Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-05, 18:45
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jag tvivlar inte på att du har goda förbindelser i Tyskland.

Låt mig ta ett bra exempel som visar att du inte ger hela sanningen.

"Reinhard Gehlen, född 3 april 1902 i Erfurt, död 8 juni 1979 i Berg vid Starnberger See, var en tysk militär (generalmajor) och chef för underrättelseverksamhet. Gehlen är mest känd som chef för underrättelsetjänsten Bundesnachrichtendienst i Västtyskland, en organisation han själv var med och grundade.

Reinhard Gehlen gjorde karriär inom den tyska militären under 1920- och 1930-talet. Han kom sedermera att bli medlem av den tyska generalstaben. Under andra världskriget var han ansvarig för underrättelseverksamheten på östfronten, Fremde Heere Ost. Gehlen omorganiserade verksamheten och fick stora framgångar i insamlandet av information om Sovjetunionens militär. Gehlens verksamhet kom att samla in en stor mängd information om Sovjetunionen och Röda armén. Detta gjorde Gehlen värdefull i samband med Kalla kriget. Gehlen hade själv planerat för ett liv efter kriget genom att dokumentera verksamheten på mikrofilm och sedan gömma undan informationen i Oberbayern.

I samband med krigsslutet 1945 greps Gehlen och förhördes av amerikanarna som insåg att Gehlen hade information man vill komma åt. Gehlen flögs till USA men återvände 1946 till Tyskland för att på USA:s uppdrag grunda en underrättelseverksamhet riktad mot Sovjetunionen. Denna omvandlades 1956 till Västtysklands underrättelsetjänst som Gehlen var chef för fram till 1968.
"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Reinhard_Gehlen

Men ett tydligt tecken på "utrensningar" inom svensk polis var det som inträffade efter MOP.
Inte omöjligt att det kommer att visa sig att anti-Nazister tog tillfället i akt så fort Tage Erlander gick ur tiden 1985.
Hans Holmér med sina gatuvåldsgrupper stod inte högt i kurs hos dessa grupperingar efter att Jovan Rajs fantiserat ihop gåtfulla anklagelser vid en rad dödsfall.
Rolf Machnow(1982) hade judiskt påbrå och om jag inte misstar mig helt så var det likaså med journalisten Cats Falck(1983).

Osmo Vallo(1995) ej att förglömma, även Catrine da Costa(1984).

En viss förståelse får man ha för hur överlevare från förintelsen måste ha känt när Jovan Rajs "sanning" spreds ut i media.

Helt rätt. Reinhard Gehlen rekryterades av USA eftersom han hade utomordentligt goda kunskaper om Sovjetunionen. Han byggde upp västtyska Bundersnachrichtdienst (BND).

USA rekryterade ju många tyska nazister efter kriget. De kom till nytta under kalla kriget.

Om jag nu minns rätt så var Arbetsgivarföreningens ordförande Hans Martin Schleyer, han som mördades av RAF, gammal nazist.

Nej, vad jag refererade mer än påstod var att det inom den tyska statsapparaten skedde en hel del förflyttningar av folk på lägre nivåer som varit nazister eller nazistiska medlöpare under kriget.

Inget konstigt med det egentligen. Det nya Västtyskland skulle, med stort amerikanska bistånd, snabbt återuppbyggas som en modern demokratisk industrination och den mörka historien behövde placeras i skuggan snabbast möjligt.

Däremot, hävdar Karl Alvar Nilsson, skedde inte motsvarande organiserade förändringar inom svenska staten där antalet nazister givetvis var betydligt färre.

Det må vara hur det vill med den saken. Jag ville egentligen bara redovisa vad jag visste utan att kritisera någon eller plötsligt påstå att nazister mördade Palme.

Beträffande Belgien ser jag att även du har intresserat dig för Brabantmorden etc där på 1980-talet. Frågan har varit uppe många gånger i tråden. Jag har själv grävt en hel del i detta för ett par år sedan.

En tydlig länk mellan Belgien och Sverige var den finske greven och CIA-agenten Carl Magnus Torsten Armfeldt. Han var bosatt på gränsen mellan Nederländerna och Belgien på 1980-talet och samverkade med flera av de personer som förekommer i Brabantspåret, exempelvis Grupp Diana.

Armfeldt var god vän med den svenske moderatpolitikern Birger Hagård som var ordförande i svenska WACL när Palme mördades. Armfeldt introducerade Hagård i den konservativa tankesmedjan Interdoc i Belgien.

För inte så länge sedan berättades i tråden att Interdoc även hade en särskild paramilitär avdelning kallad "Den Dienst" (tjänsten) vars uppdrag var att likvidera misstänkta kommunister.

Armfeldt, som var god vän med Bertil Wedin, påstod själv att han var med och byggde upp skandinaviska, inkl svenska, Stay Behind tillsammans med CIA-agenten William Colby i början av 1950-talet.

Armfeldt var starkt kritisk till Palme och försökte på egen hand, genom en förtalskampanj i internationella medier, få regeringen Palme avsatt på 70-talet eftersom han menade att den tog order från Kreml.

Detta sagt med tanke på att Stay Behind ofta nämns i samband med Palmemordet.
Citera
2018-08-05, 19:17
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Helt rätt. Reinhard Gehlen rekryterades av USA eftersom han hade utomordentligt goda kunskaper om Sovjetunionen. Han byggde upp västtyska Bundersnachrichtdienst (BND).

USA rekryterade ju många tyska nazister efter kriget. De kom till nytta under kalla kriget.

Om jag nu minns rätt så var Arbetsgivarföreningens ordförande Hans Martin Schleyer, han som mördades av RAF, gammal nazist.

Nej, vad jag refererade mer än påstod var att det inom den tyska statsapparaten skedde en hel del förflyttningar av folk på lägre nivåer som varit nazister eller nazistiska medlöpare under kriget.

Inget konstigt med det egentligen. Det nya Västtyskland skulle, med stort amerikanska bistånd, snabbt återuppbyggas som en modern demokratisk industrination och den mörka historien behövde placeras i skuggan snabbast möjligt.

Däremot, hävdar Karl Alvar Nilsson, skedde inte motsvarande organiserade förändringar inom svenska staten där antalet nazister givetvis var betydligt färre.

Det må vara hur det vill med den saken. Jag ville egentligen bara redovisa vad jag visste utan att kritisera någon eller plötsligt påstå att nazister mördade Palme.

Beträffande Belgien ser jag att även du har intresserat dig för Brabantmorden etc där på 1980-talet. Frågan har varit uppe många gånger i tråden. Jag har själv grävt en hel del i detta för ett par år sedan.

En tydlig länk mellan Belgien och Sverige var den finske greven och CIA-agenten Carl Magnus Torsten Armfeldt. Han var bosatt på gränsen mellan Nederländerna och Belgien på 1980-talet och samverkade med flera av de personer som förekommer i Brabantspåret, exempelvis Grupp Diana.

Armfeldt var god vän med den svenske moderatpolitikern Birger Hagård som var ordförande i svenska WACL när Palme mördades. Armfeldt introducerade Hagård i den konservativa tankesmedjan Interdoc i Belgien.

För inte så länge sedan berättades i tråden att Interdoc även hade en särskild paramilitär avdelning kallad "Den Dienst" (tjänsten) vars uppdrag var att likvidera misstänkta kommunister.

Armfeldt, som var god vän med Bertil Wedin, påstod själv att han var med och byggde upp skandinaviska, inkl svenska, Stay Behind tillsammans med CIA-agenten William Colby i början av 1950-talet.

Armfeldt var starkt kritisk till Palme och försökte på egen hand, genom en förtalskampanj i internationella medier, få regeringen Palme avsatt på 70-talet eftersom han menade att den tog order från Kreml.

Detta sagt med tanke på att Stay Behind ofta nämns i samband med Palmemordet.

Armfeldt och Stay-Behind kommer från hans egna utsagor.
Carl Magnus Torsten Armfeldt var av finsk-judisk härkomst och hans fru var polsk judinna.
Jean Gol, justitieminister i Belgien, ansvarig för att de personer inom "Group Diane" kunde härja fritt, var även jude.
Antonia Ax son Johnson och Mexikos ambassadör i Sverige, Andres Rosental Gutman likaså.
Andres Rosental Gutmans far var Belgare och hans mor hade studerat i Belgien, det var så de träffades.

Jag har inget emot personer med olika trosuppfattningar men likväl politisk tillhörighet kan det vara bra att veta i sammanhanget.

Det som framkommer är även att kuppförsök eller övertagande av statsmakten i både Belgien och Mexiko stöddes av Mossad.

Om nu man vill, skulle man kunna kalla mordet på Olof Palme, en liten statskupp?
Senast redigerad av Gothus 2018-08-05 kl. 19:40.
Citera
2018-08-05, 20:57
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Armfeldt och Stay-Behind kommer från hans egna utsagor.
Carl Magnus Torsten Armfeldt var av finsk-judisk härkomst och hans fru var polsk judinna.
Jean Gol, justitieminister i Belgien, ansvarig för att de personer inom "Group Diane" kunde härja fritt, var även jude.
Antonia Ax son Johnson och Mexikos ambassadör i Sverige, Andres Rosental Gutman likaså.
Andres Rosental Gutmans far var Belgare och hans mor hade studerat i Belgien, det var så de träffades.

Jag har inget emot personer med olika trosuppfattningar men likväl politisk tillhörighet kan det vara bra att veta i sammanhanget.

Det som framkommer är även att kuppförsök eller övertagande av statsmakten i både Belgien och Mexiko stöddes av Mossad.

Om nu man vill, skulle man kunna kalla mordet på Olof Palme, en liten statskupp?

Ha ha, ja det är belgare och judar och tyska nazister och WT-män och finska AGAG-män i en enda röra. Vi vet som vanligt inget bestämt om Palmemordet.

Om Palmemordet nu var "en liten statskupp" så är det, som du säger, väsentligt att minnas Israel/USA-komplexet. Vapenaffärerna i Mellanöstern eller bara vanlig irritation över Palmes kärnvapenfria zon och samröre med PLO mm kan ju ha varit ett motiv.

Men vi behöver som sagt lite mer handfasta bevis innan vi kan påstå nåt.

Bonkoffsky erkände trots allt att han var "jätten" vid Brabant-dåden. Frågan är vilka som var "den gamle" resp "mördaren".

I rollen som den gamle har Jean Claude Calmette misstänkts. Han var chef för en amerikansk säkerhetsfirma och rörde sig i de misstänkta kretsarna - Front de La Jeunesse, Westland New Post etc. Calmette anställde WNP-medlemmar. En av dem passade på att mörda två judar i en synagoga.

I fallet med "mördaren" har många misstankar kastats mot en viss Basri Bajrami, kodnamn "Tosca". Yrke: Rånmördare. Alban. Medlem i Patrick Haemers gäng. Haemers hävdade att de brukade hyras in av en grupp livsfarliga män med galna politiska idéer för att utföra olika attentat.

Haemers dog i fängelset ("självmord") 1993 innan han hann berätta vilka dessa livsfarliga män var.

Så vitt jag vet lever Bajrami fortfarande. Efterlystes för utpressning i Spanien för några år sedan.

Haemers var stor och blond vilket gjort att han varit uppe i tråden som en av de övervakande männen i Sthlm före och under mordkvällen. Men bristen på bevis i den riktningen är betydande.
Citera
2018-08-05, 21:15
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ha ha, ja det är belgare och judar och tyska nazister och WT-män och finska AGAG-män i en enda röra. Vi vet som vanligt inget bestämt om Palmemordet.

Om Palmemordet nu var "en liten statskupp" så är det, som du säger, väsentligt att minnas Israel/USA-komplexet. Vapenaffärerna i Mellanöstern eller bara vanlig irritation över Palmes kärnvapenfria zon och samröre med PLO mm kan ju ha varit ett motiv.

Men vi behöver som sagt lite mer handfasta bevis innan vi kan påstå nåt.

Bonkoffsky erkände trots allt att han var "jätten" vid Brabant-dåden. Frågan är vilka som var "den gamle" resp "mördaren".

I rollen som den gamle har Jean Claude Calmette misstänkts. Han var chef för en amerikansk säkerhetsfirma och rörde sig i de misstänkta kretsarna - Front de La Jeunesse, Westland New Post etc. Calmette anställde WNP-medlemmar. En av dem passade på att mörda två judar i en synagoga.

I fallet med "mördaren" har många misstankar kastats mot en viss Basri Bajrami, kodnamn "Tosca". Yrke: Rånmördare. Alban. Medlem i Patrick Haemers gäng. Haemers hävdade att de brukade hyras in av en grupp livsfarliga män med galna politiska idéer för att utföra olika attentat.

Haemers dog i fängelset ("självmord") 1993 innan han hann berätta vilka dessa livsfarliga män var.

Så vitt jag vet lever Bajrami fortfarande. Efterlystes för utpressning i Spanien för några år sedan.

Haemers var stor och blond vilket gjort att han varit uppe i tråden som en av de övervakande männen i Sthlm före och under mordkvällen. Men bristen på bevis i den riktningen är betydande.

Nej några bevis lär vi aldrig få uppleva, kanske blir man lite klokare med tiden men det är så mycket information.
Helt klart är att när Palme bjöd in Arafat till Sverige så uppskattades det inte av alla.
Och även den typ av poliskår som bildades under Hans Holmérs ledning gav i vissa kretsar upphov till ett förakt mot Socialdemokratin.

Ett inlägg i finska Vasabladet som förbryllar mig är nedanstående om Armfelt. Hoppas på att någon kan reda ut vad som är rätt och riktigt i dessa påståenden:
Citat:
I Mannerheims memoarer skriver han om en omständighet som inverkade på honom på ett personligt sätt. Han skriver om svarsmötet på det av honom påtvingade besöket av Adolf Hitler på hans 75-års dag. Mannerheim träffade därvid Göring om vilken han skriver följande "Jag fick nu (juni 1942) ett lämpligt tillfälle att till honom (Göring) framföra min tacksamhet över att han medverkat till att några av mina polska, belgiska och österrikiska vänner, vilka sutto inspärrade i tyska koncentrationsläger såsom politiska fångar, bereddes bättre behandling." Mannerheim, Minnen del 2 sid. 355. Dessa, Mannerheims vänner, hölls som gisslan av Adolf Hitler i syfte att pressa Mannerheim till eftergifter under kriget. En av dessa vänner, en ung man från släkten Wittelsback, kunde befrias genom brodern till Mannerheims hustru Olga född Romanova, mer känd under sitt "nom de guerre" "Raoul Wallenberg". Senare kom den unge mannen att gifta sig med Mannerheims dotter under den nya identiteten Carl Magnus Torsten Armfelt.
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/66301
Senast redigerad av Gothus 2018-08-05 kl. 21:53.
Citera
2018-08-05, 21:39
Medlem
Enligt Palmemordet fanns det 35 kända vittnen som sett hela eller delar av mordet.
Vittnesmålen försvagas förstås ju längre tid som gått efter mordet tills man blev förhörd.
Många mordplatsvittnen satt i bilar , många var på andra sidan vägen.
De två med störst möjlighet att se mördaren på ett bra sätt var Anders B och LP.
Anders B var dock både berusad och uppenbart rädd, LP verkade inte riktigt hunnit med att se mördaren så bra och blev naturligtvis rädd och chockad, mycket av hennes fokus föll förmodligen på OP.

Citerar Dan Hörning i klippet "Hans H skrev i sin bok "Olof Palme är skjuten" att det hållits 711 förhör
med personer som varit i närheten av mordplatsen" och även om några förhördes flera ggr så visar det att det finns förhör/ personer som inte blivit offentliga.

Hur tror trådens läsare att mördaren var klädd, hade en lång mörk rock, hade han en blå täckjacka,var han han barhuvad eller hade han en mössa eller en keps?

Kan vi verkligen få fram tillräckligt med information från de kända vittnesmålen eller behöver det komma fram mera fakta?

Hur kunde LP först prata om två gm och att hon inte hunnit se mördarens ansikte , dessutom verkar hon ha gett gm Anders Björkmans jacka ( av misstag naturligtvis)

Tre år senare pekar hon ut CP med i princip 100 procents säkerhet.

I det här avsnittet av Palmemordet går Dan igenom och försöker sammanställa de olika ögonvittnens vittnesmål.

Palmemordet Ögonvittnen sammanfattning
https://youtu.be/9m4TiJC8beI?t=1
Citera
2018-08-05, 22:11
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Har inte läst boken ännu. Hade varit intressant om ngn här kan recensera om det finns detaljer i den.
A H vittnesmål är intressant men hon har blivit mkt illa behandlad. Det hon beskriver kring LP blir ännu mer märkligt kring LP agerande.
Jag tror inte Anna H säger nånting om GM i boken. Jag tror Anna H drabades av en irrationell skuldkänsla när hon försökte hjelpa Olof Palme och aldrig riktigt blivit av med den känslan och att det är det boken handlare om.

LPs vittnesmål är veldigt intressant, som vittnen Jan N och Hans J tror hon att GM är en utlänning. Något som Hans Holmer märkte och därför gick efter kurderna som hade en kafe på David Bagares gata.
Citera
2018-08-05, 22:34
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Enligt Palmemordet fanns det 35 kända vittnen som sett hela eller delar av mordet.
Vittnesmålen försvagas förstås ju längre tid som gått efter mordet tills man blev förhörd.
Många mordplatsvittnen satt i bilar , många var på andra sidan vägen.
De två med störst möjlighet att se mördaren på ett bra sätt var Anders B och LP.
Anders B var dock både berusad och uppenbart rädd, LP verkade inte riktigt hunnit med att se mördaren så bra och blev naturligtvis rädd och chockad, mycket av hennes fokus föll förmodligen på OP.

Citerar Dan Hörning i klippet "Hans H skrev i sin bok "Olof Palme är skjuten" att det hållits 711 förhör
med personer som varit i närheten av mordplatsen" och även om några förhördes flera ggr så visar det att det finns förhör/ personer som inte blivit offentliga.

Hur tror trådens läsare att mördaren var klädd, hade en lång mörk rock, hade han en blå täckjacka,var han han barhuvad eller hade han en mössa eller en keps?

Kan vi verkligen få fram tillräckligt med information från de kända vittnesmålen eller behöver det komma fram mera fakta?

Hur kunde LP först prata om två gm och att hon inte hunnit se mördarens ansikte, dessutom verkar hon ha gett gm Anders Björkmans jacka ( av misstag naturligtvis)

Tre år senare pekar hon ut CP med i princip 100 procents säkerhet.

I det här avsnittet av Palmemordet går Dan igenom och försöker sammanställa de olika ögonvittnens vittnesmål.

Palmemordet Ögonvittnen sammanfattning
https://youtu.be/9m4TiJC8beI?t=1

Att hon inte hunnit se mördarens ansikte är desinformation. En vecka efter mordet säger hon "mannen som sprang in på Tunnelgatan hade ett något rundare fylligare ansikte"
Citera
2018-08-05, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag tror inte Anna H säger nånting om GM i boken. Jag tror Anna H drabades av en irrationell skuldkänsla när hon försökte hjelpa Olof Palme och aldrig riktigt blivit av med den känslan och att det är det boken handlare om.

LPs vittnesmål är veldigt intressant, som vittnen Jan N och Hans J tror hon att GM är en utlänning. Något som Hans Holmer märkte och därför gick efter kurderna som hade en kafe på David Bagares gata.

Så här säger LP i vittnesmålet 1 mars kl 15,23

"Mannen som sprang in på Tunnelgatan uppfattade fru Palme som varande i 40 årsåldern, cirka 180 cm lång, med "kompakt" kropp och kort hals,
Han var mörk men inte på ett direkt sydländskt sätt utan håret var mer brunaktigt. ,han var iklädd blå litet "bullig" täckjacka,
Jag håller inte med om att hon direkt pekar ut en utlänning här.

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html

Sedan har vi ju Åke Rimborns vittnesförhör på mordnatten.
Där hon pratar om två gm på mordplatsen.

Polisen Åke Rimborn teg om Palme-mordet i 30 år
https://www.youtube.com/watch?v=efy1tO6Sqik
Citera
2018-08-05, 22:40
Medlem
Citat:
Att hon inte hunnit se mördarens ansikte är desinformation. En vecka efter mordet säger hon "mannen som sprang in på Tunnelgatan hade ett något rundare fylligare ansikte"

Hennes vittnesmål förändras efterhand till att på slutet peka ut CP med 100 procents säkerhet.

Lisbeth Palme ögonvittne Palmemordet 86-03-01 kl: 15.23
Citera
2018-08-05, 22:43
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Hennes vittnesmål förändras efterhand till att på slutet peka ut CP med 100 procents säkerhet.

Lisbeth Palme ögonvittne Palmemordet 86-03-01 kl: 15.23
Att hon som andra lurades till att peka ut CP spelar ingen roll. Det hon sa direkt efter mordet är fakta.
Citera
2018-08-05, 22:45
Medlem
Citat:
Att hon som andra lurades till att peka ut CP spelar ingen roll. Det hon sa direkt efter mordet är fakta.

Vem pekade hon då ut, menar du?
Citera
2018-08-05, 22:48
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Så här säger LP i vittnesmålet 1 mars kl 15,23

"Mannen som sprang in på Tunnelgatan uppfattade fru Palme som varande i 40 årsåldern, cirka 180 cm lång, med "kompakt" kropp och kort hals,
Han var mörk men inte på ett direkt sydländskt sätt utan håret var mer brunaktigt. ,han var iklädd blå litet "bullig" täckjacka,
Jag håller inte med om att hon direkt pekar ut en utlänning här.

Sedan har vi ju Åke Rimborns vittnesförhör på mordnatten.
Där hon pratar om två gm på mordplatsen.

Polisen Åke Rimborn teg om Palme-mordet i 30 år
https://www.youtube.com/watch?v=efy1tO6Sqik
Alla vet att Lisbeth säger det var Ustasja, det vil säga att det var utlänningar hon såg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in