hängivna Gud, kan i sanning se Gud.
Okej, du som har sett Gud kan du beskriva Gud för mej?
Citera
2018-08-05, 23:54
Medlem
Citat:
Om du som ateist inte har någon som helst uppfattning om Gud, så skulle det inte hjälpa om Gud så ställde sig mitt framför ögonen på dig...

Så länge man har en materiell uppfattning om sig själv, så kan man inte se Gud. Detta eftersom Gud är andlig och ateisten är andligt blind.

Bara de som i hjärtat är hängivna Gud, kan i sanning se Gud.
Ja, du verkar inte ha höga tankar om Gud.
Enligt mig borde Gud kunna bevisa sig för vem som helst. I alla fall enligt de gudsdefinitioner jag hört.
Citera
2018-08-06, 08:55
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Finns folk som föds utan hjärna, men som ändå är medvetna!
Belägg för det, tack.

Citat:
Maneten har ingen hjärna, ändå är den medveten, annars skulle den inte vara medveten om när hot uppstår och fly.
Bläckfiskar har hjärnor. De har dessutom tre hjärtan, har den tre själar också?

Citat:
Belägg/källa för att signalerna/funktionen i hjärnan skapar medvetandet, tack.
Enkel logik. Vi vet att signalerna/funktionerna i hjärnan finns, vi vet inte att medvetande skulle kunna existera utan hjärna. Det leder till att hjärnan troligtvis skapar medvetandet.
Citera
2018-08-06, 09:02
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Därför att detta inte (vad jag) kan hända på naturlig väg.

Citat:
Javisst, men det skulle ju också indirekt bevisa att gud finns. Om det kom någon som sa att han hade kontakt med en allsmäktig gud, som till exempel kunde göra hela jorden genomskinlig (eller motsvarande orimlig handling) och visade detta, då skulle jag tro att gud finns.

Ett annat bevis vore om det kom aliens till jorden, med en exakt kopia av någon av de påstått heliga skrifterna.
Citera
2018-08-06, 09:05
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Utan Gud, var kommer liv/medvetande (icke-fysiskt) ifrån?
Det vet jag inte. Jag får nöja mig med det vi vet hittills. Att hjärnan är komplex.

EDIT: Det kanske inte finns något icke-fysiskt liv/medvetande.

Citat:
Krävs blint tvivel för att inte inse Guds existens!
Det behövs inte någonting för att "inte inse" något.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2018-08-06 kl. 09:56.
Citera
2018-08-06, 09:13
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shantideva
Exakt! Därför måste någon ha skapat Gud också.

Olé!

Matematiskt sett så kan man bevisa att det finns oändlighet. Det kan en 10 åring göra.

Så att tro att universum är oändligt och har funnits i oändlighet är betydligt troligare än att det finns en gud som skapat det.

Det en del kallar gudar här på planeten är troligtvis besökare från andra planeter med högteknologi dåtidens människor enbart observerade men inte föstod sig på.

Eller så var de gamla "gudarna" rester av någon teknologisk människa som överlevt istiden på någon undanskymd plats på planeten.

Detta är betydligt troligare än att det skulle vinnas någon gud i trons mening.
Citera
2018-08-06, 09:53
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...Om du säger att beviset ska vara empiriskt, mätbart, observerbar data, så bör du ge oss nåt konkret exempel på bevis som faller inom dessa kriterier, och hur det ska presenteras för dig, tack...
Det där borde väl gud själv klara av att presentera?
Citera
2018-08-06, 10:20
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Du som kräver bevis för vår Allsmäktiges existens, har skyldigheten att beskriva vilka kriterier du har för att godta och acceptera ett Gudsbevis, annars är det ju totalt meningslöst.

Om du säger att beviset ska vara empiriskt, mätbart, observerbar data, så bör du ge oss nåt konkret exempel på bevis som faller inom dessa kriterier, och hur det ska presenteras för dig, tack.

I avsaknad av någon annan bevisning, skulle tummen ensamt övertyga mig om Guds existens.

- Isaac Newton

Oj så märkligt att du drog in allt detta prefabricerade dravel i frågan om träd har ett medvetande eller ej.

Du bör med lätthet kunna uppvisa empiriska bevis för vad du påstår om det ligger något i det du säger, annars avfärdar jag det som rent skitsnack i likhet med ditt övriga dravel som du sprider i dina trådar.
Citera
2018-08-06, 13:38
Medlem
Kobolds avatar
Citat:

Precis, det är endast gud som kan bevisa sin existens för mig och han vet förstås vad som krävs för det. Att du ens försöker bevisa guds existens är löjeväckande.
Citera
2018-08-06, 14:46
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Matematiskt sett så kan man bevisa att det finns oändlighet. Det kan en 10 åring göra.

Så att tro att universum är oändligt och har funnits i oändlighet är betydligt troligare än att det finns en gud som skapat det.

Det en del kallar gudar här på planeten är troligtvis besökare från andra planeter med högteknologi dåtidens människor enbart observerade men inte föstod sig på.

Eller så var de gamla "gudarna" rester av någon teknologisk människa som överlevt istiden på någon undanskymd plats på planeten.

Detta är betydligt troligare än att det skulle vinnas någon gud i trons mening.

I slutändan handlar det förstås om tro, men att först på dödsbädden ta emot Gud torde ju vara ganska fåfängt, när man redan idag kan ta emot honom.

Det människan inte vill förstå, det döljer den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in