Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Jag nöjer mig med att konstatera , att jag inte kan säkerställa om gm är svensk eller utlänning.
Vad jag minns på rak arm så är det dock inte något vittnesmål som entydigt pekar på en utländsk gm, i mitt tycke ej heller LP:s vittnesmål.
För att kunna avgöra om någon är av utländsk härkomst måste man ha sett personens ansikte och ingen förutom LP säger sig ha sett GMs ansikte. Vad hennes vittnesmål kan anses vara värt har ju konstaterats många gånger. Det centrala är givetvis om hon har möjlighet att se GMs ansikte under de förhållanden som råder på platsen.
Hovrätten konstaterade efter att ha studerat förhållandena på plats att "det inte varit möjligt att göra några säkra iakttagelser av detaljerna i ett ansikte".
Det är säkert fler som har studerat förhållandena på plats under samma förutsättningar. (Vet ni någon eller har gjort det själva så kommentera gärna)
Det man ska komma ihåg när man diskuterar vittnesmål och särskilt, i tid, senare vittnesmål är hjärnans rekonstruktiva strävan, att skapa mening och sammanhang utifrån t o m fragmentariska minnesbilder. Detta gör vi hela tiden annars skulle våra hjärnor bli överbelastade av information.
I vissa fall kan vi skapa detaljerade minnesbilder från i stort sett ingenting som i nedanstående fall.
En man i USA blev skjuten på sin tomt av någon i en förbipasserande bil en mörk kväll. Vittnen till händelsen blev mannens tonårige son och fem av hans vänner. Man hittade en misstänkt som bodde några kvarter därifrån och gjorde en fotokonfrontation varpå en av pojkarna sa att det där är mannen jag såg, det var han som dödade pappan.
Mannen blev dömd och satt inne 21 år innan fallet togs upp igen. Det gjordes en rekonstruktion på platsen med vetenskapens alla tillgängliga metoder och domaren närvarade på platsen för att bedöma om det var möjligt att se gärningsmannen från den position som pojkarna hade uppgett.
Detta är vad domaren såg
https://imgur.com/cUKQGCy
Bilen hade varit i rörelse och minst fem meter från det närmaste vittnet. Man tog det då ett steg längre och lät bilen
stanna en meter från domaren och lät honom titta så länge han ville.
Detta är vad domaren såg
https://imgur.com/9LMLHQ1
Han blev givetvis frikänd ska väl tilläggas.