Flashback bygger pepparkakshus!
2018-08-04, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Division64
Förklarar ändå inte varför snutarna inte kunde backa. Sååå förtvivlat hotade kan de väl inte känt sig av denna lilla förståndshandikappade pojke? Allt tyder på ett ohyggligt oproffsigt ingripande.
Håller verkligen med ! Vilken känsla får de då, om någon VERKLIGEN hotar dem ?? Det kan ju inte vara exakt samma känsla som den lekande utvecklingsstörde gav dem,eller hur ?
Citera
2018-08-04, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Eftersom vi vet så lite så borde ingen ha förståelse för att de sköt. Först måste vi väl ha reda på exakt vad som hände eller?

Eller är det OK att skjuta alla med svarta leksakspistoler med 7-8 skott?
Jo visst det låter fint men man kan ju klura lite på vad man tror har hänt och utifrån det avgöra om polisen gjorde rätt eller fel . Jag är ganska säker på att han håller upp vapnet rusar mot polisen som ropar ligg ner några sekunder senare smäller det.
Citera
2018-08-04, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Är vapen inblandade och nödvärn uppstår så ÄR svensk polis lärd att verkanseld är vad som gäller. Detta av en god anledning.
Vi vet inte ens om det var i nödvärn. Varför tycker du att det är givet?
Menade att det väl t ex finns många olika sätt att närma sig "förövaren" . Man kan säkert också skjuta i benet innan den mest hotfulla situationen uppstår. Fanns säkert många andra möjligheter än att peppra iväg sju skott. Och att dessutom ljuga om antalet efteråt imponerar inte..
Citera
2018-08-04, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 420istheonlyhope
Det är inte min åsikt. Ibland skriver jag så när jag försökt alla andra vägar. Vissa vägrar ju tänka.

Givetvis har du rätt i det du säger om erfarenhet och att alla individer är olika. Men det är ett problem att tjänstemän kan gömma sig bakom den lag man själv är utsedd att upprätthålla.

Poliser som AvRenOndska måste vara alla ärliga och välvilliga polisers största mardröm?

Ärliga poliser hade tjänat som fan på att deras oärliga poliser blev tillrättavisade och dömda.

Det är ju en säkerhet för bra poliser, så slipper ert rykte smutsas ner av vaskbajsare. Döm de som gör fel så slipper alla poliser få kollektivt skit. Så enkelt. Men de som styr kommer aldrig gå med på det. Undrar varför.
Jag tror inte att poliserna sköt för nöjes skull eller nån annan trist anledning. Jag tror bara att de inte gjorde detta med stor yrkesskicklighet. En dålig polisinsats denna gång, helt enkelt. Jag är inte på topp alla dagar på jobbet. Knappast poliser heller.
Citera
2018-08-04, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangbusen
Om det var fel att skjuta Erik eller inte svarar poliserna själva bäst på.
MEN frågan är om det var rätt att skjuta honom så att han miste livet. Det hade räckt att de sköt honom i benen. De vet ju inte själva hur många skott de tillsammans sköt. De säger att de sköt två till tre skott men man har hittat 7 patronhylsor.

Ett skott i knäskålen och ett i låret hade varit att föredra. Då hade han också överlevt.
En kunnig polis bör också snabbt kunna skilja på en atrapp och ett verkligt vapen och agera därefter.

I Erics fall hade det förmodligen räckt med en rejäl dusch pepparspray eller att en av poliserna smugit upp bakifrån och brottats ner honom. Hans Downs syndrom syns på lång väg. Det handlar om en person med en 3-årings intellekt.
Citera
2018-08-04, 15:19
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabapan
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Finns ett fall för kanske en 20 år tillbaka, läste om det i Forskning & Framsteg där man fastslog att hjärnan är konservativ. Någon lokal förmåga hade typ skjutit prick på trafikskyltar. Polisen var mindre road och hade förstärkta patruller. Så under en nattpatrull ser någon hur man siktar på dem. Polismannen intar eldställning och hans kamrater gör samma saker utan att tänka.

Det visade sig vara en brun ölflaska vid vägkanten. Hade polismannen å andra sidan utvärderat det rationellt och hans kamrater gjort samma sak hade de kunnat blivit dödade allihopa. Det rätta var alltså att en reagerade irrationellt och de andra hängde på.
"polismannen ser att någon siktar mot dem men det visar sig vara en ölflaska", men han trodde väl inte att det var en ölflaska som siktade, antar jag! Alltså agerade de rationellt eftersom hjärnan uppfattade ölflaskan som ett vapen och att någon siktade mot dem. En alkoholist kanske hade reagerat på ett annat sätt, utifrån hans perspektiv så kanske han hade sprungit fram och sett om det fanns öl kvar i flaskan, men det är ändå ett rationellt tänkande.
Ett irrationellt tänkande vore om polisen såg att det var en ölflaska men ändå intar eldställning!
Nja, med rationellt menar jag att man kan förhands- och efterhandsvärdera saker. En alkis eller pantsamlare skulle givetvis reagera annorlunda, då de är i en annan verklighetstunnel. Deras styrka är väl att hitta slattar eller pant utan att anstränga sig så mycket. Men om någon siktar på dem så skulle de inte vara bättre än någon annan.

Med irrationellt menar jag att träningen kan få verka utan massa farlig tankeverksamhet. Det bör man tänka på så att man inte tränar in fel saker. Som t.ex. polisen som nogsamt laddade ur sin pistol i ett skarpt läge - för det gjorde man under skytteträningen. Det problemet åtgärdade man, så man uppdaterade träningen och kunde hjärntvätta poliserna till att separera skytte från säkerhet.
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Ett skott i knäskålen och ett i låret hade varit att föredra. Då hade han också överlevt.
Vi kan liksom hänga upp en gammal lårhög vadarstövel på en lina. Så drar vi den fram och tillbaka så får du skjuta på den med en halvautomatisk paintballpistol.

Deal?
Citat:
En kunnig polis bör också snabbt kunna skilja på en atrapp och ett verkligt vapen och agera därefter.
Du menar att de skall kunna göra det snabbare under suboptimala förhållanden när det under optimala förhållanden - utan någon betänketid - är skitsvårt att enkelt se skillnad på en äkta pistol och en softair?
Citat:
I Erics fall hade det förmodligen räckt med en rejäl dusch pepparspray
Paff! Paff! Paff!

Det var tre skott i bröstet från en meters längre avstånd än vad pepparsprayen når.

Citat:
eller att en av poliserna smugit upp bakifrån
Hur var det nu?

Han stod visst med ryggen mot en husvägg.

Citat:
och brottats ner honom.
Vad är retard strength?

Citat:
Hans Downs syndrom syns på lång väg. Det handlar om en person med en 3-årings intellekt.
I en vuxens kropp.

Gud gjorde alla olika. Smith & Wesson gjorde alla jämlika.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2018-08-04 kl. 15:26.
Citera
2018-08-04, 15:20
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Vi vet inte ens om det var i nödvärn. Varför tycker du att det är givet?
Menade att det väl t ex finns många olika sätt att närma sig "förövaren" . Man kan säkert också skjuta i benet innan den mest hotfulla situationen uppstår. Fanns säkert många andra möjligheter än att peppra iväg sju skott. Och att dessutom ljuga om antalet efteråt imponerar inte..
Nödvärnsrätt uppstår såfort någon viftar med ett vapenliknande föremål mot dig, du kan åka på grovt väpnat rån och grovt olaga hot med vapenliknande föremål om du hanterar dem på ett hotfullt sätt som får den utsatte att känna att fara uppstår.

//tripportreat
Citera
2018-08-04, 15:20
Medlem
Den man som var misstänkt för att ha placerat en bilbomb under sin fd flickväns bil i Vasastan och som sedemera greps ute på Ekerö kan väl ingen polis ha missat att han nu sitter inne nu . Halva Stockholms poliskår var ju med att gripa honom efter att räddningstjänsten inte fick åka ner innan dom kom så stallet hann brinna ner. Dom som inte var med på plats kan omöjligt ha missat att han greps och blev häktad MISSTÄNKT för grova brott. Den dag då Erik blev skjuten så hade den mammen sin rättegång efter lång häktning med restriktioner. Även där var poliser på plats . Så ....att tro att han är i Vasastan utan att vara helt säker och agera på detta sätt är helt oacceptabelt. Det säger också vad poliserna ville göra med den mannen och förklarar också det övervåld som användes vid gripande. Internutredaren har själv sagt att blivit utsatt för övervåld. Vad dom än tycker personligen om denne man så har dom inte rätt att ta hans liv och att 3 personer ska skjuta och så många skott ....Det mest sorgliga i denna historien är ju stackars Erik som blev offer för detta och inte minst hans familj . Ber för att dom ska få den hjälp och stöttning dom behöver för att kunna hantera detta. Men jag tycker även att det är tragiskt för mannen som dom tydligen ville ta livet av som också har en familj med en mamma , mostrar , mormor och morfar som förstår att detta är vad som kan hända deras son då han blir släppt från det straff som han nu förmodligen får avtjäna. Men han döms inte för dom saker som tidningarna skrivit stora rubriker om och som fick så tragiska konsekvenser både för Eriks familj men även familjerna på Ekerö. En polis kan ha åsikter och tycka vad dom vill om människor i missbruk men man får heller inte glömma att beroende är en sjukdom och att personen i fråga behöver annan hjälp än att bli ihjälskjuten , detta handlar om en person som gått igenom mer än vad någon ung människa ska behöva göra och det sätter spår och i många fall självmedicinerar människor bort sina känslor ....
Citera
2018-08-04, 15:21
Medlem
UT64s avatar
Vad är det egentligen med polisen och efterblivna/psykiskt sjuka medborgare?

Det vi ser är att det ofta slutar fruktansvärt illa för medborgaren. Är det något med
dessa mindre lyckade svenskar som provocerar polisen att avrätta dem?
Är det en "rasism" eller hat mot just utsatta svenskar?

Jag tror att polisen ser dessa svaga individer som legitima mål. De kan skjuta ned dem
och sedan skylla på i stort sett vad som helst då en psyksjuk inte har någon trovärdighet
jämfört med en Konungens Tjänsteman.

Dessutom så vågar polisen inte använda skjutvapen mot alla dessa gormande och stenkastande
horder av invandrare som livar upp förorterna med jämna mellanrum. Då sitter det förstås
gott att få avreagera sig på de lägst stående i samhället; De handikappade och psyksjuka.
Citera
2018-08-04, 15:21
Medlem
420istheonlyhopes avatar
Citat:
Jag tror inte att poliserna sköt för nöjes skull eller nån annan trist anledning. Jag tror bara att de inte gjorde detta med stor yrkesskicklighet. En dålig polisinsats denna gång, helt enkelt. Jag är inte på topp alla dagar på jobbet. Knappast poliser heller.

Det är som att spela poker. Om markerna är värdelösa kommer många spelare gå all in hela tiden.

Börjar man döma tjänstemän/politiker som gör fel så lovar jag att vi är på rätt väg med att ordna upp de medvetna systemfel som gjort allt helt ruttet.

Varför skulle jag bry mig om en lag som inte ens gäller alla. Varför skulle jag acceptera att tjänstemän kan jävlas med mig? Varför vill ni att den möjligheten ska finns. Finns bara ett svar.

Blir det inte ändring är konsekvenserna givna.
Senast redigerad av 420istheonlyhope 2018-08-04 kl. 15:25.
Citera
2018-08-04, 15:22
Medlem
”Det var en replika” ”Det var mörkt ute”

Okej att situationen var väldigt olycklig, men sitt förfan inte och ljug era snutsvin. Ett förbannat hån mot Erik och hans familj.
Citera
2018-08-04, 15:23
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:

I Erics fall hade det förmodligen räckt med en rejäl dusch pepparspray eller att en av poliserna smugit upp bakifrån och brottats ner honom. Hans Downs syndrom syns på lång väg. Det handlar om en person med en 3-årings intellekt.
Nej, det hade inte fungerat. Tänk om Eric hade visat sig vara en raggare? Då hade polisen varit tvungna att kalla in hjälp från Flygvapnet som hade fått bomba raggaren.

För övriga i tråden som är normalbegåvade:
Ovanstående inlägg är satir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in